Bekijk originele versie : Unesco wil culturele schatten Irak beschermen...
Bent_Fes
08-02-2003, 12:16
PARIJS (ANP) - Unesco, de VN-organisatie voor cultuur en onderwijs, maakt zich zorgen over de gevolgen van een mogelijke oorlog tegen Irak voor het culturele erfgoed in het land. Medewerkers van Unesco werken in Bagdad samen met Irakese deskundigen om de schatten te beschermen.
In Irak, het voormalige Mesopotamië, bevinden zich onder meer honderden archeologische opgravingen van duizenden jaren voor onze jaartelling. Er zijn verder verscheidene steden uit bijvoorbeeld de 'Babylonische' tijd van zo'n 2000 jaar voor Christus.
Tijdens de Golfoorlog van 1991 raakte de tempel in de Babylonische stad Ur beschadigd als gevolg van bombardementen. Unesco wil voorkomen dat dit bij een volgende oorlog weer gebeurt. De organisatie heeft echter nog geen concrete gesprekken gevoerd met de landen die mogelijk bij de oorlog worden betrokken.
Bent_Fes
08-02-2003, 12:18
Leuk en aardig allemaal, om die culturele schatten te beschermen tijdens een eventuele oorlog dat Inshallah NOOOIT zal plaatsvinden....maar wie gaat het volk beschermen????????? Er word alleen maar aan de culturele erfgoed gedacht!! :kwaad:
Ja...het is erg maar ik kan er nix aan doen...spijtig!
Toch goed van je om het even onder de aandacht te brengen!
groetjes...cya xxx Hilke
NoordenWind
17-03-2003, 00:22
Tja, ik geloof dat er op elke vierkante meter wel voldoende archeologie te vinden is waar archeologen jaren in kunnen spitten. Trouwens, volgens mij is Mesopotamie al aan het eind van de 19e en begin 20e eeuw al helemaal omgespit.
VanBasten
17-03-2003, 05:39
Origineel gepost door Bent_Fes
Leuk en aardig allemaal, om die culturele schatten te beschermen tijdens een eventuele oorlog dat Inshallah NOOOIT zal plaatsvinden....maar wie gaat het volk beschermen????????? Er word alleen maar aan de culturele erfgoed gedacht!! :kwaad:
Ja goede vraag, wie gaat het volk beschermen tegen Saddam Hoesein?
Bent_Fes
17-03-2003, 18:33
Origineel gepost door VanBasten
Ja goede vraag, wie gaat het volk beschermen tegen Saddam Hoesein?
Tegen Saddam....nou op dit ogenblik voornamelijk wie gaat ze beschermen tegen BUSH!!!
Ole_Guapa
18-03-2003, 02:34
Cynisch he, dat we ons zorgen maken over de culturele schatten, terwijl de bevolking van Irak gevaar loopt.
Ik maak me heel veel zorgen over de bevolking.
Maar ik vind het niet gek dat er ook mensen zijn die aan de cultuur denken. Irak is het tweestromenland, het land waar aartsvader
Ibrahim / Abraham vandaan kwam, het land van Babylon.
Helaas is de "vloek van de toren van Babel" nog steeds niet
uitgewerkt.
Kennen moslims trouwens dat verhaal ook , van de toren van Babel?
In Irak staan prachtige oude bijzondere moskeeën.
Nou ja, het is dus niet zomaar een stuk woestijn.
Toch blijft het grimmig. Gebouwen beschermen en tegelijkertijd
oorlog voeren.
Een trieste Guapa. :(
Origineel gepost door Bent_Fes
Tegen Saddam....nou op dit ogenblik voornamelijk wie gaat ze beschermen tegen BUSH!!!
SADAMMMM /UDAYYYY en nog een andere randdebiel ALS ze ZICH OVERgeven OF GEWOON VERdwijnen BINNEN 48 uur :rolleyes:
Bent_Fes
18-03-2003, 19:08
Origineel gepost door nadiaaa
SADAMMMM /UDAYYYY en nog een andere randdebiel ALS ze ZICH OVERgeven OF GEWOON VERdwijnen BINNEN 48 uur :rolleyes:
Ja dat zou wel makkelijk zijn als hij zou "verdwijnen".....maar ja ten slotte gaat het voor de VS niet om Saddam, maar om de oliebronnen laat dat duidelijk zijn!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.