Bekijk originele versie : Trouwen met een 3-jarig meisje toegestaan volgens de talmud?
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
Klopt dat?
Jah het klopt volledig
baby_selly
15-02-2005, 22:33
t zal me niet verbazen
Klopt dat?
nou, dat is nieuw voor mij!
maar wellicht dat jij je bronnen met ons wilt delen?
misschien dat ik dan weer wat kan leren.
alvast bedankt,
Bongo
Eliette_Nina
15-02-2005, 22:56
Feiten spreken voor zich. Geen één Jood is getrouwd met een minderjarig meisje, wel is het een feit dat de eerste kalief Abu Bakr zijn dochter Aïsha op zesjarige leeftijd uithuwelijkte; het huwelijk werd voltrokken toen ze negen jaar was. Haar man, de Profeet, was 53 jaar oud toen hij met het negen jarige meisje Aisha 'zijn vrouw' geslachtsgemeenschap had. Afschuwelijke dingen die begaan worden door een volk projecteren op haar vijand(en hier zijn dat de Joden) is geen onbekend fenomeen.
DutchBart
15-02-2005, 23:03
Oh, wat leuk, het stigmatiseren is weer begonnen....
TatTwamAsi
15-02-2005, 23:24
Het lijkt wel alsof iedereen hier mekaar de Loef af zit te steken met wie de ergste Godsdienst heeft. Raar hoor. :rolleyes:
Als je maar onthoudt dat de 3 monotheïstische godsdiensten (Jodendom, Christendom, Islam) elkaar niet veel ontlopen.
Ze zijn alledrie heel erg (en zijn eigenlijk één en dezelfde, hebben dezelfde oorsprong).
Van het Jodendom hebben we geen last (ik meen het niet zoals het misschien overkomt, maar waarschijnlijk komt dat door de veelvuldige pogroms), het Christendom hebben we in Europa grotendeels overwonnen (in Noord- en Zuid-Amerika nog niet), alleen de Islam wordt ineens een groot probleem.
De andere religies zijn zo lief (Hindoeisme, Boeddhisme) ...
DutchBart
15-02-2005, 23:30
How about Geen Godsdienst? :rolleyes:
Ik denk dat dat het toekomst beeld voor vrede is, althans, in de religieuze zin dan, je zal altijd mensen hebben die ruzie maken over stukken grond, het hoeft natuurlijk niet, want er zijn genoeg vredige gelovigen, maar daar merk je zo verrekte weinig van...
TatTwamAsi
15-02-2005, 23:32
How about Geen Godsdienst? :rolleyes:
Nou, dat was toch wel duidelijk, dacht ik.
Als er iemand zich atheïst mag noemen, ben ik het wel :D
Zeyneb_tounsia
15-02-2005, 23:33
wat betekend talmud??? :schaam:
R. Jeremiah of Difti said: We also learnt the following: A maiden aged three years and a day may be acquired in marriage by coition, and if her deceased husband's brother cohabited with her, she becomes his. The penalty of adultery may be incurred through her; [if a niddah,] she defiles him who has connection with her, so that he in turn defiles that upon which he lies, as a garment which has lain upon [a person afflicted with gonorrhoea]. If she married a priest, she may eat of terumah; if any unfit person cohabits with her, he disqualifies her from the priesthood. If any of the forbidden degrees had intercourse with her, they are executed on her account, but she is exempt.22
Achja..
DutchBart
15-02-2005, 23:36
Geloven is helemaal goed wat mij betreft. Maar mag ik ook het recht om niet te geloven dan. En inderdaad ruzie maken mensen altijd. Het gaat altijd over Macht. Het blijven gewoon eigenlijk Dieren. :rolleyes:
Tuurklijk heb je ook het recht om niet te geloven, ik doe dat immers ook gewoon. En in religies word de mens vaak verheven boven de dieren, althans, zo zie ik het dan, en men vergeet dan, dat wij ook maar gewoon dieren zijn, met een hele aparte, en deels succesvolle manier van overleven, helaas zorgt deze manier van overleven ook voor de vernietiging van de natuur...
Eliette_Nina
15-02-2005, 23:38
De Talmoed (= de mondeling leer) is naast de Tenach(christenen noemen het "Oude Testament", maar er zijn veel boeken bij joden in de Tenach die niet voorkomen in het Christelijke "Oude Testament") het tweede belangrijke boek van de joden. Het bevat de commentaren van belangrijke rabbijnen en andere schriftgeleerden op de Tenach, veelal in de vorm van discussies tussen voor- en tegenstanders van een bepaald standpunt. Door deze aanvankelijk mondelinge traditie van uitlegging en verklaring van de Wet en profeten vanaf de tijd van Mozes is er zo een zeer uitgebreid samenstelsel van alle mogelijke uitleggingen, wetsprecedenten, anekdotes, legenden en mythen verzameld. De Talmoed wordt vanwege zijn omvang meestal als een serie boeken uitgegeven zoals gebeurt met bijvoorbeeld een encyclopedie.
Zeyneb_tounsia
15-02-2005, 23:41
De Talmoed (= de mondeling leer) is naast de Tenach(christenen noemen het "Oude Testament", maar er zijn veel boeken bij joden in de Tenach die niet voorkomen in het Christelijke "Oude Testament") het tweede belangrijke boek van de joden. Het bevat de commentaren van belangrijke rabbijnen en andere schriftgeleerden op de Tenach, veelal in de vorm van discussies tussen voor- en tegenstanders van een bepaald standpunt. Door deze aanvankelijk mondelinge traditie van uitlegging en verklaring van de Wet en profeten vanaf de tijd van Mozes is er zo een zeer uitgebreid samenstelsel van alle mogelijke uitleggingen, wetsprecedenten, anekdotes, legenden en mythen verzameld. De Talmoed wordt vanwege zijn omvang meestal als een serie boeken uitgegeven zoals gebeurt met bijvoorbeeld een encyclopedie.
bedankt meid, ik begrijp t :nijn:
Nou, dat was toch wel duidelijk, dacht ik.
Als er iemand zich atheïst mag noemen, ben ik het wel :D
Ik ook, maar ik doe er al jaren niets meer aan ;)
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.