Bekijk originele versie : Als we het geloof nou eens zouden afschaffen?!
Als we elkaar als mensen zouden zien en niet als gelovigen en ongelovigen. Dan zou de wereld er een stuk leuker en leefbaarder op worden denk ik.
Wie is er voor het afschaffen van het geloof?.
Als we elkaar als mensen zouden zien en niet als gelovigen en ongelovigen. Dan zou de wereld er een stuk leuker en leefbaarder op worden denk ik.
Wie is er voor het afschaffen van het geloof?
Ik, absoluut :nijn:
Je hoeft een geloof niet af te schaffen. Mensen moeten gewoon leren dat je een ander met je geloof niet moet lastig vallen. Heel simpel.
RitaMaria
15-02-2005, 14:56
Hoe zou je dit in de praktijk dan willen of kunnen toepassen JasHaar?
Een onmogelijke taak lijkt me..
MissLisa
15-02-2005, 15:01
Geloof kan ook heel mooi zijn!
Veel mensen putten er juist kracht uit, en hoop.
Voor veel van hen is het een manier van leven, en kennen geen leven zonder geloof, en de daarbij horende rituelen en gebeden.
Nee hoor, geloven in iets wat je aanstaat is juist mooi.
soufiane37
15-02-2005, 15:02
Dat is praktisch onmogelijk, ik denk dat je hierdoor echt een burgeroorlog veroorzaakt..
De geloof is het probleem niet, de mensen zijn het probleem van alles, ze moeten het geloof eens een keer met rust laten... idd iedereen als mensen zien ongeacht wat voor geloof hij heeft...
RitaMaria
15-02-2005, 15:55
Hallo JasHaar!
Geloof kan je niet afschaffen. Geloof heb je, of heb je niet. Het is een geschenk van God, geloof. Religie is iets anders. Religie is iets dat door de mens vorm gegeven kan worden. Geloof komt van EEN God. Hij heeft gedurende een lange periode profeten naar de wereld gezonden vanwie de boodschap op hetzelfde neerkomt. Niemand kan mij wijsmaken dat de essenties van de Koran als van de Bijbel verschillen. In religie wordt geloof gekoppeld aan macht. Kijk maar in de politiek bijvoorbeeld. Het CDA, de kleine gristelijke partijen, noem maar op. En daarmee, door macht en geloof te koppelen, gaat het mis! Kerken zijn HET instituut waar God wordt doodgemaakt. (mijn persoonlijke mening hoor. Ik hoop dat ik iemand hiermee niet op het verkeerde been zet) Gelovigen hebben het zo vaak over de grootheid van God. God moet ook eer gegeven worden, dat komt hem toe. In een kerk, wordt er een soort stamppot van God gemaakt. Voor iedereen hetzelfde. Terwijl niets zo persoonlijk en genuanceerd is als God. Op elke vraag een persoonlijk antwoord. Helemaal op jouw gericht. God zit in je, en niet in een Kerk. Dat zijn lege paleizen waar maar al te vaak haat en allemaal andere zaken die het daglicht niet kunnen verdragen gepredikt worden. Sommigen proberen God voor hun karretje te spannen. Ga daar nooit in mee! Ik heb ook vaak gedacht van: "Die kerkdeuren moeten ze dichtspijkeren". Maar toch......Religie zou meer voor kinderen moeten zijn. Zij moeten leren hoe om te gaan met hetgeen God wil dat wij weten. Volwassenen moeten dat in praktijk brengen, hetgeen ze als kind geleerd hebben. Zo denk ik dat het zou moeten zijn. Maar ook veel mensen gaan naar de kerk om aan hun eigen verantwoordelijkheid te ontkomen. Ook kolder: Je bent zelf verantwoordelijk voor je daden. Je hebt geen geestelijken nodig. Ik vind het gifmengers, die Gods liefde voor de mens en voor de aarde ombuigen voor hun eigenbelang.
Luister altijd naar jezelf.
Je weet het voor jezelf het beste. :hadj:
Juistem.. :love: :Iluvu: :love:
RitaMaria
15-02-2005, 15:56
maar als je geloof nu is, juist OM andere lastig te vallen
wat dan??
Dan dien je daar als overheid tegen op te treden..
Carlitos
15-02-2005, 16:02
Mensen moeten stoppen met generaliseren op basis van vooroordelen en gewoon es leren respect voor elkaar te hebben, elkaars standpunten te respecteren, proberen elkaar te begrijpen. Of er dan godsdiensten zijn maakt niet uit; de wereld is dan een stuk vredevoller. :)
Je hoeft een geloof niet af te schaffen. Mensen moeten gewoon leren dat je een ander met je geloof niet moet lastig vallen. Heel simpel.
Om te beginnen met jezelf nietwaar.............
DutchBart
16-02-2005, 00:23
Hoe zou je dit in de praktijk dan willen of kunnen toepassen JasHaar?
Een onmogelijke taak lijkt me..
door middel van verplichtte medicijnen, moet je de film equilibrium maar eens kijken, dan zie je wat ik bedoel.
De wereld zou er dan MISSCHIEN een stuk leuker en leefbaarder op worden, maar dan komt niemand meer in de hemel terecht. Is toch zonde...
Waarom een geloof afschaffen? Ik als moslima kan het goed vinden met bepaalde ongelovigen, joden, christenen , andersdenkenden etc etc. Vreedzame mensen heb je in ieder volk,geloof. Haatdragende mensen ook. En daar ligt het probleem. Niet zozeer bij een geloof (of ongeloof). Dat is wel heel naief en kortzichtig om dat te denken.
Gegroet,
Malika22
Eliette_Nina
16-02-2005, 00:38
Er hoeft helemaal niks afgeschaft te worden. Als alle mensen één zin die geformuleerd werd door de Joodse geleerde Hillel (1ste eeuw voor de gangbare jaartelling) in gedachten houden, dan zouden alle problemen in de wereld zelfs niet bestaan: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet"( (ga heen en leer). Dit zei hij nadat een niet-jood bij hem kwam en hem vroeg om de Torah te leren in de tijd dat hij op één been kon staan(in heel korte tijd). Hillel antwoordde hem dat heel de Torah buiten de liefde voor G'd vervat kan worden in één zin en dit heb ik reeds boven geciteerd en dat de rest slechts commentaar is om dat gebod.(liefde voor je medemens)
"Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" is de grondslag van alle religies en humanistische ideologieën. Jezus , een man die tijdje na Hillel kwam verwoordde die zin anders " alles wat gij graag hebt dat de mensen voor u doen, doe dat ook voor hen" .Alle mensen zullen het met me eens zijn dat de zin van Hillel "beter klinkt" dan die van Jezus en makkelijker te onthouden is.
Het afschaffen van geloof is eigenlijk ondoenlijk, het zou dan een dwangmatig iets zijn, zeker niet
te prevaleren.
Wel denk ik dat het theoretisch gezien wel een hoop ellende zou kunnen voorkomen.
Ik blijf me verbazen waarom mensen de geschriften zien als meer dan interessante
maar gedateerde informatie.
Van een G'd is niets bekend en lijkt zich ook nergens mee te bemoeien ik denk aan
de beeldspraak van het verschil tussen hemel en hel.
De hel is tesamen aan tafel gebonden aan een veel te lange lepel om je soep mee te
eten.
De hemel is hetzelfde, met de te lange lepel voed je de persoon tegenover je.
(Logica ontbeerd geen geloof)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.