Bekijk originele versie : moskeeen moeten meer met kerken en synagogen samenwerken
no_brains
15-02-2005, 09:20
We zijn inmiddels op het punt gekomen dat we (en dit zijn we allang) een belangrijk deel zijn in deze maatschappij. De kerk en de synagogen werken
al jaren samen. Er is rust tussen die twee.
Om moslims meer te betrekken bij maatschappelijke zaken, lijkt het mij een goed plan als moskee wat meer samen te werken met kerken en synagogen, in vorm van uitnodigingen en informatie- en discussieavonden. Laten we niet wachten op uitnodigingen van andere partijen om vervolgens niet te gaan, maar laten we ons wat meer interesseren in de (geloofsbelijdenis van de) medemens.
Laten we eens de eersten zijn die het initiatief nemen om de maatschappij van ons cultuur en geloof te laten proeven.
Het is een feit dat de moslimgemeenschap in verhouding tot het christelijk of joodse gemeenschap heel snel groeit. Dit komt mede doordat meer mensen (alhamdolilah) zich tot de islam bekeren.
Het is niet meer alleen de eerste generatie die in de moskee komt tegenwoordig, ook de tweede en derde generatie voelt zich al een tijdje thuis binnen de deuren van de moskee.
Mijn stelling is daarom: Moeten moskeeen meer gaan samenwerken met kerken en synagogen, teneinde zich te mengen in de maatschappij en lering op te doen.
no_brains
15-02-2005, 11:10
nou mensen niet allemaal tegelijk?
Ben je het met mijn stelling eens, of heb je daar andere ideeen over???
miss_tetouan425
15-02-2005, 15:22
Mijn stelling is daarom: Moeten moskeeen meer gaan samenwerken met kerken en synagogen, teneinde zich te mengen in de maatschappij en lering op te doen.
Ik ben het zeker met je stelling eens en kan je ook vertellen dat het al volop gaande is. Het is belangrijk dat mensen eens gaan kijken naar de overeenkomsten ipv de verschillen. Sta open voor andermans ideeen en leer van elkaar. Zoek een weg om toch samen te kunnen leven met respect en het behouden van je eigen geloof.
Netjes van je ...brainy
miss_tetouan425
15-02-2005, 15:25
Dat lijkt me een heel goed initiatief. Een paar maanden geleden las ik de biografie van bisschop Muskens en die pleit ook voor een dialoog. Misschien moet het, volgens Muskens, niet zozeer over leerstellingen gaan, maar in eerste instantie meer over spiritualiteit. Zo geeft hij het voorbeeld van de monniken van het klooster in Zundert dat contacten onderhoud met Japanse Bhoeddisten en gebruiken de Zundertse monniken in hun eigen geloofsbeleving meditatietechnieken die afkomstig zijn uit het Bhoeddsime. Kennelijk kun je dus met behoud van je eigenheid dingen van elkaar leren.
Ik ben het helemaal met je eens!
no_brains
15-02-2005, 15:47
Cato en Missy ;) bedankt voor jullie reacties. Ik was niet op de hoogte van de "langs kerk en kroeg" actie. Misschien een ideetje voor moslims.... langs moskeen en coffeeshop.
Daar zitten hun zoontjes verstopt achter het rookgordijn en de hangende oogleden. Ik vind dat moslims hun hoofd niet moeten wegdraaien voor moslim drugsgebruikers, -prostituees, -homo's, -jongeren in coffeeshops.
Men moet minder de handen boven het hoofd houden van "broeder", maar juist aanspreken op verantwoordelijkheid.
Maar dat is een andere discussie.
Ik zou graag, heeeeel graag zelfs, een islamitische leger des heils willen bereiken, misschien genaamd Jihadu Nafs:).....
Met een opvang voor islamitische drugsgebruikers, daklozen e.d. Er moet dan ruimte zijn om zich te wassen, en ook ruimte om scholing en info te krijgen. Er moet ruimte zijn voor gebed of bezinning. Mensen moeten de ruimte krijgen om Allah terug te vinden....
Ik heb een missie :)
Wat denken jullie?????
.............
Ik zou graag, heeeeel graag zelfs, een islamitische leger des heils willen bereiken, misschien genaamd Jihadu Nafs:).....
Met een opvang voor islamitische drugsgebruikers, daklozen e.d. Er moet dan ruimte zijn om zich te wassen, en ook ruimte om scholing en info te krijgen. Er moet ruimte zijn voor gebed of bezinning. Mensen moeten de ruimte krijgen om Allah terug te vinden....
Ik heb een missie :)
Wat denken jullie?????
Lijkt me een prima idee.
Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat zo'n initiatief gemist wordt.
Ik weet alleen niet meer waar.
Carlitos
15-02-2005, 16:21
We zijn inmiddels op het punt gekomen dat we (en dit zijn we allang) een belangrijk deel zijn in deze maatschappij. De kerk en de synagogen werken
al jaren samen. Er is rust tussen die twee.
Om moslims meer te betrekken bij maatschappelijke zaken, lijkt het mij een goed plan als moskee wat meer samen te werken met kerken en synagogen, in vorm van uitnodigingen en informatie- en discussieavonden.
[...]
Als moslims echt al zo lang een belangrijk deel van de samenleving was, waren moslims ook al lang meer betrokken bij maatschappelijke zaken. :hadj:
no_brains
15-02-2005, 16:34
Als moslims echt al zo lang een belangrijk deel van de samenleving was, waren moslims ook al lang meer betrokken bij maatschappelijke zaken. :hadj:
wat je zegt klopt niet, je kan namelijk al heel lang een onderdeel zijn van een sameleving, maar totaal niet betrokken zijn bij maatschappelijke zaken en ontwikkelingen.
Denk maar aan de orthodoxe (of fundamentalistische) joden, die zonderen zichzelf af en hebben niet veel met de maatschappij te maken. Ze komen alleen op Shabbath hun deur uit.
Zo ook met veel moslimmannen. Die zitten hele dagen in gebed in de moskee en als ze thuis zijn, kijken ze schotel... dus weten helemaal niet wat er in de maatschappij leeft.
no_brains
15-02-2005, 17:16
of niet dan:moe:
Eliette_Nina
15-02-2005, 17:59
wat je zegt klopt niet, je kan namelijk al heel lang een onderdeel zijn van een sameleving, maar totaal niet betrokken zijn bij maatschappelijke zaken en ontwikkelingen.
Denk maar aan de orthodoxe (of fundamentalistische) joden, die zonderen zichzelf af en hebben niet veel met de maatschappij te maken. Ze komen alleen op Shabbath hun deur uit.
Zo ook met veel moslimmannen. Die zitten hele dagen in gebed in de moskee en als ze thuis zijn, kijken ze schotel... dus weten helemaal niet wat er in de maatschappij leeft.
Dan heb je het fout meisje. Orthodoxe Joden werken even hard als de anderen daarom dat je ze misschien niet ziet. Ze zullen nooit van een uitkering leven zoals veel moslims, daarom dat je heel wat moslims op straat ziet! Sjabbat is een feestdag en dan gaat iedereen wandelen,... kortom van de Heilige Dag genieten.
DutchBart
15-02-2005, 18:02
{humor mode aan}Een Islamitisch Leger des Heils? Volgens mij is Saima dat in haar uppie al.{humor mode uit}
Ik zal er straks nog wel serieus op reageren, maar moet nu eerst naar huis, honden van een collega uitlaten en eten koken.
Moet dat niet gewoon Leger des Hels zijn???
Lijkt mij een goed plan...
Eliette_Nina
15-02-2005, 18:03
Wat zegt de "vredelievende" koran over niet-moslims :
2.120 En de Joden en de Christenen zullen u nooit welgezind zijn, tenzij gij hun godsdienst belijdt.
2.161 Voorzeker, die verwerpen en als ongelovigen sterven, over hen zal de vloek komen van Allah en van de engelen en van alle mensen.
2.254 en de ongelovigen zijn de onrechtvaardigen.
3.12 Zeg tot de ongelovigen: “Gij zult worden terneergeslagen en in de hel worden verzameld, dit is een kwade rustplaats.
3.118 O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger.
3.120 Als u iets goeds overkomt verdriet het hen en als u iets kwaads overkomt verheugen zij zich er over.
4.56 Gewis, degenen die Onze tekenen verwerpen zullen Wij weldra het Vuur doen binnengaan. Wij zullen hen telkens, wanneer hun huiden zijn verbrand, andere huiden er voor in de plaats geven; opdat zij de straf ten volle zullen ondergaan.
4.101 Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.
4.144 O, gij die gelooft, neemt geen ongelovigen tot vrienden boven de gelovigen. Wilt gij Allah een duidelijk bewijs tegen uzelf geven?
5.51 O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner.
5.59 Zeg: “O, mensen van het Boek, (joden en christenen) gij haat ons slechts, omdat wij in Allah geloven en in hetgeen ons is nedergezonden en in hetgeen voordien was nedergezonden of doordat de meesten van u ongehoorzaam zijn.”
5.60 Zeg: “Zal ik u vertellen over degenen wier straf bij Allah erger is dan dit? Dezen zijn het, die Allah heeft vervloekt en over wie Hij Zijn toorn heeft uitgestort en van wie Hij apen, zwijnen en duivelsdienaren heeft gemaakt. Dezen zijn inderdaad in een slechte toestand en ver van het rechte pad afgedwaald.”
5.82 Waarlijk, gij zult de Joden en de afgodendienaren het meest vijandig jegens de gelovigen vinden. En gij zult degenen die zeggen: "Wij zijn Christenen" het vriendschappelijkst vinden jegens de gelovigen. Dit is, wijl er onder hen geleerden en monniken zijn en wijl zij niet trots zijn.
8.22 Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van Allah de doven en de stommen die niet willen begrijpen.
9.23 O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.
9.50 Indien u iets goeds overkomt, verdriet het hen, maar als u een rampspoed overkomt, zeggen zij: “Wij hadden inderdaad onze voorzorgen genomen.” En zij wenden zich juichend af.
58.14. Hebt gij degenen niet gezien, die zich bevrienden met een volk, waarop Allah vertoornd was? Zij zijn noch de uwen noch de hunnen, zij zweren bij de leugen tegen beter weten in.
58.15. Allah heeft voor hen een zware straf bereid. Slecht is inderdaad hetgeen zij doen.
98.6 Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het boek (Joden en Christenen) en de afgodendienaren zullen in het vuur der hel geworpen worden. Zij zijn de slechtsten der schepselen.
Deze teksten zetten aan tot haat en grove belediging van andersdenkenden. Wij zijn immers huichelaars, erger dan beesten, apen, zwijnen en duivelsdienaren, de slechtsten der schepselen en wie met ons bevriend is behoort tot de overtreders. Zelfs een ongelovige vader of broer moet worden verstoten. Integratie van de islam in een multiculturele samenleving is door deze houding onmogelijk.
Volgens bovenstaande teksten, die er niet om liegen zal het voor religieuze leiders een sprookje blijven, dat rabijnen,priesters en imams hand in hand zullen lopen.
no_brains
15-02-2005, 18:19
Dan heb je het fout meisje. Orthodoxe Joden werken even hard als de anderen daarom dat je ze misschien niet ziet. Ze zullen nooit van een uitkering leven zoals veel moslims, daarom dat je heel wat moslims op straat ziet! Sjabbat is een feestdag en dan gaat iedereen wandelen,... kortom van de Heilige Dag genieten.
Dat is het slimme van joden, die houden al het geld binnen hun eigen kring. En ze hebben veel geld. Een jood die uit Suriname naar NL verhuisde omdat hij z'n dochters niet kwijt wilde aan de vieze Surinaamse negermannetjes (eigen woorden)... heeft hier een HUIS gekregen van de joodse gemeenschap.
Ik erken dat ze hard werken, en daarom veel geld hebben, maar ze mengen zich niet in de maatschappij. Dat blijft een feit.
Het is voor mij toch steeds een bezienswaardigheid.... die fundamentalistische joden in zwart met hoed en pijpekrullen.
no_brains
15-02-2005, 18:20
Moet dat niet gewoon Leger des Hels zijn???
Lijkt mij een goed plan...
die opmerking vind ik wat minder. Als je niet begrijpt wat Jihadu Nafs betekent, kun je dat ook gewoon vragen!
no_brains
15-02-2005, 18:24
Wat zegt de "vredelievende" koran over niet-moslims :
2.120 En de Joden en de Christenen zullen u nooit welgezind zijn, tenzij gij hun godsdienst belijdt.
2.161 Voorzeker, die verwerpen en als ongelovigen sterven, over hen zal de vloek komen van Allah en van de engelen en van alle mensen.
2.254 en de ongelovigen zijn de onrechtvaardigen.
3.12 Zeg tot de ongelovigen: “Gij zult worden terneergeslagen en in de hel worden verzameld, dit is een kwade rustplaats.
3.118 O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger.
3.120 Als u iets goeds overkomt verdriet het hen en als u iets kwaads overkomt verheugen zij zich er over.
4.56 Gewis, degenen die Onze tekenen verwerpen zullen Wij weldra het Vuur doen binnengaan. Wij zullen hen telkens, wanneer hun huiden zijn verbrand, andere huiden er voor in de plaats geven; opdat zij de straf ten volle zullen ondergaan.
4.101 Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.
4.144 O, gij die gelooft, neemt geen ongelovigen tot vrienden boven de gelovigen. Wilt gij Allah een duidelijk bewijs tegen uzelf geven?
5.51 O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner.
5.59 Zeg: “O, mensen van het Boek, (joden en christenen) gij haat ons slechts, omdat wij in Allah geloven en in hetgeen ons is nedergezonden en in hetgeen voordien was nedergezonden of doordat de meesten van u ongehoorzaam zijn.”
5.60 Zeg: “Zal ik u vertellen over degenen wier straf bij Allah erger is dan dit? Dezen zijn het, die Allah heeft vervloekt en over wie Hij Zijn toorn heeft uitgestort en van wie Hij apen, zwijnen en duivelsdienaren heeft gemaakt. Dezen zijn inderdaad in een slechte toestand en ver van het rechte pad afgedwaald.”
5.82 Waarlijk, gij zult de Joden en de afgodendienaren het meest vijandig jegens de gelovigen vinden. En gij zult degenen die zeggen: "Wij zijn Christenen" het vriendschappelijkst vinden jegens de gelovigen. Dit is, wijl er onder hen geleerden en monniken zijn en wijl zij niet trots zijn.
8.22 Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van Allah de doven en de stommen die niet willen begrijpen.
9.23 O gij, die gelooft, neemt uw vaders en uw broeders niet tot vrienden als zij ongeloof boven geloof verkiezen. En wie onder u met hen bevriend is behoort tot de overtreders.
9.50 Indien u iets goeds overkomt, verdriet het hen, maar als u een rampspoed overkomt, zeggen zij: “Wij hadden inderdaad onze voorzorgen genomen.” En zij wenden zich juichend af.
58.14. Hebt gij degenen niet gezien, die zich bevrienden met een volk, waarop Allah vertoornd was? Zij zijn noch de uwen noch de hunnen, zij zweren bij de leugen tegen beter weten in.
58.15. Allah heeft voor hen een zware straf bereid. Slecht is inderdaad hetgeen zij doen.
98.6 Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het boek (Joden en Christenen) en de afgodendienaren zullen in het vuur der hel geworpen worden. Zij zijn de slechtsten der schepselen.
Deze teksten zetten aan tot haat en grove belediging van andersdenkenden. Wij zijn immers huichelaars, erger dan beesten, apen, zwijnen en duivelsdienaren, de slechtsten der schepselen en wie met ons bevriend is behoort tot de overtreders. Zelfs een ongelovige vader of broer moet worden verstoten. Integratie van de islam in een multiculturele samenleving is door deze houding onmogelijk.
Volgens bovenstaande teksten, die er niet om liegen zal het voor religieuze leiders een sprookje blijven, dat rabijnen,priesters en imams hand in hand zullen lopen.
JE ZEURT..... Zeiken over moslims die zich niet mengen en niet willen mengen, en wanneer er goede plannen komen, blijf jij lekker in de negatieve cirkel vastzitten.
Je kan alles uit de koran halen wat je wilt. Maar de koran heeft nooit verboden om in debat te gaan met "ongelovigen" ..... in vorm van discussie en informatie avonden.
Ik verwacht ook helemaal niet dat rabbijnen, paters en imams arm in arm zullen rondlopen. Het gaat om communicatie. En dat heeft de koran nooit verboden.
Kom jij maar eens met verzen die het debateren met anders-gelovigen wel verbiedt.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.