Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : hoofddoek volgens Dresselhuys

tonk
07-02-2003, 18:49

"Het is geen nieuws dat ik allang een tegenstandster ben van de hoofddoek, laat staan van de chador. Niet omdat ik last heb van "zo'n stukje textiel", zoals Hedy d'Ancona het ooit nonchalant noemde, maar omdat ik het verwerpelijk vind dat vrouwen door middel van hun bedekkende kleding de mannelijke seksualiteit in goede banen moeten leiden. Dat vond en vind ik vrouwonderdrukkend." Aldus Cisca Dresselhuys, hoofdredacteur van de Opzij, in dat blad van deze maand (februari). Ik weet dat zij een feministe is tot in haar tenen en zij schrijft dit in een feministisch maandblad, maar dan hoeft zij zich nog niet zo "Hirsi Ali" uit te laten. Dit is wel erg kort door de bocht! Ik vraag me af of zij ook tegen zelfverdedigingscursussen voor meisjes en vrouwen is. Dat zijn tenslotte ook middelen om je als vrouw te weren tegen het teveel aan mannelijk testoteron in deze wereld. Hm, ik ga de Opzij maar eens een briefje schrijven, denk ik.

Titania
11-02-2003, 12:06
Origineel gepost door tonk "Het is geen nieuws dat ik allang een tegenstandster ben van de hoofddoek, laat staan van de chador. Niet omdat ik last heb van "zo'n stukje textiel", zoals Hedy d'Ancona het ooit nonchalant noemde, maar omdat ik het verwerpelijk vind dat vrouwen door middel van hun bedekkende kleding de mannelijke seksualiteit in goede banen moeten leiden. Dat vond en vind ik vrouwonderdrukkend." Aldus Cisca Dresselhuys, hoofdredacteur van de Opzij, in dat blad van deze maand (februari). Ik weet dat zij een feministe is tot in haar tenen en zij schrijft dit in een feministisch maandblad, maar dan hoeft zij zich nog niet zo "Hirsi Ali" uit te laten. Dit is wel erg kort door de bocht! Ik vraag me af of zij ook tegen zelfverdedigingscursussen voor meisjes en vrouwen is. Dat zijn tenslotte ook middelen om je als vrouw te weren tegen het teveel aan mannelijk testoteron in deze wereld. Hm, ik ga de Opzij maar eens een briefje schrijven, denk ik. Deze dame is een grote fan van Hirshi Ali, daar zij regelmatig in Opzij Ayaan Hirshi Ali de hemel inprijst. Vandaar de "erg kort door de bocht"-uitspraken van haar. In mijn ogen is deze dame verre van een werkelijke feministe, aangezien ze niet het respect kan opbrengen voor de keus van een vrouw.

tonk
11-02-2003, 13:06
Joh Pista, ik heb niks tegen feministes hoor, ik ben er zelf eentje, maar Dresselhuys draaft naar mijn idee hier wat door. Ze verkondigt haar mening totaal ongenuanceerd en zonder al te veel kennis van de islam, is mijn idee. Vervolgens draaf ik zelf trouwens wat door in de vergelijking met zelfverdediging. Briefje ben ik helemaal vergeten trouwens.

Sabrin16
11-02-2003, 17:36
Origineel gepost door pista Zo erg draaft ze niet door hé! Zij zegt het op dezelfde wijze als ik het zeg maar dan bekeken vanuit vrouwelijk standpunt. Ik bezie het vanuit mijn mannelijk standpunt. Het dragen van een hoofddoek verbinden aan sexuele lusten is absurd, idioot en verwerpelijk. Men verwacht van de vrouw dat zij de hoofddoek draagt omwille van zgz sexuele lusten die ermee zouden kunnen ontwikkeld worden bij de man, zouden de meeste mannen dan zo oncontroleerbaar zijn in hun sexuele driften dat ze geil worden van een prachtige dos haar? Ondertussen geilen ze dan wel op de haren en andere vormen van de westerse vrouw waar ze dan dikwijls nog prat op gaan. Elke belemmering op religieus gebied ten overstaan van de vrouw is steeds afkomstig van de mannelijke moslim. Die stelt aan zijn vrouw hoge eisen, en slaat er zelf een dik stuk naast. Maar als man mag ie dat. Het celibaat in de katholieke kerk, weer een beperking ten overstaan van de mens zgz in gods naam. De mens is niet gemaakt om in celibaat te leven, niemand! God heeft iedereen sexuele lusten meegegeven, en het is aan ieder van ons zaak deze onder controle te houden. Niemand hoeft mij te vertellen wat ik moet doen om mijn sexuele driften onder controle te houden, doe ik zelf wel, en mijn vrouw zal zelf ook wel doen wat ze nodig acht. Beperkingen worden gemaakt door de mens!!! De besnijdenissen van vrouwen bij de moslims, het sexuele verminken van de vrouw, weer dezelfde reden. Om de maagdelijkheid van de vrouw te garanderen, dat men ze lichamelijk en geestelijk verminkt is niet belangrijk. Als de man maar 100% zeker is dat ze maagdelijk blijft. Wat een ongelovelijke minachting ten overstaan van de vrouw, een totaal gebrek aan vertrouwen ten overstaan van de vrouw die hiermee onrechtstreeks eigenlijk op voorhand al de stempel toekomstige h.o.e.r opgedrukt krijgt. De vrouw is niet te vertrouwen, daarom gaan we ze op jonge leeftijd maar al preventief besnijden. Totaal gebrek voor het vrouwelijke bewustzijn, een derderangswezen dat eigenlijk blij mag zijn besneden te zijn. Kan haar man fier op haar zijn. En zo heeft men in de religie vele beperkingen die meestal de man dienen. God heeft de mens geschapen zoals hij/zij is, en niemand zal daar iets aan veranderen of veplichten dingen te doen die God niet wil. God heeft de vrouw een mooie dos haar gegeven, niet om weg te steke maar om te bekijken. Of zullen we ineens de vrouwen maar wegsteken onder een dik wollen kleed, want elk deeltje van de vrouw kan aanlokkelijk zijn. En dat is ook de bedoeling van de schepping van God, ervan te genieten. De rest is mannelijk egoisme. ;) Het dragen van een hoofddoek hoort bij een setje; samen met wijde kleding die het vrouwelijke figuur verbergen. Zeg eerlijk: je loopt op straat je ziet 2 vrouwen. De een is met hoofddoek en al bedekt de ander draagt een strak minirok, en haar borsten steken zowat uit haar truitje. Naar wie kijk je met lust? Ik persoonlijk vind het erg fijn om op straat te lopen met mijn bedekkende 'setje' ;) Trouwens vrouwenverminking (door besnijdenis) is toch een cultuur iets heeft toch niks te meken met de Islam? of heb ik het nou verkeerd?

Moonshine
11-02-2003, 19:26

het heeft absoluut niks met de geloof te maken...het is gewoon iets dat in de cultuur van sommige landen heerst.......

marokaasje15
11-02-2003, 20:33
ik weet je niet wat voor kwatst jullie hier allemaal vertellen over de hoofddoek enzo. ten eerste dat besnijden van een vrouw gebeurd volgens mij allang niet meer het is volgens mij niet eens verbonden met de islam het is een soort traditie die allang niet meer wordt nagestreeft. en dan over de hoofddoek die een moslimvrouw waar jullie dan zogenaamd medelijden mee hebben?? Onder de hoofddoek valt niet alleen je bos haren te verbergen maar daaronder valt ook automatisch het verbergen van de vorm je lichaam waardoor je minder mannen aantrekt op straat en waardoor je dan je kuisheid behoudt. Maar eerlijk gezegd heb ik medelijden met degene die vinden dat ze een prachtig lichaam hebben en dat willen delen met de wereld en dan met 2 lappen stoffen heel trots op straat rondlopen of degene die dan 'ontevreden' zijn met hun bepaalde 'dingen'van hun lichaam en dan onder het mes gaan om het ze3ma te verbeteren zodat dan ze3ma aantrekkelijker gevonden worden dan ben je toch eerlijk gezegd triest. Ik bedoel wat voor waarde heb je dan?? war voor kuisheid heb je dan?? En de hoofddoek brengt alleen maar goeie dingen met zich mee,het beschermt je tegen mannen met slechte bedoelingen en het laat je in je waarde. Trouwens wat heb jij dan als man liever een vrouw die nog in haar waarde zit of iemand die geen waarde meer heeft ?? LeAvE mE iN mY DiGnItY

DESPERADA
11-02-2003, 22:24
Moslim vrouwen vormen een bedreiging. De Hijab stuurt een boodschap van acceptatie en afwijzing. Een vrouw die zichzelf bedekt vanuit haar liefde voor Allah, legt hiermee niet alleen een verklaring af voor wat ze accepteert, maar ze verklaart er ook mee wat ze afwijst. Iedere vrouw die weigert mee te spelen met de spelletjes tussen de twee sekse die zo fundamenteel zijn in alle maatschappijen, zal uit de maatschappij verdreven worden.Er wordt altijd al van vrouwen verwacht dat zij een bepaalde rol spelen in de maatschappij. In Noord Amerika, draait een groot deel van deze toegeschreven rol om seks en het aura rondom seksualiteit. Iedere relatie tussen mannen en vrouwen heeft wel één of andere seksuele ondertoon. Wanneer een vrouw zichzelf bedekt, dan wijst ze die rol af. Ze zegt op die manier dat seks niets te maken heeft met haar openbare leven. Het is het feit dat zij haar eigen lichaam buiten de discussie houdt, wat de mensen zo van streek maakt. Een vrouw met een Hijab: meer dan “gewoon zomaar een vrouw”. Een vrouwelijke dokter, schrijfster, elektricien, of loodgieter, mag in haar werkomgeving dan gewaardeerd worden voor haar vakkundigheid, maar zij wordt in eerste instantie nog steeds bekeken als “zomaar een vrouw”. Maar stop haar in een Hijab, zodat wat haar een vrouw maakt niet meer kan worden gezien, en plotseling heb je te maken met een persoon. Het is een radicaal idee dat niet door vele wordt gewaardeerd. Zij wijst de politieke standpunten van geslacht van de hand. Deze persoon wijst niet alleen de door de maatschappij ingebakken rollenverdeling van het geslacht af, maar ook de daaraan geassocieerde politieke standpunten van geslacht. Daardoor wijst zij de sociale basisstructuur af, wat tevens betekend dat zij beschouwd wordt als iemand die het gehele politieke systeem en de daaraan verbonden economische organisatie afwijst. Dus leraren in Quebec moeten zich bedreigd voelen. Emilie en Diana zijn meer dan gewoon twee meisjes van wie de hoofdbekleding niet overeenstemt met de kledingvoorschriften van de school. Zij zijn de vertegenwoordigers van iets veel groter: van een andere manier van denken en leven. Het heeft me enige tijd gekost tot ik tot deze conclusie ben gekomen. Hijab: Een daad van Geloof Ik heb de Hijab altijd gezien als een privé aangelegenheid tussen mijzelf en Allah. Ik heb er voor gekozen om de Hijab te dragen omdat ik voelde dat mijn Iman (geloof) omgezet moest worden naar actie, en als Allah me vraagt om mij te bedekken, dan moet ik dat doen. Als ik niet mijn geloof niet kon uitoefenen, wat voor nut had het dan om te zeggen dat ik een geloof had? Maar helaas zagen de mensen om mij heen, het dragen van mijn Hijab niet als persoonlijke daad van aanbidding. Zij zagen het eerder als persoonlijke aanval op henzelf. Ik droeg een Hijab en dat betekende automatisch dat ik alles wat zij deden afkeurde. Ik vond het moeilijk om de vijandigheid te begrijpen. Alleen omdat mijn hoofd bedekt was, was het voor de mensen onmogelijk om binding met mij te krijgen. Ik had een nieuw ontdekte vrijheid en een groter gevoel van vertrouwen in mijzelf als moslim, maar andere zagen mij als iemand waar ze niets mee te maken wilde hebben. Vrouwen vooruitgang nog steeds verbonden aan voorkomen. Vooruitgang voor vrouwen wordt helaas nog steeds bepaald door hoeveel ze willen onthullen. Des te meer macht vrouwen lijken te krijgen, des te meer gedwongen ze zijn om hun kleren uit te trekken. Deze tegenstrijdigheid is bij het ontstaan van de verwarring waar Noord Amerikaanse vrouwen mee geconfronteerd worden. Er word van hen verwacht dat ze sterk, onafhankelijk en assertief zijn, echter tegelijkertijd worden zij slaaf gemaakt van een ideaal lichaam beeld dat niet bereikt kan worden door de grote meerderheid van vrouwen. Deze tweevoudigheid is een verkoopbaar product. Neem bijvoorbeeld de mode industrie: het laatste nieuws uit Parijs zegt ons dat ‘Glamour’ de heetste look is voor het seizoen, met zijn glimmende lipstick, strakke jurkjes en hoge naaldhakken. Vrouwen maken bezwaar en zeggen dat de modeontwerpers van hun verwachten dat zij zich op kantoor kleden als prostituees. Zij verafschuwen het feit dat het vrouwenlichaam wordt gebruikt om van alles te verkopen, van cosmetica tot kleren en zelfs auto’s. Daarentegen, wanneer Moslim vrouwen zichzelf bedekken en daarmee protesteren tegen hetzelfde, worden zij beschouwd als zijnde onderdrukt. Door: Naheed Mustafa Deze zuster Naheed is voor mij pas een feministe.... :goedzo:

ithran
12-02-2003, 01:51
Hhhmmm, Eerst was er een discussie die begonnen werd door Nederlandse mensen over of het dragen van de hoofddoek en het bedekken van het lichaam wel in de koran staat. Nu lijkt die discussie oud nieuws te zijn. Nu bespelen ze mensen door weer hun bevrijdende rol in de wereld te benadrukken. Hoe goed zij wel niet zijn voor de vrouw, hoe veel vrouwen er wel niet werken, hoeveel vrouwen wel niet mogen zeggen. Je moet eens weten hoe goed deze mensen denken over hun schijn-democratie. Ze kijken naar een vrouw met hoofddoek en denken:"O gut arm kind wat zal zij onderdrukt worden en waarschijnlijk moet ze ook nog de hele dag thuis zitten". Ik kijk altijd naar deze zogenaamde vrije vrouwen en denk:"O gut wat zielig als mensen naar haar kijken is het net of ze een stuk vlees zien, en mannen doen lief omdat ze haar het liefst nu willen bespringen, en o wat zielig voor haar dat ze niet alles mag eten van de media waar mannen de baas zijn, en o wat zielig dat ze aan fitness MOET doen omdat de grote media bazen dit willen, en o wat zielig dat als ze gaat werken dat mannen alleen de voorgevel en de achterkant toepreken omdat dat het enige is wat ze zien." Een aantal van hen heeft een ziekte waarbij ze express overgeven om niet dikker te worden. Ook zijn er nog andere ziektes dan anorexia. De hoofddoek is verplicht voor de vrouw net zoals het bedekken van het lichaam dat de lichaamsvorm niet te zien is. Ook is het voor de man verplicht om zich niet te laten leiden door dat wormvormig aanhangsel. Bedenk wel dat de reden waarom wij ooit op aarde zijn gekomen in dit tijdelijk leven is omdat adam a.s. vruchten van de verboden boom heeft gegeten. En dit heeft hij zelf gedaan. De vrouw is niet verantwoordelijk voor de daden van een man, maar een vrouw is verantwoordelijk voor haar eigen daden. En voor haar is de hoofddoek verplicht, voor iemand die geloofd en allah s.w.t. moet dit geen probleem zijn. Nu is het zo dat men in het westen voornamelijk denkt dat zij veel vrijheden hebben, ook omdat onzedelijkheid word gepredikt. Wat ik denk is:Actie=gevolg. Het gevolg van onzedelijkheid zullen we over een aantal jaren zien, en dan wil ik graag zien of er nog iemand is in Nederland of waar dan ook die deze discussie weer aan wil gaan. Wat je oogst zul je zaaien.

nadiaaa
12-02-2003, 06:22
En neemt mevrouw Dresselhuijs dan wel Joodse vrouwen met een pruik aan?