Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Hoe moslims het geloof versterken ...

Pagina's : [1] 2

Scottie
14-02-2005, 20:35

Nou, jullie geloven het natuurlijk gelijk: de brave moslim en een keurige uitleg van de islam heeft een gunstig effekt op de geloofsbeleving van christenen. Dat klopt en ik heb het altijd al gezegd; door de aanwezigheid van moslims worden Nederlanders ook weer geloviger, worden rituelen uit het stof gehaald en de kerk weer voorverwarmd. De Bijbel herschreven en gelijk een kassucces, geld voor mooie doelen. Verzamelde ik met mijn klasgenootjes vroeger de zilveren melkdoppen voor de arme negertjes in Afrika, nu krijgen ze van christengelovigen zaaigoed en water. Nederlanders blijven onverbeterlijke wereldverbeteraars en heel kreatief om aan het geloof, en daar is het voor, steeds een nieuwe zin te geven voor het eigen leven maar vooral aan dat van een ander. Lees hier een stukje over hoe een geloof zich ontwikkelt ... Scottie. Somber lijden is nu sober vasten Hoe staat de (christelijke) God van Nederland ervoor? De veertigdagentijd die deze week op Aswoensdag begon. Buiten waait een straffe wind. Binnen loopt het parochiezaaltje naast de rooms-katholieke St. Jan de Doperkerk in Uithoorn langzaam vol. De tafels met daarop waxinelichtjes staan in U-vorm, er hangt de aangename geur van soep. Het is Aswoensdag, eerste dag van de veertigdagentijd. Straks is hier de Sobere Maaltijd, jaarlijks initiatief van rooms-katholieken én protestanten. Drie keer komen ze tot aan Pasen bij elkaar, telkens in een ander kerkgebouw. Marlies van der Lely, drijvende kracht achter het initiatief, heet de bijna veertig aanwezigen welkom. ,,Zoals elk jaar zou ik het leuk vinden als u een goed voornemen op papier zette.'' En natuurlijk is er een inzameling voor het goede doel ('Geld dat je anders aan de maaltijd thuis uitgaf'). Dit jaar behoeven de Masai in Tanzania schoon drinkwater en betere landbouwtechnieken. Een schoenendoos met gleuf doet dienst als collectebus. De maaltijd - vleesloze linzensoep met bruin brood en thee - verschijnt op tafel. Marlies van der Lely noemt de kostprijs: 25 eurocent per persoon. Hilariteit. ,,Een kwartje?'', zegt een man. ,,Nou, jullie mogen bij mij thuis komen koken, hoor.'' Uithoorn is niet de enige plaats waar katholiek en protestant elkaar vindt in de veertigdagentijd. Ook elders in Nederland is de sobere maaltijd volop in zwang, liefst in oecumenisch verband. Die protestantse belangstelling voor de vastentijd is een relatief recent verschijnsel. Eeuwenlang heetten de zes weken tot Pasen bij protestanten de lijdenstijd. De nadruk lag op het gedenken van het lijden van Christus. Iets als Aswoensdag met het askruisje vonden ze roomse poespas. En aan vasten deden ze niet - al werd het wél ongepast gevonden om in deze periode te trouwen. Onder invloed van de 'liturgische beweging' kwam bij protestanten oog voor vorm en ritueel. De term veertigdagentijd raakte in zwang en verdrong de aloude lijdenstijd. (Althans onder middenmoot protestanten; niet in orthodoxe kring.) Ook protestanten zien nu het sympathieke in van vasten. En zelfs Aswoensdag is geen taboe meer: in het nieuwe 'Dienstboek' van de Protestantse Kerk in Nederland staat een viering opgenomen. Wijdverbreid is het verschijnsel nog niet; in de praktijk schuiven protestanten meestal aan bij een bestaande rk viering. In het Uithoornse parochiezaaltje roezemoest het inmiddels dat het een aard heeft. Een baby begint te huilen, een peuter met hoogrode wangen geeuwt. Predikant Sophie Bloemert, lepel in de ene hand, brood in de andere, herinnert zich de somberheid van de vroegere lijdenszondagen. ,,De preken stonden in het teken van het lijden van Christus, van Zijn verzoenend bloed. Dat zijn woorden die we nu toch te dogmatisch vinden. En 'meelijden met Christus' vind ik ook te zwaar. De veertigdagentijd heeft voor mij nadrukkelijk te maken met solidariteit. Solidariteit met de lijdende medemens. Jezus heeft het lijden niet ontlopen. In deze tijd kunnen ook veel mensen het niet ontlopen.'' Of ze zelf vast? De dominee lacht. ,,Ik moet bekennen dat het me niet altijd lukt om geen lekkertje bij de koffie te nemen. Ik probeer het wel. Als ik bij mensen langsga, zeg ik: het spijt me, ik wil bedanken, het is veertigdagentijd.'' Protestanten vasten, leert een kleine rondgang, vooral door zich te matigen: zes weken niet snoepen, of geen vlees eten, of geen alchohol drinken. De een doet het uit solidariteit met de minderbedeelde medemens, de ander uit spirituele overwegingen. Marcel Barnard, hoogleraar liturgiewetenschap in Utrecht, wijst erop dat protestanten vasten niet als offer beschouwen. ,,De goede vrome werken brengen je niet veel verder. Je verdient er niks mee. Het is een tijd van boete, met extra aandacht voor de werken van liefde en barmhartigheid. De samenleving is gespitst op je cv, op succes en prestaties. Dit wil je tot het tegengestelde bewegen.'' Hoevéél protestanten in Nederland inmiddels een vorm van vasten in ere houden weet niemand. Vaststaat in elk geval dat Karel J. de Krijger uit Ede er dit jaar een van is. Onlangs publiceerde hij 'Creatief vasten, culinair dagboek voor de veertigdagentijd'. ,,Om eerlijk te zijn'', zegt hij, ,,ik heb nooit eerder écht aan vasten gedaan. Nu moet ik wel natuurlijk. Mijn vrouw doet ook mee.'' Karel de Krijger - hij heeft een bouwkundig adviesbureau - somt in zijn boekje alle voordelen op voor lichaam én ziel. Motto: ,,Waar je voor bidt, daar word je niet dik van.'' Per dag biedt 'Creatief vasten' een bijbeltekst met overdenking en een recept. Ook geeft het handige tips: ,,Mocht u echt honger hebben, bedenk dan dat dit juist de bedoeling is van de loutering.'' Hoe kwam Karel de Krijger op het idee voor zijn boekje? ,,In mijn protestantse gemeente hier in Ede'', zegt hij, ,,vind je steeds meer katholieke elementen terug. Daardoor ga je over deze dingen nadenken. De symboliek van de vastenperiode spreekt mij aan: meegaan in het lijden van Christus. Door te vasten onderga je de loutering aan den lijve.'' Zijn belangstelling voor het vasten is óók gewekt, zegt hij, door de aanwezigheid van moslims in Nederland. ,,Absoluut. Moslims hebben ons wakker gemaakt.'' Zij doen tijdens de ramadan massaal aan vasten. ,,Hoe komt het dat christenen er zo weinig aan doen? Waarom zouden wij onze eigen traditie niet uit de kast halen en afstoffen?'' In Uithoorn krijgen liefhebbers intussen een tweede kop linzensoep opgeschept - zó streng en sober is het nu ook weer niet. Er is enige haast, de kerkklok luidt. Stipt om zeven uur begint de Aswoensdagviering, één deur verderop. De St. Jan de Doperkerk blijkt behoorlijk gevuld. Vasten doe je met 'een blij gezicht', zegt pastoor Jan Woolderink in zijn korte preek. ,,Vasten moet je op de eerste plaats vrijmaken voor de mens in nood.'' Dan gaat hij staan naast de schaal met as, resten van de palmpasentakken van vorig jaar. De gelovigen wachten voor hem in een lange rij. ,,Gedenk dat gij stof zijt'', zegt de pastoor terwijl hij een kruisje drukt op de voorhoofden, ,,en tot stof zult wederkeren.'' Sophie Bloemert. ,,Ik heb niet eens gehoord wat-ie zei'', fluistert hij, weer terug in de kerkbank. ,,Eerst wilde ik ook niet. Het zegt mij niet genoeg, ik zie de zin er niet van in.'' Hij gaat verzitten. ,,Sophie heeft me overgehaald. Ik ben erg voor oecumene, begrijpt u. Ik voel mij prima thuis in een katholieke kerk.'' Van strenge regels naar bezinning Vasten is een algemeen religieus fenomeen, zegt Louis van Tongeren, docent liturgiewetenschap aan de Universiteit van Tilburg. Je ontzegt jezelf genoegens om je te kunnen concentreren op het goddelijke. Ook in de rk kerk geldt de 'veertigdagentijd' als een periode van onthouding, boetedoening en bezinning. De periode beslaat eigenlijk 46 dagen: op de zes zondagen hoeft er niet gevast. Al in de vroege kerk was er sprake van vasten. Pasbekeerden bereidden zich zo voor op hun doop met Pasen. Aanvankelijk vastten ze drie dagen, later de hele Stille Week. Eind 3de eeuw werden dat veertig dagen, net zo lang als Jezus vastend in de woestijn had doorgebracht. Rond de 5de eeuw kwam er een nieuw element bij. Op Aswoensdag kregen 'openbare zondaren' een boetekleed omgehangen, waarna ze de kerk werden uitgezet. Op Witte Donderdag werden ze verzoend en wel weer opgenomen in de gemeenschap. Rond het jaar 1000 werden de boetelingen met gewijde as bestrooid. Dat ritueel werd later uitgebreid tot alle gelovigen: was niet elk mens zondaar? Pas vanaf de late Middeleeuwen ging de 'medelijdende spiritualiteit' een rol spelen: door te vasten herdachten de gelovigen het lijden van Christus. In de 19de eeuw hernieuwde de belangstelling voor juist dat element. Tot een halve eeuw terug werd er onder katholieken massaal gevast. De nadruk lag sterk op het naleven van regels. Niet snoepen, niet drinken, niet roken, en één keer per dag een volledige maaltijd. Kinderen kregen een vastentrommeltje waarin ze snoepgoed moesten bewaren. In de jaren zestig kreeg de vastentijd ook een sociale dimensie. De bisschoppelijke Vastenactie stamt uit die tijd. Tegenwoordig zijn de scherpe kant jes eraf, de fixatie op regels is verdwenen. Officieel zijn alleen Aswoensdag en Goede Vrijdag nog verplichte vastendagen. Katholieken die vasten proberen zich te matigen. Bovenal zien ze het als een periode van spirituele bezinning, op zichzelf en op de wereld.

hamidu
14-02-2005, 20:53
[SIZE=2] Verzamelde ik met mijn klasgenootjes vroeger de zilveren melkdoppen voor de arme negertjes in Afrika, nu krijgen ze van christengelovigen zaaigoed en water.[/b] Nou,Kappen met leugens Scottie! Wij hebben genoeg van je Onjuiste geschiedenis LES. Hamidu,Anti-Onrecht.

Scottie
14-02-2005, 20:58
Nou,Kappen met leugens Scottie! Wij hebben genoeg van je Onjuiste geschiedenis LES. Hamidu,Anti-Onrecht.Nou, blijkbaar zit dit stukje al tegen jouw weerstand aan. Luister, jongen, dit stuk is te lang om nu al door jou gelezen te zijn, laat staan begrepen. Je reactie verraadt lange tenen die bovendien kortzichtig zijn. "We"? Wie zijn "we"? Als ik Marokkanen vraag hoe het nou toch komt dat sommigen radicaliseren tot op straat toe, dan is iedere Maronederlander een individualist, als iemand iets leuks over de islam schrijft dan zijn ze opeens een collectief. Draaikonten, daar lijken ze nog het meest op ... (Grapje door middel van woordspeling) Als een christen, of boeddist, of hindoe, of shinto-gelovige over de islam spreekt dan veronderstellen moslims enige voorkennis, nou, andersom werkt dat net zo. Eerst lezen, dan bidden, dan nadenken en dan pas reageren. Vasten. Het lijkt wel alsof je het niet kunt hebben dat ons veel oudere geloof dat wiel allang had uitgevonden. Scottie.

hamidu
14-02-2005, 22:04
Ik begrijp ook niet waarom Hamidu zo in z'n achteruit schiet. Ik weet nog wel dat wij op school postzegels spaarden voor de arme kinderen in Suriname. Of denkt Hamidu dat iedereen die zich door de islam laat inspireren, zich ook meteen zal bekeren en kan hij er met zijn verstand niet bij dat er christenen zijn die ondanks het feit datze kennelijk kennis nemen van de islam gewoon bij hun eigen geloof blijven? Hamidu jij bent de enige die me op dit punt wat wijzer kan maken... Is Scottie een Christen volgens jou? :confused:

hamidu
14-02-2005, 22:34

Als een christen, of boeddist, of hindoe, of shinto-gelovige over de islam spreekt dan veronderstellen moslims enige voorkennis, nou, andersom werkt dat net zo. Eerst lezen, dan bidden, dan nadenken en dan pas reageren. Vasten. Het lijkt wel alsof je het niet kunt hebben dat ons veel oudere geloof dat wiel allang had uitgevonden. Scottie. Nou,Scottie ben je Christen,als ik mag vragen?

Scottie
14-02-2005, 23:16
Nou,Scottie ben je Christen,als ik mag vragen?Nou, vooruit, jij bent de enige terrorist die dit mag vragen: ja, ik heb bij de nonnen op de kleuterschool gezeten. Zuster Geria was heel streng en zuster Clementine veroorzaakte een ernstige weerstand tegen mandarijntjes, Clementines ... Wat was dat een strenge non: hoofddoek, wit kapje en de rest helemaal zwart. Ik vecht iedere dag om God tot andere gedachten te brengen. Niet over mijn vermogen om mijn man lief te hebben, maar om moslims te vergeven voor de ontkenning van dat vermogen. Niet ik liet het geloof varen maar mijn, onze moeder. Na haar scheiding en de ellende die daar het gevolg van was heeft zij het geloof verlaten. Voelde zij zich alsof het geloof haar verlaten had. Het leven had haar zo in de steek gelaten dat zij God afzwoor. Een ontrouwe man was erg, een God die toen niet hielp was nog erger. Zodoende moesten mijn broer en ik later, alsnog op zoek naar onze wortels. In God. Geloof ik? Gelooft God nog?. Wat doet het ertoe, een mens hoort zich in te spannen voor zijn medemens. Om een paradijs op aarde na te streven. Voor zich en voor zijn naasten. Niet door te geloven, eerst, maar door te doen ontmoet je God, later. We beginnen niet met God, we eindigen met God. Scottie.

Greebo
15-02-2005, 00:08
na Catherine Keyl en Hennie Huisman nu Scottie? :D

hamidu
15-02-2005, 12:20
Nou, vooruit, jij bent de enige terrorist die dit mag vragen: Nou, ben ik ''terrorist'', omdat ik tegen je vieze manier van leven ben?! Wat vind je van je Racistische Nederlandse en Amerikaanse politici die Onschuldige kinderen,vrouwen...vermoorden in de naam van ''democratie''?! Hamidu,anti-onrecht.

hamidu
15-02-2005, 12:31
Je bent de honderden door Nederlanders verkrachte vrouwen in Irak nog vergeten...... Oh, ben vergeten.Bedankt :)

hamidu
15-02-2005, 14:22
Neem een voorbeeld aan de topic die No-Brains heeft geopend over de vraag of er meer samenwerking moet komen tussen moskeeen en kerken: Ik ben met No-Brains eens.Moslims houden van Vredezame en Harmonische Samenleving.

islamwomen_18
15-02-2005, 16:11
hamidu :goedzo:

esma
15-02-2005, 16:20
net zoals jullie een nuchter, eerlijk, solidair volk zijn toch?

JoachimPolak
15-02-2005, 16:23
Nou, jullie geloven het natuurlijk gelijk: de brave moslim en een keurige uitleg van de islam heeft een gunstig effekt op de geloofsbeleving van christenen. Dat klopt en ik heb het altijd al gezegd; door de aanwezigheid van moslims worden Nederlanders ook weer geloviger, worden rituelen uit het stof gehaald en de kerk weer voorverwarmd. De Bijbel herschreven en gelijk een kassucces, geld voor mooie doelen. Verzamelde ik met mijn klasgenootjes vroeger de zilveren melkdoppen voor de arme negertjes in Afrika, nu krijgen ze van christengelovigen zaaigoed en water. Nederlanders blijven onverbeterlijke wereldverbeteraars en heel kreatief om aan het geloof, en daar is het voor, steeds een nieuwe zin te geven voor het eigen leven maar vooral aan dat van een ander. Lees hier een stukje over hoe een geloof zich ontwikkelt ... Scottie. Somber lijden is nu sober vasten Hoe staat de (christelijke) God van Nederland ervoor? De veertigdagentijd die deze week op Aswoensdag begon. Buiten waait een straffe wind. Binnen loopt het parochiezaaltje naast de rooms-katholieke St. Jan de Doperkerk in Uithoorn langzaam vol. De tafels met daarop waxinelichtjes staan in U-vorm, er hangt de aangename geur van soep. Het is Aswoensdag, eerste dag van de veertigdagentijd. Straks is hier de Sobere Maaltijd, jaarlijks initiatief van rooms-katholieken én protestanten. Drie keer komen ze tot aan Pasen bij elkaar, telkens in een ander kerkgebouw. Marlies van der Lely, drijvende kracht achter het initiatief, heet de bijna veertig aanwezigen welkom. ,,Zoals elk jaar zou ik het leuk vinden als u een goed voornemen op papier zette.'' En natuurlijk is er een inzameling voor het goede doel ('Geld dat je anders aan de maaltijd thuis uitgaf'). Dit jaar behoeven de Masai in Tanzania schoon drinkwater en betere landbouwtechnieken. Een schoenendoos met gleuf doet dienst als collectebus. De maaltijd - vleesloze linzensoep met bruin brood en thee - verschijnt op tafel. Marlies van der Lely noemt de kostprijs: 25 eurocent per persoon. Hilariteit. ,,Een kwartje?'', zegt een man. ,,Nou, jullie mogen bij mij thuis komen koken, hoor.'' Uithoorn is niet de enige plaats waar katholiek en protestant elkaar vindt in de veertigdagentijd. Ook elders in Nederland is de sobere maaltijd volop in zwang, liefst in oecumenisch verband. Die protestantse belangstelling voor de vastentijd is een relatief recent verschijnsel. Eeuwenlang heetten de zes weken tot Pasen bij protestanten de lijdenstijd. De nadruk lag op het gedenken van het lijden van Christus. Iets als Aswoensdag met het askruisje vonden ze roomse poespas. En aan vasten deden ze niet - al werd het wél ongepast gevonden om in deze periode te trouwen. Onder invloed van de 'liturgische beweging' kwam bij protestanten oog voor vorm en ritueel. De term veertigdagentijd raakte in zwang en verdrong de aloude lijdenstijd. (Althans onder middenmoot protestanten; niet in orthodoxe kring.) Ook protestanten zien nu het sympathieke in van vasten. En zelfs Aswoensdag is geen taboe meer: in het nieuwe 'Dienstboek' van de Protestantse Kerk in Nederland staat een viering opgenomen. Wijdverbreid is het verschijnsel nog niet; in de praktijk schuiven protestanten meestal aan bij een bestaande rk viering. In het Uithoornse parochiezaaltje roezemoest het inmiddels dat het een aard heeft. Een baby begint te huilen, een peuter met hoogrode wangen geeuwt. Predikant Sophie Bloemert, lepel in de ene hand, brood in de andere, herinnert zich de somberheid van de vroegere lijdenszondagen. ,,De preken stonden in het teken van het lijden van Christus, van Zijn verzoenend bloed. Dat zijn woorden die we nu toch te dogmatisch vinden. En 'meelijden met Christus' vind ik ook te zwaar. De veertigdagentijd heeft voor mij nadrukkelijk te maken met solidariteit. Solidariteit met de lijdende medemens. Jezus heeft het lijden niet ontlopen. In deze tijd kunnen ook veel mensen het niet ontlopen.'' Of ze zelf vast? De dominee lacht. ,,Ik moet bekennen dat het me niet altijd lukt om geen lekkertje bij de koffie te nemen. Ik probeer het wel. Als ik bij mensen langsga, zeg ik: het spijt me, ik wil bedanken, het is veertigdagentijd.'' Protestanten vasten, leert een kleine rondgang, vooral door zich te matigen: zes weken niet snoepen, of geen vlees eten, of geen alchohol drinken. De een doet het uit solidariteit met de minderbedeelde medemens, de ander uit spirituele overwegingen. Marcel Barnard, hoogleraar liturgiewetenschap in Utrecht, wijst erop dat protestanten vasten niet als offer beschouwen. ,,De goede vrome werken brengen je niet veel verder. Je verdient er niks mee. Het is een tijd van boete, met extra aandacht voor de werken van liefde en barmhartigheid. De samenleving is gespitst op je cv, op succes en prestaties. Dit wil je tot het tegengestelde bewegen.'' Hoevéél protestanten in Nederland inmiddels een vorm van vasten in ere houden weet niemand. Vaststaat in elk geval dat Karel J. de Krijger uit Ede er dit jaar een van is. Onlangs publiceerde hij 'Creatief vasten, culinair dagboek voor de veertigdagentijd'. ,,Om eerlijk te zijn'', zegt hij, ,,ik heb nooit eerder écht aan vasten gedaan. Nu moet ik wel natuurlijk. Mijn vrouw doet ook mee.'' Karel de Krijger - hij heeft een bouwkundig adviesbureau - somt in zijn boekje alle voordelen op voor lichaam én ziel. Motto: ,,Waar je voor bidt, daar word je niet dik van.'' Per dag biedt 'Creatief vasten' een bijbeltekst met overdenking en een recept. Ook geeft het handige tips: ,,Mocht u echt honger hebben, bedenk dan dat dit juist de bedoeling is van de loutering.'' Hoe kwam Karel de Krijger op het idee voor zijn boekje? ,,In mijn protestantse gemeente hier in Ede'', zegt hij, ,,vind je steeds meer katholieke elementen terug. Daardoor ga je over deze dingen nadenken. De symboliek van de vastenperiode spreekt mij aan: meegaan in het lijden van Christus. Door te vasten onderga je de loutering aan den lijve.'' Zijn belangstelling voor het vasten is óók gewekt, zegt hij, door de aanwezigheid van moslims in Nederland. ,,Absoluut. Moslims hebben ons wakker gemaakt.'' Zij doen tijdens de ramadan massaal aan vasten. ,,Hoe komt het dat christenen er zo weinig aan doen? Waarom zouden wij onze eigen traditie niet uit de kast halen en afstoffen?'' In Uithoorn krijgen liefhebbers intussen een tweede kop linzensoep opgeschept - zó streng en sober is het nu ook weer niet. Er is enige haast, de kerkklok luidt. Stipt om zeven uur begint de Aswoensdagviering, één deur verderop. De St. Jan de Doperkerk blijkt behoorlijk gevuld. Vasten doe je met 'een blij gezicht', zegt pastoor Jan Woolderink in zijn korte preek. ,,Vasten moet je op de eerste plaats vrijmaken voor de mens in nood.'' Dan gaat hij staan naast de schaal met as, resten van de palmpasentakken van vorig jaar. De gelovigen wachten voor hem in een lange rij. ,,Gedenk dat gij stof zijt'', zegt de pastoor terwijl hij een kruisje drukt op de voorhoofden, ,,en tot stof zult wederkeren.'' Sophie Bloemert. ,,Ik heb niet eens gehoord wat-ie zei'', fluistert hij, weer terug in de kerkbank. ,,Eerst wilde ik ook niet. Het zegt mij niet genoeg, ik zie de zin er niet van in.'' Hij gaat verzitten. ,,Sophie heeft me overgehaald. Ik ben erg voor oecumene, begrijpt u. Ik voel mij prima thuis in een katholieke kerk.'' Van strenge regels naar bezinning Vasten is een algemeen religieus fenomeen, zegt Louis van Tongeren, docent liturgiewetenschap aan de Universiteit van Tilburg. Je ontzegt jezelf genoegens om je te kunnen concentreren op het goddelijke. Ook in de rk kerk geldt de 'veertigdagentijd' als een periode van onthouding, boetedoening en bezinning. De periode beslaat eigenlijk 46 dagen: op de zes zondagen hoeft er niet gevast. Al in de vroege kerk was er sprake van vasten. Pasbekeerden bereidden zich zo voor op hun doop met Pasen. Aanvankelijk vastten ze drie dagen, later de hele Stille Week. Eind 3de eeuw werden dat veertig dagen, net zo lang als Jezus vastend in de woestijn had doorgebracht. Rond de 5de eeuw kwam er een nieuw element bij. Op Aswoensdag kregen 'openbare zondaren' een boetekleed omgehangen, waarna ze de kerk werden uitgezet. Op Witte Donderdag werden ze verzoend en wel weer opgenomen in de gemeenschap. Rond het jaar 1000 werden de boetelingen met gewijde as bestrooid. Dat ritueel werd later uitgebreid tot alle gelovigen: was niet elk mens zondaar? Pas vanaf de late Middeleeuwen ging de 'medelijdende spiritualiteit' een rol spelen: door te vasten herdachten de gelovigen het lijden van Christus. In de 19de eeuw hernieuwde de belangstelling voor juist dat element. Tot een halve eeuw terug werd er onder katholieken massaal gevast. De nadruk lag sterk op het naleven van regels. Niet snoepen, niet drinken, niet roken, en één keer per dag een volledige maaltijd. Kinderen kregen een vastentrommeltje waarin ze snoepgoed moesten bewaren. In de jaren zestig kreeg de vastentijd ook een sociale dimensie. De bisschoppelijke Vastenactie stamt uit die tijd. Tegenwoordig zijn de scherpe kant jes eraf, de fixatie op regels is verdwenen. Officieel zijn alleen Aswoensdag en Goede Vrijdag nog verplichte vastendagen. Katholieken die vasten proberen zich te matigen. Bovenal zien ze het als een periode van spirituele bezinning, op zichzelf en op de wereld. Scottie, het land uit al die moslims. Dan kunnen wij joden en jij als homo vredig verder leven hier in Nederland! Probleem opgelost. Scottie, zou als ik jou was verder niet in discussie gaan met ze, want luisteren en dingen aannemen van ze doe je toch niet! Gewoon opdragen dat ze het land uit moeten. Jij bekijkt alles zwart-wit en dat is de juiste instelling Scottie! We hebben genoeg naar ze geluisterd. Pro Islamitische en anti joodse uitspraken gelijk afstraffen die handel.

JoachimPolak
15-02-2005, 16:24
net zoals jullie een nuchter, eerlijk, solidair volk zijn toch? Esma, je riskeert nu een ban!

Batvink
15-02-2005, 18:14

Nou, vooruit, jij bent de enige terrorist die dit mag vragen: ja, ik heb bij de nonnen op de kleuterschool gezeten. Zuster Geria was heel streng en zuster Clementine veroorzaakte een ernstige weerstand tegen mandarijntjes, Clementines ... Wat was dat een strenge non: hoofddoek, wit kapje en de rest helemaal zwart. Ik vecht iedere dag om God tot andere gedachten te brengen. Niet over mijn vermogen om mijn man lief te hebben, maar om moslims te vergeven voor de ontkenning van dat vermogen. Niet ik liet het geloof varen maar mijn, onze moeder. Na haar scheiding en de ellende die daar het gevolg van was heeft zij het geloof verlaten. Voelde zij zich alsof het geloof haar verlaten had. Het leven had haar zo in de steek gelaten dat zij God afzwoor. Een ontrouwe man was erg, een God die toen niet hielp was nog erger. Zodoende moesten mijn broer en ik later, alsnog op zoek naar onze wortels. In God. Geloof ik? Gelooft God nog?. Wat doet het ertoe, een mens hoort zich in te spannen voor zijn medemens. Om een paradijs op aarde na te streven. Voor zich en voor zijn naasten. Niet door te geloven, eerst, maar door te doen ontmoet je God, later. We beginnen niet met God, we eindigen met God. Scottie. het enige wat jij kunt doen is dingen vragen aan God maar op een andere gedachte brengen what is that making you. Er kwam een keer een vrouw naar me toe en ze vroeg of ik een handtekening wilde plaatsen ze verzamelde handtekeningen om van de grote kerk op het torenstraat een clubhuis temaken voor jongeren en ik heb het niet gedaan ik zei alleen als het een moskee gaat worden een clubhuis is tijdverspilling voor de jongeren. Betreft het Christendom die zijn trouwens ook tegen gays want hitler had toestemming van het vaticaan gehad omdeze lui uitteroeien. In de bijbel zitten veel fouten. Bismiallahi Arahmanie Arahiem. Jezus is bij Allah swt net als Adam geschapen uit aarde en vervolgens zei hij wees en hij werd. Waarom heeft Allah swt deze voobeeld gegeven ? Als je aan een christen zou vragen waarom is jezus de zoon van god dan zal hij zeggen jezus is geboren zonder gemeenschap hij had dus geen menselijke vader, en dan zeg ik ja Adam had geen vader en geen moeder maar toch is hij op aarde gekomen. scottie. hoelang kan je nog volhouden te leven met een zwarte blad op je ogen zodat je de zon als de nacht ziet. En ja lees de koraan we worden in de koraan heel vaak gewaarschuwd over de straffen die tegen over ons staan. Doe het want er zijn twee dingen die jou bekeering ongeldig kunnen stellen, Als de dood bij je kil is en de zon die van het westen komt. ;)

Pagina's : [1] 2