Bekijk originele versie : Moskeeen in Haarlem -gedragsregels
Beste forummers,
Mijn naam is Wendy en ik ben student aan de Universiteit van Amsterdam. Voor een vak moet ik een observatieverslag maken van een plek en het lijkt mij erg interessant om te gaan observeren in een moskee.
Ik vroeg me af of er bepaalde gedragsregels zijn waar ik me aan zou moeten houden (ik ben nog nooit in een moskee geweest)? Ik wil natuurlijk niet al te veel opvallen (hoewel ik dat waarschijnlijk al doe door mijn Nederlandse uiterlijk ;)), en daarom zou ik niet eventuele (ongeschreven) regels willen overtreden. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Alvast hartelijk bedankt :goedzo:,
Wendy
Baruch_Spinoza
14-02-2005, 15:09
Beste forummers,
Mijn naam is Wendy en ik ben student aan de Universiteit van Amsterdam. Voor een vak moet ik een observatieverslag maken van een plek en het lijkt mij erg interessant om te gaan observeren in een moskee.
Ik vroeg me af of er bepaalde gedragsregels zijn waar ik me aan zou moeten houden (ik ben nog nooit in een moskee geweest)? Ik wil natuurlijk niet al te veel opvallen (hoewel ik dat waarschijnlijk al doe door mijn Nederlandse uiterlijk ;)), en daarom zou ik niet eventuele (ongeschreven) regels willen overtreden. Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Alvast hartelijk bedankt :goedzo:,
Wendy
Ik zou zeggen, richt je tot het bestuur van de desbetreffende moskee!
Beste Baruch,
Ja, dat was ik wel van plan hoor ;), maar ik vroeg me af of jullie op voorhand al wat tips hadden, of er misschien algemeen geldende regels zijn. Maar inderdaad verschilt het misschien per moskee?
Groetjes,
Wendy
voorbijganger
14-02-2005, 15:26
Beste Wendy,
Allereerst is het belangrijk om te weten of het een "Marokkaanse" of een "Turkse"(wat haat ik die benamingen) moskee is. Ik denk wel dat er een klein verschil is tussen die twee. In ieder geval moet je niet met een mini-rokje in de moskee aankomen. Haal je dikke winterjas uit je kast, en je lichaam moet zoveel mogelijk bedekt zijn. Een burqa is geen vereiste wel een pre ;)
Samenvattend draag kleding die je zou dragen als je naar de kerk zou gaan. En als je geen hand krijgt van je contactpersoon in de moskee moet je daar niet versteld van staan. In een turkse moskee zal dat naar alle waarschijnlijkheid niet het geval zijn, maar je weet maar nooit.
groeten,
Voorbijganger
ps: als je meer wilt weten dan moet je maar wat gerichte vragen stellen.
En dat van die dikke winterjas was natuurlijk cynisch bedoelt
Nou, dat is toch allemaal niet zo moeilijk? Je gedraagt je in een moskee zoals in een kerk. In een moskee moet je je schoenen uit doen.
Scottie.
Smirnoff
14-02-2005, 17:00
Tja, ik hoop dat je wel vrouwen wilt gaan observeren, want ik neem aan dat je alleen welkom bent in het vrouwengedeelte van de moskee.
Ik ga naar een Turkse moskee waarschijnlijk. Ik was ook al van plan om 'goede kleding' te dragen.
Ik ga nooit naar de kerk (ik ben atheist, en ook zo opgevoed), maar ik kan me voorstellen dat je je niet al te raar moet gedragen, dat is logisch, daarmee toon je respect. Ik bedoelde eigenlijk meer of jullie ideeen hadden over waar ik moet staan als 'gast' zijnde? Ik ga natuurlijk niet mee bidden, dat zou wel erg vreemd zijn ;) . Moet ik ook eerst nog mijn handen/voeten/gezicht wassen, of alleen mijn schoenen uit omdat ik gast ben (of is dit een hele domme vraag??).
Het maakt niet uit als jullie niet precies kunnen aangeven van: 'dit en dit moet je doen, anders kijken ze je raar aan/beledig je iemand', want dat toont ook aan dat er niet zo veel mis zal kunnen gaan als ik ga observeren. In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
Groetjes,
Wendy
Ik ga naar een Turkse moskee waarschijnlijk. Ik was ook al van plan om 'goede kleding' te dragen.
Ik ga nooit naar de kerk (ik ben atheist, en ook zo opgevoed), maar ik kan me voorstellen dat je je niet al te raar moet gedragen, dat is logisch, daarmee toon je respect. Ik bedoelde eigenlijk meer of jullie ideeen hadden over waar ik moet staan als 'gast' zijnde? Ik ga natuurlijk niet mee bidden, dat zou wel erg vreemd zijn ;) . Moet ik ook eerst nog mijn handen/voeten/gezicht wassen, of alleen mijn schoenen uit omdat ik gast ben (of is dit een hele domme vraag??).
Het maakt niet uit als jullie niet precies kunnen aangeven van: 'dit en dit moet je doen, anders kijken ze je raar aan/beledig je iemand', want dat toont ook aan dat er niet zo veel mis zal kunnen gaan als ik ga observeren. In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
Groetjes,
Wendy
Nou, waarom kruip je niet naar binnen? Hemel nog aan toe, het is maar een kerk, je gaat niet bij de koningin op audientie. Overdrijf niet zo met al die beleefdheid.
Een moskee is een kerk, niet meer, niet minder. In een kerk praat je zachtjes, bedekt je lichaam een beetje, dus geen minirok of gedecolleteerd en je gedraagt rustig. Mannen niet met blote voeten en bloot bovenlijk. Korte mouwen mag, korte broek liever niet. Of je voor binnenkomst je handen moet wassen en/of je gezicht kun je ook ter plekke vragen. In Istanboel hoeft het niet, maar daar moest ik wel m'n schoenen uitdoen. Nou, dat doe ik thuis ook.
Lees mijn topic over de "De architectuur van de moskee" (http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=483724) want de meeste moslims weten wel de moskee te vinden maar weten absoluut niet waar wat voor dient.
Scottie.
Scottie,
Daar ging het mij nu precies om, als er niet duidelijke 'speciale' regels zijn (en ik gewoon naar binnen kan stappen), dan wil ik dat ook weten. Ik stelde deze vraag met de beste bedoelingen hoor, ik weet er gewoon niet zoveel vanaf, en het had zo kunnen zijn dat er wel bepaalde speciale regels waren. Dan was het fijn geweest als ik die van te voren had geweten. Maar zijn ze er niet, ook prima.
Ik vind het ook raar dat je zegt 'overdrijf niet zo met al die beleefdheid', voor mij is het als onderzoeker normaal om niet al te opvallend te zijn in een onderzoeksgebied, vandaar mijn interesse. Dat het niet gepast is om in minirok te gaan lijkt me vanzelfsprekend zoals ik al zei.
Verder hartstikke bedankt voor de tips,
Vriendelijke groet,
Wendy
TETOUANIET
14-02-2005, 22:47
Ik raad je aan om naar de Turkse moskee in Haarlem-Schalkwijk te gaan. Mili gorus heet die geloof ik.
Ned._Moslim
14-02-2005, 23:19
Sommige punten zijn al genoemd: fatsoenlijke kleding, schoenen uit. Verder: geen vieze sokken of sokken met gaten. Je wassen (wudu maken) hoort bij het bidden, je wil dan immers zo netjes mogelijk voor God verschijnen. Jij wil er niet heen om te bidden dus die reden is voor jou niet aanwezig; uiteraard heb je wel te maken met degenen die *wel* gaan om te bidden. Succes!
Ik raad je aan om naar de Turkse moskee in Haarlem-Schalkwijk te gaan. Mili gorus heet die geloof ik.
Milli görüs heeft inderdaad moskeën, die erg toegankelijk zijn voor niet-Turken...is een aanrader:D
Sensabillah
14-02-2005, 23:39
U kan me gerust een priveberichtje sturen. Ik kan ja alvast zeker helpen met nuttige info en als je wil kan ik je rondleiden in een moskee, uiteraar op afspraak met de bevoegde instanties van de moskee.
Je kan je ''nuttige info'' ook gewoon hier plaatsen Eliette_Nina.
Gezien je postings hier op het forum, is bovenstaande posting
ook niet bepaald ''zuiver'' bedoeld.
Ned._Moslim
15-02-2005, 00:12
Je kan je ''nuttige info'' ook gewoon hier plaatsen Eliette_Nina.
Gezien je postings hier op het forum, is bovenstaande posting
ook niet bepaald ''zuiver'' bedoeld.
Helemaal mee eens. Wendy kan beter gewoon tevoren ff bellen met betreffende moskee. Of evt pm'en met iemand, die *wel* respect heeft voor de Islam. Er zijn genoeg moslims hier te vinden.
Even een update; ik ga morgen met mijn buurmeisje mee naar een Turkse moskee. Ik moet naast gewone kleding (ik draag altijd wel redelijk 'nette' kleren) een hoofddoek om, en ik krijg, naast tijd om te observeren, ook een rondleiding. Ik ben echt heel erg benieuwd!
Groetjes,
Wendy
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.