Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Sjeeee.....mijn kind loopt opvallend achter volgens mij 1,8 jaar.

Pagina's : 1 [2] 3

rachidab
26-11-2013, 11:45

mijn dochter nu 2 jaar en 2 maanden liep met 8 maanden kon met 18 maanden puzzelen, ze zei al heel vroeg hena (oma in het marokkaans) maar echt praten??? nee nog steeds niet. ze brabbelt heel veel wat op wel praten lijkt, maar om mij daar nu zorgen om te maken nee. maakt mij wel soms onzeker. Maar inschallah komt alles goed!! elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier, de een is snel de ander niet. de een kruipt nooit de ander wel heel lang. zolang je kind gezond is eet en slaapt en heeeel veel iefde krijgt is het goed. die van mij loopt nu zelf naar de hoek als ze iets fout heeft gedaan. hahaha blijf dan maar serieus. moeder wij zijn ook maar mensen. Kijk naar onze moeders alsof zij zulke duidelijke regels hadden. vroeger slipe het kind wanneeer het op de grond in slaap viel at de hele dag door kleine dingetjes niks structuur. zijn wij dan zo abnormaal geworden dan?? nee toch??

Freyaa
26-11-2013, 11:51
Kinderen moeten niks en met 21 maanden 3 woorden klopt niet hoor Met 2 jaar is het 2 woorden ofzo..

Oummie.sofia
26-11-2013, 12:00
met 2 jaar 2 woorden is wel heel erg weinig (als je kijkt naar het gemiddelde) Kinderen moeten niks en met 21 maanden 3 woorden klopt niet hoor Met 2 jaar is het 2 woorden ofzo..

Freyaa
26-11-2013, 12:02
met 2 jaar 2 woorden is wel heel erg weinig (als je kijkt naar het gemiddelde) heel erg weinig? waarom overdrijven ik bedoel met 2 woorden spreken, niet 2 woorden kennen dus ik boos ik eten dat soort dingen. Dat is normaal en gemiddeld met 2 jaar en zeker geen zinnetjes van 3 woorden dat is meestal pas met 2,5 jaar

berkania_lovely
26-11-2013, 12:05

mijn kind is 1 jaar hij leert nou pas lopen. maar ik doe wel veel met hem. zoals leren kleuren, voorlezen, puzzelen, liedjes zingen, ik praat megaveel tegen hem en geloof me ze begrijpen ons heus wel. mijn zoontje houdt er van om aan alles te zitten, zoals alle kasten lades en deuren open en dicht alles er uit te halen. zijn speelgoed daar speelt hij ook wel mee in de woonkamer en als hij daar klaar mee is dan ruim ik het weer op. hij probeert momenteel ook woorden uit te spreken. iedere kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier. ghayr inshallah

Vlampje
26-11-2013, 12:05
Die van mij is 16 maanden, hij kan woordjes nazeggen, en hij begrijpt eigenlijk alles wat ik zeg. Hij zegt wel woordjes maar losse woorden hoor. Hij wijst naar mijn neus en zegt NEUS. Of naar de poes en zegt poes. Mama en papa zegt hij ook. Maar ik heb het idee dat hij een beetje lui is, dat hij niet echt zin heeft om die woorden te zeggen. Wel brabbelt hij veel. Ik geef hem klusjes zoals: stop dit in de wasmachine en dan loopt hij er ook naar toe. Maak tafel schoon. Pak dit of dat. Soms geef ik hem de stofzuiger en dan gaat ie kleine kruimels opzuigen dat vindt hij leuk. Spelen doet hij wel maar voornamelijk met spullen waarmee het niet mag. Hij klimt op de stoel achter de pc en loopt dan de rammen op het toetsenbord. Of inderdaad alles opentrekken wat niet mag. Speelgoed is leuk als het nieuw is. Ik moet wel zeggen dat ik wel dagelijks dingen met hem doe. Vooral in de ochtend. De ene keer gaan we tekenen. Ik heb ook van die stempels van de hema waarmee hij figuurtjes kan stempelen. Of we gaan muziek maken. Dan pakken we zijn trommel en xylofoon en gaan we liedjes zingen. Of blokjes bouwen. Het leukst vindt hij lezen. We hebben van die boekjes met dierenplaatjes en dan wijst hij de dieren aan en ik noem ze bij naam en maak het geluid erbij.

Oummie.sofia
26-11-2013, 12:08
Oooh je bedoelde zinnen van 2 woorden... :hihi: verkeerd begrepen... heel erg weinig? waarom overdrijven ik bedoel met 2 woorden spreken, niet 2 woorden kennen dus ik boos ik eten dat soort dingen. Dat is normaal en gemiddeld met 2 jaar en zeker geen zinnetjes van 3 woorden dat is meestal pas met 2,5 jaar

Rouwayda
26-11-2013, 12:10
Kinderen moeten niks en met 21 maanden 3 woorden klopt niet hoor Met 2 jaar is het 2 woorden ofzo.. Nou ik was laatst ergens op bezoek en kreeg de opmerking dat mijn zoontje laat is met praten. Hij is 1,5. Ik zo:confused: ? Hij zegt papa en soms mama, maar dat zegt ie ook tegen eten dus ja:haha: mohim mijn dochtertje was ook een late prater. En nu doet ze et uitstekend op school. Dus ts laat je kind lekker kind zijn, koop wel speelgoed waar die spelendewijs dingen kan oppikken. Maar ga het niet forceren hoor. Komt goed in shaa Allah.

Freyaa
26-11-2013, 12:13
Nou ik was laatst ergens op bezoek en kreeg de opmerking dat mijn zoontje laat is met praten. Hij is 1,5. Ik zo:confused: ? Hij zegt papa en soms mama, maar dat zegt ie ook tegen eten dus ja:haha: mohim mijn dochtertje was ook een late prater. En nu doet ze et uitstekend op school. Dus ts laat je kind lekker kind zijn, koop wel speelgoed waar die spelendewijs dingen kan oppikken. Maar ga het niet forceren hoor. Komt goed in shaa Allah. Zo dom.. met 1,5jaar hoef je nog amper wat te zeggen alleen paar woorden en uiteindelijk praten ze allemaal de oren van je kop af dusja boeiee

team-umaima
26-11-2013, 13:25
mijn dochter nu 2 jaar en 2 maanden liep met 8 maanden kon met 18 maanden puzzelen, ze zei al heel vroeg hena (oma in het marokkaans) maar echt praten??? nee nog steeds niet. ze brabbelt heel veel wat op wel praten lijkt, maar om mij daar nu zorgen om te maken nee. maakt mij wel soms onzeker. Maar inschallah komt alles goed!! elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier, de een is snel de ander niet. de een kruipt nooit de ander wel heel lang. zolang je kind gezond is eet en slaapt en heeeel veel iefde krijgt is het goed. die van mij loopt nu zelf naar de hoek als ze iets fout heeft gedaan. hahaha blijf dan maar serieus. moeder wij zijn ook maar mensen. Kijk naar onze moeders alsof zij zulke duidelijke regels hadden. vroeger slipe het kind wanneeer het op de grond in slaap viel at de hele dag door kleine dingetjes niks structuur. zijn wij dan zo abnormaal geworden dan?? nee toch?? Onzeker voelen moet je echt niet doen. En ik bekijk het precies zoals jij. Ik sta nogal heel erg nuchter in het leven vergeleken met de gemiddelde Marokkaan dus dan denk je al snel ' er zijn wel ergere dingen in het leven'!! En zoals hier boven iemand zegt: wij Marokkanen zeggen al heel snel dat een kind te laat is met iets. Mijn kind kon echt goed lopen met 1 jaar en 2 maanden. Dit is totaal niet laat....maar heel veel zeiden van wel.....ik doe gewoon mee dat mijn kind abnormaal laat is met lopen en dat ze inderdaad gelijk hebben. Dit doe ik trouwens met alles....gewoon mee doen dat je kind abnormaal is. Hoe ouder het kind word....hoe meer dingen je te horen krijgt. hahah Pffff elke kind leert op zijn eigen tempo. en ja.....natuurlijk zal die van mij in sommige dingen achterlopen....je kan je erover verbazen....maar hell no dat ik er mee ga zitten. Daar ben ik te nonchalant voor. En zo heeft elke kind zijn mankementen.

team-umaima
26-11-2013, 13:26
Nou ik was laatst ergens op bezoek en kreeg de opmerking dat mijn zoontje laat is met praten. Hij is 1,5. Ik zo:confused: ? Hij zegt papa en soms mama, maar dat zegt ie ook tegen eten dus ja:haha: mohim mijn dochtertje was ook een late prater. En nu doet ze et uitstekend op school. Dus ts laat je kind lekker kind zijn, koop wel speelgoed waar die spelendewijs dingen kan oppikken. Maar ga het niet forceren hoor. Komt goed in shaa Allah. Waarschijnlijk vergelijken ze jou kind met een kind van zijn leeftijd dat al heel goed praat. Maar Marokkanen zeggen dan dat jou kind te laat is met praten....terwijl dat ander kind juist bijzonder vroeg is met praten.!! en zo doen ze dat met alles!

Umm-Uthmaan
26-11-2013, 13:44
Is te vroeg om te oordelen of hij nu wel of geen ontwikkelingsachterstand. Elk kind ontwikkelt zich op zijn of haar tempo. Wat je wel kunt doen is zoveel mogelijk stimuleren bij spelactiviteiten en stel vooral geen hoge eisen. Verder kun je hem zoveel mogelijk taal aanbieden door gesprekken te voeren, veel vragen te stellen, gerichte vragen, woorden te herhalen en dingen benoemen. Ik zou niet nu al naar de cb gaan. Alles wat niet volgens de boekjes gaat is volgens hun niet normaal. Dus ik zou het aankijken zelf stimuleren en afwachten.

zwanger2012
26-11-2013, 13:46

Lady's ik maak me ook geen zorgen hoor.....want hij is nieuwsgierig en houd van samen boekjes lezen en heeft gewoon andere dingen die hem interesseren. maar dat praten en zelf spelen zou ik zooo graag willen! hahaha. Ik hoop sowieso niet dat hij zoveel gaat praten als mij,....want dan word ik gekkkk!! Als het alleen om het praten gaat dan zou ik me ook geen zorgen maken Maar als hij op meerdere vlakken achterloopt en jij hebt zelf ook het gevoel dat hij nog erg weinig begrijpt voor zijn leeftijd, dan zou ik er toch navraag naar doen. Als er een grote achterstand is kan hij extra begeleiding krijgen om dit in te halen voor hij naar school gaat.

Kuikentje24
26-11-2013, 13:49
Wat voor loopauto heb je? :hihi: Die van Cars. Die hebben ze bij de kruidvat en Intertoys. Zitten ook leuke muziekjes op het stuur. Bij de Kruidvat is hij volgens mij het goedkoopst.

SalamSeeker
26-11-2013, 13:50
Ik had het niet eens door....maar ben een beetje gaan kijken wat kinderen van 21 maanden (1,8 jaar) gemiddeld allemaal al kunnen. Was eigenlijk echt verbaast. Ik moet toe geven dat het mij niet veel doet, want ben heel veel bezig met hem....maar het verbaasde me vooral. Ben dus op Google gaan zoeken en kwam bij verschillende sites uit. de meeste kinderen die kunnen al best veel woorden zeggen...zinnen van 2 tot 3 worden....?:eek: die van mij zegt alleen maar 'papa' tegen iedereen. En net sinds 2 dagen noemt hij mij dus 'mama'.:rolleyes: Dat hij achter liep in spreken wist ik wel...en hij word 2talig opgevoed....maar ik neem aan jullie kids ook. Hoe doen die van jullie het? Maar die kinderen kunnen dus ook puzzelen, en zichzelf alleen prima vermaken, loopfietjse etc etc. Ik heb hier zoveel puzzels en ook een loopfietsje maar dat kind komt pas sinds 1 dag echt voorruit met zn 1 km per uur. Daarbij begrijpt hij puzzelen totaaaaal niet.:hihi: het enige wat hij begrijpt zijn de knopjes van de dvd speler en afstandbediening en kasten opentrekken en spelen met alles behalve speelgoed...en hij wil alleen maar op de laptop als ik er ook op zit. Ik zit nu dus nooit op de laptop als hij wakker is en tv kijken doe ik ook zelden wanneer hij er is. Vaak verveel ik me en dan gaan we samen spelen en anders ga ik schoonmaken en lui hangen op de bank. ( ja ik ben laatste tijd erg moe...heb enorme vitamine d en ijzer tekort en ben 30 weken zwanger...dus laat me:hihi:) Ook het straffen doe ik niet zoveel omdat ik het gevoel heb dat hij het toch niet begrijpt. ik haal hem steeds weg en zeg dat het niet mag en dat herhaal ik 100x als hij 2,5 is en alles begrijpt dan ga ik wel Hitler praktijken uitvoeren en alles inhalen.:o Ik wist echt niet dat een kind van 21 maanden al zoveel moest kunnen joh. Hoe zit het met jullie en je kids? Ik denk dat je je druk maakt om niets. Elk kind is anders in zijn of haar ontwikkeling. Het dochtertje van mijn schoonzus is nu 24 maanden, zo'n beetje, en zij kan ook alleen maar papa en mama zeggen. Die is al twee jaar in principe! Laat het gewoon op zijn beloop gaan! Ze gaan alles leren, in shaa Allaah!

Pagina's : 1 [2] 3