Bekijk originele versie : HElp!! INFO SCHEIDING!!
Beste Zusters en Broeders,
Ik ga inshallah jarabi deze zomer scheiden, maar nou hoor ik verschillende verhalen de 1 zegt dat het kan, de ander zegt dat het niet kan!!
ik heb namelijk gehoord als je je huwelijk in marokko heb gesloten en hier alleen heb ingeschreven, kan je dus in marokko scheiden en dan met de scheidings papieren naar burgerzaken en word het ingeschreven en dan ben je ook gescheiden voor de nederlandse wet??
heeft iemand hier ervaring mee????
Please help dan! soekran!
Je kan ook hier in het consulaat(ambassade) scheiden en dan naar burgerzaken de geldig gemaakte en in het frans/engels inleveren.
Maar dat kan nog steeds niet als vrouw zijnde alleen...je zult je broer/vader/oom mee moeten nemen.
knorrepotje
08-02-2005, 18:06
Maar dat kan nog steeds niet als vrouw zijnde alleen...je zult je broer/vader/oom mee moeten nemen.
En moslima's werden niet onderdrukt :rolleyes:
sorrry hier heb je een dure advocaat nodig anders werkt het ook niet :kwaad:
kom me niet met flauwe grappen.
En laat niemand anders wat anders vertellen....voordat ze niet een paar duizend euro van je hebben weggehaald, ben je pas gescheiden.
Ik ga inshallah jarabi deze zomer scheiden, maar nou hoor ik verschillende verhalen de 1 zegt dat het kan, de ander zegt dat het niet kan!!
ik heb namelijk gehoord als je je huwelijk in marokko heb gesloten en hier alleen heb ingeschreven, kan je dus in marokko scheiden en dan met de scheidings papieren naar burgerzaken en word het ingeschreven en dan ben je ook gescheiden voor de nederlandse wet??
Wat je zegt klopt.
Als je in Marokko bent getrouwd dan moet je ook daar scheiden.
Zodra je een echtscheidingsakte hebt met een vertaling , moet je het laten legaliseren door de Marokkaanse autoriteiten en de Nederlandse ambassade in Rabat.
Nadat je half Marokko hebt doorgereisd voor de stempeltjes (neem alvast wat extra spaargeld mee) en terug bent in Nederland kun je het laten inschrijven bij de gemeente, burgerzaken, waar je woont.
Succes !
Smirnoff
08-02-2005, 18:12
Tja, eigen schuld, dikke bult.
Maar je hebt er hopelijk wel voor gezorgd dat jouw importbruidegom (neef?) inmiddels de Nederlandse nationaliteit heeft verkregen, zodat jij en hij beiden een uitkering kunnen krijgen en hij een nieuw maagdje uit Marokko kan importeren?!
Maar je hebt er hopelijk wel voor gezorgd dat jouw importbruidegom (neef?) inmiddels de Nederlandse nationaliteit heeft verkregen, zodat jij en hij beiden een uitkering kunnen krijgen en hij een nieuw maagdje uit Marokko kan importeren?!
Dat is een flauwe opmerking, Smirnoff.
Misschien heet die kerel wel van de Ven.
Heeft dat iets met moslima's te maken Knorrepotje? Zo staat het in de Marokkaanse wet en Marokko is verreweg van een Islamitisch land. Sterker nog Marokko is al vervuild met de westerse cultuur!
Heeft dat iets met moslima's te maken Knorrepotje? Zo staat het in de Marokkaanse wet en Marokko is verreweg van een Islamitisch land. Sterker nog Marokko is al vervuild met de westerse cultuur!
Politici uit Marokko willen hier helpen
Van een verslaggever
AMSTERDAM - Acht Marokkaanse parlementariers zijn naar Nederland gekomen om burgemeester Job Cohen en wethouder Ahmed Aboutaleb te helpen in bij hun problemen met een deel van de Marokkanen in de stad.
Ze spraken gisteren met Cohen en spreken vandaag met Aboutaleb.
Volgens Cohen bleef geen onderwerp onbesproken. "Ze waren duidelijk op de hoogte van wat hier leeft na de moord op Theo van Gogh. Ik kreeg zelfs de indruk dat ze van de tasjesdiefwisten."
Een van hen, Mohammed Ahajgan, waarschuwde ervoor niet de hele Marokkaanse gemeenschap verantwoordelijk te stellen voor daden van een enkeling.
Volgens de parlementariers hebben veel Marokkanen in Nederland nog opvattingen van veertig jaar terug. Marokko is inmiddels gemoderniseerd, stelden ze. Zo is de hoofddoek geen issue meer, het staat vrouwen vrij om die te dragen of niet. En sinds de modernisering van het familierecht he eft de vrouw bij een echtscheiding dezelfde rechten als haar man. Ook de islam kwam aan bod. In Marokko geldt de liberale vorm van de islam. De fundamentalistische opvattingen bij sommige Marokkaanse groepen hier komen volgens hen niet uit Marokko, maar uit Saoedie-Arabie en Iran.
Cohen: "We hebben het ook gehad over de dubbele nationaliteit die Marokkanen hebben. Daardoor is het voor velen moeilijk om voor Nederland te kiezen, terwijl ze zich daar ook niet thuis voelen." Delegatielid Aswa Chaabi benadrukte dat Marokkanen zich hier aan de Nederlandse wet dienen te houden.
Voor Cohen is het bezoek aanleiding om zijn voorgenomen reis naar Marokko te vervroegen.
Het Parool
De Marokkanen kennen het fenomeen maagd nog, dat verliezen de Hollandse boerinnetjes hier al op hun elfde leeftijd tegenwoordig! Voor jou is het moeilijk een Nederlandse maagd te vinden, maar gelukkig voor mijn Marokkaanse broeders zijn er nog genoeg Marokkaanse maagden! Helaas zijn een enkeling al verloedert, maar dat komt door de Westerse cultuur waar ze in leven!
maymi la
08-02-2005, 18:18
Onzin, de vrouw kan echtscheiding aanvragen, maar wel alleen bij de Marokkaanse rechtbank.
In 1999 is de wetgeving aangepast met betrekking tot vrouwenrechten. Hierdoner een samenvatting van de wijzigingen.
De gehoorzaamheid van de vrouw
De plicht tot gehoorzaamheid van de vrouw (art.36) is vervallen. In art. 51 is in plaats daarvan sprake van wederzijdse rechten en plichten.
De huwelijksleeftijd
De huwelijksleeftijd van meisjes is verhoogd van 15 naar 18 jaar. Maar de rechter kan uitzonderingen maken. Zolang de rechter hiertoe bevoegd is, bestaat het risico dat deze bepaling voor tenminste bepaalde groepen meisjes een dode letter blijft. Dit geldt vooral voor meisjes die komen uit de minst ontwikkelde regio's en de armere lagen van de bevolking.
De huwelijksvoogd
Een vrouw mag nu haar huwelijk laten voltrekken zonder de aanwezigheid van een mannelijke voogd. Tot nu toe kon een vrouw niet zelfstandig een huwelijk sluiten. Zij was daarvoor afhankelijk van, met name, haar vader of een andere man uit de familie die als huwelijksvoogd optrad.
Het huwelijk
In de oude Mudawwanah is het huwelijk 'het stichten van een gezin onder toezicht van de echtgenoot op de hechte fundamenten die aan beide partijen het dragen van haar lasten garanderen in geborgenheid, vrede en respect. In art. 1 van de nieuwe wet is 'onder toezicht van de echtgenoot' vervangen door 'onder auspiciƫn van beide echtgenoten'. Het huwelijk in het buitenland wordt erkend als aan bepaalde voorwaarden voldaan is, zoals de bruidsschat en de aanwezigheid van moslimgetuigen.
Polygamie
Polygamie blijft toegestaan. Een verzoek tot polygamie moet worden ingediend bij de rechtbank en kan worden toegewezen 'als de noodzakelijkheid daarvan bewezen kan worden en als aan de islamrechtelijke voorwaarden voldaan is'. In art. 40 wordt bepaald wanneer het verboden is: 'Polygamie is verboden, indien gevreesd kan worden dat de echtgenotes met onbillijkheid worden behandeld en in die gevallen dat de echtgenote de voorwaarde heeft gesteld, dat naast haar geen andere vrouw gehuwd mag worden'.
De echtscheiding
De verstoting is in vergelijking met de oude wet met meer waarborgen omgeven. De rechtbank moet bijvoorbeeld bewaken dat de vrouw en de kinderen hun rechten krijgen alvorens toestemming tot verstoting wordt gegeven. Mondelinge verstoting in ongewone omstandigheden zoals dronkenschap wordt niet geaccepteerd. Het recht van vrouwen, als zij een eigen inkomen hebben, om echtscheiding te vorderen wegens het verzaken van de onderhoudsplicht of het niet nakomen van voorwaarden uit de huwelijksakte, in die gevallen dat de echtgenoot onvoldoende inkomen heeft, is verruimd. Na echtscheiding is de verdeling van boedel afhankelijk van de inbreng van de echtelieden tijdens het huwelijk.
De verzorging van de kinderen
Een gescheiden vrouw heeft recht op de verzorging van de kinderen tot deze 15 jaar zijn (voorheen was dit voor jongens 12 jaar). Daarna mogen de kinderen kiezen. Wanneer de moeder hertrouwt mag zij de kinderen slechts verzorgen tot hun zevende jaar. Daarna kunnen zij naar de vader gaan. Alleen ernstig zieke/gehandicapte kinderen moeten bij de moeder blijven.
Politici uit Marokko willen hier helpen
Van een verslaggever
AMSTERDAM - Acht Marokkaanse parlementariers zijn naar Nederland gekomen om burgemeester Job Cohen en wethouder Ahmed Aboutaleb te helpen in bij hun problemen met een deel van de Marokkanen in de stad.
Ze spraken gisteren met Cohen en spreken vandaag met Aboutaleb.
Volgens Cohen bleef geen onderwerp onbesproken. "Ze waren duidelijk op de hoogte van wat hier leeft na de moord op Theo van Gogh. Ik kreeg zelfs de indruk dat ze van de tasjesdiefwisten."
Een van hen, Mohammed Ahajgan, waarschuwde ervoor niet de hele Marokkaanse gemeenschap verantwoordelijk te stellen voor daden van een enkeling.
Volgens de parlementariers hebben veel Marokkanen in Nederland nog opvattingen van veertig jaar terug. Marokko is inmiddels gemoderniseerd, stelden ze. Zo is de hoofddoek geen issue meer, het staat vrouwen vrij om die te dragen of niet. En sinds de modernisering van het familierecht he eft de vrouw bij een echtscheiding dezelfde rechten als haar man. Ook de islam kwam aan bod. In Marokko geldt de liberale vorm van de islam. De fundamentalistische opvattingen bij sommige Marokkaanse groepen hier komen volgens hen niet uit Marokko, maar uit Saoedie-Arabie en Iran.
Cohen: "We hebben het ook gehad over de dubbele nationaliteit die Marokkanen hebben. Daardoor is het voor velen moeilijk om voor Nederland te kiezen, terwijl ze zich daar ook niet thuis voelen." Delegatielid Aswa Chaabi benadrukte dat Marokkanen zich hier aan de Nederlandse wet dienen te houden.
Voor Cohen is het bezoek aanleiding om zijn voorgenomen reis naar Marokko te vervroegen.
Het Parool
Liberale vorm van de Islam. Bestaat die dan? Nee, de ware Islam kan je maar op een manier volgen! Daarom zeg ik ook dat Marokko in geen enkel opzicht meer een Islamitisch land is. Er staan net zoveel kerken en synagogen als moskeen! Maar bedankt dat je mijn reactie hebt ondersteunt!
maymi la
08-02-2005, 18:22
De Marokkanen kennen het fenomeen maagd nog, dat verliezen de Hollandse boerinnetjes hier al op hun elfde leeftijd tegenwoordig! Voor jou is het moeilijk een Nederlandse maagd te vinden, maar gelukkig voor mijn Marokkaanse broeders zijn er nog genoeg Marokkaanse maagden! Helaas zijn een enkeling al verloedert, maar dat komt door de Westerse cultuur waar ze in leven!
Was het niet door middel van incestieuze handelingen (als er gegeneraliseerd wordt, dan doen we er allemaal maar mee).
moejaheddin
08-02-2005, 18:23
heeft niks met de topic te maken, dus reageer dan ook niet als je niks te melden hebt en dan moet je vooral niet zulke lelijke dingen schrijven...
je bent volgens mij wel gefrustreerd... :p
Smirnoff
08-02-2005, 18:24
:lol: :lol: :lol:
Ach, in Marokko laten ze de handel nog even dichtsmeren voor de huwelijksnacht, zodat ze bloeden voor het mannetje dat graag bedrogen wil worden. Of ze doen lekker oraal en anaal.
En werd Aisha niet lekker door de profeet gepakt op haar elfde?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.