Bekijk originele versie : De multiculturele samenleving bestaat niet!
De multiculturele samenleving bestaat niet.
Er bestaan wel samenlevingen waar mensen wonen die afkomstig zijn uit andere culturen. Een multiculturele samenleving is een 'contradictio in terminis'. Het wezenskenmerk van een SAMENleving is onder andere juist dat men een gedeelde leitcultuur heeft. Gedeelde kernnormen, -waarden en omgangsvormen. Ik heb het dan uiteraard niet over couscous eten of stamppot, en meer van dit soort oppervlakkige en snel veranderbare cultuurdimensies.
Er zijn geen voorbeelden van succesvolle samenlevingen waarin bijvoorbeeld 3 of 4 groepen van ongeveer gelijke grootte met totaal verschillende achtergrond en leitculturen echt 'samen'leven en iets moois kunnen opbouwen.
Wel zijn er samenlevingen waarin onder het gesternte van een positieve heldere dominante leitcultuur mensen van verschillende culturen, rassen en herkomstlanden succesvol kunnen samenwerken, als ze zich tenminste aanpassen aan die leitcultuur. Voorbeeld daarvan zijn Australie, Canada en de VS.
Maar goed, zoveel realiteit zou de natte multiculturele droom van linkse luchtfietsers maar verdorren. Het volk, waaronder een groot deel van de traditionele linkse aanhang heeft de meeste van deze rozerode intellectuelen na 30 jaar eindelijk duidelijk gemaakt dat ze niet geloven in deze utopie. En ook dat ze hem massaal afwijzen. Of zijn we de verkiezingen in Rotterdam alweer vergeten?
We zien gelukkig dat de politiek in zijn geheel naar rechts (lees realistisch) enorm is opgeschoven en nog steeds opschuift. Dat is een zegen voor alle goedwillende en zich aanpassende allochtonen. En daarin ligt m.i. de redding van Nederland. Geheel volgens de klassieke lijn: eerst maakt links er goedbedoeld een puinhoop van, zodat rechts de rommel daarna met realistisch beleid weer kan opruimen.
Ach....zo gaat het al decennia sinds WW2. We zijn al niet beter gewend. We komen er wel. Zelfs linkse mensen worden steeds wijzer....
Nou, bah, ik heb dat al zo vaak gezegd en nu kom jij met een apart stukje... Ik ben het dus helemaal met je eens.
Ik denk dat de dienstplicht weer in ere moet worden hersteld. Er is geen middel zo goed om te integreren als het leger. In Amerika werkt het heel goed als het gaat om de negerboys- en dames te laten integreren.
Ik denk verder dat al dat gezeur over cultuur en assimilatie en al die andere kretologie nergens toe leiden. Alleen samenwerken met een gezamenlijk doel leert mensen elkaars kwaliteiten te zien, door huidskleur en cultuur heen.
Ook ben ik heel blij dat er op scholen weer gewoon Nederlandse geschiedenis wordt gegeven.
Trouwens, mooi gedaan met de eerste woorden in dik en daarna in gewoon, apart wel.
Scottie.
Carlitos
28-01-2005, 10:59
Mij rest niets dan het hier mee eens te zijn. Wou dat alle mensen es wat meer peace-minded waren.
MrBrownstone
28-01-2005, 10:59
Eén land moet toch de eerste zijn die wel een succesvolle multiculturele samenleving weet te creeren. Lijkt me fijn als Nederland dat zou mogen zijn. Eerlijk gezegd verwacht ik ook wel dat het uiteindelijk zal lukken. Vraag me niet hoe, het is gewoon een gevoel.
Patrick.
28-01-2005, 11:36
Tja...sommige mensen hadden dit gevoel ook 30 jaar lang, de multiculturalisten.
Los van gevoel zijn de feiten dat deze aanpak vooralsnog met alle recht en rede geen groot succes kan worden genoemd.
Nederland moet terug naar de dominantie van de eigen cultuur als leitcultuur, te weten de kernwaarden, -normen en omgangsvormen. Niet dominantie op stamppot-niveau dus maar de essentie.
Alleen in een land met een krachtige leitcultuur die voor iedereen helder en onomstotelijk is, kan de bevolking floreren en makkelijker respect opbrengen voor verschillen in de meer oppervlakkige cultuurelementen (stamppot en couscous).
Wat is die zogenaamde 'leitcultuur' dan? De wet is het gezamenlijke pakket aan waarden en normen. Daar dienen ook allochtone Nederlanders zich aan te houden. Maar wat zich binnen de 'muren' van de wet afspeeld, is niet aan een of andere dominante cultuur te bepalen. Ook binnen Nederland zelf verschillen waarden en normen die niet in de wet zijn geregeld: een inwoner van Staphorst heeft andere waarden en normen dan een inwoner van Amsterdam.
De multiculturele samenleving bestaat niet.
Er bestaan wel samenlevingen waar mensen wonen die afkomstig zijn uit andere culturen. Een multiculturele samenleving is een 'contradictio in terminis'. Het wezenskenmerk van een SAMENleving is onder andere juist dat men een gedeelde leitcultuur heeft. Gedeelde kernnormen, -waarden en omgangsvormen. Ik heb het dan uiteraard niet over couscous eten of stamppot, en meer van dit soort oppervlakkige en snel veranderbare cultuurdimensies.
Er zijn geen voorbeelden van succesvolle samenlevingen waarin bijvoorbeeld 3 of 4 groepen van ongeveer gelijke grootte met totaal verschillende achtergrond en leitculturen echt 'samen'leven en iets moois kunnen opbouwen.
Wel zijn er samenlevingen waarin onder het gesternte van een positieve heldere dominante leitcultuur mensen van verschillende culturen, rassen en herkomstlanden succesvol kunnen samenwerken, als ze zich tenminste aanpassen aan die leitcultuur. Voorbeeld daarvan zijn Australie, Canada en de VS.
Maar goed, zoveel realiteit zou de natte multiculturele droom van linkse luchtfietsers maar verdorren. Het volk, waaronder een groot deel van de traditionele linkse aanhang heeft de meeste van deze rozerode intellectuelen na 30 jaar eindelijk duidelijk gemaakt dat ze niet geloven in deze utopie. En ook dat ze hem massaal afwijzen. Of zijn we de verkiezingen in Rotterdam alweer vergeten?
We zien gelukkig dat de politiek in zijn geheel naar rechts (lees realistisch) enorm is opgeschoven en nog steeds opschuift. Dat is een zegen voor alle goedwillende en zich aanpassende allochtonen. En daarin ligt m.i. de redding van Nederland. Geheel volgens de klassieke lijn: eerst maakt links er goedbedoeld een puinhoop van, zodat rechts de rommel daarna met realistisch beleid weer kan opruimen.
Ach....zo gaat het al decennia sinds WW2. We zijn al niet beter gewend. We komen er wel. Zelfs linkse mensen worden steeds wijzer...
Het dogma van de linkse kerk over cultuurrelativisme heeft veel kapot gemaakt.
minous21
28-01-2005, 11:49
Maar zeker ook Nederlandse geschiedenisles en kennis van onze democratie en staatsinrichting, waar jij eerder ook voor hebt gepleit, zijn bindende elementen. We moeten veel harder opkomen en uitleggen hoe slim, rechtvaardig, gelijk, rijk en mooi onze samenleving is (of 'was' ben ik bijna geneigd te zeggen).
'Never change a winning culture.'
Nog meer, ik heb er genoeg informatie over gehad, vroeger op het Vwo! Meer dan genoeg.... :nijn:
Patrick.
28-01-2005, 12:08
Wetten zijn geen waarden en normen. Waarden en normen zijn juist de vaak minder zichtbare en minder beschreven wijzen van doen en denken. Natuurlijk zijn in onze wetten wel veel van onze waarden en normen terug te vinden, dus ze vormen een goed begin. Maar een cultuur omvat meer.
Een gedragsnorm is bijvoorbeeld een hand geven als je elkaar ontmoet. Zo zijn er duizenden en duizenden. Relatief kritisch en nuchter zijn en erg direct in de onderlinge omgang (beroemd in het buitenland). Onze werkethiek. Hard werken, niet zeuren. Je kop niet boven het maaiveld uit willen steken. 'Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg'. Hoe werknemers omgaan met werkgevers hier te lande. Het poldermodel. De overlegeconomie. Problemen los je op door praten. Het relatieve individualisme. Het relatief lage 'machismo' gehalte van de NL man.
Dit zijn allemaal voorbeelden van een algemeen gedeelde cultuur, die zich op verschillende dieptelagen bevinden. Des te dieper de laag des te meer de cultuur dimensie is verankerd en minder aan invloeden onderhevig. Zo is onze vrijheidszin en 'leven en laten leven' sterk verankerde waarden van Nederlanders. Dat wil overigens niet zeggen dat andere culturen dit niet kunnen hebben. Natuurlijk wel.
Het geheel van al deze bovenstaande dingen is de leitcultuur. Het samenstel van positioneringen op kleine en grote cultuurdimensies die door het merendeel van de SAMENleving wordt herkend en onderschreven.
Een goed boek dat beschrijft hoe Nederlanders (wit, bruin, geel of rood) denken en doen, over gedeelde cultuur, normen en waarden is ‘Dealing with the Dutch’ van Jacob Vossestein. Een echte aanrader als je echt geinteresseerd bent in onze volksaard.
Een andere interessante studie is die van wetenschapper Geert Hofstede die van veel volken de cultuurdimensies heeft ‘gemeten’ zodat ze vergelijkbaar zijn. Daaruit blijkt o.a. dat geen cultuur zoveel verschilt als die tussen Nederland en Marokko.
Hoe 'Nederlands' je bent, merk je vaak pas echt als je in andere landen bent.
Wetten zijn de gezamenlijke waarden en normen. Anders zijn het geen gezamenlijke waarden en normen: ze zijn niet afdwingbaar. De tijd van de maakbare samenleving ligt al even achter ons. Punt is, dat al die dingen die je opsomd, je zelf terug wilt zien bij al die mensen die in deze samenleving opereren. Nogal subjectief dus. Het opleggen van waarden en normen werkt niet, omdat ze niet afdwingbaar zijn.
Het zal me werkelijk een zorg zijn of iemand zich danwel Nederlands, Marokkaan, Amsterdammer, Rotterdammer, etc. voelt. Dat ligt per persoon verschillend evenals de waarden en normen die iemand hanteert. Die verschillen zijn er ook tussen autochtonen onderling. Typisch Nederlands WAS het liberaal denken: vrijheid voor het individu met acceptatie van de gezamenlijke afspraken die we in de wet hebben. Wordt hoog tijd dat we daar weer eens naar teruggaan.
no_brains
28-01-2005, 12:08
Gelukkig kan Scottie mooi verwoorden waar het eigenlijk en uiteindelijk om gaat:
Alleen samenwerken met een gezamenlijk doel leert mensen elkaars kwaliteiten te zien, door huidskleur en cultuur heen.
no_brains
28-01-2005, 12:41
Mijn betoog en scotties antwoord lopen in de kern niet uiteen. Het is zo jammer dat je dat over het hoofd ziet. Ik ben -tot op zekere, behapbare hoogte- voor een samenleving waarin ook mensen wonen afkomstig uit andere culturen. Dat houdt een samenleving levend, fris, openminded en internationaal. Dat doet Nederland ook al eeuwen overigens. En de meer oppervlakkige cultuurdimensies veranderen ook snel en sterk onder invloed van andere culturen (eetgewoonten bijvoorbeeld).
Mijn betoog is echter dat je alleen succesvol kunt samenwerken en van elkaars kwaliteiten kan profiteren en makkelijker door ras, kleur en achtergrond heenkijkt in een SAMENleving waarin een heldere en dominante leitcultuur is, een set van onderlinge waarden, afspraken en regels, die door de meeste mensen wordt gedeeld.
Alleen in samenlevingen met een heldere leitcultuur ontstaat sneller en oprechter respect voor elkaars 'oppervlakkige' verschillen, omdat je de grote waarden, normen en omgangsvormen in ieder geval openlijk en ontegenzeggelijk met elkaar deelt.
Waarschijnlijk bedoel je met "Leitkultur" de dominante cultuur (anders is het dubbelop).
Ik ben het gedeeltelijk met je eens als je zegt dat je alleen succesvol kunt SAMENleven als er een heldere dominante cultuur is in Nederland. Ik begrijp ook denk ik wel waarom je dit zegt. Aan de andere kant, heb ik me eigenlijk een beetje de hersens gebroken over wat nou precies de Nederlandse cultuur is.
En weet je wat het ook is. Ik ben een nogal warm en "liefdevol" persoonlijkheid. Dit uit zich in mijn lichamelijke gedrag (non-verbale gedrag). Een Nederlander zal ik gauw afschrikken met mijn ideeen van hartelijkheid en genegenheid.
Er zijn erg veel verschillen (die overigens ook wel weer leuk zijn) tussen de verschillende culturen hier. Maar de ene Nederlander is de ander niet.
De waarden en normen die hier gelden, niet stelen (dat is incl. alle vormen van diefstal, dus ook belastinggedoe), niet schelden, opstaan voor ouderen, respect voor je ouders. Het is er allemaal niet meer. En dat zijn juist de waarden en normen waar ik veel waarde aan hecht.
Misschien wil jij, of is er iemand die me kan vertellen wat nu precies de nederlandse cultuur inhoudt. Dat is namelijk naar mijn idee nog steeds de dominante cultuur. Met daarnaast subculturen (zoals de Turkse, Surinaamse en Marokkaanse).
no_brains
28-01-2005, 13:32
Lieve tamakotchi,
Het is moeilijk hier en nu even de NL cultuur te beschrijven. Wat ik zojuist ook al zei als tip is een goed boek dat beschrijft hoe Nederlanders (wit, bruin, geel of rood) denken en doen, over gedeelde cultuur, normen en waarden: ‘Dealing with the Dutch’ van Jacob Vossestein.
Voorbeelden zijn een hand geven als je elkaar ontmoet (gedragsnorm). Relatief kritisch en nuchter zijn en relatief direct in de onderlinge omgang (beroemd in het buitenland). Onze werkethiek. Relatief hard werken, niet zeuren. Je kop niet boven het maaiveld uit willen steken. 'Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg'. Hoe werknemers omgaan met werkgevers hier te lande. Het poldermodel. De overlegeconomie. Problemen los je op door praten. Het relatieve individualisme. Het relatief lage 'machismo' gehalte van man. Mannen en vrouwen zijn gelijk. Zo zijn er duizenden en duizenden.
Dit zijn allemaal voorbeelden van een algemeen gedeelde cultuur, die zich op verschillende dieptelagen bevinden. Des te dieper de laag des te meer de cultuur dimensie is verankerd en minder aan invloeden onderhevig. Zo zijn onze vrijheidszin en 'leven en laten leven' sterk verankerde waarden van Nederlanders (wit, geel , bruin).
Het geheel van al deze bovenstaande dingen is de leitcultuur. Het samenstel van positioneringen op kleine en grote cultuurdimensies die door het merendeel van de SAMENleving wordt herkend en onderschreven.
Laten we eerlijk wezen, het merendeel van de moslims in Nederland schudt elkaar de hand. In Marokko zijn ze zelfs zo ver, dat man en vrouw elkaar op de wang kussen, naar westerse ideeen.
Het zijn enkelingen (de strengere moslims, die zich strikt houden aan de koran en overleveringen van de profeet).
Wel grappig, dat je me een boek aanbeveelt, geschreven voor een jood. Terwijl in het strenge jodendom, mannen en vrouwen ook niet de hand mogen schudden. Kijk naar Rabbijn Raphael Evers.
http://www.janboeve-fotograaf.nl/admin/images/Rabbijn%20Evers%20.jpg
Overigens ligt in de Nederlandse cultuur veel van wat je zegt verankerd. Maar heel veel is pas laat 1900, 2000 gevormd. Zoals individualisering, en het werken vanuit dat standpunt "leven en laat leven" en "ieder voor zich God voor ons allen".
Ik vind dat ieder gemeenschap en individu de mogelijkheid moet krijgen, naar zijn of haar kunde, zich te ontwikkelen richting een bepaald soort samenleving waarin je SAMEN met elkaar werkt, met behoudt van eigen waarden en normen.
Dat Nederland zichzelf al behoorlijk ver vindt qua ontwikkelingen en maatschappelijke vorming is enigszins waar. Alleen niet iedereen heeft het begin van deze ontwikkelingen meegemaakt, en die mensen worden nu klaargestoomd om dat begin te starten.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.