Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Achtervolgen straatrovers wordt trend!

Pagina's : [1] 2 3

Baruch_Spinoza
25-01-2005, 11:06

Lees het hier: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/003368.html#comments Gaan we dan de goede kant op of niet? Zeg het maar!

Peej
25-01-2005, 11:15
Zolang er geen doden of zwaargewonden vallen bij pogingen van mensen om hun eigen bezit te beschermen weet ik nog zo net niet of dit een slechte ontwikkeling is. Risico is natuurlijk wel dat ook de criminelen zich nu harder op gaan stellen en dat berovingen gewelddadiger worden

Baruch_Spinoza
25-01-2005, 11:18
Zolang er geen doden of zwaargewonden vallen bij pogingen van mensen om hun eigen bezit te beschermen weet ik nog zo net niet of dit een slechte ontwikkeling is. Risico is natuurlijk wel dat ook de criminelen zich nu harder op gaan stellen en dat berovingen gewelddadiger worden We zullen zien :D

Raven
25-01-2005, 11:51
'T schept wel een totaal ander beeld van de term "burgerlijke zelfredzaamheid".

fire_fighter
25-01-2005, 11:56

Van mij mag de term:"houd de dief !" weer in ere ingevoerd worden, en ik hoop dan dat mensen hier massaal op reageren. Dan word onze oude sociale controle weer enigsins ingevoerd. Overgens het is volgens mij is het "andere kant op kijken" meer iets van de stad, hier in de provincie zal "iedereen" helpen.

Baruch_Spinoza
25-01-2005, 11:59
Van mij mag de term:"houd de dief !" weer in ere ingevoerd worden, en ik hoop dan dat mensen hier massaal op reageren. Dan word onze oude sociale controle weer enigsins ingevoerd. Prima!!! :D

Raven
25-01-2005, 12:00
Eén keer voor de duidelijkheid; wat mag je als burger... Eigenhandig optreden Wat mag een burger bij een aanhouding op heterdaad? Mag een burger die getuige is van een misdrijf de verdachte aanhouden? Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking op heterdaad iedereen bevoegd een verdachte aan te houden. De aangehoudene moet wel ‘onverwijld’ aan de politie worden overgedragen. Er zijn echter nog wat eisen en voorwaarden voor een zogeheten burgerarrest. Zo moet de aangehoudene ‘onverwijld’ aan de politie worden overgedragen. Om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, mag de aanhouder dwang uitoefenen, bijvoorbeeld door hem tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig is om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat. Het is toe te juichen dat dagelijks burgers van deze bevoegdheid gebruik maken. Zowel politiemensen als officieren van justitie zijn in de praktijk coulant tegenover burgers die het initiatief hebben genomen om iemand aan te houden. Er is echter een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Zodra de verdachte zich heeft overgegeven of weerloos is, dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt voor een aanhouding door de politie maar ook voor een aanhouding door burgers. Wanneer het geweld doorgaat nadat iemand is aangehouden, slaat het om in redeloos geweld. Een aanhouding door een burger is prima, maar wat niet mag is dat de aangehoudene vervolgens een paar flinke klappen na krijgt. Of dat nou is omdat iemand stoom moet afblazen of omdat hij het idee heeft dat hij zelf de verdachte moet straffen, zulk geweld is niet toelaatbaar. Zie ook http://www.om.nl/info

Nkin
25-01-2005, 12:00
Zolang er geen doden of zwaargewonden vallen bij pogingen van mensen om hun eigen bezit te beschermen weet ik nog zo net niet of dit een slechte ontwikkeling is. Risico is natuurlijk wel dat ook de criminelen zich nu harder op gaan stellen en dat berovingen gewelddadiger worden Ja , ik ben het hier wel mee eens. Nu een dief weet dat de slachtoffer wat terug kan doen gaat hij (de dief) er eerst voor zorgen dat de slachtoffer niks terug kan doen. Door hem neer te steken of zo. Ik denk dat de mensen zeker moeten oppassen voordat ze een dief proberen aan te houden.

Baruch_Spinoza
25-01-2005, 12:03
Ja , ik ben het hier wel mee eens. Nu een dief weet dat de slachtoffer wat terug kan doen gaat hij (de dief) er eerst voor zorgen dat de slachtoffer niks terug kan doen. Door hem neer te steken of zo. Ik denk dat de mensen zeker moeten oppassen voordat ze een dief proberen aan te houden. Burgerwacht of vigilantes is misschien ook een idee :D

Lohengrin
25-01-2005, 12:07
Ik vind het een goede ontwikkeling als mensen weer weerbaar worden. We zijn hier in NL allemaal vleugellam gemaakt door allerlei rare gerechtelijke uitspraken in het verleden, en hebben alles uit handen moeten geven aan de politie. Die politie doet z'n werk echter niet naar behoren, dus dan moeten de burgers die taak maar weer gedeeltelijk naar zich toetrekken. Van mij mag elke burger in ieder geval een inbreker of tasjesdief te lijf gaan.

fire_fighter
25-01-2005, 20:43
Burgerwacht of vigilantes is misschien ook een idee :D Een superheld hebben we nodig, een batman of spiderman. een echte crimebuster, ik denk dat ik mijn moeder ga vragen of ze mijn pyama wilt omnaaien. 'knorremans bevecht het kwaad van de lage landen' Hoe klinkt dat.

Raven
25-01-2005, 20:47
Bel even... ik kom zeker kijken!

minous21
25-01-2005, 20:51
Ik bel liever 112, ik ga niet niemand achtervolgen, daar heb ik helemaal geen lef voor en ik draag altijd naaldhakken...:D

fire_fighter
25-01-2005, 21:03
Ik bel liever 112, ik ga niet niemand achtervolgen, daar heb ik helemaal geen lef voor en ik draag altijd naaldhakken...:D Gewoon gewoon die naaldhak in het gaspedaal steken. Wel eens 112 gebeld, ik ben ooit aangereden vlak over de grens bij Belgie. Gelukkig moest ik dezelfde kant op. Tussen Utrecht en Amsterdam hadden ze hem eindelijk te pakken. Het is dat ik die auto bij kon houden, anders waren ze hem mooi kwijt geweest. Het was nog een gestolen auto ook. En over de afkomst van de inzittenden zal ik maar niets zeggen.

Raven
25-01-2005, 21:48

Okay, dan eerst 112 en dan Raven bellen... Raven heeft nog nooit eerder een firefighter in pyjama gezien...

Pagina's : [1] 2 3