Bekijk originele versie : "Iedereen steelt toch?"
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
autlochtoon
24-01-2005, 13:01
Vrijdagavond was er in Netwerk een item te zien over de commotie rond de dood van Ali el B. Er waren beelden van de stille tocht, en interviews met buurtbewoners.
Er kwam een ongeveer tien jaar oud jongetje van Marokkaanse afkomst in beeld, samen met wat leeftijdgenootjes.
Hij zei “Meneer, iedereen steelt toch?”.
Toen de interviewer zei “Helemaal niet! Stelen mag niet“ , reageerde het jongetje met “Maar iederéén steelt. Of bijna iedereen, toch.“ Hij zei het heel opgewekt, maar het was duidelijk dat hij het serieus meende.
De andere kinderen reageerden niet op zijn uitspraken; noch in woorden, noch door afkeurende of verbaasde blikken.
Het was erg pijnlijk om te zien dat een kind zo denkt. Daaruit moet je wel concluderen dat er in zijn opvoeding iets gruwelijk mis is gegaan. Bij de kijker dringt zich de vraag op of dit het normale denkkader is voor jonge mensen in deze Marokkaanse gemeenschap in Amsterdam.
Ook een broer van Ali el B. werd geïnterviewd. Die zei dat Ali “een nette jongen was”. Hij haalde wel eens wat uit, maar het was een goeie vent. Omdat het een broer van de overledene is, kan ik nog begrijpen dat die het criminele gedrag van Ali goedpraat.
Maar de verheerlijking die Ali vanuit de Marokkaanse gemeenschap ten deel valt, is volstrekt onbegrijpelijk en onterecht.
Een stille tocht (‘herdenkingstocht’) wordt gehouden om de maatschappij te tonen dat er iets verschrikkelijks is gebeurd. Zoals bij de dood van mensen die zich sociaal opstelden, die ingrepen toen zij zagen dat anderen verkeerd bezig waren, en vervolgens werden doodgeslagen of doodgeschopt. Die mensen stierven omdat zij zich positief inzetten voor de samenleving. Daarom wordt in een stille tocht aan de samenleving gevraagd daar bij stil te staan.
Hier gaat het om iemand die zich bezighield met berovingen, die geen greintje respect had voor de maatschappij. Waarom zou middels een stille tocht dan respect voor die persoon moeten worden gevraagd? Alleen het feit dat hij dood is, is geen argument. Er is meer reden om voor ieder willekeurig verkeersslachtoffer een stille tocht te houden, dan voor een straatrover die sterft als gevolg van een risico dat hij zelf over zich afroept.
De nabestaanden hadden hun verdriet in eigen kring moeten houden. Zoals Ali de goede kanten, die hij zeker zal hebben gehad, ook in eigen kring liet zien.
De stille tocht en alle steunbetuigingen met bloemen, kaarsjes en brieven op straat, de agressieve reacties richting de vrouw die Ali aanreed (“moord”, alsof zij er doelbewust op uit was om Ali te doden), hebben tot veel kwaad bloed geleid bij niet-Marokkaanse Nederlanders (en sommige Marokkaanse Nederlanders).
Alles bij elkaar - het gegeven van de hoge criminaliteit onder Marokkaanse Nederlanders, de verongelijkte reacties vanuit die gemeenschap, de neiging zichzelf als slachtoffer te zien, reacties zoals die hiervoor genoemd – ontstaat bij veel mensen zo het beeld van een Marokkaanse gemeenschap die failliet is. Een gemeenschap die totaal de weg kwijt is. Die in haar schulp kruipt, niet in staat is om zich te ontworstelen aan de negatieve krachten in zichzelf, en de schuld steeds bij anderen legt. Jammer.
Hopelijk zullen diegenen die wel bereid zijn om de hand in eigen boezem te steken uiteindelijk voldoende navolging krijgen.
no_brains
24-01-2005, 13:04
maar iedereen steelt toch? De 1 steelt een hart, de ander iets anders enz.
autlochtoon
24-01-2005, 22:09
? I don't get it.
Dat jochie bedoelde 'stelen' in de zin van iets van iemand anders afpakken.
Dat vond hij een normale zaak.
Gaan we weer, Marokkanen hebben geen normen noch waarden. Alleen Nederlanders wete wat dat is en praktiseren het dan ook als enigen. Vertel eens iets nieuws...
Nadia
no_brains
24-01-2005, 22:14
ja dat snap ik, ik djookte ook maar. Want je kan van alles stelen. Het is wel erg triest dat die jochies het echt geloven. Kan niet anders dan dat familie het ze heeft bijgebracht!!!
Als ze dit allemaal van vriendjes hebben, zullen ze zich toch wel afvragen of het allemaal klopt??
mohammedALI
24-01-2005, 22:15
Veel mensen stelen maar noemen het iets anders : voorbeeld = creatief boekhouden , belasting ontduiking , zwart rijden ect ect ....
Doe je al die dingen niet en je mag er over spreken.
Diefstal is overigens verboden in de Islaam.
Veel mensen stelen maar noemen het iets anders : voorbeeld = creatief boekhouden , belasting ontduiking , zwart rijden ect ect ....
Doe je al die dingen niet en je mag er over spreken.
Diefstal is overigens verboden in de Islaam.
Juist jah, ouders kunnen wel een invloed uitoefenen maar tot bepaalde hoogte. Bij ons thuis is het altijd zo geweest iedereen zijn/haar eigen spullen en daar zit je niet aan en samendelen. (Wouw marokkanen met normen en waarden :eek: ) Dat ging altijd heel goed samen, je wordt vrijgevig(een deler) en niet gierig zoals het een hollander betaamt en je leert niet te stellen, respect te hebben voor andermans eigendommen.
Ik vraag me af hè die hollander die vorige week mijn mobieltje trachte te jatten was dat een Marokkaan? :kwaad:
Nadia
no_brains
24-01-2005, 22:19
Ik reed vroeger vaak zwart.... Nu draag ik andere kleuren!
no_brains
24-01-2005, 22:21
Juist jah, ouders kunnen wel een invloed uitoefenen maar tot bepaalde hoogte. Bij ons thuis is het altijd zo geweest iedereen zijn/haar eigen spullen en daar zit je niet aan en samendelen. (Wouw marokkanen met normen en waarden :eek: ) Dat ging altijd heel goed samen, je wordt vrijgevig(een deler) en niet gierig zoals het een hollander betaamt en je leert niet te stellen, respect te hebben voor andermans eigendommen.
Ik vraag me af hè die hollander die vorige week mijn mobieltje trachte te jatten was dat een Marokkaan? :kwaad:
Nadia
nee joh, Marokkanen stelen niet van hun broeders:p
Ik reed vroeger vaak zwart.... Nu draag ik andere kleuren!
:D
ik heb het ook gezien...dat jongetje lult gewoon anderen na, zoals zo vaak het geval met kinderen.
natuurlijk heeft (bijna) iedereen wel eens iets gejat, als is het maar een kauwgombal...er is echter nog altijd een groot verschil tussen als kind wel eens een snoepje of een appeltje jatten (al moeten kinderen er op gewezen worden dat dit ook fout is!) en het iemand beroven. verder is het natuurlijk kul om het feit dat iedereen wel eens iets verkeerd doet, te gebruiken om eigen wandaden te rechtvaardigen: op die manier 'you'll get away with murder...'
dit heeft niets te maken met afkomst of nationaliteit - iedereen gebruikt graag een ander als voorbeeld om zichzelf mooier voor te doen...een mooi nederlands gezegde zegt: 'wie zich spiegelt aan een ander, spiegelt zich zacht...' dat bewijst toch wel dat dit fenomeen ook in nederland zeer veelvuldig voorkomt! ;)
Nadia
helaas heb jij ook last van bevooroordeelheid :( ...'samen doen' en 'samen delen' zijn deugden die de meeste hollandse ouders hun kroost ook trachten bij te brengen. blijkbaar bestaan er veel misverstanden over 'how the other half lives...'
moeten wij - kazen en couscousjes - niet gewoon eens veel vaker bij elkaar over de vloer komen en zien dat we meer gemeen hebben dan we denken?
HabibiZoef
24-01-2005, 22:28
Hoe verontwaardigt wij ons misschien voelen door die uitspraak van die jongen, we moeten misschien wel beseffen dat die jongen waarschijnlijk de waarheid sprak, waarschijnlijk steelt iedereen in zijn omgeving, z'n vriendjes, z'n familie etc.
Terecht een reden om te vrezen voor een toekomst waarin kinderen opgevoed worden met zulk een gedachtegoed.
no_brains
24-01-2005, 22:28
ik heb het ook gezien...dat jongetje lult gewoon anderen na, zoals zo vaak het geval met kinderen.
natuurlijk heeft (bijna) iedereen wel eens iets gejat, als is het maar een kauwgombal...er is echter nog altijd een groot verschil tussen als kind wel eens een snoepje of een appeltje jatten (al moeten kinderen er op gewezen worden dat dit ook fout is!) en het iemand beroven. verder is het natuurlijk kul om het feit dat iedereen wel eens iets verkeerd doet, te gebruiken om eigen wandaden te rechtvaardigen: op die manier 'you'll get away with murder...'
dit heeft niets te maken met afkomst of nationaliteit - iedereen gebruikt graag een ander als voorbeeld om zichzelf mooier voor te doen...een mooi nederlands gezegde zegt: 'wie zich spiegelt aan een ander, spiegelt zich zacht...' dat bewijst toch wel dat dit fenomeen ook in nederland zeer veelvuldig voorkomt! ;)
hmm dat spiegelverhaal kende ik nog niet:D allochtoon toch (of boink volgens FF)
Ik ken alleen spiegeltje spiegeltje aan de wand:p
ff alle gekheid op stokjes (ik ben zeer slecht in spreekwoorden en gezegden en zal ze altijd verkeerd gebruiken). Wel opmerkelijk dat het vaak gebeurd bij de zwakkeren in de maatschappij... zichzelf mooier maken door een voorbeeld van ene ander.
HugoDePayens
24-01-2005, 22:33
Ik zie het jongetje meer een product van zijn buurt , opvoeding of niet als je in een probleemwijk woont zie je gewoon elke dag dingen , en na een flinke tijd ga je dat als kind normaal vinden
Gr
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.