Bekijk originele versie : Moslim-barmhartigheid
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
Salaam alaikuum
Dat christenen aan liefdadigheid doen is bekend, kerken hebben een sociaal maatschappelijk functie. De laatste tijd is dat te zien aan de manier hoe ze met moeilijke kwestie omgaan zoals thuis-en daklozen of verslaafden.
Hoe zit het met de moslim-barmhartigheid?
Ik schets een 2 situaties waar ik steeds deze vraag tegenkwam:
* Tijdens de landelijke 24-uurs actie voor illegalen zag ik weinig moslim-organisaties, niet in de uitvoering maar ook niet in het publiek, als bezoeker....zij die er wel waren, hadden affiniteit met illegalen, of waren het zelf kort geleden nog geweest...
Moskeeen sturen ons weg, verteld een man uit Irak..., moslims steunen liever Palestijnen of Tjsetjsenen... :confused:
De dominee verteld dat er kontakt is gezocht met moslim-organisaties, er werd niet of nauwelijks gereageerd....
* Na een incident waarbij een moslima (met hoofddoek) bespuugd werd en geslagen (het gebeurde een paar dagen na 11 september) vond de vrouw geen enkele steun van bijv. het bestuur van de moskee of de moslim gemeenschap. De vrouw zocht de publiciteit op, niet om zelf op de voorgrond te treden maar:'...meer uit verantwoordelijkheids gevoel, ik heb een voorbeeldfunctie, als moslima en mens laat ik me niet publiekelijk vernederen of beledigen. Daarbij ben ik niet verantwoordelijk voor de dingen die gebeurt zijn Amerika, bovendien keur ik ze af!....'
Pas nadat ze kontakt heeft gezocht met het Anti-discriminatie bureau was het moskee bestuur bereid om rond de tafel te zitten. Dat was een unicum, ze tonen geen belangstelling meer....
Waar blijft de moslim-barmhartigheid, hoe laat je dat zien?
Waarom toont een moslim weinig liefdadigheid als het gaat om de verslaafde mede-mens?
Moslim-vrijwilligers kunnen een goede bijdrage leveren bij het zoeken naar oplossingen voor sociaal-maatschappelijk kwetsbare mensen...moslims en niet-moslims.
Vrijwilligers werk wordt nog steeds onder gewaardeerd, ik ken mensen die absoluut niet vrijwilliger iets kunnen doen voor een ander, voor de maatschappij....barmhartigheid en naastenliefde is ver te zoeken...
Bestaat moslim-barmhartigheid wel?
beslama...Sahira.... :zwaai:
Origineel gepost door bezoeker99182
barmhartigheid in islam houdt in:
geef wat je kan missen
en misschien kunnen de meesten niet zoveel missen :D
of ze kunnen het natuurlijk wel missen maar
geloven niet dat Allah veel beter kan tellen !
Het stelt me teleur, maar 1 reactie!
Bezoeker...je lijkt gelijk te hebben, men kan alleen nemen ipv geven, als je geeft krijgt je altijd terug....en meer!
beslama...Sahira... :zwaai:
Origineel gepost door bezoeker99182
het volgende lijkt me een forse waarschuwing ...
107. De Noden van Buren (Al-Maa'oen)
In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Hebt gij hem gezien die deze godsdienst loochent?
2. Het is degene die de wees verstoot,
3. Hij wekt anderen niet op de armen te voeden.
4. En wee degenen die bidden,
5. En de gebeden achteloos opzeggen.
6. En zij, die er mee te koop lopen.
7. En zich er van weerhouden de behoeftige vriendelijkheid te betonen.
:goedzo:
Geen reacties op deze topic? niemand die zich druk hierom maakt?
ja....waar moet dit heen met ons??
Sahira,
Je hebt wederom gelijk! (zoals zo vaak, NL-girl heeft een hoge pet op van jouw meningen :) )
Het is jammer dat veel moslims zich wel altijd slachtoffer voelen van acties, maar verder weinig actie ondernemen om de slachtoffers van watvoor situatie ook in deze samenleving te helpen!
Tijd voor actie?
Origineel gepost door nl-girl
Sahira,
Je hebt wederom gelijk! (zoals zo vaak, NL-girl heeft een hoge pet op van jouw meningen :) )
Het is jammer dat veel moslims zich wel altijd slachtoffer voelen van acties, maar verder weinig actie ondernemen om de slachtoffers van watvoor situatie ook in deze samenleving te helpen!
Tijd voor actie?
Salaam soesje.... ;)
Inderdaad!! Tijd voor actie, als moslims zich in deze tijd meer om hun mede-mens denken en dat ook laten zien, zal Insha Allah het verkeerde beeld wat mensen nu van moslims hebben veranderen.
Als wij zeggen dat de Islam liefde en vrede is...dan zouden we dat moeten zien...laten zien, wat de Islam ons zegt over bijv. naastenliefde, breng het in de praktijk zou ik zeggen...
ik ken mensen die de hele tijd Koran lezen, bidden maar niets doen voor een ander, maar verwijten of zelfs iemand veroordelen gaat makkelijker...dit rijmt wat mij betreft niet!
Hoe kan je hele soera's reciteren zonder er daadwerkelijk iets mee doen?
De haat die ik soms lees hier, het druipt soms mijn schermpje af....waarom? Mij heeft de Islam geleerd dat ik respect moet hebben voor de schepselen van Allah, ook al hebben ze een andere mening, of juist omdat ze een andere mening hebben, want hoe kan je respect verwachten als je zelf die niet geeft???
Moslims doen nauwelijks aan vrijwilligers werk, het is te min en brengt geen geld in het laatje...maar het geeft je wel Hassanat, en die tellen meer dan klinkende eurootjes...
NL-girl, tot gauw....
Beslama...Sahira.... :zwaai:
mokromike
05-02-2003, 01:00
Opdracht 1
Schop al die achterlijke mannetjes uit de Moskee besturen die daar al 30 jaar zitten en maar niet willen begrijpen dat deze samenleving anders werkt dan waar ze vandaan komen. Ze zijn alleen maar uit op macht en inspraak binnen het moskeebestuur. Zij zijn hoofdschuldigen dat zoveel jongeren niet meer naar de moskee willen en zich voelen buitengesloten door de omgangswijze die binnen de moskeen gehanteerd wordt.
1000 Moskeen in Nederland en nooit hebben ze een eenheid kunnen vormen of ook maar iets kunnen betekenen voor hun gemeenschap. Het enige wat ze doen is geld inzamelen voor een nog grotere moskee of om het geld door te sturen naar marokko.
Nooit is er 1 moskee gekomen die iets gedaan heeft voor onze moslim broeders en zusters die helaas aan de drugs zijn geraakt maar in hun harten het rechte pad zouden willen bewandelen. Nooit heb ik een moskee een fatsoenlijke demonstratie zien organiseren waarin ze hun ongenoegen uiten over bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen.
Ik zeg...de bezem door alle moskeebesturen. En die oudjes mogen de rol van adviseurs vervullen maar besturen moeten ze aan een nieuwe generatie overlaten.
Origineel gepost door mokromike
Opdracht 1
Schop al die achterlijke mannetjes uit de Moskee besturen die daar al 30 jaar zitten en maar niet willen begrijpen dat deze samenleving anders werkt dan waar ze vandaan komen. Ze zijn alleen maar uit op macht en inspraak binnen het moskeebestuur. Zij zijn hoofdschuldigen dat zoveel jongeren niet meer naar de moskee willen en zich voelen buitengesloten door de omgangswijze die binnen de moskeen gehanteerd wordt.
1000 Moskeen in Nederland en nooit hebben ze een eenheid kunnen vormen of ook maar iets kunnen betekenen voor hun gemeenschap. Het enige wat ze doen is geld inzamelen voor een nog grotere moskee of om het geld door te sturen naar marokko.
Nooit is er 1 moskee gekomen die iets gedaan heeft voor onze moslim broeders en zusters die helaas aan de drugs zijn geraakt maar in hun harten het rechte pad zouden willen bewandelen. Nooit heb ik een moskee een fatsoenlijke demonstratie zien organiseren waarin ze hun ongenoegen uiten over bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen.
Ik zeg...de bezem door alle moskeebesturen. En die oudjes mogen de rol van adviseurs vervullen maar besturen moeten ze aan een nieuwe generatie overlaten.
Salaam Mokromike
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, moskee-besturen zouden niet alleen uit mannen moeten bestaan maar uit jongeren, vrouwen en mannen...je woordkeuze achterlijk vind ik niet goed, by the way, want ondanks hun achterlijkheid zijn er wel moskeeen opgericht hier in Nederland dus zo achterlijk waren ze nou ook niet!
Zeg nooit nooit, wij hier beginnen langzamerhand wel mee te doen, met wij bedoel ik de vrouwengroep, de mannen schijnen dit soort dingen niet belangrijk te vinden....wij doen wel mee aan gesprekken met o.a. de gemeente en andere organisaties, we praten met niet-moslims over ons dierbare geloof maar laten anderen in hun waarde..,we geven voorlichting op scholen over onze religieuze feestdagen, de volgende komt er weer aan Insha Allah.
Tijdens een bijeenkomst met duitsers uit Potsdam kregen we te horen dat zij nog NOOIT met moslims gepraat hebben, wij waren de eerste..en alhamdoelilah, zij vonden het leerzaam en boeiend (dat waren hun eigen woorden..)
Dat jongeren niet of nauwelijks naar de moskee gaan, is bekend, en jammer.....waar ligt dit aan? Niet alleen aan het moskee-bestuur...ook aan ons zelf, maak het aantrekkelijker voor jongeren in de moskee...vertaal de preek (gotbah) in het nederlands, zodat ook de allerkleinsten iets meekrijgen van het Islam, want dat moeten we proberen...mensen van de Islam laten houden...
En dat is moeilijk zeker in deze tijd, laat zien wat ons geloof ons verteld en leert, met respect voor elkaar als uitgangspunt...en waar een wil is..is ook een weg.......maar doe zelf de eerste stap!!
Beslama...Sahira.... :zwaai:
Origineel gepost door sahira
Salaam alaikuum
Dat christenen aan liefdadigheid doen is bekend, kerken hebben een sociaal maatschappelijk functie. De laatste tijd is dat te zien aan de manier hoe ze met moeilijke kwestie omgaan zoals thuis-en daklozen of verslaafden.
Hoe zit het met de moslim-barmhartigheid?
Ik schets een 2 situaties waar ik steeds deze vraag tegenkwam:
* Tijdens de landelijke 24-uurs actie voor illegalen zag ik weinig moslim-organisaties, niet in de uitvoering maar ook niet in het publiek, als bezoeker....zij die er wel waren, hadden affiniteit met illegalen, of waren het zelf kort geleden nog geweest...
Moskeeen sturen ons weg, verteld een man uit Irak..., moslims steunen liever Palestijnen of Tjsetjsenen... :confused:
De dominee verteld dat er kontakt is gezocht met moslim-organisaties, er werd niet of nauwelijks gereageerd....
* Na een incident waarbij een moslima (met hoofddoek) bespuugd werd en geslagen (het gebeurde een paar dagen na 11 september) vond de vrouw geen enkele steun van bijv. het bestuur van de moskee of de moslim gemeenschap. De vrouw zocht de publiciteit op, niet om zelf op de voorgrond te treden maar:'...meer uit verantwoordelijkheids gevoel, ik heb een voorbeeldfunctie, als moslima en mens laat ik me niet publiekelijk vernederen of beledigen. Daarbij ben ik niet verantwoordelijk voor de dingen die gebeurt zijn Amerika, bovendien keur ik ze af!....'
Pas nadat ze kontakt heeft gezocht met het Anti-discriminatie bureau was het moskee bestuur bereid om rond de tafel te zitten. Dat was een unicum, ze tonen geen belangstelling meer....
Waar blijft de moslim-barmhartigheid, hoe laat je dat zien?
Waarom toont een moslim weinig liefdadigheid als het gaat om de verslaafde mede-mens?
Moslim-vrijwilligers kunnen een goede bijdrage leveren bij het zoeken naar oplossingen voor sociaal-maatschappelijk kwetsbare mensen...moslims en niet-moslims.
Vrijwilligers werk wordt nog steeds onder gewaardeerd, ik ken mensen die absoluut niet vrijwilliger iets kunnen doen voor een ander, voor de maatschappij....barmhartigheid en naastenliefde is ver te zoeken...
Bestaat moslim-barmhartigheid wel?
beslama...Sahira.... :zwaai:
Nog steeds blijft de vraag bestaat moslim-barmhartigheid?
De fanatieke-lingen hier op het Forum, zij die het hards roepen wat haraam en halal is......waar blijven jullie als het gaat om barmhartigheid?
beslama....Sahira... :zwaai:
Jemal2002
05-02-2003, 12:37
Jammer dat sommige moslims niet vaak willen toegeven wanneer ze fout zijn :(
Soms mis ik barmhartigheid bij bepaalde moslims groepen.
maar ik denk dat het meer aan organisatie vaardiheden, dat komen veel moslims organistatie te kort. vaak zijn ze rommelig. als ze daar wat aan doen kan het wel beter gaan denk ik.
Origineel gepost door Jemal2002
Jammer dat sommige moslims niet vaak willen toegeven wanneer ze fout zijn :(
Soms mis ik barmhartigheid bij bepaalde moslims groepen.
maar ik denk dat het meer aan organisatie vaardiheden, dat komen veel moslims organistatie te kort. vaak zijn ze rommelig. als ze daar wat aan doen kan het wel beter gaan denk ik.
Salaam Jemal2002,
Moslims zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen, ook in sociaal-maatschappelijke kwesties....niet alleen binnenshuis. Hand in eigen boezem steken, en kijken wat er veranderd kan worden.
Ik denk deels dat het ook komt omdat moslim-organisaties geen vergader- of overleg cultuur kennen, dat leer je hier in Nederland/praatland.
Toch heb ik goede hoop, en mijn hoop is vooral gevestigd op onze vrouwengroep, wij willen die mannencultuur binnen de moskee veranderen, onze inbreng is van groot belang, juist omdat we zoveel met onze kinderen bezig zijn.
beslama...Sahira... :zwaai:
Salaam bezoeker
Het lezen van de Koran en het begrijpen van de soerah's/inhoud zijn twee verschillende zaken. Het lezen is het probleem niet denk ik...het begrijpen van de inhoud en hoe je dat kan toepassen in het dagelijks leven is iets moeilijker, daarom ben ik er ook voor om naast soerah's te leren, ook andere boeken te lezen, over de levenswijze vanuit de Islam.
Na het vrijdagsgebed gaan alle mannen weer weg, richting huis of elders...ipv samen over de preek van de imam te praten, wat zegt de Koran en hoe brengen we dat in praktijk? We praten teveel..en doen niets!
Beslama....Sahira... :zwaai:
Waarom kraken we elkaar iedere keer weer...
Moslim-Barmhartigheid bestaat ABSOLUUT...
Kijk Sahira we leven 30 tot 40 jaar Nederland...
We zijn amper goed ge-organiseerd...
We hebben nog geen nationale moslim aanspreekpunt...
We hebben geen geld in de kast...
Maar het belangerijkste van allemaal is:
WE HEBBEN GEEN RUIMTE OM DE MENSEN OP TE VANGEN...
Christenen wonen hier al 1500-1600 jaar...
Zij hebben alle geld, ruimte en infrastructuur...
Ik denk zelf bij ons Moslims zal dit in de toekomst ook gaan komen...
Het heeft tijd nodig: 1 of 2 generaties...
Dit is mijn conclusie...
Origineel gepost door nurdin
Waarom kraken we elkaar iedere keer weer...
Moslim-Barmhartigheid bestaat ABSOLUUT...
Kijk Sahira we leven 30 tot 40 jaar Nederland...
We zijn amper goed ge-organiseerd...
We hebben nog geen nationale moslim aanspreekpunt...
We hebben geen geld in de kast...
Maar het belangerijkste van allemaal is:
WE HEBBEN GEEN RUIMTE OM DE MENSEN OP TE VANGEN...
Christenen wonen hier al 1500-1600 jaar...
Zij hebben alle geld, ruimte en infrastructuur...
Ik denk zelf bij ons Moslims zal dit in de toekomst ook gaan komen...
Het heeft tijd nodig: 1 of 2 generaties...
Dit is mijn conclusie...
Nurdin,
Ik denk niet dat je gelijk hebt.... Je hebt er gelijk in dat Nederland nog niet zo heel lang een grote moslim-bevolkingsgroep kent. Maar rest van je argumenten vind ik gewoon onzin.....
Dat jullie niet georganiseerd zijn en geen aanspreekpunt kennen: dit is dan een goede aanleiding om dat te doen. (OVerigens, de kerken binnen NEderland zijn ook niet zo goed georganiseerd, onderling werken veel kerken niet eens samen. Ook al mag dat zo lijken. )
Moslims hebben geen geld?????? Ik weet niet wat je hier mee bedoeld, maar ik ken veel moslims met goede banen hoor! Daarnaast gaat liefdadigheid niet om geld, maar meer om de tijd en de inzet! Zelfs een armoedzaaier kan iemand een hart onder de riem steken toch?
Daarnaast zeg je dat jullie geen ruimte hebben? Waarvoor? Niet al het vrijwilligerswerk heeft een grote zaal nodig hoor.... Kerken zijn ook geen supergebouwen hoor? en daarnaast ook vaak nog slecht verwarmd ;) (heb medelijden met de illegalen)
Christenen hebben alle geld, ruimte en infrastructuur, maar sinds jullie hier onderdeel van deze samenleving mogen jullie ook gebruik maken van het geld, de ruimte en de infrastructuur.... Of is het jou verboden om de trein te nemen?
CONCLUSIE: het kan vandaag nog! Waarom 1 of 2 generaties wachten? Het is geen onmogelijke opgave en daarnaast levert het heel veel hassanaat op!!!!!! Barmhartigheid! WAT LET JE?????
Succes ;),
NL-girl
PS Sahiraaaaaaaaaaaaaa, ik ga je gauw zien hoor!
Origineel gepost door nl-girl
Nurdin,
Ik denk niet dat je gelijk hebt.... Je hebt er gelijk in dat Nederland nog niet zo heel lang een grote moslim-bevolkingsgroep kent. Maar rest van je argumenten vind ik gewoon onzin.....
Dat jullie niet georganiseerd zijn en geen aanspreekpunt kennen: dit is dan een goede aanleiding om dat te doen. (OVerigens, de kerken binnen NEderland zijn ook niet zo goed georganiseerd, onderling werken veel kerken niet eens samen. Ook al mag dat zo lijken. )
Moslims hebben geen geld?????? Ik weet niet wat je hier mee bedoeld, maar ik ken veel moslims met goede banen hoor! Daarnaast gaat liefdadigheid niet om geld, maar meer om de tijd en de inzet! Zelfs een armoedzaaier kan iemand een hart onder de riem steken toch?
Daarnaast zeg je dat jullie geen ruimte hebben? Waarvoor? Niet al het vrijwilligerswerk heeft een grote zaal nodig hoor.... Kerken zijn ook geen supergebouwen hoor? en daarnaast ook vaak nog slecht verwarmd ;) (heb medelijden met de illegalen)
Christenen hebben alle geld, ruimte en infrastructuur, maar sinds jullie hier onderdeel van deze samenleving mogen jullie ook gebruik maken van het geld, de ruimte en de infrastructuur.... Of is het jou verboden om de trein te nemen?
CONCLUSIE: het kan vandaag nog! Waarom 1 of 2 generaties wachten? Het is geen onmogelijke opgave en daarnaast levert het heel veel hassanaat op!!!!!! Barmhartigheid! WAT LET JE?????
Succes ;),
NL-girl
PS Sahiraaaaaaaaaaaaaa, ik ga je gauw zien hoor!
Je hebt aan de ene kant gelijk maar aan de ander kant heb je ongelijk...
Het klopt iedereen heeft in Nederland geld...
Ik bedoel het bestuur van een Moskee vereniging heeft weinig geld...
Ik ken mensen die betalen geen contributie om lid te zijn van een Moskee vereiniging maar als ze problemen krijgen dan kloppen ze aan bij het bestuur om ze te helpen...
Wat een domme redenering: Of is het jou verboden om de trein te nemen? Dit heeft toch niets met Barmhartigheid te maken...
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.