Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Cultuur of Geloof wat is belangrijker???

LZN
01-02-2003, 10:55

A salaam aleikoum wa raghmatoellahi wa barakatoehoe, De marokkanenen van de eerste generatie (onze ouders) hebben vaak de neiging om de marokkaanse cultuur boven de Islam te zetten. Ik wilde even peilen hoe dat bij de jongeren is. Ik zelf vind dat echt belachelijk, Islam komt op nummer 1 bij mij en dan pas cultuur. Het is prima dat marokkanen zich aan hun cultuur blijven houden (ik doe dat zelf ook wel) maar er zijn ook veel marokkanen die dat op een verkeerde manier doen. Bijv. met het onderscheid maken tussen jongens en meisjes, bij de partnerkeuze, enz. Ik vind je moet niet kijken naar wat alle marokkanen doen of wat de rest er van zal vinden, raadpleeg liever de Islamitische wetten en regels bij de beslissingen die je neemt. Wa aleikoum salaam wa raghmatoellahi wa barakatoehoe.

ferozkalloe34
01-02-2003, 12:13
zo vader zo zoon, grapje maar zal een dief zeggen dat hij heeft gestolen

shafia
01-02-2003, 18:35
Salaam eleykom wr wb ja dat klopt ik merk ook sinds ik Alhemdoelilah moslim ben geworden en met verschillende cilturen om me heen mee maak dat het soms lijkt dat er zelfs andere regels zijn, voor mij is er geen twijfel mogelijk islam gaat boven alles inscha Allah. ik hoop dat het ook zo bij de rest is want met je cultuur alleen zul je niet alles bereiken met je geloof echter wel. walikom salaam wr wb shafia

Karima2
08-02-2003, 20:41
Om antwoord te geven op de vraag, uiterraard is geloof belangrijker. Cultuur kan je in de steek laten, maar Allah (SWT) laat jou nooit in de steek. Karima

Dua
08-02-2003, 22:13

geloof is zeker blangrijker, zoals Karima al zegt, met de hulp van Allah kan je alles aan, maar cultuur kan je als het erop aan komt niks

masrawy
08-02-2003, 22:24
hmmmm.. is `t toeval dat alleen vrouwen gereageerd hebben??? :D )muv die ene man die de weg kwijt was :D ) Nee men.. geloof is belangrijker natuurlijk.. maar ik denk dat wat jongens betreft wij er niet zoveel last hebben Salaam :zwaai:

aad37
10-02-2003, 10:06
allebei niet

Ezain
10-02-2003, 10:22
ISLAM is belangrijker houdt je tegen van de kwade!

serpico
13-02-2003, 01:05
Islam is belangrijker. Cultuur is gecreered door mensen. En mensen die beweren dat de verschillen meevallen, heeft zeer ongelijk. Vooral zaken omtrent verhoudingen man/vrouw zijn zeeer omstreden, en in vele gevallen niet volgens de princiepes van de Islam. Ook is het zo dat je voor dagelijkse dilemmas de Islam kunt raadplegen, cultuur niet. Islam is veel praktischer.

dulce_lamia
13-02-2003, 01:15
Ik zie dit ook erg veel bij de 1e generatie! Niet alleen bij de marokkanen ik zie het ook bij de ouders van mn Turkse en Koerdische vriendinnen. Het is niet zo zeer dat ze hun cultuur boven het geloof plaatsen want, en dan praat ik over de ouderen die ik ken, ze doen heel veel goeds voor het geloof! Ik denk dat het verschil tussen onze generatie en de 1e het volgende is... Onze ouders .de wat ouderen er tussen, die (vaak uit de dorpen van) marokko/turkije komen, hebben nooit leren lezen en schrijven. Ze bidden en 'geloven' op de manier die hun is aangeleerd door hun ouders... Dit werd gelijk met hun cultuur meegegeven, en dus hoort het er voor hun helemaal bij, ze hebben zoms niet door dat ze dingen doen die haraamm zijn, zoals zout strooien over een kindje dat ziek is, een blauw kraaltje tegen het boze oog dragen enz... Dit is eigenlijk shirk maar dat begrijpen ze niet, als je ze dit verteld zeggen ze : Ja maar zo deden we het ALTIJD, duz is het goed. Wij daarentegen hebben leren lezen, leren en onderzoeken en kunnen dus precies uitzoeken hoe het zit. Dat is het hem volgens mij... lang verhaal maarja....