Bekijk originele versie : Rechtbanken en advocatenkantoren tellen maar weinig allochtone juristen
Rechtbanken en advocatenkantoren tellen maar weinig allochtone juristen
Ondanks het feit dat het aantal allochtone rechtenstudenten al een aantal jaren stijgt, komen ze na hun studie maar zelden terecht bij een rechtbank of advocatenkantoor. Een inventarisatie bij rechtbanken en parketten wijst uit dat Nederland 10 tot 15 allochtone officieren van justitie en een handvol allochtone rechters telt. Dit aantal zal, afgaande op het aantal rechterlijke ambtenaren in opleiding (raio`s), de komende tijd niet opzienbarend toenemen. Van de 150 raio`s die april 2001 gestart zijn met hun opleiding tot officier van justitie of rechter zijn slechts 4 van allochtone komaf, aldus Martin Groeneveld, secretaris van de Raio-selectiecommissie.
Bij de grote advocatenkantoren zijn eveneens weinig allochtone juristen te vinden. Nauta Dutilh telt 4 allochtonen op 308 advocaten en bij De Brauw Blackstone Westbroek is slechts 1 van de 250 advocaten allochtoon. De Raad voor de Rechtspraak toont zich bezorgd over de forse ondervertegenwoordiging van allochtonen in de magistratuur. Raadsvoorzitter Bert van Delden vindt dat de rechterlijke macht een afspiegeling van de samenleving zou moeten zijn. De komende jaren zal er volgens een woordvoerder gericht worden gezocht naar gekwalificeerde allochtonen voor de rechterlijke macht.
Bronnen: NRC Handelsblad
PABLO_ESCOBAR
31-01-2003, 23:00
Klopt wel maar anderzijds zitten er toch veel marokkanen in de rechtbank weliswaar op he beklaagdenbankje maar ze zitten er toch.
Net zoals in de advocatenkantoren waar ze beroep doen op verschillende juristen :D
Origineel gepost door PABLO_ESCOBAR
Klopt wel maar anderzijds zitten er toch veel marokkanen in de rechtbank weliswaar op he beklaagdenbankje maar ze zitten er toch.
Net zoals in de advocatenkantoren waar ze beroep doen op verschillende juristen :D
Klopt helemaal hahahaha..ik moet je hier gelijk in geven!
PABLO_ESCOBAR
31-01-2003, 23:42
Ken persoonlijk enkele bekende belgische strafpleiters en magistraten
Origineel gepost door PABLO_ESCOBAR
Ken persoonlijk enkele bekende belgische strafpleiters en magistraten
Altijd handig voor ons om jou dan te kennen :D
PABLO_ESCOBAR
31-01-2003, 23:46
Origineel gepost door Missy20
Altijd handig voor ons om jou dan te kennen :D
standaarT :D
Het klopt inderdaad dat er veel allochtonen zijn die Rechten studeren, maar zelden komen ze in de advocatuur terecht...
Weten jullie waarom?
Omdat je als afgestudeerde jurist(e) veel leukere functie 's kunt bekleden......advocatuur is helemaal niet zo interessant als het lijkt....
Ik wil incha Allah in Staatsrecht afstuderen, het is maar waar je interessses liggen....
Wat maakt het nou uit of je Officier van Justitie/advocaat bent of bij binnenlandse zaken of bij een ander ministerie werkt!
Ik begrijp niet waarom er zo'n issue van wordt gemaakt, iedereen doet toch gewoon wat bij zijn/haar interesses aansluit....
Origineel gepost door gooja
Het klopt inderdaad dat er veel allochtonen zijn die Rechten studeren, maar zelden komen ze in de advocatuur terecht...
Weten jullie waarom?
Omdat je als afgestudeerde jurist(e) veel leukere functie 's kunt bekleden......advocatuur is helemaal niet zo interessant als het lijkt....
Ik wil incha Allah in Staatsrecht afstuderen, het is maar waar je interessses liggen....
Wat maakt het nou uit of je Officier van Justitie/advocaat bent of bij binnenlandse zaken of bij een ander ministerie werkt!
Ik begrijp niet waarom er zo'n issue van wordt gemaakt, iedereen doet toch gewoon wat bij zijn/haar interesses aansluit....
Gooja, ieder moet inderdaad doen waar hij of zij interesse in heeft!
Succes met je rechtenstudie en maak er wat moois van meid!
sukran!
JIj ook succes met je studie economie!
Nou dan kan ik je wat vertellen, ik ga volgend schooljaar hbo recht studeren in Den Bosch, een vierjarige opleiding. Dan heb ik mijn bachelor diploma. Dan nog 1 jaar naar de universtiteit om mijn masterdiploma te halen en hopelijk als advocate of jurist af te studeren. Insha Allah ben ik dan 22 jaar, dan heb ik mijn havo diploma, mijn hbo bachelordiploma, en mijn universiteit masterdiploma. Ik doe dus dan hbo en univ in 5 jaar. Dus dat wordt over 5 jaar één Marokkaanse jurist meer, hihihi. Beslamaaaaaa
Karima :zwaai:
je kan ook 1 jaar propedeusejaar HBO doen en dan gelijk doorstromen naar de universiteit...het is maar een ideetje :D
Origineel gepost door gooja
sukran!
JIj ook succes met je studie economie!
Thanks!! :zwaai:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.