Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : أجواء العيد : العرض يفوق الطلب وتموين الأس

Pagina's : [1] 2

Moulzerri3a
18-01-2005, 23:13

[أجواء العيد : العرض يفوق الطلب وتموين الأسواق عادي الثلاثاء 18 يناير 2005 يرتقب أن يتجاوز الطلب على رؤوس الأغنام والماعز القابلة للذبح بجهة فاس بولمان خلال عيد الأضحى الحالي 250ألف رأس تمثل الذكور منها 80% في حين يقدر العرض من المواشي المسموح بذبحها في العيد ب440 ألف رأس منها 350 ألف رأس من الأغنام وهو مايعتبر كافيا لسد حاجيات السوق على مستوى الجهة. وأفادت مصلحة تربية المواشي بمديرية الفلاحة لجهة فاس بولمان أن تموين الأسواق المحلية بقطيع المواشي القابل للنحر يتم في ظروف عادية إن لم تكن حسنة بالنظر إلى الزيادة في العدد الإجمالي في رؤوس الأغنام بنسبة تتجاوز 3% وفي رؤوس الماعز بنسبة تقارب 16% مقارنة مع الموسم الماضي. وتعد الأكباش من سلالة «تامحضيت» المنحدرة من الأطلس المتوسط من أهم السلالات التي تزود الأسواق المحلية بأضاحي العيد بنسبة تقارب 65% وتتوزع باقي السلالات على الأكباس ذات النوع المحلي ونوع «بنكيل» من منطقة ميسور بإقليم بولمان ونوع السردي دون إغفال الإقبال المتزايد سنة بعد أخرى على نحر الماعز خلال عيد الأضحى. وعلى بعد أيام قليلة من العيد تسجل أسعار الأكباش المسوقة عن طريق الوزن ارتفاعا ملحوظا يحث يتراوح بين 35 و38 درهما للكيلوغرام الواحد فيما كانت هذه الأثمان تتراوح قبيل عيد الأضحى في العام الماضي بين 30 و32 درهما للكيلوغرام، أما الأكباش المسوقة بطرق عادية فتتباين أثمنتها بين 1000 و2500درهم.]

nourrif
18-01-2005, 23:22
Tot 2500 dh voor een schaap?? Dit betekent dat de armen geen schaap meer kunnen offeren!! peace

ceuta
18-01-2005, 23:53
Is wel erg voor die armen ja enigste wat ze hadden is nog leuke feest,nu word dat ook van hen ontnomen triest hoor!! Hoe komt het dat die kinderen vluchten zeggen ze dan !!!

Moulzerri3a
19-01-2005, 16:54
Tot 2500 dh voor een schaap?? Dit betekent dat de armen geen schaap meer kunnen offeren!! peace iedereen krijgt te eten in marokko al ben je arm, en dat wat maakt onze land zo mooi... wie een schaap koopt deelt het met de buurman, de buurman met zijn buurman, enzo gaat het in marokko !!! l3aid is altijd gezellig daar...

Moulzerri3a
19-01-2005, 17:04

Tsja...je vraagt je soms af wat je hier doet, niet? ik heb genoeg gehad van de mooie zon, leuke weer en gastvrijheid... ik wil namelijk stomme mensen leren kennen, vooral die een grote mond hebben ;)

Nadira7
19-01-2005, 17:21
38 Dirham voor een kg. hoeveel euro is dat eigenlijk circa?

Moulzerri3a
19-01-2005, 17:26
38 Dirham voor een kg. hoeveel euro is dat eigenlijk circa? 3 euro en paar centjes ongeweer

Carlitos
19-01-2005, 17:50
Ghehehe... Gek, maar ik kan hier geen enkele wijs uit.

nourrif
19-01-2005, 18:24
iedereen krijgt te eten in marokko al ben je arm, en dat wat maakt onze land zo mooi... wie een schaap koopt deelt het met de buurman, de buurman met zijn buurman, enzo gaat het in marokko !!! l3aid is altijd gezellig daar... Je spreekt me hier aan als ik niet uit Marokko ben; ik heb daar het groortste gedeelte van leven gewoond. Het is niet zo dat iedereen kan offeren tijdens EL AID. Je hebt veel armen die dat niet kunnen betalen. peace

Atlasleeuw
20-01-2005, 13:20
[أجواء العيد : العرض يفوق الطلب وتموين الأسواق عادي الثلاثاء 18 يناير 2005 يرتقب أن يتجاوز الطلب على رؤوس الأغنام والماعز القابلة للذبح بجهة فاس بولمان خلال عيد الأضحى الحالي 250ألف رأس تمثل الذكور منها 80% في حين يقدر العرض من المواشي المسموح بذبحها في العيد ب440 ألف رأس منها 350 ألف رأس من الأغنام وهو مايعتبر كافيا لسد حاجيات السوق على مستوى الجهة. وأفادت مصلحة تربية المواشي بمديرية الفلاحة لجهة فاس بولمان أن تموين الأسواق المحلية بقطيع المواشي القابل للنحر يتم في ظروف عادية إن لم تكن حسنة بالنظر إلى الزيادة في العدد الإجمالي في رؤوس الأغنام بنسبة تتجاوز 3% وفي رؤوس الماعز بنسبة تقارب 16% مقارنة مع الموسم الماضي. وتعد الأكباش من سلالة «تامحضيت» المنحدرة من الأطلس المتوسط من أهم السلالات التي تزود الأسواق المحلية بأضاحي العيد بنسبة تقارب 65% وتتوزع باقي السلالات على الأكباس ذات النوع المحلي ونوع «بنكيل» من منطقة ميسور بإقليم بولمان ونوع السردي دون إغفال الإقبال المتزايد سنة بعد أخرى على نحر الماعز خلال عيد الأضحى. وعلى بعد أيام قليلة من العيد تسجل أسعار الأكباش المسوقة عن طريق الوزن ارتفاعا ملحوظا يحث يتراوح بين 35 و38 درهما للكيلوغرام الواحد فيما كانت هذه الأثمان تتراوح قبيل عيد الأضحى في العام الماضي بين 30 و32 درهما للكيلوغرام، أما الأكباش المسوقة بطرق عادية فتتباين أثمنتها بين 1000 و2500درهم.] Ja het is triest. Maar Marokkanen zijn ook ziek in hun hoofd. Als je geen schaap kan betalen dan koop je 'm ook gewoon niet. Het is geen verplichting om een schaap te slachten. In Marokko maken banken zelfs misbruik van deze situatie. Ze bieden zogenaamde offerfeest-kredieten aan, zodat mensen een schaap kunnen kopen. Waarna de mensen het gehele jaar gebukt gaan met een schuld en een torenhoge rente. En dit is Ar Ribaa....men maakt misbruik van de behoefte van mensen en vraagt er rente voor....het is diep triest....:jammer:

Grover
20-01-2005, 13:20
Tsja...je vraagt je soms af wat je hier doet, niet? inderdaad daarom verkas ik ook hier vandaan zodra ikgenoeg geld heb gemaakt.

Moulzerri3a
21-01-2005, 01:31
dames en heren, jongens en meisjes, deze artikel heb ik gepakt van een krant, maar ik heb zelf marokko gebeld en het is gebleken dat dat helemaal niet klopt, ze zeggen allemaal dat het goedkoop is dit jaar, iedereen zegt dat, famielie vrienden en vriendinnen... dus ik snap soms de media niet... groetjes...

Atlasleeuw
21-01-2005, 11:30
dames en heren, jongens en meisjes, deze artikel heb ik gepakt van een krant, maar ik heb zelf marokko gebeld en het is gebleken dat dat helemaal niet klopt, ze zeggen allemaal dat het goedkoop is dit jaar, iedereen zegt dat, famielie vrienden en vriendinnen... dus ik snap soms de media niet... groetjes... Goedkoop voor jouw familie misschien, maar 20% van de marokkaanse bevolking leeft ONDER de armoedegrens.... :rolleyes:

Rabatboy
21-01-2005, 11:42
iedereen krijgt te eten in marokko al ben je arm, en dat wat maakt onze land zo mooi... wie een schaap koopt deelt het met de buurman, de buurman met zijn buurman, enzo gaat het in marokko !!! l3aid is altijd gezellig daar... nou... Maar er is nog steeds baas boven baas....! De corrupte regering...en die koning...van niks!

Pagina's : [1] 2