Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Minder paspoort en meer Nederlandse identiteit.

Pagina's : [1] 2 3

Scottie
18-01-2005, 16:16

Nou, dat afschaffen van dat onechte paspoort is binnenkort een feit. Wat geen feit is dat Marokkanen, immigranten en moslims absoluut geen kennis hebben van onze geschiedenis. Niets weten waarom het hier is zoals het is. Voor veel van die groepen lijkt Nederland pas te zijn ontstaan toen zij besloten om hier te blijven danwel naar toe te komen. Maar troost jullie, veel autochtone Nederlanders kennen hun geschiedenis en identiteit ook niet. Het eerste hebben zij verwaarloosd en het andere, die identiteit en trots in de uitverkoop gedaan. Het opbouwen van een Nederlandse identiteit, het trots kunnen zijn op het feit dat je Nederlander bent of wilt worden wordt nu dan aangepakt. Hopelijk is het nog niet te laat. Scottie, driekleur. 'Culturele canon nodig op scholen' Het onderwijs moet zich meer toeleggen op het bijbrengen van belangrijke elementen uit de Nederlandse cultuur. Door leerlingen zo'n culturele 'canon' bij te brengen, wordt de kennis en het bewustzijn van de nationale identiteit groter. Dat staat in een advies dat de Onderwijsraad, het hoogste adviesorgaan van minister Van der Hoeven (Onderwijs, CDA), vandaag presenteert. Volgens voorzitter F. van Wieringen moeten voortgezet, hoger en beroepsonderwijs scholieren en studenten burgerschap bijbrengen. ,,Nederland is in verwarring'', zegt Van Wieringen. ,,De steeds grotere invloed van de Europese Unie, de individualisering, de opkomst van de islam. Juist in deze omstandigheden is het belangrijk om bijeen te brengen wat velen de moeite waard vinden.'' De Onderwijsraad schaart zich met zijn advies achter een groeiende groep historici en politici die meer aandacht wensen voor overdracht van de kennis van de nationale cultuur en geschiedenis. Minister Zalm (VVD) en VVD-fractieleider in de Tweede Kamer Van Aartsen bepleitten vorige maand meer aandacht voor de (nationale) geschiedenis in het voortgezet onderwijs. Zalm verwees naar een artikel van de historici Jan Bank en Piet de Rooy, die in november in deze krant formuleerden wat, volgens hen, iedere Nederlander moet weten van de vaderlandse geschiedenis. De Onderwijsraad wil dat een commissie van deskundigen en amateur-historici bepaalt wat in de canon komt. Een deel ervan moet volgens Van Wieringen in de verplichte kerndoelen van het basis- en voortgezet onderwijs worden opgenomen. Minister Van der Hoeven heeft plannen om het vak geschiedenis vanaf 2007 alleen in het profiel Cultuur en maatschappij verplicht te houden. In het profiel Economie en maatschappij, waar het nu ook verplicht is, wordt het een keuzevak.

maymi la
18-01-2005, 16:28
Een volk dient ten alle tijde trots te zijn op zijn culturele achtergronden, maar wat er nu plaats vind is het creeren van een denkelijke vorm van chauvinisme en patriotisme die veel lijkt op de jaren dertig. Eerst een zondebok vinden om de eigenheid te verheerlijken. Maar gelukkig trapt het Nederlandse volk hier niet in.

Scottie
18-01-2005, 16:44
Een volk dient ten alle tijde trots te zijn op zijn culturele achtergronden, maar wat er nu plaats vind is het creeren van een denkelijke vorm van chauvinisme en patriotisme die veel lijkt op de jaren dertig. Eerst een zondebok vinden om de eigenheid te verheerlijken. Maar gelukkig trapt het Nederlandse volk hier niet in. Nou, het is ook niet iets om in te trappen, het is geen list. Heel veel Nederlanders zijn allang op zoek naar eigenheid en cultuur die de onze is. Het is juist de wens van geleerde en gewone Nederlanders dat eer weer een vorm van bereidheid komt om Nederlander te zijn. Mensen met duidelijke waarden en normen ten aanzien van goed en slecht. Dat heeft niets met nationalisme te maken. Uit angs om voor nationalist te worden aangezien werd de Nederlandse cultuur door Nederlanders zelf in de jaren 70 en 80 gezien als achterlijk. Het syndroom van een klein land, het Calimero-effect: "Zij zijn groot en ik is klein ... ". Voor immigranten had dit tot gevolg dat zij de indruk kregen dat wij onze cultuur maar niets vonden en dat zij dat dus ook konden vinden. Ze hoefden geen Nederlanders te worden omdat "wij" dat ook niet meer leken te willen. Dat leidde ertoe dat vele immigranten niet weten wat ze zijn: geen Marokkaan, want de meesten zijn daar niet eens geboren, maar ook geen Nederlander want dat hoefde je in die jaren niet te worden. Nederlanders zijn al heel lang weer op zoek naar eigen waarden en normen en hun onstaansgrond. Juist onder druk van zoveel nieuwe cultuuruitingen en geloofsgewoonten zijn Nederlanders eerst in verwarring geraakt en toen tot het besef gekomen dat ze hun identiteit te grabbel hadden gegooid. Nu zijn ze weer op zoek. Nederlanders schamen zich niet meer om te zeggen dat ze uit Nederland komen. Nederland staat gewoon weer op de kaart ook al worden er fouten gemaakt. Hoe sterker dat gevoel van nationale identiteit is hoe beter voor beleid en bestuur en met name voor de immigranten, die laten hun oude identiteit achter en willen die graag inruilen voor de Nederlandse als ze hier kunnen komen wonen of willen blijven. Kijk maar eens naar programma's als Netwerk, Nova en de decors van praatprogramma's dan zie je overal kleuren verstopt: rood, wit en blauw. Zelfs die islamitische school die vorig jaar in brand is gestoken had in haar naambord de naam van die school staan met daaronder rood, wit en blauw. Scottie. H

Smirnoff
18-01-2005, 16:49
Wat is 'de nederlandse cultuur'? Ben daar altijd benieuwd naar... Vandaar ook dat er meer aandacht voor moet komen.

maymi la
18-01-2005, 16:51

Ik heb me als Nederlandse marokkaan altijd (tot begin jaren 90) altijd in het buitenland gedragen als een trotse nederlander (vooral in Marokko). Maar zoals het er nu aan toe gaat zou iedere Nederlander (ook ik) zich diep moeten schamen hoe een land diep kan zakken.

Smirnoff
18-01-2005, 16:54
Ik denk dat men opzettelijk hun eigen cultuur en geschiedenis ontwijken. Want wie wil nu de koloniale tijd herinneren waar Nederland onder het mom van beschaving 100.000zenden mensen hebben vermoord, verkracht en gevangen gehouden zonder enige vorm van proces? Wie wil er vrijwillig in een land wonen met mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn ?!

maymi la
18-01-2005, 16:56
Wie wil er vrijwillig in een land wonen met mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn ?! Payback misschien?!!!

MrMariusz
18-01-2005, 17:00
Ik denk dat men opzettelijk hun eigen cultuur en geschiedenis ontwijken. Want wie wil nu de koloniale tijd herinneren waar Nederland onder het mom van beschaving 100.000zenden mensen hebben vermoord, verkracht en gevangen gehouden zonder enige vorm van proces? While much has been written concerning the Trans-Atlantic slave trade, surprisingly little attention has been given to the Islamic slave trade across the Sahara, the Red Sea and the Indian Ocean. While the European involvement in the Trans Atlantic slave trade to the Americas lasted for just over three centuries, the Arab involvement in the slave trade has lasted fourteen centuries, and in some parts of the Muslim world is still continuing to this day. Elk land heeft wel een zwart boekje. http://www.christianaction.org.za/articles_ca/2004-4-TheScourgeofSlavery.htm

Patrick.
18-01-2005, 17:04
Nou, dat afschaffen van dat onechte paspoort is binnenkort een feit. Wat geen feit is dat Marokkanen, immigranten en moslims absoluut geen kennis hebben van onze geschiedenis. Niets weten waarom het hier is zoals het is. Voor veel van die groepen lijkt Nederland pas te zijn ontstaan toen zij besloten om hier te blijven danwel naar toe te komen. Net of een paspoort gaat bepalen of iemand zich danwel Nederlands of Marokkaans voelt. Dat verschilt toch echt per persoon. Persoonlijke verbondenheid met Marokko is niet afhankelijk van het Marokkaanse paspoort. Dat heeft te maken met familie, vrienden, etc. Nederland is nu altijd, tot de jaren '90, een samenleving geweest waar je naast Nederlander je ook Marokkaan kon voelen zonder gezeur. De kracht van Nederland is altijd dat open karakter geweest. Immigranten zijn er altijd al geweest, al vanaf het ontstaan van het huidige Nederland. Maar nu wordt er opeens een probleem van gemaakt, terwijl het eigenlijk helemaal geen probleem is. Als land moet Nederland zich concentreren op de werkelijke problemen: die mensen die uit zijn op het ontwrichten van de rechtstaat. Maar gerommel met paspoorten zal dat echt niet tegengaan. Dat is echt gezeur in de marge.

MrMariusz
18-01-2005, 17:05
Hier weer een Nederlandse schizofreen die bij kritiek op Nederland meteen een ander onderwerp wil aansnijden. :) Zo voorspelbaar. En maar spartelen :) U heeft de kolonisatie (die uiteraard verbonden is met slavenhandel) aangehaald, ik probeer u terug on-topic te krijgen door aan te halen dat geen enkel land "zuiver van verleden" is.

Radio-WAF
18-01-2005, 17:09
Hier weer een Nederlandse schizofreen die bij kritiek op Nederland meteen een ander onderwerp wil aansnijden. :) Zo voorspelbaar. En maar spartelen :) Aboe Ratel, het feit dat je in een open inrichting zit betekent niet dat je iedere keer mag ontsnappen. Terug naar je hokje, ventje :maf:

MrMariusz
18-01-2005, 17:12
Ja jammer, waag nog een poging... Het gaat over cultuur, identiteti van Nederland bla bla ... Kut hé? Als ik je loslaat van een hoog gebouw. Nederlanders mogen trots zijn op hun identiteit. Zij hebben de Spanjaarden weerstaan, befaamde wetenschappers voortgebracht (en gehuisd, zoals bv. Stevin, die uit Zuid-Nederland (Belgie) was gevlucht), en ook godsdienstvrijheid is in dit gebied altijd nagestreefd geweest. P.S. Ik ben geen Nederlander... een Belg van Poolse afkomst.

Smirnoff
18-01-2005, 17:28
:haha: Zou op wereldniveau men hetzelfde zeggen over Nederland? :haha: Ik weet niet waar jij op de wereld allemaal bent geweest, maar ik heb overal positieve geluiden gehoord over Nederland en het Nederlandse volk.

csbai
18-01-2005, 17:39
Ik denk dat men opzettelijk hun eigen cultuur en geschiedenis ontwijken. Want wie wil nu de koloniale tijd herinneren waar Nederland onder het mom van beschaving 100.000zenden mensen hebben vermoord, verkracht en gevangen gehouden zonder enige vorm van proces? goed gesproken

maymi la
18-01-2005, 17:40

Ik weet niet waar jij op de wereld allemaal bent geweest, maar ik heb overal positieve geluiden gehoord over Nederland en het Nederlandse volk. In 2004 is dit weer omgeslagen en zeker na november 2004.

Pagina's : [1] 2 3