Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Topper: Vitamines en hun werking!!!!

obl3
13-01-2005, 20:53

salaam ou 3aleikoum wa ra7matullah wa barakatoe Hartje winter is aangebroken, een tijd waarin we zeker onze vitamines in moeten krijgen. Neem elke dag genoeg vitamines in en je stapt elke ochtend met het juiste been uit je bed. :wijs: Vitamine A (retinol) Functie: Produceert pigmentcellen in het netvlies. Betrokken bij celopbouw. Van belang voor huid en slijmvliezen. Bstrijdt infecties. Komt voor in:Lever, boter, visvetten,eierdooier. Geheel of gedeeltelijk te vervangen door het in groente voorkomende beta-caroteen. (zie aldaar). Gaat verloren door:Lucht, licht en warmte Dosis: 3000 IE (internationale retinol eenheden) (=ca. 850 microgram) Dosis bij sport:10.000-12.000 IE Bij tekort:Infecties, slijmvlies-ontstekingen, nachtblindheid. Overdosis:Bij 30.000 IE en meer per dag. Huidafwijkingen, misselijkheid. Beta Caroteen Functie: Zie vitamine A Komt voor in: Groenten (speciaal tomaten, wortelen) Gaat verloren door: Koken, lucht en licht Dosis: ca. mg (15.000 IE) Dosis bij sport:15 mg (45.000 IE) Bij tekort: Zie vit. A Overdosis: Bij 100.000 IE en meer: oranje huidverkleuringen. Vitamine D (calciferol) Functie: Bevordert opname van calcium en fosfor door de darmwand, alsmede de bot-stofwisseling. Komt voor in: Visvetten, boter, eierdooier. De hoeveelheid die wij via de voeding binnen krijgen is minder belangrijk dan wat we zelf synthetiseren o.i.v. ultra-violet licht. Gaat verloren door: licht en lucht Dosis: ca. 2,5 microgram per dag, meer voor kinderen. Dosis bij sport: Idem Bij tekort:Botontkalking (osteoporose) bij kinderen: rachitis (Engelse Ziekte). Overdosis: bij meer dan 20 microgram per dag: misselijkheid, nier aandoeningen, kalkafzetting in de weefsels. Vitamine E (tocoferol) Functie: Beschermt de cel. Betrokken bij energie-stofwisseling. Komt voor in: Ei, noten, tarwekiemen, volkoren brood, plantaardige olien. Gaat verloren door: Licht en lucht, bevriezing Dosis: 10-15 mg Dosis bij sport: 50mg en meer Bij tekort: vermoeidheid, huidafwijkingen, bloedarmoede, steriliteit Overdosis: Storing in de werking van vitamine K en verhoogde bloeddruk. Vitamine K (fylochinon) Functie: Betrokken bij de bloedstolling. Komt voor in: Groente, plantaardige olieen. Wordt ook door bacterien in de darm geproduceerd. Gaat verloren door: Licht , Warmte Dosis: 70-140 microgram Dosis bij sport: Idem Bij tekort: onderhuidse bloedingen, slechte wondgenezing Overdosis: Bloedafbraak, misselijkheid Vitamine B1 (thiamine) Functie: betrokken bij koolhydraat- eiwitstofwisseling, betrokken bij prikkelgeleiding van het zenuwstelsel. Komt voor in: Grove graanproducten, aardappels, eigeel. Gaat verloren door:Water , raffineren. Dosis: 0,4 mg per 1000Kcal. Dosis bij sport: 10 mg en meer Bij tekort: vermoeidheid, zwakte, hersenafwijkingen Overdosis: Geen Vitamine B2 (riboflavine) Functie; Betrokken bij energie-stofwisseling en weefselopbouw. Komt voor in: Gist, ei, kaas, melk, verse groenten. Gaat verloren door: Zonlicht, verhitting Dosis: 2 mg Dosis bij sport: 5mg en meer. Bij tekort: Vermoeidheid, afwijkingen aan huid en slijmvliezen, haaruitval, misselijkheid. Overdosis: Huidverkleuringen (zeldzaam) Vitamine B3 (niacine) Functie: Betrokken bij energiestofwisseling. Noodzakelijk voor het functioneren van zenuwcellen. Komt voor in: Gist, grove graanproducten, vis, lever. Gaat verloren door: Nauwelijks verlies, vrij stabiel. Dosis: 7 mg. per 1000 Kcal. Het organisme kan zelf enige niacine maken uit het aminozuur tryptofaan. Dosis bij sport: 40 mg Bij tekort: Huidafwijkingen, spijsverteringsstoornissen. Psychische afwijkingen. Overdosis: Verwijding van haarvaten in de huid. Gloeiende huid. Vitamine B5 (Pantotheenzuur) Functie: Betrokken bij de energiestofwisseling. Zorgt voor gezonde huid en slijmvliezen. Komt voor in: Vrijwel alle ongeraffineerde voeding. Gaat verloren door: warmte, raffineren. Dosis: ca. 10 mg Dosis bij sport: Idem Bij tekort: vermoeidheid, kramp, psychische stoornissen. Overdosis: geen Vitamine B6 (Pyridoxine) Functie: Betrokken bij celopbouw Komt voor in: Grove graanproducten, verse groenten, aardappels, vlees Gaat verloren door: Zonlicht en warmte Dosis: 1-2 mg. Vrouwen die last hebben van menstruatie-stoornissen, alsmed vrouwen die de pil gebruiken, kunnen suppletie nodig hebben (50-100 mg). Dosis bij sport: Vooral bij krachtsport en hoge eiwitconsumptie is extra B6 aan te bevelen: 50 mg. per dag Bij tekort: Huidafwijkingen, depressies Overdosis: nervositeit, neuropathie Vitamine B7 (choline) Functie: Beschermt de lever tegem overmatige vetopslag. Maakt deel uit van acetyl-choline (betrokken bij zenuwgeleiding). Komt voor in: Eierdooier, sojabonen, haver, lever. Gaat veloren door: water Dosis: 500mg Dosis bij sport: idem Bij tekort: Leververvetting, zenuwafwijkingen. Overdosis: Geen Vitamine B8 (Ook wel genoemd: Vitamine H, biotine) Functie: Betrokken bij energiestofwisseling, functioneren van zenuwstelsel en de conditie van huid en haar. Komt voor in: eierdooier, volkorenbrood, lever en nier. Gaat verloren door: hitte, consumptie van rauw eiwit. Dosis: 200 microgram Dosis bij sport: Idem Bij tekort: Huidafwijkingen, haaruitval, vermoeidheid, psychishe stoornissen. Overdosis: Geen Foliumzuur Functie: Nodig voor de aanmaak van nucleinezuren. Betrokken bij celgroei en aanmaak van rode bloedlichaampjes. Komt voor in: Groente , tarwe , lever. Gaat verloren door; Licht, lucht en warmte Dosis: 400 microgram Dosis bij sport ; idem Bij tekort: bloedarmoede, vermoeidheid, huidafwijkingen, psychische stoornissen. Overdosis: Geen PABA (Para-Amino-benzoezuur) Functie: werkt samen met foliumzuur. Nodig voor gezonde haren en een gezonde huid Komt voor in: Tarwekiemen, volkorenprocucten, lever. Gaat verloren door: Nauwelijks, PABA is vrij stabiel Dosis: onbekend Dosis bij sport: idem Bij tekort: Vergrijzing, bloedarmoede Overdosis: Huidafwijkingen Vitamine B12 (cyanocobalamine) Functie: Betrokken bij celopbouw samen met B6, zink en folzuur. nodig voor aanmaak van rode bloedcellen. Komt voor in; Lever, vis, nier, melk, ei Gaat verloren door: Hitte, lucht Dosis: 5 microgram Dosis bij sport: 10 microgram Bij tekort: Bloedarmoede, vermoeidheid, psychische stoornissen. Overdosis: Geen Vitamine C (ascorbinezuur) Functie: Betrokken bij opbouw van weefsels, hormoonproductie, aanmaak van rode bloedcellen, afweersysteem Komt voor in: Vers fruit (speciaal citrusvruchten), verse groenten, aardappels. Gaat verloren door: licht , lucht, warmte, sigarettenrook. Dosis: 50-100mg Dosis bij sport: Minstens 500 mg Bij tekort: Bloedend tandvlees , infecties, zwakte Overdosis: Bij meer dan 10.000 mg (10 gram per dag) soms diarree Ik hoop dat iedereen dit goed doorleest!Lees vooral het stukje over foliumzuur! Een zuur waar velen niet genoeg van binnen krijgen, maar cruciaal is voor ons lichaam! Velen hebben klachten over hun huid, gebit, vetproblemen. De meeste problemen kunnen worden opgelost met de juiste vitamines. Haal ze uit verse groenten, fruit en vis! Dat is het beste voor je lichaam!!! Dus altijd gezond blijven eten! :engel: ps: Graag blijven reageren, zodat deze topic hoog in de forum blijft. Want iedereen moet dit hebben gelezen :o wa3aleikoum salaam wa ra7matullah wa barakatoe

alhoceima
13-01-2005, 21:26
wat goed zeg, dat je dit hebt geplaatst!

obl3
13-01-2005, 21:50
wat goed zeg, dat je dit hebt geplaatst! Shoekran. Allah ie barakfiek. "Zie je lichaam als een auto, je reinigt je auto niet alleen maar van buiten, maar ook van binnen. Geef je lichaam het beste brandstof. Wees er zuinig en kostbaar mee" :wijs: wa3aleikoum salaam

chuckYou
13-01-2005, 21:58
Uhmzzz, ik slik nooit vitamines, geloof nooit in hun werking... Kheb altijd gedacht dat het effect daarvan ook bereikbaar is met gevarieerd en gezond eten, en héél belangrijk op vaste tijdstippen, waar (bijna) iedere Marokkaan zich niet aan houdt, 12 uur 's middags een boterham? Néé wij gaan alle gezellig langs bij de Turk en verorberen een lekker broodje Donner, met éxtra veel knoflooksaus...:jammer: :haha: ik zal volgende winter maar eens vitamines in huis gaan halen, aangezien ik deze winter als onbeschouwen ervaar...

obl3
13-01-2005, 22:03

Uhmzzz, ik slik nooit vitamines, geloof nooit in hun werking... Kheb altijd gedacht dat het effect daarvan ook bereikbaar is met gevarieerd en gezond eten, en héél belangrijk op vaste tijdstippen, waar (bijna) iedere Marokkaan zich niet aan houdt, 12 uur 's middags een boterham? Néé wij gaan alle gezellig langs bij de Turk en verorberen een lekker broodje Donner, met éxtra veel knoflooksaus...:jammer: :haha: ik zal volgende winter maar eens vitamines in huis gaan halen, aangezien ik deze winter als onbeschouwen ervaar... Uitstel is een teken van zwakte. Je moet ooit beginnen. Begin liever nu dan nooit. Je slikt nooit vitamines? Ik raad dat ook af! Je moet het halen uit natuurlijke producten zoals ik al zei ;) wa3aleikoum salaam

houdat
13-01-2005, 22:06
Zijn die bruistabletten ook goed,,? Héél veer soorten heb je ervan ( oa. vitamine C, magnesium) ik zie ze altijd liegen,, maar tis zo vies :moe:

Hazouz_55
14-01-2005, 11:11
Ik slik elke dag min. 10000 mg !!!!!!! vitamine C. Echt waar...... Als jullie je afvragen waarom. Moeten jullie bij google, Prof. Linus F. Pauling intoetsen. ..................................

Missy_Cheima
14-01-2005, 11:17
Ik ga weer echina force aanschaffen, voor extra weerstand. Ben om de haverklap verkouden. :( Zoals nu dus.:(

obl3
14-01-2005, 15:36
Zoals ik al eerder zei mensen! Die bruistabletten zijn troep. Haal het gewoon uit natuurlijke producten. Wat is er mis met een paar mandarijnen op een dag te eten? Bovendien eet je dan gelijk veel meer vitamines naar binnen en andere essentiële stoffen. Gooi die tabletten weg en eet gezond ;)!

houdat
14-01-2005, 15:44
Zoals ik al eerder zei mensen! Die bruistabletten zijn troep. Haal het gewoon uit natuurlijke producten. Wat is er mis met een paar mandarijnen op een dag te eten? Bovendien eet je dan gelijk veel meer vitamines naar binnen en andere essentiële stoffen. Gooi die tabletten weg en eet gezond ;)! Zal het proberen,, :)

Safi_4
28-05-2007, 17:17
bron? check voedingscentrum.nl

Sissi7
29-05-2007, 13:04
Hazouz 10000 mg?? je bedoeld toevallig niet 1000 mg? voor mannen ligt de verhouding anders. Zo komt daarbij dat je het dient te verhogen in geval van roken etc. maar 10.000 mg is wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg veel