Bekijk originele versie : ROC & sluier
Politie behulpzaam bij weren van sluier
AMSTERDAM - Een leerlinge in chador is vanmorgen weggestuurd van het Regionaal Opleidingen Centrum van Amsterdam (ROCvA). De school weigerde, evenals vorige week, een gesluierde leerling toegang te verschaffen en had de politie gevraagd te komen.
De school heeft inmiddels bemiddeling gevraagd van Saidi Rabah van de Unie van de Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam.
Het meest overtuigde chadormeisje, Ouafa Kadir, meldde zich vanochtend vroeg op school. Een medewerker van de facilitaire afdeling heeft haar tegengehouden. ''Ik zei: 'Wat ga je doen?' Zij zei: 'Ik wil mijn opleiding volgen.' Ik ben toen met mijn armen wijd voor haar gaan staan. Ik raakte haar niet aan, maar zij probeerde langs me te lopen en wat krijg je dan: fysiek contact. Toen verhief ze haar stem.'' Een heel gedoe werd het niet vanmorgen; Ouafa keerde huiswaarts.
''We hopen maar dat ze vanmorgen door haar advocaat is gestuurd. Wij willen graag dat de meisjes een kort geding aanspannen. De zaak moet nu snel geregeld worden,'' zegt Ad Veen, voorlichter van het ROC.
Het groepje chadormeisjes heeft zich inmiddels uitgebreid tot vier. In oktober van dit jaar liepen twee meisjes in chador. Kort daarop sloot een derde zich bij het tweetal aan. Drie weken geleden volgde een vierde leerling. Maar deze vierde koos eieren voor haar geld toen ze zag dat de school serieus was in haar beleid geen gesluierde meisjes toe te laten. Zij heeft de sluier amper twee weken gedragen.
Veen: ''We hebben al vele malen met de meisjes gepraat. Ouafa is het fanatiekst. Die zegt de overlevering te volgen. We hebben de indruk dat die andere twee met haar meegaan.''
De school zou deze week een gesprek met Ouafa en haar ouders hebben. Maar de afspraak is afgezegd, omdat Ouafa's ouders vandaag naar Mekka zijn vertrokken.
Veen: ''We weten inmiddels dat haar ouders vinden dat ze zelf mag weten hoe ze gekleed gaat.'' Deze week gaat de school met de andere twee meisjes en hun ouders praten. Hoe hun ouders over de zaak denken, is bij de school nog niet bekend. Veen: ''Maar aan de andere kant bellen ze ons ook niet kwaad op omdat hun dochter is geweigerd.''
Op het ROC zijn ze de kwestie meer dan zat. ''Dit wordt een gênante vertoning. Voor ons en voor de meisjes. Het gaat om heel slimme meiden, van niveau 3 van de opleiding sociaal-pedagogisch werk. Het zou jammer zijn als ze hun opleiding niet kunnen afmaken. We begrijpen dat het nu voor hen moeilijk wordt hun sluier af te doen. Maar wij willen ze helpen om te voorkomen dat ze gezichtsverlies lijden.''
De overige leerlingen van de school zijn vrij rustig over de zaak. Fatiha, een leerlinge met hoofddoek, staat in dubio over de kwestie. ''Mijn vader geeft de school gelijk. Daar is hij heel duidelijk over. Hoe ik er zelf over denk? Als ik heel eerlijk ben, geef ik de school ook wel gelijk. Maar aan de andere kant doen de meisjes dit vanuit hun geloof. Ik heb zelf met één van hen gesproken. Zij was heel rustig. Het had niets met puberaal gedrag te maken. Ze is heel overtuigd.''
Drie Surinaamse meisjes zitten samen in de kantine van het ROC aan de Gaasterlandstraat. Zij staan helemaal achter de school. ''Als je later met jongeren werkt, moeten ze je gezicht kunnen zien. Die meisjes willen gewoon apart behandeld worden. En dat kan niet.''
© Het Parool, 28-1-2003
tetouani79
29-01-2003, 11:23
Origineel gepost door Tijn
Politie behulpzaam bij weren van sluier
AMSTERDAM - Een leerlinge in chador is vanmorgen weggestuurd van het Regionaal Opleidingen Centrum van Amsterdam (ROCvA). De school weigerde, evenals vorige week, een gesluierde leerling toegang te verschaffen en had de politie gevraagd te komen.
De school heeft inmiddels bemiddeling gevraagd van Saidi Rabah van de Unie van de Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam.
Het meest overtuigde chadormeisje, Ouafa Kadir, meldde zich vanochtend vroeg op school. Een medewerker van de facilitaire afdeling heeft haar tegengehouden. ''Ik zei: 'Wat ga je doen?' Zij zei: 'Ik wil mijn opleiding volgen.' Ik ben toen met mijn armen wijd voor haar gaan staan. Ik raakte haar niet aan, maar zij probeerde langs me te lopen en wat krijg je dan: fysiek contact. Toen verhief ze haar stem.'' Een heel gedoe werd het niet vanmorgen; Ouafa keerde huiswaarts.
''We hopen maar dat ze vanmorgen door haar advocaat is gestuurd. Wij willen graag dat de meisjes een kort geding aanspannen. De zaak moet nu snel geregeld worden,'' zegt Ad Veen, voorlichter van het ROC.
Het groepje chadormeisjes heeft zich inmiddels uitgebreid tot vier. In oktober van dit jaar liepen twee meisjes in chador. Kort daarop sloot een derde zich bij het tweetal aan. Drie weken geleden volgde een vierde leerling. Maar deze vierde koos eieren voor haar geld toen ze zag dat de school serieus was in haar beleid geen gesluierde meisjes toe te laten. Zij heeft de sluier amper twee weken gedragen.
Veen: ''We hebben al vele malen met de meisjes gepraat. Ouafa is het fanatiekst. Die zegt de overlevering te volgen. We hebben de indruk dat die andere twee met haar meegaan.''
De school zou deze week een gesprek met Ouafa en haar ouders hebben. Maar de afspraak is afgezegd, omdat Ouafa's ouders vandaag naar Mekka zijn vertrokken.
Veen: ''We weten inmiddels dat haar ouders vinden dat ze zelf mag weten hoe ze gekleed gaat.'' Deze week gaat de school met de andere twee meisjes en hun ouders praten. Hoe hun ouders over de zaak denken, is bij de school nog niet bekend. Veen: ''Maar aan de andere kant bellen ze ons ook niet kwaad op omdat hun dochter is geweigerd.''
Op het ROC zijn ze de kwestie meer dan zat. ''Dit wordt een gênante vertoning. Voor ons en voor de meisjes. Het gaat om heel slimme meiden, van niveau 3 van de opleiding sociaal-pedagogisch werk. Het zou jammer zijn als ze hun opleiding niet kunnen afmaken. We begrijpen dat het nu voor hen moeilijk wordt hun sluier af te doen. Maar wij willen ze helpen om te voorkomen dat ze gezichtsverlies lijden.''
De overige leerlingen van de school zijn vrij rustig over de zaak. Fatiha, een leerlinge met hoofddoek, staat in dubio over de kwestie. ''Mijn vader geeft de school gelijk. Daar is hij heel duidelijk over. Hoe ik er zelf over denk? Als ik heel eerlijk ben, geef ik de school ook wel gelijk. Maar aan de andere kant doen de meisjes dit vanuit hun geloof. Ik heb zelf met één van hen gesproken. Zij was heel rustig. Het had niets met puberaal gedrag te maken. Ze is heel overtuigd.''
Drie Surinaamse meisjes zitten samen in de kantine van het ROC aan de Gaasterlandstraat. Zij staan helemaal achter de school. ''Als je later met jongeren werkt, moeten ze je gezicht kunnen zien. Die meisjes willen gewoon apart behandeld worden. En dat kan niet.''
© Het Parool, 28-1-2003
deze stuk heb ik vanochtend in krant gelezen. wat ik van vind is dat je als leerraar contact moet hebben met de leerling. je kan geen les geven aan een meisje zonder haar aan te kijken of de gezichtsuitdrukkingen te zien.
het gaat hier om de non verbale communicatie. dat is wat school betreft.
het gaat natuurlijk niet alleen om school tijd. je wordt groot en wilt dan gaan werken, nou geloof mij dan maar dat je nergens aan de bak komt. hellemaal niet als je in de dienst verlinning sector komt.
met alle respect voor de dames in kwestie, het is hun overtuiging en daar heb ik nis over te zeggen. maar dat kan nu niet in deze tijd. en denk aan je zelf en aan je toekomst.
ik wil natuurlijk niet zeggen dat die meisjes hun geloof aan de kant moeten zetten maar een hoofddoek is genoeg volgens de islaam.
zelf ken ik een meisje die de opleiding spw heeft gevolgd en afgerond, maar niet aan het werk kan omdat ze een hoofddoek draagd, en het heeft niks met decriminatie te maken. het dan dan om de jongeren en niet om de jouw.
om een lang verhaar kort te houden, een niqaab is niet nodig, met alle respect uitraard.
de engel heeft zijn menning gezegd :engel: :engel:
tangawija
29-01-2003, 14:21
salaam oe halajkoem,
Dat andere moslims het eens zijn met de school is ontoelaatbaar zij degene die niet is staat zijn/willen tot het dragen van de gezichtsluier moeten respect tonene voor degen die dat wel hebben !!!!!
Overens weten we allemaal zoals in vele hadith staat da ali(r.a) heeft bevolen tot het dragen van een gezichtsluier dezelfde ali( r.a.) die als eerste is bekeerd tot de islam dus ik herhaal degene die hem niet dragen moeten achhter degen staan die hem dragen en hen als voorbeeldt zien voor het overwinnen van de schitaan!!!!!!
salaam oe halajkoem!!!
FA ALLAHOE MAHA SABIRIEN!!!!!!!
tetouani79
29-01-2003, 14:32
Origineel gepost door tangawija
salaam oe halajkoem,
Dat andere moslims het eens zijn met de school is ontoelaatbaar zij degene die niet is staat zijn/willen tot het dragen van de gezichtsluier moeten respect tonene voor degen die dat wel hebben !!!!!
Overens weten we allemaal zoals in vele hadith staat da ali(r.a) heeft bevolen tot het dragen van een gezichtsluier dezelfde ali( r.a.) die als eerste is bekeerd tot de islam dus ik herhaal degene die hem niet dragen moeten achhter degen staan die hem dragen en hen als voorbeeldt zien voor het overwinnen van de schitaan!!!!!!
salaam oe halajkoem!!!
FA ALLAHOE MAHA SABIRIEN!!!!!!!
wat ik altijd heb begrepen is het dat het verplicht is dat een vrouw een hoofddoek draagt en geen sluier. een vrouw hoort zich te bedekken vanaf haar oren over haar haar heen, dus dat je alleen haar gezicht kunt zien en verder niets, maar van de niqaab daar weet ik niks over.
wil graag sourat en ahadith hier zien die dat bevestigen. nog mals, heb alle respect voor de dames die de niqaab dragen.
de engel wil meer info en argumenten:engel: :engel:
De verzen die over de kledingsvoorschriften van de vrouw gaan zijn 24:31, 24:60 en 33:59. Ik nu stap voor stap de verzen langsgaan en uitleggen wat nou precies de kledingsvoorschriften van de vrouw zijn. Vers 24:31 vertelt ons:
"En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun schaamstreek kuis bewaren en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen, behalve wat gewoon al zichtbaar is. En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten of hun vaders of de vaders van hun echtgenoten of hun zonen of de zonen van hun echtgenoten of hun broers of de zonen van hun zusters of hun vrouwen of slavinnen over wie zij beschikken of mannelijke volgelingen die geen geslachtsdrift meer hebben of de kinderen die nog niet op de schaamdelen van de vrouwen letten. En zij moeten niet met hun voeten stampen zodat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen. En wendt jullie berouwvol tot God, o gelovigen; misschien zal het jullie welgaan."
Dit is het vers waar de meeste ophef over bestaat, omdat hierin staat aangegeven wat de kuisheidsvoorschriften voor gelovige vrouwen zijn.
Het vers gebiedt ten eerste de gelovige vrouwen hun ogen neer te slaan. Dit is een gebod opdat de vrouwen bescheiden zullen zijn met hun blikken, wanneer ze geconfronteerd worden met leden van het andere geslacht (in 24:30 wordt mannen precies hetzelfde geboden). Het gebod houdt niet in dat de vrouw helemaal geen mannen mag aankijken, want er zijn genoeg andere verzen in de Koran die aangeven dat dat wel is toegestaan, mits het bovenstaande gebod in acht wordt genomen. Dit gebod spreekt voor zichzelf en is duidelijk voor zij die het verschil in beeldspraak en letterlijke bewoordingen inzien.
Het volgende gedeelte van het vers gebiedt:
"…en hun schaamstreek kuis bewaren.."
Kuis betekent proper, of netjes. Dit gedeelte van het vers spreekt zo duidelijk voor zich, dat het eigenlijk overbodig is om er verder op in te gaan. Het is duidelijk dat het onderwerp van dit gedeelte van het vers de schaamstreek is, die kuis bewaard moet worden. De schaamstreek ("faraj" in het Arabisch, "furuj" in het meervoud) wordt in de biologie gedefinieerd met de schaamdelen en hun omgeving.(1)
Natuurlijk zal men geen definitie krijgen van precies hoeveel centimeter onder, boven of naast de schaamdelen de schaamstreek begrenst wordt met de rest van het lichaam. Maar het moge duidelijk zijn dat het onderwerp van dit gedeelte van het vers, zowel de schaamdelen zelf, als de omgeving (omstreken, nabijheid) ervan kuis (proper, netjes) bewaard (bedekt) dienen te worden. Omdat de biologische structuur van elk mens apart is, kan er voor iedereen geen standaard omgeving worden bepaald. Maar het is duidelijk dat het de schaamdelen betreft en de omgeving ervan, wat meestal erop neerkomt dat de schaamdelen en de binnenkant van de dijen en het schaambeen en daar waar de schaamharen eindigen bedekt dienen te worden. De anus is ook een schaamdeel, en dient ook (met de omgeving ervan, dus de billen) bedekt te worden.
Het laatste gedeelte van de eerste zin van dit vers zegt:
"…en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen behalve wat gewoon al zichtbaar is."
Dit gedeelte van de zin roept de meeste controversie op. Ten eerste over de definitie van wat "sieraad" eigenlijk inhoudt en wat er bedoeld wordt met "wat gewoon al zichtbaar is."
De Koran is echter geen wetboek of een woordenboek, maar een leidraad en een vermaning voor de gelovigen die ervoor bedoeld is in verschillende situaties en tijden toegepast te kunnen worden. Vandaar dat het taalgebruik in de Koran vaak heel flexibel is om geïnterpreteert te worden. Natuurlijk kan men niet tijdens het interpreteren afwijken van de structuur en inhoud van de rest van de verzen in de Koran en de verzen uit hun context ******.
Het woord "sieraad" slaat op het woord "schaamstreek" wat eerder in de zin geschreven stond, maar zoals we later zullen zien in het vers worden ook andere delen van het vrouwelijke lichaam als "sieraad" gedefinieerd, namelijk de borsten, want het vers gaat verder met:
"En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun….."
Dit komt er op neer dat de vrouw haar schaamstreek en haar borsten dient te bedekken. Er blijft een gegeven over en dat is:
"…behalve wat gewoon al zichtbaar is."
Het is duidelijk dat de Koran de vrouw gebiedt haar "sieraden", ofwel schaamdelen en borsten kuis te bewaren en ze niet openlijk te tonen, behalve dat wat gewoon al zichtbaar is. Het zichtbare kan niets anders zijn dan de vormen van het vrouwelijke lichaam. Want als een vrouw zich kleed met de kuisheidsvoorschriften in acht genomen, zullen haar lichaamsvormen altijd wel duidelijk te zien zijn. En dan voornamelijk de rondingen van haar heupen en billen (sinds de vrouw over het algemeen grotere heupen heeft) en haar borsten (die over het algemeen opvallen door hun rondingen). Men kan deze rondingen wel zodanig bedekken zodat ze niet zichtbaar zijn, maar dan overschrijdt men het gebod in de Koran dat de vrouw haar "sieraden"(schaamstreek en borsten) dient te bedekken BEHALVE WAT GEWOON AL ZICHTBAAR IS.
Overdrijving is altijd ongeoorloofd, en dient geen enkel nut. Men mag zich niet kleden dat men teveel van zijn of haar eigen schaamstreken onthult, maar de koran geeft zeker niet aan dat de vrouw zich zo moet kleden dat haar gehele lichaam zou moeten worden verhuld. En vooral niet in de naam van de Koran, want het gebod omtrent de kuisheidsvoorschriften is duidelijk.
De tweede zin in dit vers begint met het gebod:
"En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen behalve aan hun…." (en dan volgt een lijst van familieleden en mensen zonder seksuele drang)
In dit gedeelte komt het woord sluiers voor, wat ook vaak in de traditionele Islam op verschillende wijzen wordt interpreteert en uitgelegd. De Koran is echter heel duidelijk. Het woord "sluier" staat in het Arabisch in de originele tekst met het woord "khumur" aangegeven. "Khumur" is het meervoud van het woord "khimaar" en betekent letterlijk in het Nederlands vertaald:"alles wat iets bedekt", ofwel een bedekking. (2)
Er is geen sprake van een "gezichtssluier" of een "hoofddoek" maar een sluier (bedekking, versluiering) om de boezem te bedekken. Het is niet logisch dat men een hoofddoek of een gezichtssluier over de borsten zou dragen. Dat zou betekenen dat men de "hoofddoek" of "gezichtssluier" van het hoofd of gezicht af zou moeten trekken, en daarmee de borsten zou moeten bedekken. Anderen interpreteren dit weer zo, dat de "hoofddoek" of "gezichtssluier" verlengd moeten worden en zo over de borsten kunnen worden laten vallen. Maar dan zal je op het feit botsen dat het werkwoord "verlengen", of "overheen trekken" niet in het vers voorkomt. Wat ook opmerkenswaardig is, is dat de woorden "nek","gezicht","haar","hals","oren" en dergelijke niet in het vers voorkomen. In feite komt het in geen enkel vers voor die over de kuisheidsvoorschriften van de vrouw of de man gaan. Beweren dat er een "sluier" of een "hoofddoek" bestaat die er voor bedoeld is om deze lichaamsdelen te bedekken, heeft absoluut geen basis in de Koran, en kan niets anders zijn dan de imaginaire visie van de interpretator van de tekst.
Het vers gaat verder met een opsomming van verwanten en familieleden voor wie dit kuisheidsvoorschrift niet geldt:
"….behalve aan hun echtgenoten of hun vaders of de vaders van hun echtgenoten of hun zonen of de zonen van hun echtgenoten of hun broers of de zonen van hun zusters of hun vrouwen of slavinnen over wie zij beschikken of mannelijke volgelingen die geen geslachtsdrift meer hebben of de kinderen die nog niet op de schaamdelen van de vrouwen letten."
Bovenstaande opsomming is duidelijk en spreekt voor zich. Het laatste gedeelte van de zin, "of de kinderen die nog niet op de schaamdelen van de vrouwen letten," laat duidelijk zien wat er in dit vers met "sieraad" wordt bedoeld.
Het vers gaat door met:
"En zij moeten niet met hun voeten stampen zodat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen."
Dit is weer beeldspraak vertaald uit de Arabische taal en duidt erop dat de vrouw niet verleidelijk moet bewegen om met haar schaamdelen te pronken.
"En wendt jullie berouwvol tot God, o gelovigen; misschien zal het jullie welgaan."
Hier wordt de mens geboden zich berouwvol tot God te wenden, gezien dit onderwerp er één is van gevoeligheid en het begrijpelijk is dat er mensen zullen zijn die de geboden niet correct zullen naleven.
assiatje
29-01-2003, 17:11
de reden van de chador is gewoon verzet van die meisjes ik begrijp ze volledig ook al vind ik dat een maatschappelijk werkster wel haar gezicht moet laten zien maar zelf denk ik dat het daar niets mee te maken heeft en het gewoon een verzet is omdat de islam in nederland op dit moment zoo ongewenst is voor hen om te laten zien dat zij er helemaal achterstaan ik begrijp ze volkomen als er niet zo klimaat bestond van anti islam zouden die meiden er misschien niet eens mee lopen.
assiatje
16-03-2003, 17:13
Origineel gepost door bezoeker99182
Precies,
ik wil het nog scherper stellen.
De Koran (het woord van God) wordt hier verkracht.
met als uitgangspunt het verzet tegen onderdrukking.
en de verwerving van (geimporteerde) culturele identiteit.
walgelijk ... en hierop staat in de Koran de hoogste straf !
Lees bovenstaande posts !
inderdaad dank je jij begrijpt het
Chatefemqemamu
20-03-2003, 11:13
Vind het prachtig om een vrouw met een sluier te zien... :D
RodRambone
20-03-2003, 12:31
http://images.fok.nl/upload/roc-sluier.jpg
Gelukkig maar dat sluiers verboden worden! Je moest je eens voorstellen, dat je kinderen les krijgen van zo'n meid zoals op de foto... http://frontpage.fok.nl/i/s/nooo.gif
Chatefemqemamu
20-03-2003, 12:46
Origineel gepost door Rod Rambone
Gelukkig maar dat sluiers verboden worden! Je moest je eens voorstellen, dat je kinderen les krijgen van zo'n meid zoals op de foto... http://frontpage.fok.nl/i/s/nooo.gif
Mijn kinderen zullen alleen maar les krijgen van zulke goede vrouwen inscha'allah
Stel je voor dat ze les krijgen van een of andere Miep van wie je niet duidelijk kan vertellen of het nou een man of vrouw is :hihi:
Op een Islamitische school zijn de klassen gescheiden, dus zijn ze ook niet volledig gesluierd.
Oeght_Fi_Islam
20-03-2003, 12:57
Origineel gepost door Rod Rambone
Insha allah :D :Iluvu: :Iluvu:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.