Bekijk originele versie : voede de marokkaanse ouders hun kinderen wel volgens de islam op
oujdiameghrabia
28-01-2003, 20:00
salaamou alaikum
dit vraag ik me altijd af
zijn de marokkaanse ouders wel een goede voorbeeld voor hun kinderen
voeden ze hun kinderen wel volgens de islam op
ik ken jongeren van 18, 20 en zo die nog niet kunnen bidden en sommige
die de schahada ineens niet kennen op zo een leeftijd
sommige schelden zo maar uit en hebben geen recpect voor ouderen
en schreeuwen tegen hun ouders
sommige gooien blikjes ,papier,flesjes en zo op straat
ik denk dat de ouders hun kinderen niet echt goed volgens de islam hebben opgevoed het meest wat ze zeggen is ga je huiswerk maken en zeggen bijna nooit ga bidden of ze zeggen het wel terwijl ze het hen nooit hebben geleerd
dat is wat ik in mijn omgeving zie
en het ligt natuurlijk niet altijd aan de ouders , maar meestal wel
hoe denken jullie er over
wa salamou alaikum
oujdiameghrabia
28-01-2003, 21:10
ligt het volgens jullie aan de ouders of aan de kinderen zelf?
Ik kan me voorstellen dat je het, wanneer je zelf wel moslim bent, jammer vindt wanneer marokkaanse ouders hun kinderen niet volgens de islam opvoeden, maar zoiets is hun eigen keuze. Als zij huiswerk belangrijker vinden dan bidden, is dat hun keuze toch? Of is er nu iets wat ik niet weet? Bijvoorbeeld dat je als moslim-ouder de plicht hebt om je kinderen een 'moslim opvoeding' te geven en moet proberen om van hen ook goede moslims te maken. (Ervan uitgaande dat de ouders moslims zijn, misschien zijn ze dat wel helemaal niet. Kan natuurlijk ook.)
chicamaroquia
28-01-2003, 21:12
ouders hebben het niet makkelijk, maar ze doen hun best, daar ben ik van overtuigd! en iemand van 18, 19, 20 kan zelf ook het initiatief nemen! men moet niet alles op de ouders afschuiven, wees verantwoordelijk voor je eigen daden!
oujdiameghrabia
28-01-2003, 21:22
Origineel gepost door chica*******a
ouders hebben het niet makkelijk, maar ze doen hun best, daar ben ik van overtuigd! en iemand van 18, 19, 20 kan zelf ook het initiatief nemen! men moet niet alles op de ouders afschuiven, wees verantwoordelijk voor je eigen daden!
ik ben het wel met je eens
maar er zijn echt sommige ouders die niks zeggen of uitleggen
en pas als dat kind 15 of 16 is dan zeggen ze je moet dit en dat terwijl hij die dingen allang moest leren
chicamaroquia
28-01-2003, 21:28
Origineel gepost door oujdiameghrabia
ik ben het wel met je eens
maar er zijn echt sommige ouders die niks zeggen of uitleggen
en pas als dat kind 15 of 16 is dan zeggen ze je moet dit en dat terwijl hij die dingen allang moest leren
dat is ook zo, maar wat ik bedoel te zeggen is dat hoe ouder je wordt hoe meer initiatief je zelf moet nemen. ik vind het moeilijk om ouders de schuld van iets te geven omdat ik denk dat ze het beste met hun kinderen voor hebben en hun fouten maken uit liefde. :)
oujdiameghrabia
28-01-2003, 21:32
ja
ik geef ook niet altijd de schuld aan ouders want ja ze hebben ook nooit de islam echt gestudeerd of zo
maar sommige ouders leggen echt niks uit
oujdiameghrabia
28-01-2003, 21:34
[QUOTE]Origineel gepost door ouiam_tet1
[B]het ligt aan beide... het is me inderdaad opgevallen dat veel
mijn ouders hebben ons alhamdoliah al van jongs af aan sousas uit de koran geleert en wij zijn meer opgevoed met islam dan met de marokkaanse cultuur en zo inshalah ga ik het ook aanpakken....
ja mijn ouders ook
ze zijn niet de enige die verantwoordelijk zijn voor hen daden, de ouders hebben een grote verantwoordelijkheid inopzichte van het opvoeden van hun kinderen op de islamitische manier. Doen zij dit niet dan krijgen ze in youm elqiamah de straf dat ze hun kinderen niet op de juiste wijze hebben opgevoed en hun kinderen nooit hebben gestimuleerd hebben om te bidden en de Islam te volgen.
Oke kinderen zijn tegenwoordig niet makkelijk, maar wie heeft gezegd dat het makkelijk zou zijn? Doe je best om ze zo goed mogelijk op te voeden en waarschuw hen dagelijks en behoed ze voor de slechte daden.....
oujdiameghrabia
28-01-2003, 21:38
Origineel gepost door rahmona
ze zijn niet de enige die verantwoordelijk zijn voor hen daden, de ouders hebben een grote verantwoordelijkheid inopzichte van het opvoeden van hun kinderen op de islamitische manier. Doen zij dit niet dan krijgen ze in youm elqiamah de straf dat ze hun kinderen niet op de juiste wijze hebben opgevoed en hun kinderen nooit hebben gestimuleerd hebben om te bidden en de Islam te volgen.
Oke kinderen zijn tegenwoordig niet makkelijk, maar wie heeft gezegd dat het makkelijk zou zijn? Doe je best om ze zo goed mogelijk op te voeden en waarschuw hen dagelijks en behoed ze voor de slechte daden.....
ja zo denk ik ook er over
chicamaroquia
28-01-2003, 21:42
Origineel gepost door rahmona
helemaal mee eens, MAAR:
scenario:
jongeman -vrouw, 21 jaar, van jongs af aan meegekregen dat men moet bidden, vasten, GELOVEN. maar jongeman -vrouw vinden het niet nodig en denken het komt nog wel en meer van dat soort sh*t. dan ligt het toch niet aan de ouders, ze hebben het vroeger wel gedaan, maar doen het nu niet meer, snappie. dat bedoel ik met verantwoordelijk zijn voor je eigen daden!
oujdiameghrabia
28-01-2003, 21:46
chica ik snap wel wat je bdoelt zuster
helemaal mee eens, MAAR:
scenario:
jongeman -vrouw, 21 jaar, van jongs af aan meegekregen dat men moet bidden, vasten, GELOVEN. maar jongeman -vrouw vinden het niet nodig en denken het komt nog wel en meer van dat soort sh*t. dan ligt het toch niet aan de ouders, ze hebben het vroeger wel gedaan, maar doen het nu niet meer, snappie. dat bedoel ik met verantwoordelijk zijn voor je eigen daden!
ja dat is wel zo maar dat geeft die ouders niet de kans om te stoppen met het opvoeden en het juiste aan hun kinderen mee te geven....ze moeten het blijven zeggen en blijven volhouden in de hoop dat het hun kinderen raakt en dat ze er wat mee gaan doen.....
Begijp me niet verkeerd ik weet precies wat je bedoeld, sommige jongeren zijn koppig en denken dat het leven voor eeuwig is......
oujdiameghrabia
28-01-2003, 21:53
sommige ouders die zeggen weer niks als het kind nog jong is geven hem gewoon te veel vrijheid en zo
maar pas als het kind 15 of 16 is dan begint die met verkeerde dingen en dan beginnen zij over de islam maar dan is het gewoon moeilijke en een beetje te laat het kan hem dan niks schelen
Toufik19
29-01-2003, 09:56
Hoe kunnen de ouders de kinderen opvoeden volgens de islam als de ouders er zelf niet al te veel van weten?
Ook al zijn ze van een andere generatie,dit is geen excuus.
tegenwoordig zijn er aparte islam-kanalen op tv,tapes,cd's,dus informatie genoeg om te raadplegen.
De meeste ouders interesseren zich enkel voor wat het kind in DIT leven bereikt.islam is voor hen iets dat je later kunt praktiseren als je "alles bereikt hebt".Dit is een typisch Westerse gedachte en de ouders zijn erin gevallen.Ze hechten meer waarde aan dit leven dan aan het Hiernamaals.
Voor alle duidelijkheid,niet ALLE ouders zijn zo,maar degenen die niet zo zijn zijn echt wel in de minderheid.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.