Bekijk originele versie : Christelijke fundamentalisten zijn even verachterlijk als moslimfundamentalisten
Voorspellers: tsunami is voorbode van het begin van het eind
Bron: Trouw
'Oorlogen, berichten van oorlogen, aardbevingen' - ettelijke evangelische christenen zien in de tsunami een voorbode van een spoedig einde van de wereld. Jezus' wederkomst kán niet lang meer op zich laten wachten, want hij heeft het allemaal zelf voorzegd.
De omvang van de zeebeving in Azië heeft 'bijbelse proporties' aangenomen, schrijft evangelical Bill Koenig op Watch.org.
Koenig heeft de apocalyptische beelden opgevat als een preek uit het bijbelboek Openbaring, getuigend van rampspoeden 'maar zonder twijfel aan Gods bescherming van zijn volk'.
Koenig heeft berichten ontvangen over christenen die, in Azië op vakantie, wonderbaar zijn gered. Dat kan geen toeval zijn. Zoals het ook rechtvaardig is dat juist déze landen zijn gebeukt: ,,Acht van de twaalf getroffen landen -Maleisië, Burma, Bangladesh, Somalië, Malediven, Sri Lanka, India en Indonesië- staan op de lijst van vijftig landen die christenen vervolgen.''
Zo onbevangen optimistisch-evangelisch als Koenig is men hier niet, maar ook van verschillende Nederlandse websites is de adrenaline af te lezen. Op het forum van de vrijgemaakt-gereformeerden woedt een fel debat over een alarmerend bericht: ,,In de Bijbel zijn deze gebeurtenissen voorspeld! Het is eindtijd, Jezus komt spoedig terug om zijn kinderen te halen!''
Het van oorsprong vrijgemaakt- gereformeerde Nederlands Dagblad tekent uit de mond van een betrokkene op dat 'veel Aziatische christenen aan Jezus' wederkomst denken' nu de vloedgolf is weggetrokken.
Ook de zeer conservatieve rooms-katholieke website Profetische Stemmen meldt een tsunami - zoals het een profetie betaamt had de Vlaming 't al voorzien, zij het dat de vloedgolf in de tijdschaal voor het eind der tijden nog niet is ingetekend.
Raptureready.com boekt de tsunami wél meteen in bij het eigen gelijk over de 'rapture', de opname van échte christenen aan het eind der dagen. De overgeblevenen moeten bij zichzelf te rade gaan, hoe ze ervoor staan, in religieus opzicht, meldde maker Todd Strandberg tegenover een Amerikaanse krant. Zo denkt Leo Zijlstra uit Best er ook over. De oud-gezagvoerder op de grote vaart, nu actief in de Vergadering van Gelovigen, voorspelde een tsunami, maar dan op de kusten van Amerika en Europa ('waaronder Nederland'). Hij waarschuwde destijds de toenmalige president Carter voor de dreiging van 'miljoenen doden'.
Nee, zegt Zijlstra nu, hij heeft zich niet vergist met zijn profetie, er komt voorafgaand aan de 'opname' nog een tsunami. Carter is al jaren weg, maar Zijlstra weet zeker dat de ramp nog tijdens deze generatie zal plaatshebben. En daarna 'een geweldige toekomst!'
Uiteindelijk zal eerst in zeven jaar 90 procent van de wereldbevolking gedood worden - daar verbleekt de Azië-tsunami bij.
,,Straks, als al die mensen in de hel zitten, en dat is verschrikkelijk hoor, dan kunnen ze niet zeggen: had God ons de duimschroeven maar wat steviger aangedraaid. Dat dóet God nu, opdat we hem naderbij komen. Ik geloof dat deze ramp eigenlijk een uiting van Gods liefde is.''
Ik word hier echt misselijk van. :traan1:
,,Straks, als al die mensen in de hel zitten, en dat is verschrikkelijk hoor, dan kunnen ze niet zeggen: had God ons de duimschroeven maar wat steviger aangedraaid. Dat dóet God nu, opdat we hem naderbij komen. Ik geloof dat deze ramp eigenlijk een uiting van Gods liefde is.''
Volgens mij is God de weg kwijt. Honderdduizend+ mensen doden uit liefde? Beste God: dat is geen liefde.
Als je echt niet weet wat te doen, en je liefde is onbegrensd, waarom dan niet zorgen dat die mensen het materieel wat beter hebben? Dat er geen honger en ziekte meer is, om maar iets te zeggen. Zou ik al van veel meer liefde vinden getuigen.
Want geef toe, God, deze staaltjes van liefde zouden net zo goed van Satan kunnen komen. Of, om het anders te stellen: misschien ben Jij wel Satan en is Satan onze echte God. What's in a name?
SambalBij
05-01-2005, 12:42
Volgens mij is God de weg kwijt. Honderdduizend+ mensen doden uit liefde? Beste God: dat is geen liefde.
Als je echt niet weet wat te doen, en je liefde is onbegrensd, waarom dan niet zorgen dat die mensen het materieel wat beter hebben? Dat er geen honger en ziekte meer is, om maar iets te zeggen. Zou ik al van veel meer liefde vinden getuigen?
Want geef toe, God, deze staaltjes van liefde zouden net zo goed van Satan kunnen komen. Of, om het anders te stellen: misschien ben Jij wel Satan en is Satan onze echte God. What's in a name?
om even in de zelfde trand door te gaan: misschien is het wel barmhartigheid. weten wij veel wat voor vreselijke dingen er ons te wachten staan en heeft hij die mensen alvast naar het paradijs gehaald om alle komende ellende (honger, aids, bush) op deze aarde te besparen.
lijkt me sterk dat het zo is, maar het ZOU zomaar kunnen.
om even in de zelfde trand door te gaan: misschien is het wel barmhartigheid. weten wij veel wat voor vreselijke dingen er ons te wachten staan en heeft hij die mensen alvast naar het paradijs gehaald om alle komende ellende (honger, aids, bush) op deze aarde te besparen.
lijkt me sterk dat het zo is, maar het ZOU zomaar kunnen.
Werd ook beweerd toen het halve westen werd uitgeroeid door een pestepidemie. De nablijvers hadden het inderdaad niet gemakkelijk toen, maar ik denk dat ze toch liever nog een tijdje bleven leven. Tenslotte: dood geraak je toch, moet je echt niet veel moeite voor doen.
Ach, wat voor een normale mens het bewijs lijkt te zijn dat er absoluut geen god is, of dat hij zich niet bezig houdt met akkefietjes als honderdduizend doden, is voor een gelovige dan weer het bewijs dat god bestaat.
Zoals steeds: bewijzen en god in één zin gebruiken, levert niets op.
arabchrstn
05-01-2005, 13:07
RD de gebeten hond
BARNEVELD - 'Slachtoffers van de tsunami, eigen schuld, dikke bult.' Zo vatte een RTL-programma het commentaar van het Reformatorisch Dagblad over de ramp en de toorn van God samen.
Een oproep tot bezinning, tot bekering, dat had de commentator van het Reformatorisch Dagblad (RD) voor ogen toen hij schreef over de ramp in Zuidoost-Azië. Althans, in een aanvullende toelichting wijst de krant op dat oogmerk. Maar in de algemene media is de koppeling die het RD legt tussen de ramp en de toorn van God heel anders verstaan.
Een van de manieren om bevindelijk-gereformeerd Nederland op de kaart te zetten is het leggen van verbanden tussen een concrete ramp en het 'oordeel Gods' dat over de wereld gaat. Enkele jaren geleden haalde ds. Tj. de Jong uit Staphorst vrijwel alle media door te stellen dat de mond- en klauwzeercrisis die in 2001 de Nederlandse veehouderij trof, een oordeel van God betrof. Nu ligt het RD, dat zich overigens heel wat genuanceerder uitliet over de tsunami, onder vuur.
"De Bijbel spreekt niet alleen van Gods liefde, maar ook van Zijn toorn'', schreef het RD op dinsdag 27 december in zijn commentaar, twee dagen na de aardbeving en de daarop volgende vloedgolf in Azië. "Wie daar iets van beseft, weet ook dat Zijn oordelen rechtvaardig zijn. 'Uw oordeel, Heer, kan niet dan vrees'lijk wezen', zo zegt de psalmdichter. Dan wordt het een wonder dat die oordelen ons nog niet getroffen hebben. Is Nederland, is Europa niet minstens even goddeloos als de Zuidoost-Aziatische gebieden (...)? Daarbij gaat het erom dat Gods oordelen tot bekering zouden leiden. Alleen dan zien we dat de aarde vol is van Gods goedertierenheid.''
Rechtvaardig lesje
Uit reacties in verschillende media blijkt dat sommige lezers daaruit opmaken dat het RD schrijft dat God de slachtoffers van de natuurramp heeft gestraft voor hun ongeloof. "Eigen schuld, dikke bult'', vatte presentator Margreet Spijker van het RTL4-programma Editie.nl de boodschap van het RD deze week samen. "Meer dan 140.000 mensen zijn omgekomen, en dat hebben ze volgens het RD aan zichzelf te danken. De slachtoffers hebben geen rekening gehouden met Gods geboden'', zegt ze onder verwijzing naar bovenstaande zinsnedes uit het RD-commentaar.
Columnist Goossens vat in verschillende Wegener-dagbladen, waaronder het Utrechts Nieuwsblad en de Amersfoortse Courant, het RD-commentaar ook in geheel eigen woorden samen: "De Heer heeft in al Zijn goedertierenheid de zondaars een rechtvaardig lesje geleerd, opdat zij ontvankelijk worden voor Zijn genade.'' En, besluit hij: "Giro 555 om die wrakende God van het RD een lesje rechtvaardigheid te leren.''
Toelichting
Anton Stam, secretaris van de hoofdredactie van het RD, laat weten dat er zo'n tien reacties zijn binnengekomen, van mensen die het commentaar op internet hebben gelezen. De krant betreurt de misverstanden die er zijn gerezen. "Het is nooit de bedoeling van het commentaar geweest om te stellen dat deze vreselijke ramp een straf van God is'', liet Stam eerder al aan de interkerkelijke omroep Ikon weten. "Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij of zij deze ramp als een straf ziet. Dat kan je nooit voor een ander zeggen.''
De krant stuurt mensen die hun onbegrip of afkeuring hebben laten blijken, een toelichting op het commentaar, ook omdat volgens Stam een enkele zin in het gewraakte commentaar anders of beter geformuleerd had kunnen worden. "Wij betreuren het dat ons commentaar op de zeebeving in de Indische Oceaan bij u negatief is overgekomen. De grote hoeveelheid artikelen over de zeebeving, de op royaal formaat gepubliceerde fotoselecties, de aandacht voor juist de menselijke verhalen plus de speciale opmaak van deze extra pagina's bewijzen voldoende dat op onze redactie absoluut geen stemming heerst van: zij wel, wij blijven lekker buiten schot.''
In de toelichting benadrukt het dagblad dat Jezus, Gods Zoon, naar de aarde kwam om zondige mensen met zich te verzoenen. En dat betreft alle mensen, want "we zijn allemaal zondaars''. "De gigantische hoeveelheid zonden die wij mensen met z'n allen dagelijks bedrijven, en dat vanaf het begin van de schepping, moet God wel tot het uiterste tergen. Begrijpelijk toch? Wie kent er één officier van justitie die zo veel geduld zou hebben met zo veel vergrijpen?'' In dat licht bezien wilde de commentator oproepen tot bezinning en bekering.
Twee maten
Intussen roept het RD-commentaar nog iets anders op: de roep dat er in (politiek) Nederland met twee maten wordt gemeten. Als een moslimkrant hetzelfde had geschreven of in een moskee hetzelfde was beweerd als wat nu het RD heeft geschreven, was politiek Den Haag te klein geweest, zo stelde Naima Azough, Tweede-Kamerlid voor Groen-Links, in Editie.nl.
Intussen roept het RD-commentaar nog iets anders op: de roep dat er in (politiek) Nederland met twee maten wordt gemeten. Als een moslimkrant hetzelfde had geschreven of in een moskee hetzelfde was beweerd als wat nu het RD heeft geschreven, was politiek Den Haag te klein geweest, zo stelde Naima Azough, Tweede-Kamerlid voor Groen-Links, in Editie.nl.
Zit een kern van waarheid in.
arabchrstn
05-01-2005, 13:26
Ik word hier echt misselijk van. :traan1:
Dat is vervelend voor je...
Persoonlijk vind ik het een beetje onzin om dit soort gebeurtenissen in het licht van de eindtijd te zien. De laatste eeuw is er eentje met niet meer natuurrampen dan andere eeuwen. Sterker nog, als je kijkt naar de geschiedenisboeken, dan leven we in een redelijk rampenvrije eeuw.
Het is normaal dat mensen oorzakelijke verbanden willen ontdekken. Ik denk dat dat helemaal onze taak niet is. Misschien zijn die er wel, maar wij zijn mensen en dus zeer beperkt in ons bevattingsvermogen.
arabchrstn
05-01-2005, 13:29
Zit een kern van waarheid in.
Maar waar wordt je nu precies 'misselijk' van...? Nu je ook de andere kant van het verhaal heb gelezen?
Het RD komt terug op haar woorden. Net als wanneer dat bij een moslim het geval is, geef ik ook het RD die kans.
Ik denk volledig anders dan hen, maar al met al is het een briesje in een glas water.
In de toelichting benadrukt het dagblad dat Jezus, Gods Zoon, naar de aarde kwam om zondige mensen met zich te verzoenen. En dat betreft alle mensen, want "we zijn allemaal zondaars''. "De gigantische hoeveelheid zonden die wij mensen met z'n allen dagelijks bedrijven, en dat vanaf het begin van de schepping, moet God wel tot het uiterste tergen. Begrijpelijk toch? Wie kent er één officier van justitie die zo veel geduld zou hebben met zo veel vergrijpen?''
Ze merken niet eens dat ze zichzelf voortdurend tegenspreken. God is almachtig? Dan maakt hij toch mensen die geen zonden plegen, zeker! God is rechtvaardig? Dan straft hij geen onschuldige baby's. We zijn allen zondaars? God dan ook, want we zijn naar zijn evenbeeld gemaakt.
Wat is het nu? Waarom is Jezus gestorven? Was dat niet om onze erfzonde weg te vegen? Welke erfzonde? Hoe kan ik als mens nu verantwoordelijk zijn voor daden die duizenden jaren voor mijn geboorte zijn gebeurd? En als die erfzonde weg is, waarom ergert Hij zich dan nog altijd constant?
Is dat alles wat Hij kan? Een aardbeving veroorzaken? Is dat almacht? Lijkt mij eerder een staaltje onmacht!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.