Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Is roken haram?

Pagina's : [1] 2

Deniro
01-01-2005, 01:25

Mensen, ik heb vandaag besloten om te stoppen met roken. Hoewel het niet in de Koran staat, denk ik dat een goede moslims het niet moet doen. De Koran zegt hooguit indirect "stort u niet met u eigen handen in het verderf." Op zich is dat van toepassing op sigaretten, want je maakt jezelf eigenhandig kapot. Bovendien toon je weinig respect voor je ouders en de schepper als je je lichaam verwaarloost. Daar komt nog bij dat de tabaksindustrie rot is tot op het bot en veel van haar inkomsten naar doelen gaan waar ik niet achter sta. Maar, eh, wat vinden jullie? Haram of niet?

Najib26
01-01-2005, 01:27
Roken is wel degelijk haram. Ik zal bewijzen voor je plaatsen inchallah.

ErikS
01-01-2005, 01:27
Mensen, ik heb vandaag besloten om te stoppen met roken. Hoewel het niet in de Koran staat, denk ik dat een goede moslims het niet moet doen. De Koran zegt hooguit indirect "stort u niet met u eigen handen in het verderf." Op zich is dat van toepassing op sigaretten, want je maakt jezelf eigenhandig kapot. Bovendien toon je weinig respect voor je ouders en de schepper als je je lichaam verwaarloost. Daar komt nog bij dat de tabaksindustrie rot is tot op het bot en veel van haar inkomsten naar doelen gaan waar ik niet achter sta. Maar, eh, wat vinden jullie? Haram of niet? Nee, behoeftes zijn er om onmiddellijk bevredigd te worden.

Najib26
01-01-2005, 01:28
Is Roken Haram? Vraag: Ik heb verschillende mensen horen zeggen dat Roken niet haram is, wat is de islamitische oordeel over deze gewoonte. Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de meest Barmhartige Alle lof zij Allah en vrede zij met Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem). Roken is een van de dingen die veel problemen en schade veroorzaken tegenwoordig, en het verspreid zich als wild vuur. Voordat we dit onderwerp in detail zullen bespreken, moeten we weten dat Allah SWT de dingen in twee categorieën heeft verdeeld; het goede en het toegestane (al-tayyibaat, al-halaal) en de kwade en verboden dingen (al-khabaa'ith, al-haraam), er is geen derde categorie. Allah SWT zegt (vertaling naar het nederlands) in Soerat-al-A'raaf (7:157): "En Hij beveelt hun het behoorlijke en hij verbiedt hun het verwerpelijke, en hij staat hun de goede dingen toen en Hij verbiedt hun de slechte dingen" Als we dit analyseren, dan komen we tot het besluit dat het of toegestaan en goed kan zijn of verboden en slecht. We zullen dus enige kenmerken van het roken bespreken en dan kan de roker zelf beoordelen in welke categorie het roken valt. Er is geen meningverschil onder de medici (en mentaal-gezonde mensen) dat roken slecht is voor de gezondheid. Het is ook een van de grootste oorzaken van de dood tegenwoordig. Het is bekend dat de Islamitische wetgeving datgene verbiedt wat schadelijk is voor een mens. Allah SWT zegt; "En doodt julliezelf niet. Allah is voor jullie Meest Barmhartig." (Surat al-Nisaa' 4:29) Bovendien zei Zijn Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Er is geen schade of veroorzaking van schade (kwaad)" (In het Arabisch "laa darar wa laa diraar") Hij (Allah's vrede en genade zij met hem) zei ook; "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels tot hij ondervraagd is over (...) zijn lichaam en wat hij ermee heeft gedaan" Roken gaat ook in tegen de hadith van de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem); "Je lichaam heeft een recht op jou." Er is geen meningsverschil tussen de wetenschappers dat roken schadelijk is voor je eigen gezondheid, en ook voor de gezondheid van degenen die "meeroken". Medisch onderzoek heeft de schadelijke gevolgen aangetoond die rokende moeders kunnen veroorzaken bij hun kinderen tijdens de zwangerschap. Ook is de nare geur van het roken een bron van last voor de aanbidders van Allah, zowel de mensheid als de Engelen. De Engelen voelen zich beledigd door dezelfde dingen waardoor mensen zich beledigd voelen en waarvan ze last hebben. Allah zegt; "En degenen due de gelovige mannen en de gelovige vrouwen kwetsen, zonder dat zij iets (slechts) hebben verricht; voorzeker, zij hebben laster en een duidelijk zonde op zich geladen" (Surat al-Ahzaab, 33:58) Het geld wat men besteed aan sigaretten wordt besteed aan een schadelijk produkt en daarom is dit een verkwisting. Allah zegt; "... En wees niet verkwistend. Voorwaar, de verkwisters zijn broeders van de Satan en de Satan is ondankbaar jegens zijn Heer." (Surat al-Israa' 17:26-27) Verkwisting, Islamitisch gesproken, is haraam. Het besteden van geld aan sigaretten is ook nog eens een verspilling van grondstoffen en bronnen (zoals het geld etc, mijn woorden). De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei; "Een persoon zal niet kunnen bewegen op de Dag des Oordeels totdat hij gevraagd is over (...) wat hij bezat en hoe hij dat besteed heeft" Als we alles wat we hierover gezegd hebben in acht nemen, dan kunnen we duidelijk zien dat roken een kwaad is dat vele gezichten heeft. Het is niet toegestaan om je ermee bezig te houden, om het te kopen of verkopen, of om het ook maar aan te bieden aan anderen. Het is noodzakelijk dat de persoon die er verslaafd aan is alle moeite moet doen om de hulp te krijgen die hij nodig heeft om er vanaf te komen. Als zelfs de ongelovigen het kwaad zien in roken en er wetten voor hebben gemaakt, dan zouden de Moslims nog veel ijveriger moeten zijn om ermee te stoppen en degene die er verslaafd aan zijn te behandelen. En Allah en zijn profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) weten het beste. Cyber-Imam, Het team van al-Islaam.com

ImeneBella
01-01-2005, 01:31

Ik had gelezen dat roken niet haram is, maar dat het beter is om het niet te doen. Maar goed......... Enne, ik zou zeggen: STOP MET ROKEN!!! Is alleen beter voor je gezondheid en voor je toekomst! ;) :zwaai:

Najib26
01-01-2005, 01:32
Title of Fatwa What Does Islam Say About Smoking? Date of Fatwa 27/ May/ 2003 Date of Reply 27/ May/ 2003 Topic Of Fatwa Smoking Question of Fatwa Dear Sheikh! Kindly inform me about the ruling of smoking according to Islam. Jazakum Allah Khairan Name of Mufti Mufti Ibrahim Desai Content of Reply In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful. All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger. Dear questioner, first of all, we'd like to voice our appreciation for the great confidence you repose in us. Our utmost wish is to have our efforts come up to your expectation. May Allah help us all keep firm on the Straight Path, Amen! As regards the question you posed, we would like to cite for you the fatwa issued by Mufti Ibrahim Desai, a prominent Muslim scholar, in this concern. It reads: “It is a universally accepted that smoking has many serious health and life hazards amongst which is lung cancer. These hazards affect not only the smoker himself but those around him as well. Shari`ah has stressed the importance of being in good health to the extent that the Prophet (peace and blessings be upon him) even advised Muslims in all ages to strike a balance in eating and drinking so as to evade any harmful effects on the health. He advised having dates, being hot in nature, with cucumber, as it (cucumber) has a cooling effect. It is clear that cigarettes contain many harmful ingredients, for example, carbon monoxide, nicotine, tar and benzene vapor. Therefore, smoking is harmful to the smoker as well as those around him. In his book, “Ninety Nine Harms of Smoking”, Muhammad Abdul Ghaffaar Al-Afghani stated that smoking results in many diseases which doctors have explained. These diseases number about ninety nine. Doctor Salahuddeen Abdur-Rab An-Nabi, a neuro-surgeon in Cairo says: “When a person becomes enslaved to the habit of smoking, it affects his health badly to the extent that it has a direct effect on his heart. As a result his heart beat and blood circulation become unstable and he experiences drowsiness from time to time due to the shrinking of his brain arteries. Sometimes, specially at an old age, a smoker suffers from high blood pressure and angina. Similarly, his digestive and respiratory systems are harmed and he loses his appetite. He is also afflicted with a kind of cough known as the smoker's cough. When his nervous system is affected, the smoker feels a prickly sensation, a numbness in his limbs and also a pain in the nerves.' In the annual conference of the American Doctors Council which took place in Chicago 1966, the main focus of the conference was the harms of smoking. Doctors, who were aware of the role of smoking in lung cancer, became alarmed when they heard that the least harm smoking causes is that it arouses anxiety. Doctor Edward Kweller Hammond, head of statistics in the Cancer Association of America said: “Verily, lung cancer which is caused by smoking cigarettes is not so serious in comparison to the injury caused by smoking with other bodily systems.” It is stated in the ninth edition of "World of Knowledge" magazine that the time has come wherein it has become necessary to expose all the harms of smoking. It should also be realized that these despicable substances even cause death. It is also necessary to elucidate the harms of smoking in hope of saving many intelligent and educated youth, who will be astonished on how much has been written regarding this topic. In the above-mentioned magazine, we can read the following: "Cancer Caused by Smoking": This fatal illness is the culmination of many illnesses which are the result of thin blood and other sicknesses which are related to the blood vessels. All these are connected to this loathsome substances. However, lung cancer is the most likely outcome of smoking. Lung cancer was a very rare disease but the end of this century witnessed a high rise in its occurrence, primarily in men and thereafter in women. In the beginning of the sixties, the death rate due to lung cancer increased compared to before. Smoking also yields other health hazards besides its general and specific economic harms. Proof for the prohibition of smoking: Smoking did not exist in the time of the Prophet (peace and blessings be upon him) but our great religion of Islam has laid down general principles from which many laws are derived. From these principles, Muslim scholars have come to the conclusion that smoking is prohibited (Haram). In the Qur’an, we read: “be not cast by your own hands to ruin; and do good. Lo! Allah loveth the beneficent.” (Al-Baqarah:195). Smoking causes fatal sicknesses, for example, lung cancer, tuberculosis, etc. In another verse, Almighty Allah says: “And do not kill yourselves.” (An-Nisaa’: 29). The Prophet (peace and blessings be upon him) is reported to have said: “Whomsoever drinks poison, thereby killing himself, will sip this poison forever in the Hell-Fire.” Cigarettes consist of many poisonous substances and furthermore, the smoker indulges in a slow suicidal act by smoking this poison.” Almighty Allah knows best.

lilmizz
01-01-2005, 01:36
Ik had gelezen dat roken niet haram is, maar dat het beter is om het niet te doen. Maar goed......... Enne, ik zou zeggen: STOP MET ROKEN!!! Is alleen beter voor je gezondheid en voor je toekomst! ;) :zwaai: Misschien is het ook beter om die avatar weg te halen ugty maar ja dat is je eigen keus...

mohammedALI
01-01-2005, 01:59
Mensen, ik heb vandaag besloten om te stoppen met roken. Hoewel het niet in de Koran staat, denk ik dat een goede moslims het niet moet doen. De Koran zegt hooguit indirect "stort u niet met u eigen handen in het verderf." Op zich is dat van toepassing op sigaretten, want je maakt jezelf eigenhandig kapot. Bovendien toon je weinig respect voor je ouders en de schepper als je je lichaam verwaarloost. Daar komt nog bij dat de tabaksindustrie rot is tot op het bot en veel van haar inkomsten naar doelen gaan waar ik niet achter sta. Maar, eh, wat vinden jullie? Haram of niet? Ben het met je eens . In sigaretten zitten stoffen die je afweersysteem kapot maken waardoor je (veel) sneller kanker krijgt. Ik rook niet meer, sinds 4 jaar omdat mijn vrouw de stank niet kon verdragen. Achteraf ben ik daar blij om.

wrattenzwijn
01-01-2005, 04:55
Mensen, ik heb vandaag besloten om te stoppen met roken. Hoewel het niet in de Koran staat, denk ik dat een goede moslims het niet moet doen. De Koran zegt hooguit indirect "stort u niet met u eigen handen in het verderf." Op zich is dat van toepassing op sigaretten, want je maakt jezelf eigenhandig kapot. Bovendien toon je weinig respect voor je ouders en de schepper als je je lichaam verwaarloost. Daar komt nog bij dat de tabaksindustrie rot is tot op het bot en veel van haar inkomsten naar doelen gaan waar ik niet achter sta. Maar, eh, wat vinden jullie? Haram of niet? Roken is Haram...! Zelfs en mens "van het boek"zoals ik weet dat. Het staat notabene op de pakjes.... roken is dodelijk/

NoNaMe__
01-01-2005, 06:12
Ik dacht dat roken Mekruh was...

Najib26
01-01-2005, 11:41
Ik dacht dat roken Mekruh was... Lees de bewijzen hierboven. Het is haram.

Arthas
01-01-2005, 11:44
Ik vind het zielig als mensen alleen niet roken omdat god het zegt, ik doe het uit me zelf niet, voel ik me even machtig.

NoNaMe__
01-01-2005, 12:15
Lees de bewijzen hierboven. Het is haram. De ene imam zegt haram, de andere zegt mekruh.. Er staat niet letterlijk, sigaretten roken is haram..

NoNaMe__
01-01-2005, 12:18
Dat zeg ik omdat ik al 12jaar rook.. Ik vind het moeilijk te geloven dat ik 12jaar lang elke dag haram pleeg.. Zo erg mag zoiets niet zijn! Niet rokers kunnen makkelijk zeggen haram zus haram zo.. Ik geloof echt dat het Mekruh is en dat je door bidden je je zondes kan laten vergeven door Allah.. Haram daarintegen is niet meer te vergeven, daarvoor moet je echt branden in Hel.. En ik vind dat dat een zware straf is voor een moslim die rookt!

Arthas
01-01-2005, 12:24

Dat zeg ik omdat ik al 12jaar rook.. Ik vind het moeilijk te geloven dat ik 12jaar lang elke dag haram pleeg.. Zo erg mag zoiets niet zijn! Niet rokers kunnen makkelijk zeggen haram zus haram zo.. Ik geloof echt dat het Mekruh is en dat je door bidden je je zondes kan laten vergeven door Allah.. Haram daarintegen is niet meer te vergeven, daarvoor moet je echt branden in Hel.. En ik vind dat dat een zware straf is voor een moslim die rookt! Moslims mogen ook niks echt zielg.

Pagina's : [1] 2