ZiLaaL
25-01-2003, 14:29
Contactinformatie Ayaan Hirsi Ali ayaan@stemayaan.nl http://www.stemayaan.nl/stemayaan.nsf/images/picture2.jpg/$file/picture2.jpg www.stemayaan.nl Wie is Hirsi Ali? Mijn Familie Toen mijn vader mijn moeder leerde kennen, was mijn vader in Somalië een van de initiatiefnemers van een alfabetiseringscampagne. Hij gaf daarnaast zelf ook les en mijn moeder was een leerlinge van hem. Hij vond mijn moeder slim en ambitieus en is met haar getrouwd. Mijn moeder was zijn tweede echtgenote. Naast mij heeft hij nog vier dochters en een zoon bij vier vrouwen. Toen ik op 13 november 1967 in Somalië werd geboren, zat mijn vader in de gevangenis. Hij was de politieke tegenstander van dictator Mohamed Siad Barre en door zijn activiteiten was hij slechts korte perioden in ons gezin aanwezig. Ik heb mijn vader pas voor het eerst gezien toen ik zes was. Ik bleek een echt vaderskind. In de perioden die hij in ons gezin doorbracht, prees hij me en was hij bijzonder lief voor mij. In 1976 vluchtte mijn vader noodgedwongen naar het buitenland, en wij reisden hem achterna. Van Saudi-Arabië ging het naar Ethiopië en uiteindelijk belandden we in Kenia. Mijn vader wilde dat niet alleen mijn oudere broer maar ook ik en mijn jongere zusje naar school gingen. Moeder was daar tegen. Mijn zus en ik zouden toch uitgehuwelijkt worden en dan zouden wij niets hebben aan al die kennis. Maar mijn vader stond erop; als mijn moeder ons het onderwijs verbood dan zou hij haar voor altijd vervloeken. Na de lagere school ging ik naar de Moslem Girls Secondary school waarop niet alleen meisjes uit Kenia maar ook uit Jemen, Somalië, Pakistan en India zaten. Er waren slimme meisjes bij. Helaas werden op een bepaalde leeftijd de klassen steeds kleiner. Later bleken die te zijn uitgehuwelijkt. Ik had geluk dat op mijn zestiende mijn vader niet bij ons woonde. Op die leeftijd had ik niet kunnen vluchten. Zo werd het voor mij zes jaar uitgesteld. Toen zei mijn vader: “Kind, het is tijd voor een huwelijk en kinderen, vertrouw er maar op dat dit het allerbeste voor je is”. Dat ik niet wilde, was niet bespreekbaar. Ik besloot me niet te schikken naar mijn vader.