Bekijk originele versie : dictatuur in de arabische landen, afschaffen
SaifelIslam
30-12-2004, 02:57
sinds de onafhankelijkheid van arabische landen van de kolonisten, zijn er regimes aan de macht gekomen, die het volk onder de duim hield. elke persoon die politiek actief was, was verdwenem. is hij terug gekomen, tot nu toe heb ik daar niks over gehoord. sommige van die regimes zijn er nog steeds. en de dictatuur heerst nog steeds in SAoudi-arabie en jordanie en in marokko. hoevaak hebben we gezien, dat demonstraties bloederig werd neergeslagen zoals in casablanca in de jaren '80?. de mensen van de arabische landen leven in vernedering en wij kunnen hun enige hoop zijn als moslims. we kunnen veel doen om hun situatie te veranderen. wanneer is het tijd voor een revolutie? :kwaad: wanneer kunnen we terug naar de tijd waarin we verenigd waren? wanneer krijgen we ons waardigheid terug als arabieren moslims. mocht er meer mensen die ook zo over denken, please email me: stronglionz@hotmail.com
en alsjeblieft kunnen jullie me vertellen wat jullie hiervan vinden.
wa assalo-aleykom :)
In september 2002 heeft de regering Bush plannen kenbaar gemaakt voor de regio midden-oosten/arabie in de zogenaamde National Security Strategy. Het idee erachter is dat democratie en economie hand in hand gaan en dat het in het belang is van de hele wereld dat er vredelievende, welvarende democratieen opbloeien in die regio.
Het moge duidelijk zijn dat Bush zijn hand overspeeld heeft, wat betreft Irak. Niemand weet wat hij achter de schermen doet met betrekking tot andere landen.
Deze landen hebben een andere geschiedenis doorgemaakt dan Europa. Geen industriele revolutie, geen verlichting. Het lijkt me weinig reeel om van deze landen per direkt dezelfde standaarden te verwachten als van ons land. (Niet dat het hier perfect is, maar wel beter.)
arabchrstn
30-12-2004, 04:15
sinds de onafhankelijkheid van arabische landen van de kolonisten, zijn er regimes aan de macht gekomen, die het volk onder de duim hield. elke persoon die politiek actief was, was verdwenem. is hij terug gekomen, tot nu toe heb ik daar niks over gehoord. sommige van die regimes zijn er nog steeds. en de dictatuur heerst nog steeds in SAoudi-arabie en jordanie en in marokko. hoevaak hebben we gezien, dat demonstraties bloederig werd neergeslagen zoals in casablanca in de jaren '80?. de mensen van de arabische landen leven in vernedering en wij kunnen hun enige hoop zijn als moslims. we kunnen veel doen om hun situatie te veranderen. wanneer is het tijd voor een revolutie? :kwaad: wanneer kunnen we terug naar de tijd waarin we verenigd waren? wanneer krijgen we ons waardigheid terug als arabieren moslims. mocht er meer mensen die ook zo over denken, please email me: stronglionz@hotmail.com
Natuurlijk heb je deels gelijk. Maar heb je de andere kant ook eens bekeken? Stel je voor DAT die regimes afgeschaft zouden worden, wat zou er dan gebeuren?
Een scenaio waar ik bang voor ben is dat ze elkaar de tent gaan uitvechten. Omdat in de praktijk die zogenaamde 'islamitische' landen zeer multicultureel zijn, en waarin bepaalde kleine groepen zijn die met alle middelen de macht willen grijpen. Zijn het niet de Koerden, dan is het Muslim Brotherhood, dan zijn het shi'ia, dan zijn het andere zware sunni's... Een beetje zoals je in Irak nu ziet. De autoritaire leider is -terecht- geƫlimineerd, en nu zijn de poppen aan het dansen.
Ik denk dat een revolutie meer kapot maakt dan je lief is...
SaifelIslam
30-12-2004, 13:28
de mensen zouden aan de macht moeten komen, de leiders van de arabische landen zijn alleen marionetten voor het westen. marokko zelf heeft ontzettend veel rijkdom, maar zien we daar wat van. die Polio geeft het "gratis" weg, voorwaarde natuurlijk is wel dat hij steun krijgt om aan de macht te blijven. Hassan de tweede , hoeveel mensen heeft hij vermoord? dat geldt voor alle arabische landen, ze zijn dictatuur,en bovendien revolutie maakt meer kapot dan je lief is?heb je de franse revolutie gezien?heeft dat iets kapot gemaakt, in tegendeel ,daardoor zijn mensen met democratie begonnen en ik ben van mening dat het volk wakker moeten worden en niet meer in angst moeten leven.anders zal het nooit goedkomen.
Smirnoff
30-12-2004, 14:20
de mensen zouden aan de macht moeten komen, de leiders van de arabische landen zijn alleen marionetten voor het westen. marokko zelf heeft ontzettend veel rijkdom, maar zien we daar wat van. die Polio geeft het "gratis" weg, voorwaarde natuurlijk is wel dat hij steun krijgt om aan de macht te blijven. Hassan de tweede , hoeveel mensen heeft hij vermoord? dat geldt voor alle arabische landen, ze zijn dictatuur,en bovendien revolutie maakt meer kapot dan je lief is?heb je de franse revolutie gezien?heeft dat iets kapot gemaakt, in tegendeel ,daardoor zijn mensen met democratie begonnen en ik ben van mening dat het volk wakker moeten worden en niet meer in angst moeten leven.anders zal het nooit goedkomen.
Probleem is dat de Arabieren er alles voor over hebben om naar het Westen te komen in plaats van te zorgen dat hun eigen landen democratischer, rijker en leefbaarder te worden.
Het heeft geen zin naar het Westen te kijken of het Westen de schuld te geven, je moet het als volk uiteindelijk zelf doen.
wrattenzwijn
30-12-2004, 15:25
Voor een dictatuur heb je geen mensen nodig... een Sharia is genoeg....
SaifelIslam
31-12-2004, 14:13
sharia geeft mensen de mogelijkheid om hun eigen leider te kiezen, ( democratie) maar blijkbaar vat je toch niks van!!! en trouwens die leiders worden gesteund door het westen, dat kun je niet ontkennen, de mensen moeten zelf iets doen, daar heb je gelijk in. mensen moeten aan het woord komen en geen geplaatste marionetten.
wrattenzwijn
31-12-2004, 14:15
sharia geeft mensen de mogelijkheid om hun eigen leider te kiezen, ( democratie) maar blijkbaar vat je toch niks van!!! en trouwens die leiders worden gesteund door het westen, dat kun je niet ontkennen, de mensen moeten zelf iets doen, daar heb je gelijk in. mensen moeten aan het woord komen en geen geplaatste marionetten.
wanneer er sprake is van een sharia is er geen sprake meer van vanzelfsprekenheid van rechten die naar westerse maatstaven bij een democratie horen. Democratie betekent niet alleen stemmen .... het is een manier van leven en denken, en doen.
Tja, sinds deze voormalige wingewesten van het Westen zelfstandig zijn geworden, is het daar snel bergafwaarts gegaan.
SaifelIslam
31-12-2004, 17:05
"wanneer er sprake is van een sharia is er geen sprake meer van vanzelfsprekenheid van rechten die naar westerse maatstaven bij een democratie horen. Democratie betekent niet alleen stemmen .... het is een manier van leven en denken, en doen."
sharia geeft ook rechten, maar worden ontkend door de dictators. de democratie was er al bij ons voordat het bij jullie kwam, alleen wordt afgepakt door die marionetten, waardoor er frustraties onstaat en als gevolg tja....mag je zelf raden.
maar zeg niks daarover als je er geen verstand van hebt. a.u.b.
Zoughbia
31-12-2004, 17:11
Natuurlijk heb je deels gelijk. Maar heb je de andere kant ook eens bekeken? Stel je voor DAT die regimes afgeschaft zouden worden, wat zou er dan gebeuren?
Een scenaio waar ik bang voor ben is dat ze elkaar de tent gaan uitvechten. Omdat in de praktijk die zogenaamde 'islamitische' landen zeer multicultureel zijn, en waarin bepaalde kleine groepen zijn die met alle middelen de macht willen grijpen. Zijn het niet de Koerden, dan is het Muslim Brotherhood, dan zijn het shi'ia, dan zijn het andere zware sunni's... Een beetje zoals je in Irak nu ziet. De autoritaire leider is -terecht- geƫlimineerd, en nu zijn de poppen aan het dansen.
Ik denk dat een revolutie meer kapot maakt dan je lief is...
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Stel je eens voor dat Mo 6 van de troon wordt afgestoten. Ik denk dat er een grote chaos zal zijn in het land met veel verdeeldheid en misschien wel met bloederige gevechten om de macht.
SaifelIslam
31-12-2004, 17:17
probeer het niet te vergelijken met irak!!Amerika is daar binnengevallen en hebben SAdam verdreven, het volk het heeft hem nie verdreven. daarom heb je chaos daar. maar in marokko als iedereen hetzelfde over denkt, dan gaan ze samen werken. in plaats van elkaar afmaken, ze moeten begrijpen dat ze moeten verenigen in plaats van verdeeldheid te veroorzaken. dus ik ben het nie echt mee-eens over chaos in marokko.
probeer het niet te vergelijken met irak!!Amerika is daar binnengevallen en hebben SAdam verdreven, het volk het heeft hem nie verdreven. daarom heb je chaos daar. maar in marokko als iedereen hetzelfde over denkt, dan gaan ze samen werken. in plaats van elkaar afmaken, ze moeten begrijpen dat ze moeten verenigen in plaats van verdeeldheid te veroorzaken. dus ik ben het nie echt mee-eens over chaos in marokko.
In Irak heb je verschillende groeperingen moslims die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Politiek speelt ook een rol. De shi' ieten zijn jarenlang onderdrukt en vervolgd door Saddam, de soenieten hadden alle macht. Die zijn ze nu kwijt en dat pikken ze niet.
SaifelIslam
31-12-2004, 17:30
en heb je dat geval dan in marokko?dacht het niet hoor, iedereen kan goed met elkaar opschieten. dus alweer je hebt daar geen groeperingen die de macht gaan grijpen
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.