Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Tsunami's ook in Middellandse zee mogelijk

wrattenzwijn
29-12-2004, 19:00

Na de tsunami van afgelopen week in Zuid-Azië trekken ook Europese deskundigen op het gebied van tsunami's aan de bel. Volgens hen kunnen ook in de Middellandse Zee tsunami's voorkomen, zo is in het verleden gebleken. De laatste grote tsunami was in 1956 toen na een beving met een kracht van 7,7 op de schaal van Richter het eiland Amorgos werd getroffen. De vloedgolf was toentertijd 25 meter hoog, aldus de Griekse seismoloog Vassilis Papazahos. "In 1956 waren er maar vier doden, maar tegenwoordig zou het dodental hoger zijn door de toeristische ontwikkeling van de kust, en Rhodos bijvoorbeeld zou een Grieks Phuket kunnen worden", aldus de geoloog Gerassimos Papadopoulos. In 1908 lieten in Zuid-Italië meer dan duizend mensen het leven toen vloedgolven na een zeebeving in de Straat van Messina over het land kwamen. Niet alleen Italië en Griekenland hebben een verhoogde kans op tsunami's, ook Algerije en Tunesië. Papadopoulos stelt: "Er zijn tsunami's geweest en er zullen tsunami's blijven in de Middellandse Zee, ook al is het fenomeen zeldzamer en minder sterk dan in de oceanen" Volgens het Parijse Institut Physique du Globe vindt 80 procent van de tsunami's wereldwijd plaats in de Stille Oceaan, 10 procent in de Indische Oceaan en 5 à 10 procent in de Middellandse Zee.

mohammedALI
29-12-2004, 19:05
kunnen ze bij het rode kruis alvast gaan sparen :)

wrattenzwijn
29-12-2004, 19:08
Griekenland is uit... de Veluwe is in!

mohammedALI
29-12-2004, 19:19
Griekenland is uit... de Veluwe is in! wat is strontfrom ?

wrattenzwijn
29-12-2004, 19:23

wat is strontfrom ? nou inderdaad ,.. er komen shitloads stront vandaan....

Sol_y_Luna
29-12-2004, 19:23
Na de tsunami van afgelopen week in Zuid-Azië trekken ook Europese deskundigen op het gebied van tsunami's aan de bel. Volgens hen kunnen ook in de Middellandse Zee tsunami's voorkomen, zo is in het verleden gebleken. De laatste grote tsunami was in 1956 toen na een beving met een kracht van 7,7 op de schaal van Richter het eiland Amorgos werd getroffen. De vloedgolf was toentertijd 25 meter hoog, aldus de Griekse seismoloog Vassilis Papazahos. "In 1956 waren er maar vier doden, maar tegenwoordig zou het dodental hoger zijn door de toeristische ontwikkeling van de kust, en Rhodos bijvoorbeeld zou een Grieks Phuket kunnen worden", aldus de geoloog Gerassimos Papadopoulos. In 1908 lieten in Zuid-Italië meer dan duizend mensen het leven toen vloedgolven na een zeebeving in de Straat van Messina over het land kwamen. Niet alleen Italië en Griekenland hebben een verhoogde kans op tsunami's, ook Algerije en Tunesië. Papadopoulos stelt: "Er zijn tsunami's geweest en er zullen tsunami's blijven in de Middellandse Zee, ook al is het fenomeen zeldzamer en minder sterk dan in de oceanen" Volgens het Parijse Institut Physique du Globe vindt 80 procent van de tsunami's wereldwijd plaats in de Stille Oceaan, 10 procent in de Indische Oceaan en 5 à 10 procent in de Middellandse Zee. Hoe zit het dan met een waarschuwingssysteem voor tsunami's in het MZ-gebied? Dat vind ik trouwens een heel wrang verhaal van de Aziatische zeebeving: het meteorologisch instituut in Thailand was op de hoogte van de naderende tsunami, maar verwachtte geen serieuze effecten op de Thaise kust. Dus werd besloten niemand te waarschuwen - het zou de toeristenindustrie, waar veel mensen van afhankelijk zijn, immers enorm schaden als het vals alarm was geweest.... En bij-de-weg wrattenzwijn: die stormfrontsite is niet meer hoor.

wrattenzwijn
29-12-2004, 19:35
Hoe zit het dan met een waarschuwingssysteem voor tsunami's in het MZ-gebied? En bij-de-weg wrattenzwijn: die stormfrontsite is niet meer hoor. hoe bedoel je is niet meer? Bekijk dit draadje eens.. ik praat nooit onzin.... http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=173866&highlight=marokko.nl

Sol_y_Luna
29-12-2004, 19:44
hoe bedoel je is niet meer? Bekijk dit draadje eens.. ik praat nooit onzin.... http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=173866&highlight=marokko.nl ` Oops, I stand corrected. :o De wens was hier wellicht vader (moeder?) van de gedachte...Keek op stormfront.nl Maarreh...zou er nou een waarschuwingssysteem zijn? Hou namelijk wel van de Middellandse Zee.

wrattenzwijn
29-12-2004, 20:07
` Oops, I stand corrected. :o De wens was hier wellicht vader (moeder?) van de gedachte...Keek op stormfront.nl Maarreh...zou er nou een waarschuwingssysteem zijn? Hou namelijk wel van de Middellandse Zee. Nee volgens mij is dat er nog niet echt. Ik weet ook niet of het veel zin heeft. De middellandse zee is relatief klein dus Tsunami's bereiken erg snel land. Ook is de media hier zo ontwikkeld dat het nieuws van een zeebeving en een mogelijke Tsunami hier snel bij de mensen komt.

Hoogervorst
29-12-2004, 20:14
Nee volgens mij is dat er nog niet echt. Ik weet ook niet of het veel zin heeft. De middellandse zee is relatief klein dus Tsunami's bereiken erg snel land. Ook is de media hier zo ontwikkeld dat het nieuws van een zeebeving en een mogelijke Tsunami hier snel bij de mensen komt. Precies. Het is nogal een verschil of zo'n aardbeving midden in de oceaan ontstaat of net vlakbij een Grieks eilandje. Trouwens, Indonesië had ook nooit gewaarschuwd kunnen worden... in tegenstelling tot Thailand of Afrika. Je moet zo'n systeem zeker niet overschatten.

Sol_y_Luna
29-12-2004, 20:56
Precies. Het is nogal een verschil of zo'n aardbeving midden in de oceaan ontstaat of net vlakbij een Grieks eilandje. Trouwens, Indonesië had ook nooit gewaarschuwd kunnen worden... in tegenstelling tot Thailand of Afrika. Je moet zo'n systeem zeker niet overschatten. Jullie hebben natuurlijk gelijk. En ik las dat ooit op Hawaii is gebleken dat, zelfs toen er een tijdige waarschuwing was, de wegen die naar het (veilige) berggebied leiden binnen een uur muurvast zaten. Gelukkig betrof het toen vals alarm. Trouwens, het kan sowieso elk moment gebeurd zijn met onze planeet. Zo is Yellowstone Park behalve een fascinerend natuurgebied ook een tikkende tijdbom.....(zie http://www.bbc.co.uk/science/horizon/1999/supervolcanoes.shtml) Geen tijd te verliezen dus, ga iets leuks doen! :)