Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : occidentalisme

atropos
27-12-2004, 14:09

wie heeft occidentalisme van iain buruma en avishai margalit gelezen en wil daar een zinnige discussie over voeren?

Abrahman
27-12-2004, 16:39
Niet gelezen, wel van gehoord en het klinkt interessant. Heb jij hem gelezen?

Arthas
27-12-2004, 16:40
ja deu anders wil hij er toch niet over discuseren...

atropos
27-12-2004, 16:46
Niet gelezen, wel van gehoord en het klinkt interessant. Heb jij hem gelezen? ik ben er in bezig en ik zit met vragen...zou graag wil scherpen aan mensen die er ook mee bezig zijn, of geweest.

Abrahman
27-12-2004, 17:44

ja deu anders wil hij er toch niet over discuseren... Ach ja, een overhaaste conclusie is snel getrokken Ik las laatst een artikel over het boek, IIRC this one (http://hnn.us/roundup/entries/6876.html) Als ik het goed heb is de thesis zo'n beetje dat islamistische stromingen zoekende zijn naar een politieke ideologie om hun anti-westerse islamitische heilstaat vorm te geven, en hierbij westerse ideologieën als nationalisme, fascisme en communisme omarmen. Maar zoals gezegd, het boek niet gelezen, wel geinteresseerd naar meningen erover.

atropos
27-12-2004, 17:54
Ach ja, een overhaaste conclusie is snel getrokken Ik las laatst een artikel over het boek, IIRC this one (http://hnn.us/roundup/entries/6876.html) Als ik het goed heb is de thesis zo'n beetje dat islamistische stromingen zoekende zijn naar een politieke ideologie om hun anti-westerse islamitische heilstaat vorm te geven, en hierbij westerse ideologieën als nationalisme, fascisme en communisme omarmen. Maar zoals gezegd, het boek niet gelezen, wel geinteresseerd naar meningen erover. nou...het is wel iets breder dan dat...het gaat in feite over allerlei vormen van haat tegen het westen en westerse normen...meer dan alleen kritiek op aspecten van deze samenleving, maar een beweging die zich wortelt in politieke stromingen met als doel het vernietigen van die westerse samenleving. dit is niet voorbehouden aan islamieten, maar ook bv in japan heeft die stroming bestaan. wat mij opviel, was dat veel van wat ik lees, ik hier terugvind en ik weet niet hoe ik dat moet duiden...ik bedoel, je gaat met mensen in discussie op basis van je eigen normenstelsel en je eigen belevingswereld en je vindt (vaak) geen aansluiting...om die reden ben ik de koran en boeken over de islam gaan lezen, maar ook die interpreteer je dan toch weer als 'westerling'...ook alle negatieve en zelfs hatelijke reacties van sommigen tracht je te verklaren vanuit je eigen visie...maar nu ineens merk ik dat ik met andere ogen kijk en een fundamenteel andere uitgangspositie lijk te hebben dan (bepaalde) moslims alhier. ik was benieuwd hoe dat andere lezers van buruma is vergaan.

atropos
27-12-2004, 21:36
Ik heb het al twee keer getracht te kopen, maar het nog niet gevonden. Ik ga het zeker lezen. http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=JiYt1v3xB8ot17whVCsT4R0pyZyLWJSuR-M=?BOL_OWNER_ID=1001004002126250&Section=BOOK&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1

ErikS
27-12-2004, 21:41
wie heeft occidentalisme van iain buruma en avishai margalit gelezen en wil daar een zinnige discussie over voeren? Wat ik er van geleerd heb, is dat mensen gelijkwaardig zijn maar culturen niet. Hoe kunnen wij Westerlingen de Arabische cultuur gelijkwaardig aan die van ons vinden? Elke dag op TV zie je weer de achterlijkheid en barbaarsheid van het groene fascisme.