Bekijk originele versie : De negatieve beeldvorming over Marokkanen: zijn ze slachtoffers of daders?
Debat Safina - 7 feb 2003
De negatieve beeldvorming over Marokkanen:
zijn ze slachtoffers of daders?
Moderator Bouchta El Outmani
Trainer-adviseur in maatschappelijke ontwikkeling te Utrecht, Nederland
Auteur van het boek "Het participatiemodel: omgaan met Marokkaanse jongeren”
Voertaal Nederlands
Wanneer? Vrijdag 7 februari om 19u30
Waar? Safina vzw
Bleekhofstraat 86
2140 Borgerhout
Info Houssein El Kouy
Telefoon 03 270 39 85
GSM 0497 57 14 80
Met steun van DIA Dienst Integratie Antwerpen
VanBasten
24-01-2003, 00:31
Ik denk dat Marokkanen een imagoprobleem hebben. Dat is de schuld van zowel de media als de Marokkanen zelf. Ik denk dat het heel goed zou zijn als er meer invloedrijke Marokkaanse journalisten komen. Op den duur komt het dan wel goed met het imago.
Nou dat kun je wellicht vragen aan de schrijver van het boek met de TITEL - Marokaanse jongens daders of slachtofers? van Ali Eddaouidi
Je jat een titel van de ene schrijver om een boek van een andere schrijver te promoten. How creatief ...not
VanBasten
24-01-2003, 00:43
Origineel gepost door armie
Je wil dus zeggen dan niet de Marokkanen aan hun imago moeten werken, maar moeten hopen op invloedrijke Marokkaanse journalisten als tegenwicht van de westerse journalisten die de Marokkanen een slecht imago bezorgen?
Nee, dat wil ik niet zeggen. Ik wil wel zeggen dat de media een meer representatieve afspiegeling zouden moeten zijn van de samenstelling van de Nederlandse bevolking. Hoe dat in Belgie zit, weet ik niet. Natuurlijk kunnen Marokkanen ook zelf aan hun imagoprobleem werken, dat gebeurt al met zoiets als koerswijziging.nl.
Origineel gepost door bezoeker99182
marokkanen hebben dus een imago probleem
mijn register-accountant (berber) heeft een imago probleem ?
die officier van justitie (berber) heeft een imago probleem ?
wie bepaalt voor een groep of die groep een imago probleem heeft ?
weet jij waar de meeste marokkanen wonen ?
weet jij waar de meeste marokkanen werken ?
weet jij hoe de meeste marokkanen denken ?
enzovoorts ...
waar komt dat imago probleem dan vandaan ?
is het altijd al zo geweest, of is het een gevolg
van islam angst na de 11de september.
het hoofddoekje is ook vooral iets van de laatste jaren.
zijn marokkanen islamitischer dan 10 jaar geleden ?
ik dacht zelf van niet.
het gaat hier om een grote groep mensen die in een hoek worden gedrukt, op allerlei gebieden:
+ onderwijs
+ werk
+ geloof
+ cultuur
vind je het gek dat velen zich dan terug wensen te trekken in de eigen bekende groep ?
ga eerst een nadenken over je eigen vooroordelen en de mate waarin je zelf beinvloedt bent, voordat je het woord imago probleem durft te gebruiken.
Well put :goedzo:
Mijn menig hierover is kort en bondig; er zijn veel meer Marokkaanse slachtoffers dan dat er daders zijn...
VanBasten
24-01-2003, 02:12
marokkanen hebben dus een imago probleem
mijn register-accountant (berber) heeft een imago probleem ?
die officier van justitie (berber) heeft een imago probleem ?
wie bepaalt voor een groep of die groep een imago probleem heeft ?
weet jij waar de meeste marokkanen wonen ?
weet jij waar de meeste marokkanen werken ?
weet jij hoe de meeste marokkanen denken ?
enzovoorts ...
waar komt dat imago probleem dan vandaan ?
is het altijd al zo geweest, of is het een gevolg
van islam angst na de 11de september.
het hoofddoekje is ook vooral iets van de laatste jaren.
zijn marokkanen islamitischer dan 10 jaar geleden ?
ik dacht zelf van niet.
het gaat hier om een grote groep mensen die in een hoek worden gedrukt, op allerlei gebieden:
+ onderwijs
+ werk
+ geloof
+ cultuur
vind je het gek dat velen zich dan terug wensen te trekken in de eigen bekende groep ?
ga eerst een nadenken over je eigen vooroordelen en de mate waarin je zelf beinvloedt bent, voordat je het woord imago probleem durft te gebruiken.
Bezoeker, rustig aan man! Ik heb het over een imagoprobleem in DE MEDIA. Ik bepaal niet dat Marokkanen een imagoprobleem hebben. Zou het kunnen zijn dat je me verkeerd begrepen hebt?? Ik denk het wel. Doordat de media na 11 september de nadruk hebben gelegd op moslim-extremisten hebben Marokkanen een heel verkeerd imago opgelegd gekregen door de media. Als er nu in de media wordt bericht over Marokkanen worden ze snel geassocieerd met moslim-extremisme en terrorisme. Dat is wat ik bedoel, begrijp je me bezoeker?? Ik ben het helemaal met je eens dat een grote groep mensen in een hoek worden gedrukt. Dat komt mede door het imago dat ze door de media opgelegd hebben gekregen.
VanBasten
24-01-2003, 02:22
nog een mopje voor een marokkaanse 'VanBasten'
he marokkaanse broeder,
als jij weer op straat vecht
wat jij doet jonge is slecht
voor ons imago weet je.
hou je in en niet zo'n beetje
jij moet echt stoppen met stelen en slaan
anders kom ik als goede marokkaan
echt nooit aan een baan.
denk ik je dat ik hetzelfde ga doen t.o.v. onze eigen slechte nederlanders ?
ok ....
ik ga naar de walletjes en vraag ze daar om allemaal hun zaak te sluiten
zodat ik een goede baan kan krijgen als direkteur van Shell.
imagoproblemen, snappie wel ?
Je hebt het totaal verkeerd begrepen, dat blijkt wel. Maar is zal het even voor je uitleggen. Het is inderdaad belachelijk dat 'goede' Marokkanen zich moeten verantwoorden voor het gedrag van 'slechte' Marokkanen. Goede Nederlanders hoeven zich ook niet te verantwoorden voor slechte Nederlanders, zoals jij al aangeeft met je mooie voorbeeld. Het feit dat goede Marokkanen zich moeten verantwoorden voor slechte komt doordat Marokkanen een slecht imago hebben. Dat is geheel ten onrechte!!! Je hoort het mij toch ook niet goedpraten, of wel. Begrijp je nu wat ik met imagoprobleem bedoel, beste wijze uit het westen?
Origineel gepost door RedOne
Well put :goedzo:
Mijn menig hierover is kort en bondig; er zijn veel meer Marokkaanse slachtoffers dan dat er daders zijn...
Hallo VanBasten,
met mijn posting hierboven bedoel ik niet dat ik het eens ben met de kritiek van bezoeker op jou bericht, ik denk persoonlijk ook dat hij je gewoon verkeerd begrepen heeft. Ik wilde daar alleen maar mee aangeven dat ik het met het verhaal (als alleenstaand geheel) van bezoeker wel volledig eens ben. Dus het was niet als kritiek op jou bedoeld VanBasten.
Ik heb enorme bewondering voor je vanwege de positieve benadering waarop jij probeert te communiceren hier op het forum. Ik hoop dat je die positieve denkkracht zal blijven behouden. Want ook ik heb mezelf er al meerdere malen op betrapt dat ik voordat ik het door heb gauw mee zit te surfen op een negatieve golf, zo'n eentje die altijd eindigt in een vloedgolf. Ik heb gemerkt dat jij je daartoe niet snel laat verleiden, jij blijft altijd geduldig en kalm. Daar kunnen veel mensen (incluis mezelf) een voorbeeld van nemen. Wordt het forum gelijk één grote kalme zee.
Maar goed, genoeg 'gemetafoord' voor vannacht....
VanBasten
24-01-2003, 03:29
Meneer VanBasten,
je zegt nu zelf in je laatste posts dat de marokkanen dat imago opgelegd hebben gekregen (ik neem aan dat je vind dat dat onterecht is).
Mijn posts laten juist een manier zien om dat zogenaamde media-imago van jou af kan breken, als je er tenminste niet aan mee wil doen om het deze mensen steeds weer onder de neus te wrijven, al dan niet met de schuldverwijzing naar de media. ik vind je dus een hypocriete opstelling hanteren in deze. ik leg dat verder uit ...
jij wou toch zo graag praten met marokkanen die niet haten ?
waarom speel je dan nu de verkeerde media ?
speel je eigen media !
hier zijn WIJ met zijn allen de media !
begrijp je het nou wel ?
wetenschappelijke onderbouwing
je redeneert op sociologisch niveau (de massa), je topic over het verzamelen van 'niet-haters' geeft een gebrek aan van contacten in de kleine groep (sociaal-psychologie) en daarom mis je nu de aansluiting met het individu (psychologie) dat je zo graag zegt te willen bereiken.
macro-meso-micro denken heet dat, je hebt het alledrie nodig !
als het meso niveau ontbreekt heb je dus last van een soort sociale schizofrenie. je kan dan wel wollig praten, maar het leidt niet tot aktie, het leidt dan zelfs helemaal tot niets omdat je de aansluiting met het individu mist.
je kan mensen nou eenmaal niet benaderen als objektieve robotjes die in jouw sociologische ideaal plaatje moeten passen.
ik hoop voor je dat je hier iets van opgestoken hebt.
:zwaai:
Beste bezoeker,
Ik heb er zeker wat van opgestoken en wel het volgende. Je reageert niet op wat ik zeg. Ik geef een analyse van wat volgens mij het probleem is. Dit topic gaat over de negatieve beeldvorming over Marokkanen. Ik geef aan waar ik denk dat het probleem zit.
Jij schrijft:
"Mijn posts laten juist een manier zien om dat zogenaamde media-imago van jou af kan breken, als je er tenminste niet aan mee wil doen om het deze mensen steeds weer onder de neus te wrijven, al dan niet met de schuldverwijzing naar de media."
Ten eerste dat media-imago is niet van mij. Ten tweede: wat dragen jou post nu bij aan het afbreken van dat media-imago? Ga je zelf een krant beginnen? Wordt je televisiepresentator? Ik heb van jou nog niet iets opbouwends gehoord. Het enige dat je tot nu toe doet, is mij proberen af te breken en dat door niet eens echt in te gaan op wat ik zeg.
Ik bedoel met de media, kranten, tijdschriften, televisie, etc. Dit forum schaar ik niet onder de media. Ik had het dus niet over de media die wij hier met zijn allen spelen.
Over je wetenschappelijke onderbouwing: dat je moeilijke termen kent, maakt je nog niet dat je wetenschappelijk bezig bent. Iedereen die wel eens wat in de wetenschap heeft gedaan, weet dat bronvermelding van de theorie die je gebruikt erg belangrijk is. Toch zal ik zo aardig zijn om er op in te gaan.
De reden dat ik het topic 'oproep aan wie niet wil haten' begon, was omdat ik erg veel haat tegenkwam op dit forum en weinig opbouwende boodschappen. Ik wilde graag weten wie er nog meer zo over dacht. Daar heb ik het recht toe toch? Het was een emotionele oproep en geen wetenschappelijk studie. Dat laatste maak jij er van, beste bezoeker.
Begrijp je trouwens al wat ik bedoel met mijn vorige bijdragen aan dit topic?
VanBasten
24-01-2003, 03:53
sorry dat ik het zeg,
maar je gaat steeds meer op een jood lijken :D :lol:
Beste bezoeker,
Ik had je wel wat hoger ingeschat. Jammer van je. Je gaat weer niet in op wat ik zeg, ook al doe ik dat wel steeds bij jou. Heb je geen zin meer om als een volwassene te praten? Erg goedkoop antwoord, valt me van je tegen. Maar ongetwijfeld scoor je er wel mee op dit forum, alhoewel ik denk dat iedere redelijke lezer je zwaktebod wel zal doorzien. Goede nacht verder.
Groetjes,
Van Basten
sorry dat ik het zeg,
maar je gaat steeds meer op een jood lijken :D :lol:
:confused: waar slaat dit nou weer op? Ik ben het hier absoluut niet mee eens, VanBasten probeerde enkel en alleen maar een disccussie met jou aan te gaan. Jij hebt daar blijkbaar geen zin in bezoeker.
(laat me raden, nu lijk ik opeens ook op een jood of niet :rolleyes: )
VanBasten
24-01-2003, 04:39
Origineel gepost door RedOne
:confused: waar slaat dit nou weer op? Ik ben het hier absoluut niet mee eens, VanBasten probeerde enkel en alleen maar een disccussie met jou aan te gaan. Jij hebt daar blijkbaar geen zin in bezoeker.
(laat me raden, nu lijk ik opeens ook op een jood of niet :rolleyes: )
Ja RedOne, ik had bezoeker toch wel iets hoger ingeschat dan dit. Zulke dingen maken elke discussie kapot. Ben je het niet eens met iemand en kun je niet winnen, dan noem je hem een Jood. Zo snoer je iemand de mond. Op de LPF-site noemen ze mensen met wie ze het niet eens zijn 'linkse-fascist'. In de Videla-dictatuur in Argentinie werden mensen waar men het niet mee eens was, gebrandmerkt als 'communist' en 'subversief'. Vervolgens werd ze ontvoerd en werd er nooit meer iets van ze vernomen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar goed, laten we inderdaad proberen om positief te blijven.
missysaloua01
24-01-2003, 13:12
.......................
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.