Bekijk originele versie : Na het vwo gaan niet-westerse allochtonen vaker naar de universiteit dan autochtone j
no_brains
25-12-2004, 01:10
Na het vwo gaan niet-westerse allochtonen vaker naar de universiteit dan autochtone jongeren.
01 november 2004
Het aantal niet-westerse allochtonen op het vwo en havo is relatief laag (26%). Veel allochtonen gaan naar het vmbo (47%). Leerlingen van niet-westers allochtone herkomst slagen ook minder vaak voor hun eindexamen dan autochtone leerlingen. Wel kiest een groter deel van de niet-westerse allochtonen direct voor een voltijd vervolgopleiding. Vaak gaan ze naar een opleiding op het hoogste schoolniveau dat met hun diploma mogelijk is.
(bron:http://jongeren.werk.nl/jongeren/nieuws/ allochtonejongerenvakernaaruniversiteit.asp
Waarom is dit?
Ik denk dat het bij allochtonen (niet alleen bij hen) het veel draait om status. Wat kun je verkopen aan je familie en vrienden. Het staat best stoer als je kunt zeggen dat je rechten studeert. Velen houden ervan om dat te kunnen verkopen. Ook heeft het denk ik te maken naar het zoeken van erkenning. Niet alleen bij familie en vrienden, maar ook bij de autochtone bevolking. Zie mij hier op de Universiteit studeren, ik ben niet dom, zoals jullie vaak van ons (of van mij) zeggen.
Waarom willen allochtonen zich dan graag bewijzen, zul je je dan afvragen?
Ik denk dat het te maken heeft met de factoren die hebben meegespeeld toen onze ouders naar Nederland migreerden:
- sociaal-economisch (werkloosheid, slechte woonsituatie, achterstand in opleidingsniveau)
- cultureel (negatieve reacties op waarden, normen en leefwijze, discriminatie / moeite om aan te passen)
Hierdoor hebben we te maken met beperkte toegang tot materiële en immateriële zaken als macht, welvaart, welzijn, status en respect. Dat maakt dat we ons telkens moeten en ook willen bewijzen...........:nijn:
Vaak gaan ze naar een opleiding op het hoogste schoolniveau dat met hun diploma mogelijk is.
daar bedoelen ze niet universiteit mee!
Minder deelname tweede generatie niet-westers in wo
Van de 20-24-jarige autochtonen studeerde in 2002/’03 bijna 11 procent aan een universiteit. Bij de tweede generatie niet-westerse allochtonen lag dit aandeel op 8 procent. Het is sinds 1995/’96 met 1,5 procentpunt gedaald, terwijl bij de autochtonen een stijging van 1 procentpunt plaatsvond. Vanaf 1999/’00 ging de wo-deelname weer licht omhoog.
wil je weten hoe het zit?
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen/algemeen/webmagazine/artikelen/archive/artikel.asp?jr=2004&id=1404k&dt=01-03-2004
fire_fighter
25-12-2004, 01:21
Ik denk dat het allemaal wel klopt wat je zegt, alleen ik heb ook wel eens gehoort dat er amper een allochtoon met een universitaire opleiding daadwerkelijk een baan krijgt op dat niveau.
Ik denk dat de oorzaak daarvan is dat een allochtoon over het algemeen niet over de connecties beschikt om op een goede plek binnen een bedrijf terecht te komen. Laatst was ik met iemand mee om zijn nieuwe baan te vieren, terwijl er nog een advertentie voor de baan moet worden gezet.
Onderling was al besloten dat dit persoon de baan zou krijgen, maar vanwege bepaalde bepalingen moeten die banen toegankelijk zijn voor iedereen. In de praktijk werkt dit niet zo.
Blizzard
25-12-2004, 01:32
Nou ik studeer in de uva, en ik kan je verzekeren dat er veel allochtonen zijn fire fighter.
no_brains
25-12-2004, 01:35
Ik denk dat het allemaal wel klopt wat je zegt, alleen ik heb ook wel eens gehoort dat er amper een allochtoon met een universitaire opleiding daadwerkelijk een baan krijgt op dat niveau.
Ik denk dat de oorzaak daarvan is dat een allochtoon over het algemeen niet over de connecties beschikt om op een goede plek binnen een bedrijf terecht te komen. Laatst was ik met iemand mee om zijn nieuwe baan te vieren, terwijl er nog een advertentie voor de baan moet worden gezet.
Onderling was al besloten dat dit persoon de baan zou krijgen, maar vanwege bepaalde bepalingen moeten die banen toegankelijk zijn voor iedereen. In de praktijk werkt dit niet zo.
Dank u vuurvechter!!! Als het gaat om netwerken.... velen bezitten inderdaad niet over de juiste contacten. Vaak als je kijkt hoe de autochtonen contacten maken, is dit vaak tijdens "borrels" waar de allochtoon niet komt (omdat er alcohol geschonken wordt).
Vaak gaan ze naar een opleiding op het hoogste schoolniveau dat met hun diploma mogelijk is.
daar bedoelen ze niet universiteit mee!
Minder deelname tweede generatie niet-westers in wo
Van de 20-24-jarige autochtonen studeerde in 2002/’03 bijna 11 procent aan een universiteit. Bij de tweede generatie niet-westerse allochtonen lag dit aandeel op 8 procent. Het is sinds 1995/’96 met 1,5 procentpunt gedaald, terwijl bij de autochtonen een stijging van 1 procentpunt plaatsvond. Vanaf 1999/’00 ging de wo-deelname weer licht omhoog.
wil je weten hoe het zit?
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/artikelen/algemeen/webmagazine/artikelen/archive/artikel.asp?jr=2004&id=1404k&dt=01-03-2004
Ik heb ook niet gezegd dat de hoogste opleiding noodzakelijk de universiteit is. Ze kiezen over het algemeen het hoogste niveau dat met hun opleiding mogelijk is.
Daarnaast hebben we het over het gemiddelde onder de 2 groepen. Je gaf me die site, maar ik heb dezelfde site: http://www.cbs.nl/nl/publicaties/publicaties/algemeen/index/index1233.pdf
En dan moet je de eerste stuk lezen waarin aan het einde wordt gezegd:
Maar als ze gaan studeren, kiezen ze vaker dan autochtonen voor een HBO-opleiding of universitaire studie.
:nijn:
fire_fighter
25-12-2004, 01:37
Nou ik studeer in de uva, en ik kan je verzekeren dat er veel allochtonen zijn fire fighter.
Dat ontken ik toch helemaal niet :confused: ik zeg alleen dat die niet de goede banen krijgen waarvoor ze opgeleid worden. Banen worden namelijk vergeven via het systeem van 'vriendjes-politiek'. Dit soort banen worden grotendeels vergeven aan het zoontje van een grote klant (of zo iets dergelijks). En de advertenties zijn gewoon "pro forma" mensen die reageren krijgen gewoon een afwijzing.
Dat zei ik.
no_brains
25-12-2004, 01:37
Studie is ok. Maar wat erna....... Vaak zie je idd zoals firefighter zegt dat de autochtonen over de contacten beschikken waarmee ze na hun studie direct aan de slag kunnen. Nog voordat de vacature de deur uit is, is die persoon al aangenomen. En dit zie je niet veel onder de allochtonen.
Blizzard
25-12-2004, 01:42
En dom vragen waarom veel allochtonen geen zin hebben in school? Een doelloos toekomst voor de allochtonen is mede dankzij racisme dus.
fire_fighter
25-12-2004, 01:46
Dank u vuurvechter!!! Als het gaat om netwerken.... velen bezitten inderdaad niet over de juiste contacten. Vaak als je kijkt hoe de autochtonen contacten maken, is dit vaak tijdens "borrels" waar de allochtoon niet komt (omdat er alcohol geschonken wordt).
Mmm.... inderdaad daar had in nog geeneens aan gedacht, ik dacht meer aan ander soortige connecties, de buurman, een oom, een zakelijke relatie van een vader, vaders van vriendjes. Dit soort connecties hebben veel te maken van de omgeving waarin je bent opgevoed.
De racerij is ook zo een mooi voorbeeld van connecties opdoen, maar ja. Om daar aan mee te doen moet je toch ieder jaar minimaal 100.000 euro uitgeven. Natuurlijk verdien je dit wel weer terug maar je moet het wel eerst KUNNEN geven voordat je het weer na jaren terug verdient.
Maar inderdaad niet drinken is absoluut niet een pluspunt, paar keer samen goed zat zijn geweest geeft een "garantie" op een paar leuke gunsten.
fire_fighter
25-12-2004, 01:50
En dom vragen waarom veel allochtonen geen zin hebben in school? Een doelloos toekomst voor de allochtonen is mede dankzij racisme dus.
Nee hoor, dit is geen rascisme, het geld ook voor de "gewone nederlandse jongen uit het arbeiders milieu" die heeft ook niet veel kans op bepaalde plekken te komen.
Onder allochtonen is "vriendjes politiek" ook niet vreemd, hoeveel kans denk jij dat ik maak om in een marokkaanse winkel een baan te krijgen, of bij de chinees? Daar werken toch neefjes, zoontjes en buurjongentjes van de eigenaar. Dat weet je zelf toch ook wel. Is dat rascisme?
no_brains
25-12-2004, 01:55
Maar inderdaad niet drinken is absoluut niet een pluspunt, paar keer samen goed zat zijn geweest geeft een "garantie" op een paar leuke gunsten.
Humor heb je wel. Maar ik zou niet willen drinken om een leuke gunst. Ik wil een leuke gunst om mijn kennis.... en door alcohol te drinken worden iedere keer meer hersencellen afgebroken (dit gebeurt normaal ook, maar proces wordt versnelt door alcoholgebruik).....
Ik heb die paar hersencelletjes die ik heb toch wel nodig.
Daarnaast kun je inderdaad wel burencontacten hebben en andere soorten contacten, maar feit is helaas dat vooral in het zakelijke leven wordt gekeken of je "binnen de team past" ...... en wordt er niet gekeken naar je CV maar naar je naam.
Maar goed, ik heb wel goede ervaringen .... (ik schijn nog wat competenties en kwaliteiten ergens te hebben voor het beroep ik beoefen, en ben gevraagd bij De Meren)
En dat ZONDER ALCOHOL :D
no_brains
25-12-2004, 02:00
Rascisme is 1 ding. Dit is vaak het grootste probleem bij allochtonen. Als dit probleem opzij wordt gezet, dan zie je dat er toch wel mogelijkheden zijn om ergens te netwerken. Zo heb je bijvoorbeeld TANS (Towards a New Start)... op de bijeenkomsten die door hun georganiseerd worden, loop je vast mensen tegen het lijf die al ergens een mooie positie bekleden.
Weet je wat ik denk...... GAT IN DE MARKT: Cursus NETWERKEN aan allochtone studenten???? :rolleyes: ideetje???
fire_fighter
25-12-2004, 02:01
Humor heb je wel. Maar ik zou niet willen drinken om een leuke gunst. Ik wil een leuke gunst om mijn kennis.... en door alcohol te drinken worden iedere keer meer hersencellen afgebroken (dit gebeurt normaal ook, maar proces wordt versnelt door alcoholgebruik).....
Ik heb die paar hersencelletjes die ik heb toch wel nodig.
Daarnaast kun je inderdaad wel burencontacten hebben en andere soorten contacten, maar feit is helaas dat vooral in het zakelijke leven wordt gekeken of je "binnen de team past" ...... en wordt er niet gekeken naar je CV maar naar je naam.
Maar goed, ik heb wel goede ervaringen .... (ik schijn nog wat competenties en kwaliteiten ergens te hebben voor het beroep ik beoefen, en ben gevraagd bij De Meren)
En dat ZONDER ALCOHOL :D
Wat denk je dat "binnen het team past" betekent :confused: :confused:
Dat betekent: "we zoeken iemand waarvan we denken dat die wel zin heeft om flink te zuipen, en daarna mee gaat naar de hoeren om een paar poolse dames eens flink uit elkaar te trekken.", maar ja dat kunnen ze natuurlijk niet in de advertentie zetten.
Blizzard
25-12-2004, 02:03
Geen idee man. Jij hebt toch brains. Maar je moet wel toegeven dat het discrimatie is...gewoon eerlijk.
Wie gaat nou in een Chineze winkel werken na zijn Master of Bachelor titel?
fire_fighter
25-12-2004, 02:06
Rascisme is 1 ding. Dit is vaak het grootste probleem bij allochtonen. Als dit probleem opzij wordt gezet, dan zie je dat er toch wel mogelijkheden zijn om ergens te netwerken. Zo heb je bijvoorbeeld TANS (Towards a New Start)... op de bijeenkomsten die door hun georganiseerd worden, loop je vast mensen tegen het lijf die al ergens een mooie positie bekleden.
Weet je wat ik denk...... GAT IN DE MARKT: Cursus NETWERKEN aan allochtone studenten???? :rolleyes: ideetje???
Aaaaghhhh... doe me een lol zeg, ik geloof dat de "kleikneutertjes" eindelijk door hebben dat dit soort netwerkclubjes niet werken, beginnen de marokkanen er mee .... zucht.
Alleen als je een werkelijke looser bent ga je naar zo een 'meeting', Zo nu en dan wordt er dan een echte hoge pief uitgenodigd, die het alleen maar doet omdat het goede pr. is maar ook weet dat het een stelletje loosers zijn.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.