Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Prominente Marokkanen in Zembla vanavond.

Pagina's : [1] 2 3 4 5

appie666
23-12-2004, 16:46

Pas op je woorden Een maand na de aanslagen van 11 september 2001 maakte Zembla de documentaire ‘De Geest uit de Fles’. Daarin verbraken jonge Nederlandse moslims het stilzwijgen. Ze hadden ongezouten meningen en stonden op het punt om het voortouw te nemen in een eerlijke en open dialoog. “Er staat een hele generatie hoogopgeleide moslims klaar. Die spreken allemaal goed Nederlands en die nemen geen blad voor de mond. Daar zullen we nog veel van horen de komende jaren.” Dat waren de woorden van Ali Eddaoudi in 2001. Nu, drie jaar later, blikt Zembla in de documentaire ‘Pas op je woorden’ met diezelfde mensen terug en constateert dat er van die dialoog, van het onafhankelijke geluid, weinig is terecht gekomen. Zeker niet als je het vergelijkt met de hoeveelheid kritiek die er op Marokkanen is geuit, of op de islam. De angst heeft het gewonnen van het vrije woord. Wat is er gebeurd met de mensen die zich zo krachtig uitspraken in ‘De geest uit de fles‘? Abdoellah Haselhoef werd als “nep-imam” ontmaskerd en aan de schandpaal genageld. Hij kon certificaten laten zien waarin stond dat hij wel degelijk mag voorgaan in het gebed. Het hielp niet. Het oordeel was geveld. Ali Eddaoudi kreeg de schuld van doodsbedreigingen aan Ayaan Hirsi Ali en zweeg lange tijd. Krachtige opinieleiders Toen Nabil Marmouch voorzitter werd van de Arabisch Europese Liga, werd hij plotseling beschuldigd van diefstal en heling. Hij werd gearresteerd en vrijgesproken. De schade aan zijn reputatie is blijvend. Nu, na de moord op Van Gogh, keert Zembla terug naar dezelfde mensen. Maar wat blijkt? De mensen die eerst een lans braken voor de ongezouten mening zijn een stuk voorzichtiger geworden. Het zijn niet de krachtige opinieleiders geworden die de ware gevoelens van de Nederlandse moslim verwoorden. Nora Kasrioui was in 2001 nog één en al optimisme. Samen met haar drie zussen sprak ze openlijk over de angst voor etnisch geweld. Nora lachte dat gevaar weg. Ze vond het maar gedramatiseer. Als Zembla terugkeert bij Nora Kasrioui en haar drie zussen, wil één van haar zussen niet eens meer meewerken. Ze legt telefonisch uit dat ze niet meer gelooft in het nut van de dialoog:“Nederlanders willen de waarheid niet weten. Als moslim mag je niet zeggen wat je denkt, want dan word je hard gestraft”. Angst Abdoe Khoulani liet zich in de vorige uitzending het zwijgen niet opleggen. “Angst is een slechte raadgever”, zei hij in 2001. Maar toen leek het conflict tussen moslims en niet-moslims nog niet zo dichtbij als nu. Nu de angst is toegenomen, verstomt ook zijn overtuiging: “Als de samenleving gevaar loopt, moet je voorzichtig zijn met wat je zegt. In die zin is angst toch niet zo’n slechte raadgever.” Nabil Marmouch vindt dat de moslimgemeenschap zelf ook de hand in eigen boezem moet steken, omdat ze er na al die jaren in Nederland niet in geslaagd is zich zo te organiseren dat hun stem gehoord wordt.

appie666
23-12-2004, 22:11
Wie heeft net naar Zembla gekeken?

Rebel_1963
23-12-2004, 22:14
Wie heeft net naar Zembla gekeken? Ik heb gekeken, heb de bewuste uitzending in 2001 ook gezien. Prima uitzending, vooral Nabil vond ik erg goed.

Assiea
23-12-2004, 22:17
Wie heeft net naar Zembla gekeken? ik heb gekeken vond het erg aangrijpend, de woorden van El Daudi hebben me diep geraakt.

Sail_away
23-12-2004, 22:25

Wie heeft net naar Zembla gekeken? Ik heb het gezien. Goeie uitzending. Ik vind overigens dat je, als je je Nederlander voelt, nooit mag onttrekken aan een discussie met als enig argument dat je van mening bent dat praten toch niets helpt. Zo wordt het een "self fullfilling prophecy".

Rebel_1963
23-12-2004, 22:27
Ik heb het gezien. Goeie uitzending. Ik vind overigens dat je, als je je Nederlander voelt, nooit mag onttrekken aan een discussie met als enig argument dat je van mening bent dat praten toch niets helpt. Zo wordt het een "self fullfilling prophecy". Alleen als je je Nederlander voelt? .

appie666
23-12-2004, 22:27
Ik heb gekeken, heb de bewuste uitzending in 2001 ook gezien. Prima uitzending, vooral Nabil vond ik erg goed. Kreeg echt medelijden met hem toen hij vertelde dat zijn 5 jarige zoontje onder schot werd gehouden door leden van een arrestatieteam, honden zijn het! Maar Nabil was inderdaad goed, hij wordt met de dag beter, ik vond Eddaoudi ook goed overigens.

Sail_away
23-12-2004, 22:29
Alleen als je je Nederlander voelt? . Nou ja, als je je geen Nederlander voelt kan de discussie je wellicht ook niets schelen ..... maar OK, je hebt een punt.

Greebo
23-12-2004, 22:31
ik ga nu even kijken op http://www.omroep.nl/vara/zembla/ (toch wel fijn dat je de programma's van de publieke omroep op elk gewenst tijdstip nog eens kan bekijken)

Rebel_1963
23-12-2004, 22:31
Kreeg echt medelijden met hem toen hij vertelde dat zijn 5 jarige zoontje onder schot werd genomen door leden van een arrestatieteam, honden zijn het! Maar Nabil was inderdaag goed, hij wordt met de dag beter, ik vond Eddaoudi ook goed overigens. Dit soort verhalen hoor je natuurlijk niet uitgebreid op de media. Met een heel arrestatieteam een heel gezin van het bed lichten, waarvoor? Voor die paar pc-tjes wat hij achterover gedrukt zou hebben, en achteraf daarvoor vrijgesproken is? Wat een stunt, daar gaat je belastinggeld zeg ik als zuunige medelander. Ik vind het een goede uitzending, en zo mogen er nog wel een paar uitgezonden worden. Nabil en Eddaoudi waren zeker goed, het verhaal van Haselhoef heeft me ook aangegrepen. Ik had het wel gelezen over datgene wat er bij zijn huis is gebeurd, maar als je het hem zelf hoort zeggen klinkt het nét even iets anders. Ik hoop dat niemand zijn mond houdt, wel dat men zorgvuldig zijn woorden uitkiest, maar nooit je mond houden!

Sail_away
23-12-2004, 22:32
Kreeg echt medelijden met hem toen hij vertelde dat zijn 5 jarige zoontje onder schot werd genomen door leden van een arrestatieteam, honden zijn het! Maar Nabil was inderdaag goed, hij wordt met de dag beter, ik vond Eddaoudi ook goed overigens. Gelukkig werd z'n zoontje alleen onder schot gehouden, en niet onder schot genomen. ;) Maar je hebt gelijk. Nooit echt gerealiseerd overigens dat onze 'democratie' ook maar een illusie is.

Greebo
23-12-2004, 22:32
hm, hij doet het nog niet, hahahahaha!!! (er staat: Deze documentaire is enkele uren na uitzending te zien, ben een beetje te vroeg....)

Rebel_1963
23-12-2004, 22:33
Nou ja, als je je geen Nederlander voelt kan de discussie je wellicht ook niets schelen ..... maar OK, je hebt een punt. Wat een argument, ik voel me niet altijd nederlandse, maar de discussie kan me niet te vaak gevoerd worden. Het kan me juist als allochtoon HEEL VEEL SCHELEN die discussie.

Sail_away
23-12-2004, 22:37
Wat een argument, ik voel me niet altijd nederlandse, maar de discussie kan me niet te vaak gevoerd worden. Het kan me juist als allochtoon HEEL VEEL SCHELEN die discussie. Wat ik bedoel is dat de discussie alleen belangrijk voor je kan zijn als je je betrokken voelt. Jij voelt je betrokken, dus voor jou is de discussie belangrijk.

Assiea
23-12-2004, 22:39

Ik vodn het echt heel schokkend echt dat meen ik serieus ik wist het effe allemaal niet meer.

Pagina's : [1] 2 3 4 5