Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : leegte van Allah in het westen opgevuld door materialisme

no_brains
23-12-2004, 01:38

Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens geboren is met een "voor God gereserveerd plekje". Als men dit plekje leegt, dus God ervan verwijdert, dan ontstaat er een leegte. Deze leegte (dat zie je in de westerse wereld) wordt dan weer opgevuld door materialisme.......:nijn:

aishaqandisha
23-12-2004, 01:46
Ik ben ervan overtuigd dat ieder mens geboren is met een "voor God gereserveerd plekje". Als men dit plekje leegt, dus God ervan verwijdert, dan ontstaat er een leegte. Deze leegte (dat zie je in de westerse wereld) wordt dan weer opgevuld door materialisme.......:nijn: Ik ben het met je eens dat veel mensen behoefte hebben aan spiritualiteit. In jouw beleving is dat de islam, in de beleving van anderen een andere godsdienst of een andere spirituele invulling. Het ontbreken van spiritualiteit geeft m.i. inderdaad een soort leegte. Het materialisme, de ratrace om carrière te maken, de stompzinnigheid op tv en dat soort zaken, komen op mij inderdaad leeg over. Ik baal ervan als ik zie hoe kinderen worden opgevoed enkel tot consumenten en brave werknemers zonder aandacht voor andere dingen in het leven. Maar ik ben over het algemeen vrij optimistisch. Zulke zaken zijn altijd golfbewegingen. Na een periode van leegheid en decadentie zoeken mensen altijd weer naar andere wegen. Het komt dus wel weer goed. Overigens vind ik dat er binnen de Islam ook wel eens wat meer aandacht mag komen voor de spirituele kant en niet alleen maar aan de regelgevende en politieke kant. Wat dat betreft stopt die "golfbeweging" niet bij de poorten van de moskeeën. Maar dat is een zaak voor moslims onder elkaar om op te lossen. Ook dat zal in orde komen.

no_brains
23-12-2004, 01:54
Overigens vind ik dat er binnen de Islam ook wel eens wat meer aandacht mag komen voor de spirituele kant en niet alleen maar aan de regelgevende en politieke kant. Wat dat betreft stopt die "golfbeweging" niet bij de poorten van de moskeeën. Maar dat is een zaak voor moslims onder elkaar om op te lossen. Ook dat zal in orde komen. Daar zeg je iets heel belangrijks, hartelijk dank. Ik ben het met je eens wat betreft spiritualiteit bij de moslims. In het westen is er weinig oog voor de spiritualiteitbeleving onder de moslims. Ik merk wel dat steeds meer jongeren, in tegenstelling tot hun "vaak onwetende ouders", zich verdiepen in hun geloof. En proberen er het beste van te maken. Wat betreft regelgeving.... ik zie dat als onderdeel van de islam. Binnen elke religie heb je te maken met regels. Ik heb nooit goed begrepen wat nou eigenlijk de politieke islam inhoudt. Op de HvA stond er een keer in de krant een interview met een student die het maar storend vond dat al die hoofddoekdragende studentes hun politieke mening opdrongen. Ik begrijp niet goed wat er politieks aan gevonden wordt. Verder denk ik.... spiritualiteit zit in het hart. Als het hart er niet voor open is, dan komt het er niet. ..... :nijn:

hajelb
23-12-2004, 01:58
Ik ben het met je eens dat veel mensen behoefte hebben aan spiritualiteit. In jouw beleving is dat de islam, in de beleving van anderen een andere godsdienst of een andere spirituele invulling. Het ontbreken van spiritualiteit geeft m.i. inderdaad een soort leegte. Het materialisme, de ratrace om carrière te maken, de stompzinnigheid op tv en dat soort zaken, komen op mij inderdaad leeg over. Ik baal ervan als ik zie hoe kinderen worden opgevoed enkel tot consumenten en brave werknemers zonder aandacht voor andere dingen in het leven. Maar ik ben over het algemeen vrij optimistisch. Zulke zaken zijn altijd golfbewegingen. Na een periode van leegheid en decadentie zoeken mensen altijd weer naar andere wegen. Het komt dus wel weer goed. Overigens vind ik dat er binnen de Islam ook wel eens wat meer aandacht mag komen voor de spirituele kant en niet alleen maar aan de regelgevende en politieke kant. Wat dat betreft stopt die "golfbeweging" niet bij de poorten van de moskeeën. Maar dat is een zaak voor moslims onder elkaar om op te lossen. Ook dat zal in orde komen. hoe weet jij nou,wat wij meemaken als we bidden. daar kan geen enkele spirituele ervaring, aan tippen. en dat voel je alleen als een echte moslim zijnde. daar kun jij niks over zeggen, zo te horen.

no_brains
23-12-2004, 02:08

hoe weet jij nou,wat wij meemaken als we bidden. daar kan geen enkele spirituele ervaring, aan tippen. en dat voel je alleen als een echte moslim zijnde. daar kun jij niks over zeggen, zo te horen. Het gebed is ook onze spirituele ervaring. Maar niet iedereen bidt (moge Allah hen leiden). Ik denk wel dat er bedoeld wordt met spiritualiteit.... het gevoel van Allahs aanwezigheid keer op keer ervaren. Zijn gunsten en giften kunnen zien. En natuurlijk het allerbelangrijkste: TAQWA, iman in je hart hebben........ daar heeft de islamitische spiritualiteit mee te maken

hajelb
23-12-2004, 02:09
Het gebed is ook onze spirituele ervaring. Maar niet iedereen bidt (moge Allah hen leiden). Ik denk wel dat er bedoeld wordt met spiritualiteit.... het gevoel van Allahs aanwezigheid keer op keer ervaren. Zijn gunsten en giften kunnen zien. En natuurlijk het allerbelangrijkste: TAQWA, iman in je hart hebben........ daar heeft de islamitische spiritualiteit mee te maken ja wat wil je zeggen.

no_brains
23-12-2004, 02:13
ja wat wil je zeggen. jij reageerde op Aisha, en ik ondersteun je idee en vul je aan. Verder wat ik wilde zeggen is al gezegd. :nijn:

fire_fighter
23-12-2004, 02:16
Ik denk dat het wat anders in elkaar zit, een mens wordt geboren met de behoefte iets in zijn leven te presteren. In het westen wordt een 'prestatie' vaak afgemeten aan verkregen vermogen. Mensen die het niet lukt iets te presteren voelen zich prettig binnen een godsdienst omdat die zegt: het enige wat belangrijk is om een goed (moslim / christen/ jood) te zijn. Verder hoef je nergens zorgen om te maken, later komt alles goed.

no_brains
23-12-2004, 02:29
Ik denk dat het wat anders in elkaar zit, een mens wordt geboren met de behoefte iets in zijn leven te presteren. In het westen wordt een 'prestatie' vaak afgemeten aan verkregen vermogen. Mensen die het niet lukt iets te presteren voelen zich prettig binnen een godsdienst omdat die zegt: het enige wat belangrijk is om een goed (moslim / christen/ jood) te zijn. Verder hoef je nergens zorgen om te maken, later komt alles goed. Laten we voorop stellen dat de islam EN het vertrouwen op Allah stimuleert EN het werken stimuleert. Geld verkregen door te zweten is het beste geld. Jouw idee hierboven zou misschien kunnen doorgaan voor joden en christenen, maar voor moslims zou het anders moeten zijn. Helaas zijn er in Nederland veel werkeloze moslims. Maar kijk bijvoorbeeld in Engeland hoe de islamitische Pakistanen het doen. Die hebben allemaal hun eigen bedrijven, winkels etc. Moslims hebben hier helaas de mogelijkheden niet gekregen.

fire_fighter
23-12-2004, 02:38
Laten we voorop stellen dat de islam EN het vertrouwen op Allah stimuleert EN het werken stimuleert. Geld verkregen door te zweten is het beste geld. Jouw idee hierboven zou misschien kunnen doorgaan voor joden en christenen, maar voor moslims zou het anders moeten zijn. Helaas zijn er in Nederland veel werkeloze moslims. Maar kijk bijvoorbeeld in Engeland hoe de islamitische Pakistanen het doen. Die hebben allemaal hun eigen bedrijven, winkels etc. Moslims hebben hier helaas de mogelijkheden niet gekregen. De mogelijkheid niet gekregen ?!?!? Dat klinkt of ze tegen zijn gehouden toen ze de KVK binnen wilde lopen, maar ja, ps. de Pakistani in Engeland zijn 80% hindoe en dat zijn juist degene die het zo goed doen. Ik vind dat jij een schitterend tegenvoorbeeld geeft, er zijn in Nederland inderdaad veel werkeloze Moslims. Ik krijg echt het idee dat geld niet belangrijk is voor moslims ik ben er nog nooit een met een beetje geld tegengekomen.

no_brains
23-12-2004, 06:31
De mogelijkheid niet gekregen ?!?!? Dat klinkt of ze tegen zijn gehouden toen ze de KVK binnen wilde lopen, maar ja, ps. de Pakistani in Engeland zijn 80% hindoe en dat zijn juist degene die het zo goed doen. Ik vind dat jij een schitterend tegenvoorbeeld geeft, er zijn in Nederland inderdaad veel werkeloze Moslims. Ik krijg echt het idee dat geld niet belangrijk is voor moslims ik ben er nog nooit een met een beetje geld tegengekomen. Hoe kom je erbij dat 80% van de Pakistani's in UK hindoe zijn??? Volgens mij haal je 2 bevolkingsgroepen door elkaar. Maar als je me een bron geeft, wil ik je best geloven. Ik heb Pakistaans islamitische vrienden in UK, en praat veel met ze over dit soort dingen, daarom dacht ik het te weten. Het is niet zo natuurlijk dat ze bij de deuren van de KvK zijn tegengehouden (wel grappig, want elders worden ze wel tegengehouden en geweigerd :D). Maar wat ik bedoel is dat er verschillende historische aspecten rol spelen. * Het eerste is dat Marokko nooit een kolonie is geweest van NL, wel van Frankrijk. Je ziet dat Marokkanen het daar over het algemeen beter doen, omdat ze gewoon de taal goed beheersen. * De gastarbeiders werden inderdaad een beetje geweigerd de taal te leren, omdat de Ned. politiek er toen nog vanuit ging dat ze zouden terugkeren, dus was het nergens voor nodig. * ca. 90% van de Marokkaanse eerste generatie kwam uit het platteland, nog nooit een boek gezien bij wijze van spreke. En dan kunnen ze niet eens de eigen taal lezen en schrijven, maar worden wel geacht het NL te beheersen. Dit (en meer) zijn allemaal aspecten waarom veel Marokkanen hier niet echt iets hebben kunnen opbouwen. En laten we eerlijk zijn, Marokkanen zijn stelselmatig vanaf het begin dat ze er waren als tweederangsburgers behandeld overal. Ik wil niet zielig doen of met vingertje wijzen, dit is gewoon een feit. Je ziet het terugkomen op basisscholen (advies dochter huishoudschool, ze gaat toch trouwen en thuiszitten). Op verschillende werkplekken (Marokkanen zijn het laagst betaalde bevolkingsgroep) enz.........:nijn:

fire_fighter
23-12-2004, 07:21
Hoe kom je erbij dat 80% van de Pakistani's in UK hindoe zijn??? Volgens mij haal je 2 bevolkingsgroepen door elkaar. Maar als je me een bron geeft, wil ik je best geloven. Ik heb Pakistaans islamitische vrienden in UK, en praat veel met ze over dit soort dingen, daarom dacht ik het te weten. Het is niet zo natuurlijk dat ze bij de deuren van de KvK zijn tegengehouden (wel grappig, want elders worden ze wel tegengehouden en geweigerd :D). Maar wat ik bedoel is dat er verschillende historische aspecten rol spelen. * Het eerste is dat Marokko nooit een kolonie is geweest van NL, wel van Frankrijk. Je ziet dat Marokkanen het daar over het algemeen beter doen, omdat ze gewoon de taal goed beheersen. * De gastarbeiders werden inderdaad een beetje geweigerd de taal te leren, omdat de Ned. politiek er toen nog vanuit ging dat ze zouden terugkeren, dus was het nergens voor nodig. * ca. 90% van de Marokkaanse eerste generatie kwam uit het platteland, nog nooit een boek gezien bij wijze van spreke. En dan kunnen ze niet eens de eigen taal lezen en schrijven, maar worden wel geacht het NL te beheersen. Dit (en meer) zijn allemaal aspecten waarom veel Marokkanen hier niet echt iets hebben kunnen opbouwen. En laten we eerlijk zijn, Marokkanen zijn stelselmatig vanaf het begin dat ze er waren als tweederangsburgers behandeld overal. Ik wil niet zielig doen of met vingertje wijzen, dit is gewoon een feit. Je ziet het terugkomen op basisscholen (advies dochter huishoudschool, ze gaat toch trouwen en thuiszitten). Op verschillende werkplekken (Marokkanen zijn het laagst betaalde bevolkingsgroep) enz.........:nijn: Maar de tweede generatie begint ook massaal GEEN bedrijven, hooguit winkeltjes of een snackbar. Maar nooit bedrijven waar je geld kan verdienen, ik ben serieus nog nooit 1 bedrijf tegengekomen waarvan de eigenaar een Marokkaan was al ken ik er letterlijk 1000-den. De tweede generatie heeft nu ongeveer de leeftijd tussen de 20 - 35 dus je zou wel verwachten dat deze voor zichzelf zouden beginnen volgens jouw theorie ze zijn immers hier opgegroeit en hebben Nederlands onderwijs genoten. Spreken de taal redelijk (om een of andere vreemde wijze nog steeds vaak krom, maar goed) Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik twee marokkanen ken en die zijn ook beide zelfstandig ondernemer, Maar beide zijn geen 'gastarbeider' kinderen, hun ouders komen uit gegoede Marokkaanse gezinnen gestudeerd en 'per toeval' hier een baan gekregen. Niet als schoonmaker maar als werktuigboukundige en hoogleraar. Die kinderen doen het WEL goed, ik geloof echt heel sterk dat het vooral genetisch is bepaald. of mensen de potentie hebben om iets te maken van hun leven, Dat kan je altijd leuk zien op visite kaartjes mensen van de adelijke stand hebben ook vaak goede banen. De adelijke stand stelt al jaren niets meer voor maar als hun overgrootvader het 'goed' deed dan (als zijn de ouders soms aan lagerwal geraakt) is de kans groot dat zijn kleinkind het toch opeens weer goed doet. Milieu, connecties etc. zal ook wel een rol spelen. Maar ik denk dat genetica een grote rol speelt, eigenlijk ook niet zo gek als je nagaat dat postuur, charisma, intelligentie, doorzettings vermogen etc etc allemaal genetisch zijn bepaald. Het zijn toch altijd de aantrekkelijke, grote, intelligente mannen met een groot doorzettings vermogen die het goed doen in de zakelijke wereld. Die twee voorbeelden van mijn Marokkaanse vrienden dat zijn ook hele imposante mensen met een indrukwekkend voorkomen. Absoluut niet het gemiddelde tengere marokkaantje van 1.75, De kans dat die het goed gaan doen zie ik echt niet snel gebeuren.