Gisela
13-05-2013, 20:40
Citaat door Nafi:
Nederlands, wat een @#(I% #@$x @#$ examen
Wie heeft er nog niet geklaagd? Klachten:
• De teksten waren te lang (3 en 3½ pagina's tegen 2½ pagina's van vorige jaren).
• Het aantal woorden van de samenvatting was te weinig voor zo'n tekst.
• Vraag 14 is discutabel, in A staat de historische sensatie centraal terwijl dat volgens de tekst slechts een middel is tot historisch besef.
• Vraag 2, in alinea 3 begint de auteur over de afwezigheid van een historisch besef, daarmee begint dus deel 2 'Belangstelling voor het verleden'.
• 3 tekstfragmenten tegenover 1 van de voorgaande jaren.
• De formuleringen in de aanwijzingen van de samenvatting waren krom. Eerst werd gevraagd naar het probleem, wat was dat de democratie in crisis is. Vervolgens werd in punt 4 gevraagd naar: 'welke gevolgen het probleem heeft voor het bestuurlijk proces en de daarbij betrokkenen; '. Hier gaat het echter om het probleem van de informatisering, en dus niet over het probleem dat de democratie in crisis is.
Bovendien waren er veel meer open vragen dan voorgaande jaren, met een maximumgrens. Hierdoor is veel puntenverlies opgetreden. Daarnaast was het examen te afwijkend van voorgaande leerjaren, zo ontbraken de traditionele functie-vragen van alinea's .
Ik herken veel van bovengenoemde punten. Ik ga ook een klacht indienen.Wie heeft er nog niet geklaagd? Klachten:
• De teksten waren te lang (3 en 3½ pagina's tegen 2½ pagina's van vorige jaren).
• Het aantal woorden van de samenvatting was te weinig voor zo'n tekst.
• Vraag 14 is discutabel, in A staat de historische sensatie centraal terwijl dat volgens de tekst slechts een middel is tot historisch besef.
• Vraag 2, in alinea 3 begint de auteur over de afwezigheid van een historisch besef, daarmee begint dus deel 2 'Belangstelling voor het verleden'.
• 3 tekstfragmenten tegenover 1 van de voorgaande jaren.
• De formuleringen in de aanwijzingen van de samenvatting waren krom. Eerst werd gevraagd naar het probleem, wat was dat de democratie in crisis is. Vervolgens werd in punt 4 gevraagd naar: 'welke gevolgen het probleem heeft voor het bestuurlijk proces en de daarbij betrokkenen; '. Hier gaat het echter om het probleem van de informatisering, en dus niet over het probleem dat de democratie in crisis is.
Bovendien waren er veel meer open vragen dan voorgaande jaren, met een maximumgrens. Hierdoor is veel puntenverlies opgetreden. Daarnaast was het examen te afwijkend van voorgaande leerjaren, zo ontbraken de traditionele functie-vragen van alinea's .