Bekijk originele versie : Marokko wil afrekenen met bloedigverleden
Marokko wil afrekenen met bloedigverleden
Slachtoffers schrikbewind koning Hassan II mogen op tv verhaal doen
van onze correspondent JULIE VAN TRAA
RABAT - Slachtoffers van schendingen van mensenrechten en familieleden van vermisten mogen binnenkort voor het eerst op de Marokkaanse staatstelevisie hun verhaal doen. Twintig minuten langkunnen zij vrijuit spreken over de ontberingen en martelingen die zij moesten doorstaan onder de vorige koning Hassan II. Het gebeurt zelden in de Arabische wereld dat een regering in het reine probeert te komen met zijn verleden. Begin dit jaar riep koning Mohammed VI, zoon van Hassan II, een waarheidscommissie in het leven die de Marokkanen moet verzoenen met elkaar en hun recente verleden, vanaf de onafhankelijkheid in 1956 tot en met het overlijden van Hassan II in 1999. De waarheidscommissie bestaat uit mensen die zelf ooit slachtoffer zijn geworden van het totalitaire regime onder Hassan II. Voor maanden verdwenen, gevlucht naar het buitenland of opgesloten in geheime detentiecentra, weten zij uit eigen ervaring hoe het is om te worden gemarteld of in onzekerheid te leven over een vermist familielid. En de wonden zijn diep. In veel Marokkaanse families is iemand te vinden die slachtoffer is geworden van het regime. Na twee mislukte staatsgrepen begin jaren zeventig trad koning Hassan II keihard op tegen een ieder die in zijn ogen een gevaar vormde voor de monarchie. Niet alleen politieke leiders van extreemlinkse groeperingen en studenten, ook mens en die zich verre hielden van politiek, verloren hun baan of werden zonder proces opgesloten. De omwenteling kwam begin jaren negentig, toen Hassan II een officieel bezoek wilde brengen aan de Verenigde Staten. De Marokkaanse koning was alleen welkom als alle politieke gevangenen van Tazmamart werden vrijgelaten, kreeg hij te horen. Een dertigtal overlevenden kwam meer dood dan levend te voorschijn. Tientallen andere slachtoffers werden teruggevonden in een naamloos graf. De commissie wil de slachtoffers hun waardigheid teruggeven door hun persoonlijke verhalen te archiveren, en ze heeft uit alle provincies van Marokko en zelfs uit Nederland dossiers ontvangen. Zo'n 16.000 daarvan worden in behandeling genomen. Ongeveer vijfhonderd dossiers gaan over vermisten van wie de familie wil weten hoe, wanneer en waar hun dierbare is overleden. De eerste uitzenddatum staat gepland voor eind deze maand of begin volgend jaar. Naast de getuigenissen wil de staatstelevisie veel aandacht besteden aan de periode onder Hassan II. Het tv-programma 'Enquete' heeft voor het eerst gefilmd in de geheime gevangenis Agdz. De commissie hoopt zo een debat te op gang te brengen over deze periode uit de Marokkaanse geschiedenis om daarna deze zwarte bladzijde voorgoed te kunnen omslaan. Of dat gaat lukken is de grote vraag, want er is veel kritiek op de werkwijze van de commissie. Zo zullen tijdens de openbare verhoren op televisie en in het eindrapport geen namen van daders worden genoemd. Onacceptabel, vinden sommige mensenrechtenorganisaties. Veel verantwoordelijken van destijds bekleden nu nog steeds openbare functies. Zo staat parlementslid Mahmoed Harchane bekend om zijn martelpraktijken als oud-politiecommissaris. "Wij geen tribunaal. Wie berechting wil van de daders, kan naar de rechter stappen," zegt commissielid Driss Elyazami. "Het is belangrijker na te denken over maatregelen die herhaling voorkomen, dan een paar honderd verantwoordelijken aan te wijzen."
Na al die gruwelijke berichten uit de Nederlandse geschiedenis vond ik dat dit bericht over de geschiedenis over Marokko niet gemist kon worden.
Zijn hier nog familieleden van de slachtoffers actief?
Zoughbia
13-12-2004, 11:55
Mijn familie was wel actief in de oppositie maar gelukkig geen slachtoffer geworden van het geweld. Alhoewel ik wel een paar familieleden van slachtoffers goed ken.
Aselhiej
13-12-2004, 12:04
Ik zie het ook als een PR-stunt. Puur om de economische problemen even te doen vergeten.
Rebel_1963
13-12-2004, 12:16
Zie je, dit soort onderwerpen liggen te gevoelig of men weet er niks van. Vandaar dat men er niet echt op reageert, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten.
Ik geef toe, de marokkaanse geschiedenis ken ik niet.
Zoughbia
13-12-2004, 12:20
Ben jij Marokkaans?????
Ik heb altijd gedacht dat je Indisch bent.
Rebel_1963
13-12-2004, 12:21
Ben jij Marokkaans?????
Ik heb altijd gedacht dat je Indisch bent.
Ja, ik ben Indisch. Ik ken de marokkaanse geschiedenis niet of nauwelijks, zou er best wat meer over willen weten.
crescendo
13-12-2004, 12:22
Mijn familie was wel actief in de oppositie maar gelukkig geen slachtoffer geworden van het geweld. Alhoewel ik wel een paar familieleden van slachtoffers goed ken.
Al in de jaren '60 waren er in NL Marokkanen, die niet terug konden, omdat ze de oppositie hadden gesteund.
Zover ik kan zien, loopt hier precies de scheiding tussen de imperialistische Arabieren en onderdrukte Amazigh. Atlasleeuw kan hier waarschijnlijk meer over vertellen.
Ik raad je aan het boek Geschiedenis van Marokko te lezen van Herman Obedijn :)
Ik heb hem thuis liggen en er staat zoveel informatie in die ik als Marokkaanse niet kende :D
Daarnaast is er een mooie website gemaakt om Marokko te leren kennen dat is:
www.shoeff.com
keurdocent
13-12-2004, 12:34
Het regime moet verdwijnen alleen dan zullen we rusten. De Trias-politica is tot de dag van vandaag nog in handen van de koning. Wat er nu gebeurt is gewoon een beetje propaganda, kijk hoe goed we wel niet zijn. Niemand kan Hassan II en zijn trawanten berechten alleen Allah(=God=Jaweh). Hassan II is al dood en zijn trawanten weten TEVEEL, ze zouden wel eens verkeerde dingen kunnen zeggen, die het huidige regime zouden kunnen schaden.
Iedereen die geheimen dreigt te onthullen wordt geliquideerd. Kijk maar naar Moulay Hicham, de "buitenechtelijke" zoon van Hassan II (hij zou eigenlijk koning moeten zijn, hij is de oudste). Die afgelopen zomer is geliquideerd in Marbella, omdat hij dreigde alle geheimen van het koningshuis op te biechten.
Treurig om dit weer mee te maken in 2004 en onder de regering van Mohamed 6. Wat een teleurstelling :kwaad:
Rebel_1963
13-12-2004, 12:34
Ik raad je aan het boek Geschiedenis van Marokko te lezen van Herman Obedijn :)
Ik heb hem thuis liggen en er staat zoveel informatie in die ik als Marokkaanse niet kende :D
Daarnaast is er een mooie website gemaakt om Marokko te leren kennen dat is:
www.shoeff.com
Thank you!
Moet toch naar de bieb morgen, zal kijken of dat boek er is.
Zie je, dit soort onderwerpen liggen te gevoelig of men weet er niks van. Vandaar dat men er niet echt op reageert, terwijl dat eigenlijk wel zou moeten.
Ik vind het een goed initiatief van de Koning en er zijn genoeg mensen die er in Nederland en Marokko ook zo over denken.
Thank you!
Moet toch naar de bieb morgen, zal kijken of dat boek er is.
Graag gedaan ;)
In geschiedenisboeken slaat men meestal de "zwarte bladzijde" van de recente Marokkaanse geschiedenis 1965 tot 1975. Men springt meestal meteen van 1961/62 toen Hassan II aan de macht kwam naar 1975 toen Marokko de Westelijke Sahara inlijfde.
Ik heb het boek nog niet helemaal uitgelezen, maar ik zal daar op letten :D
Een goed initiatief is als hij voor de televisie komt en OP ZIJN MINST zich verontschuldigt voor de misdaden van zijn vader. Want nu krijgen de Side-kicks van de koning alle schuld, zoals Driss El Basri, de voormalige chef van de politie en voormalig minister van Binnenlandse Zaken. Die vent deed wat hem werd opgedragen door de koning.
En hoe wil jij de moord op Moulay Hicham afgelopen zomer noemen?? Ook een goed initiatief van Mohamed VI?? Hij heeft nota bene zijn halfbroer laten liquideren!!
:eek: Natuurlijk niet, die informatie over zijn halfbroer had ik niet.
Maar ik geef je groot gelijk, want die Driss El Basri was geen lieverdje en Mohamed de VI mocht hem niet, want hij was de rechterhand van zijn vader Koning Hassan.
Mohamed VI heeft hem voor de vorm uit de weg geruimd. Maar ga maar eens in Settat kijken in Marokko. De plaats waar Driss El Basri vandaan komt. Dan zie je in wat voor enorme rijkdom die man leeft.
Enkele jaren geleden hield een douanier een vrachtwagen tegen. Die vrachtwagen bleek van de zoon van Driss El Basri te zijn. De zoon van Driss El Basri kwam persoonlijk naar Tanger en sloeg die douanier keihard in het gezicht en zei: A Weld Al Kelb, Schkoen li gelek et7bas Asel3a djeli!! (vertaling: Hondenzoon, wie heeft je gezegd dat je mijn lading mag tegenhouden!!) Die mensen hebben nog steeds macht en ze weten teveel van de geheimen van het koningshuis.
Mijn vader heeft me verteld over Driss El Basri en zijn zoon en hoe corrupt ze zijn.
Maar Mohamed VI heeft geloof ik een aanvaring gehad met zijn vader over Driss El Basri, ik weet niet hoe het allemaal zit, maar dat is wat ik van mijn vader begrepen had.
Die douaniers zijn geen haar beter als de El Basri's, als het om kleinschalige corruptie gaat.
Ik mag ze niet en door heel West-Europa geen problemen bij de douane en kom je bij de Marokkaanse douane, dan is het laden en lossen, als je ze geen geld in handen schuift.
Maar geld of macht speelt zeker een grote rol in Marokko.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.