Bekijk originele versie : jongste sterrenstelsel ooit waargenomen
Astronomen van de Universiteit van Virginia hebben met de Hubble-telescoop mogelijk het jongste sterrenstelsel ooit waargenomen. Het stelsel is ongeveer vijfhonderd miljoen jaar oud. Ons eigen sterrenstelsel is met een leeftijd van twaalf miljard jaar ruim, twintig maal ouder.
Het baby-sterrenstelsel, I Zwicky 18, heeft zich pas dertien miljard jaar na de oerknal gevormd. De eerste sterren binnen het stelsel ontstonden zo'n vijfhonderd miljoen jaar geleden. De laatste sterren ontstonden slechts vier miljoen jaar geleden. Omdat de sterren relatief gezien nog erg jong zijn, biedt dit voor de sterrenkundigen een uitstekende mogelijkheid om een helder beeld te krijgen van de eerste sterrenstelsels in het universum. Het stelsel is niet alleen het jongste dat ooit is waargenomen, het bevindt zich met zo'n 45 miljoen lichtjaren ook nog eens op een relatief korte afstand van ons eigen sterrenstelsel.
I Zwicky 18 werd in 1930 al vermeld op een lijst van zo'n 30.000 relatief nabije sterrenstelsels. De Zwitserse astronoom Fritz Zwicky stelde deze lijst samen door de hemel van het noordelijke halfrond te fotograferen. Het vermoeden bestond al onder astronomen dat het om een jong sterrenstelsel ging. Met behulp van de Hubble-telescoop kon dit vermoeden nu bevestigd worden.
Bron: Planet.nl
Zouden er levende wezens op wonen. Zou er ook een ster zijn met dezelfde atmossfeer als hier op aarde :(
Best eng eigenlijk en toch zeer interresant.
Zouden er levende wezens op wonen. Zou er ook een ster zijn met dezelfde atmossfeer als hier op aarde :(
goeie vraag.. zou iemand een antwoord willen geven??
ooohh niemand???
waar zijn de mensen van de revolutitheorie???
Maar niet erg relevant eigenlijk.
Ik bedoel, 45 miljoen lichtjaren verderop is nogal ver weg.
Dus of daar leven is of niet, doet weinig ter zake.
We zullen nooit kennis maken.
fire_fighter
10-12-2004, 23:03
Maar niet erg relevant eigenlijk.
Ik bedoel, 45 miljoen lichtjaren verderop is nogal ver weg.
Dus of daar leven is of niet, doet weinig ter zake.
We zullen nooit kennis maken.
speek for yourself :p
fire_fighter
10-12-2004, 23:08
Een ster heeft nooit een atmosfeer of bestaat volledig uit atmosfeer een ster bestaat namelijk volledig uit gassen. Iedere planeet heeft in meerdere of mindere mate een atmosfeer. Dat zijn namelijk gewoon gassen die door de zwaartekracht van de planeet wordt aangetrokken. Deze planeten zijn ook nog erg jong en hebben waarschijnlijk nog geen atmosfeer als de onze opgebouwt. De kans op leven is wel aanwezig maar kleiner dan sterrenstelsels die langer bestaan.
Zouden er levende wezens op wonen. Zou er ook een ster zijn met dezelfde atmossfeer als hier op aardeZoals firefighter al opmerkte, je heb het waarschijnlijk over planeten?
Hoe dan ook, als je het hebt over het sterrestelsel uit het bericht van Tim, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat zich daar al leven heeft ontwikkeld. Het sterrenstelsel is pas 500 miljoen jaar oud. Als zich al planeten hebben gevormd dan zijn die nog bezig met afkoelen. Als voorbeeld: onze aarde had alleen al 800 miljoen jaar nodig voordat zij zover afgekoeld was dat zich de eerste gesteenten konden vormen, laat staan 'leven'. 500 miljoen jaar oude planeten zijn nog te jong.
Zoals firefighter al opmerkte, je heb het waarschijnlijk over planeten?
Hoe dan ook, als je het hebt over het sterrestelsel uit het bericht van Tim, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat zich daar al leven heeft ontwikkeld. Het sterrenstelsel is pas 500 miljoen jaar oud. Als zich al planeten hebben gevormd dan zijn die nog bezig met afkoelen. Als voorbeeld: onze aarde had alleen al 800 miljoen jaar nodig voordat zij zover afgekoeld was dat zich de eerste gesteenten konden vormen, laat staan 'leven'. 500 miljoen jaar oude planeten zijn nog te jong.
Mee eens, al is het wel zo dat als je uitgaat van het feit dat het heelal evenredig naar alle kanten uitdijdde, er aan de andere kant van het heelal best planeten in een zonnestelsel kunnen bestaan met dezelfde voorwaarden als de aarde.
Maar zoals Tonk al schreef, met evt. levende wezens daar zullen wij nooit kennismaken, daar ze te ver weg leven om kennis te maken volgens de huidige staat van de wetenschap.
Mee eens, al is het wel zo dat als je uitgaat van het feit dat het heelal evenredig naar alle kanten uitdijdde, er aan de andere kant van het heelal best planeten in een zonnestelsel kunnen bestaan met dezelfde voorwaarden als de aarde.
Maar zoals Tonk al schreef, met evt. levende wezens daar zullen wij nooit kennismaken, daar ze te ver weg leven om kennis te maken volgens de huidige staat van de wetenschap.
Ook mee eens :) Ik had het dan ook alleen over het sterrenstelsel uit jou post.
De vraag of er zich ergens anders in ons universum leven heeft ontwikkeld is dan ook van een hele andere orde. Statistisch gezien is die kans zeer groot. Alleen is de kans dat wij die ooit zullen ontmoeten zeer klein gezien de grote afstand (of we (of zij) moeten een manier verzinnen om sneller dan het licht te reizen of om b.v. wormholes te gebruiken om grote afstanden snel te overbruggen, maar beide mogelijkheden zijn niet erg waarschijnlijk. Maar zeg nooit nooit :) )
OK we begrijpen elkaar. ;) Nee, gelukkig hebben jij en ik niet één grote waarheid v.w.b. (on)mogelijkheden in het universum.
@Tim: Nu we trouwens toch zo lekker wetenschappelijk bezig zijn, wist je dat de lichtsnelheid inmiddels is doorbroken? Ik vond het nieuws dermate revolutionair dat ik er indertijd niet over uitgepraat raakte. Maar de meeste mensen tegen wie ik het vertelde haalden alleen hun schouders op. Onbegrijpelijk vond ik dat. Alleen al de implicaties ervan. Niet zozeer dat er op dit moment al praktische toepassingen voor zijn, maar het feit alleen al dat er een grens is doorbroken die decennia lang als 'absoluut' gold!
Het kan best zijn dat er binnen korte tijd een uitvinding wordt gedaan die interstellar ruimtereizen heel goed mogelijk maakt. Eigenlijk verwacht ik ook wel zo een vinding op korte termijn.
Die kans is er wel, maar ik schat hem toch vrij klein in, zeker op korte termijn. Over een paar honderd jaar misschien. Hoe verder in de toekomst hoe groter de kans (vooropgesteld dat het inderdaad technisch mogelijk is). Maar in de komende paar jaren verwacht ik een dergelijke doorbraak nog niet.
De lichtsnelheid is inmiddels al 2 jaar geleden gebroken, alleen wellicht is het wel zo goed erbij te vertellen dat ze met licht zelf de lichtsnelheid hebben doorbroken. Maar het heeft in iedergeval toe geleid dat (wat je zei) een aantal mensen heeft overtuigt dat snelheden hoger dan de lichtsnelheid mogelijk zijn.
En vreemd genoeg werd het doorbreken van de geluidsbarriere als bijzonderder gezien door de wereld. Maar ja.... de geluidsneheid kunnen mensen wellicht nog bevatten en lichtsnelheid niet.
4 jaar geleden ;) Maar jij had het dus ook gelezen? Ik vond het onbegrijpelijk dat het nieuws zo ongemerkt aan de meesten voorbij ging. Ik vond het toen een van de meest belangwekkende dingen die ik ooit gelezen had. Maar ja, misschien is ik wel teveel nerd :)
@Tim: Nu we trouwens toch zo lekker wetenschappelijk bezig zijn, wist je dat de lichtsnelheid inmiddels is doorbroken? Ik vond het nieuws dermate revolutionair dat ik er indertijd niet over uitgepraat raakte. Maar de meeste mensen tegen wie ik het vertelde haalden alleen hun schouders op. Onbegrijpelijk vond ik dat. Alleen al de implicaties ervan. Niet zozeer dat er op dit moment al praktische toepassingen voor zijn, maar het feit alleen al dat er een grens is doorbroken die decennia lang als 'absoluut' gold!
Wat je bedoel je met de lichtsnelheid doorbroken.
Heb je link die dit uitlegd ?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.