Bekijk originele versie : De Verschillende PersoonlijkheidsStoornissen
Salaam mensen..
Sommige zeer moeilijke mensen kunnen eventueel aan één of meerdere persoonlijkheidsstoornissen lijden.
Er zijn vele soorten stoornissen..laten we deze kennen..misschien lijd ik of jij aan één va deze zonder dit te weten..het kan.. ;)
Deze stoornissen zijn soms irritant en komen uit een zeer slechte gewoonte..of door een afwijking in de hersenen..Allah'o a3lam..
Incha'allah bestaat er een genezing voor..natuurlijk is het van belang dat men van zich weet dat er een storing is en men deze wil oplossen..zoniet, is er geen genezing mogelijk..
Laten we kijken wat voor storingen er allemaal bestaan..
camiliaa
18-01-2003, 21:40
IK BEN DE ERGSTE SAFIII :maf3:
Paranoïde Persoonlijkheidsstoornis
Diagnostische criteria voor de paranoïde persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV):
De cliënt heeft een diepgaand wantrouwen en achterdocht ten opzichte van anderen waardoor beweegredenen van anderen geïnterpreteerd worden als kwaadwillig. Dit kan onder andere blijken uit het volgende. De cliënt:
vermoedt vaak, zonder gegronde redenen, dat anderen hem buitensluiten, schade berokkenen of bedriegen.
wordt gepreoccupeerd door ongerechtvaardigde twijfels aan de trouw of betrouwbaarheid van anderen.
neemt anderen met tegenzin in vertrouwen, op grond van de ongerechtvaardigde vrees dat de informatie tegen hem gebruikt zal worden.
zoekt achter onschuldige opmerkingen of gebeurtenissen verborgen vernederingen en bedreigingen.
is halsstarrig rancuneus, vergeeft geen vernederingen, aangedaan onrecht of kleineringen.
bespeurt kritiek op zijn karakter of reputatie en reageert dan snel met woede.
is terugkerend achterdochtig betreffende de trouw van de partner.
Toelichting:
Paranoïde mensen zijn vaak angstig en zien overal dreigingen. Zij ervaren contact met anderen als bedreigend en stellen zich agressief, kwaadaardig en wantrouwend op om zich tegen dit gevoel van bedreiging te weer te stellen. Het contact met hen verloopt problematisch en kenmerkt zich wordt door veel conflicten. Zij zullen daardoor anderen niet snel aan zich binden en steun, bescherming en waardering van anderen afwijzen of met veel wantrouwen benaderen. Ze leven vaak geïsoleerd en zoeken problemen voor oplossingen liever in zichzelf.
Het denken van mensen met PPS wordt gekenmerkt door wantrouwen en achterdocht. Deze houding leidt tot een slecht sociaal funktioneren. Soms lijden deze mensen ook aan klachten met psychotische kenmerken.
Bronnen: 10,14
* De DSM-IV-criteria zijn overgenomen uit: Beknopte Handleiding bij de Diagnostische Criteria van de DSM-IV.
Onslaught
18-01-2003, 21:47
wejowwwwwww tel me about het:D
Allah ychafihoum..amin..en dit is bedoelt voor allen die eraan lijden..
Het is geen lachertje als je deze stoornis hebt..je voelt je heel slecht bij.. :(
Onslaught
18-01-2003, 21:54
ik weet gekkerd, aleen soms lijk het zo, of vergeet wat ik zei is lang evrhaal maar ik snap je MJ
Origineel gepost door Onslaught
ik weet gekkerd, aleen soms lijk het zo, of vergeet wat ik zei is lang evrhaal maar ik snap je MJ
Ok.. :)
Nu Nr 2
Schizoïde Persoonlijkheidsstoornis
Diagnostische criteria voor de schizoïde persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV):
De cliënt ervaart een diepgaand patroon van afstandelijkheid in sociale relaties en beperkingen in het uiten van emoties in sociale situaties. Dit kan onder andere blijken uit het volgende. De cliënt:
beleeft vaak geen behoefte aan, noch plezier in hechte relaties, inclusief het tot een familie behoren.
kiest vrijwel activiteiten die alleen gedaan moeten worden.
heeft weinig of geen belangstelling voor sexuele ervaringen met een ander.
heeft geen intieme vrienden of vertrouwelingen buiten zijn familie.
lijkt onverschillig voor lof of kritiek van anderen.
reageert afstandelijk, kil en emotioneel afgevlakt.
Onslaught
18-01-2003, 21:59
hahaha neee ik was serieus gekkerd er is geen nr 2 maar ja:)
Toelichting
Schizoïde mensen zijn vaak teruggetrokken en erg stil in het contact met anderen. Zij leven vaak alleen, doen dingen alleen en beleven weinig of geen genoegen aan deze activiteiten. Zij uiten zich weinig in contact met anderen waardoor het contact vaak als saai en nutteloos wordt beleefd. Zij zullen zich niet aan anderen binden en steun van anderen afwijzen. Hun leven ziet er vaak geïsoleerd uit.
Het denken van mensen met SPS wordt gekenmerkt door afstandelijkheid en kilheid. Deze houding leidt tot een slecht sociaal funktioneren. Soms lijden deze mensen ook aan klachten met psychotische kenmerken.
Bronnen:4, 10,14
* De DSM-IV-criteria zijn overgenomen uit:
Vandereycken, W, Hoogduin, CAL & Emmelkamp, PMG (2000). Handboek Psychopathologie, deel 1 basisbegrippen. Bohn Stafleu Van Loghum, Houten.
Origineel gepost door Onslaught
hahaha neee ik was serieus gekkerd er is geen nr 2 maar ja:)
Ik bedoel persoonlijkheidsstoornis nr 2 :D
Er zijn zo'n 11 storingen..en deze ga ik hier plaatsen..met hun toelichting..als informatie
Origineel gepost door leila19
de meeste vrouwen zouden het borderline type in zich hebben ,dit is dus bewezen uit een onderzoek..dus ladyyyyyyyyyyyyyzzzzzzzzz
Hee..thanks Leila..
Borderline..hmmm..wat hebben dan de mannen het meest ??
Borderline Persoonlijkheidsstoornis
Bianca
voelt zich al jarenlang ongelukkig, er hoeft vaak maar iets te gebeuren of ze ziet het niet meer zitten. Toch kan ze zich ook snel weer goed voelen. Nu is ze halverwege haar opleiding sociaal pedagogische hulpverlening gestopt. Ze kan het niet meer volhouden en twijfelt ook of ze hier wel mee door wil gaan. Ze heeft ook net een nieuwe vriend en maakt veel ruzie met hem. Ze snapt niet dat hij niet bij haar weg gaat, ze kan zo tekeer gaan tegen hem. Daarna voelt ze zich zo rot dat ze veel te veel gaat eten en vaak zichzelf snijdt in haar bovenarm. Dan wordt ze even rustiger. Maar ze schaamt zich er ook voor. Durft daarom nooit mee te sporten, dan zouden ze haar littekens zien....
Diagnostische criteria voor de borderline persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV):
Pogingen om uit alle macht te voorkomen dat hij in de steek gelaten wordt (of hier nu feitelijk aanleiding voor bestaat is niet belangrijk; het kan ook zijn dat de verlating slechts in de verbeelding van de patiënt dreigt).
Onevenwichtige en intense relaties waarin de ander nu eens geïdealiseerd en dan weer als waardeloos beschouwd wordt.
Een identiteitsstoornis, waarbij het beeld dat de patiënt van zichzelf heeft en de manier waarop hij over zichzelf oordeelt opvallend gestoord, vervormd of onevenwichtig is.
Een tekort aan zelfbeheersing waardoor de patiënt zichzelf schade berokkent (dit tekort moet zich op ten minste twee gebieden manifesteren; voorbeelden: geld verkwisten, risico’s nemen met seks, drugsmisbruik, roekeloos autorijden, vreetbuien).
Terugkerend suïcidaal gedrag, terugkerende suïcidale gestes en dreigen met zelfdoding, automutilatie.
Een onevenwichtige stemming, die toegeschreven kan worden aan de neiging te emotioneel reageren (bijv. perioden van diepe ontstemming, geïrriteerdheid of angst, die meestal een paar uur en zelden langer dan een paar dagen duren).
Zich chronisch ‘leeg’ voelen.
Misplaatste, hevige woede of het onvermogen gevoelens van boosheid te beheersen (bijvoorbeeld regelmatig terugkerende driftbuien, constante woede, vechtpartijen).
Voorbijgaande, met stress samenhangende vorming van waanachtige ideeën of ernstige dissociatieve symptomen.
-xxx-Rachida
19-01-2003, 19:36
Spelen leeftijd en geslacht een rol in de genoemde stoornissen?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.