Bekijk originele versie : Islamitische partij met Rabbae als leider!
BintElmagreb
08-12-2004, 19:03
Salaam o alaikom allemaal!
Zou het wat zijn, een Islamitische politieke partij met Mohammed Rabbae als partijleider?
Wassalaam.
ik denk het wel...
maar ik denk dat het dan vooral tegengewerkt gaat worden door andere partijen...
BintElmagreb
08-12-2004, 19:07
Daar kun je nu al vanuit gaan dat het tegengewerkt zal worden.
Is het niet zo dat praktiserende moslims niet worden vertegenwoordigd?
Wassalaam.
Salaam o alaikom allemaal!
Zou het wat zijn, een Islamitische politieke partij met Mohammed Rabbae als partijleider?
Wassalaam.
Nou, het gaat om de oprichting van een conservatieve islampartij, een soort SGP maar dan op conservatief-islamitische basis. Dat zijn in Nederland altijd kleine partijen.
Zo'n partij is zeker nuttig. Mensen die conservatief zijn kunnen in zo'n partij een opvattingen herkend zien en hun belangen behartigd. Hun streven naar hun doelstellingen wordt dan ingebed in onze democratische staatsvorm en maakt zo'n partij respectabel.
Rabbea komt uit Groen Links, dat is een vooruitstrevende partij, die overigens religie afwijst. Rabbea is misschien een goede kandidaat maar dan is zijn geloofsopvatting omgekeerd evenredig ouderwets als zijn lidmaatschap van Groen Links vooruitstrevend was.
Je kunt van de oudere moslimNederlander niet verwachten dat zij al die modernisering die de islam zal meemaken zullen goedkeuren. Om het streven naar allerlei idealen te kanaliseren en een wettelijk karakter te geven is een conservatief-islamitische partij wenselijk en feitelijk noodzakelijk.
Interessant is dan ook een topic hier over het oprichten van een islamitische partij voor jonge Marokkanen. Waarbij hen onmiddellijk de vraag zal worden gesteld of Turkse Nederlanders zich ook kunnen aansluiten.
De oprichting van een vooruitstrevende islamitische partij lijkt dan ook een kwestie van tijd.
Scottie.
Lohengrin
08-12-2004, 19:10
ik denk het wel...
maar ik denk dat het dan vooral tegengewerkt gaat worden door andere partijen...
Nee, juist niet. Die willen juist dolgraag dat (een gedeelte van) de moslims vertegenwoordigd is. Dan weten ze tenminste ook wat ze eraan hebben.
Kijk, nu is het altijd nog maar gissen hoe conservatief of juist liberaal de meeste moslims in NL zijn. Wordt er nu een partij opgericht die erg conservatief is - ze vinden bijv. dat vrouwen hoofddoeken moeten dragen - en heel veel moslims stemmen daarop, dan weten we gelijk hoe over een aantal zaken wordt gedacht in "de moslimgemeenschap". Andersom geldt dat natuurlijk ook (bij een liberale partij).
minous21
08-12-2004, 19:17
Mohammed Rabbae ? Is een "liberale moslim" teministe zo ken ik hem.........!
Accepteren moslims dat wel (sommige dan) of willen (we) die El moumni aan het hoofd?
Ik vroeg het me gewoon af....(dus val me niet aan!!)
BintElmagreb
08-12-2004, 19:26
Mohammed Rabbae staat inderdaad bekend als een liberale moslim. Hij staat ook niet bekend als iemand met radicale gedachten of ideeen.
Het is ongetwijfeld een feit dat zo'n partij niet representatief is voor de gehele moslimgemeenschap hier in Nederland.
Moslims staan, over het algemeen, bekend als liberale en gematigde geloofsbelijders. Het is de Hofstadgroep die er een extremistisch beeld aan geeft.
Kijk naar het geven van een hand aan vrouwen. Bij de bijeenkomst in Soesterberg waren er rond de 50 imaams uitgenodigd en maar 1 van hen die geen hand heeft gegeven aan minister Verdonk.
Als de moslims echt zo extremistisch en conservatief waren, had geen ene imaam de handgeschudt met Verdonk.
Wassalaam.
mocroOtje90
08-12-2004, 19:41
Ik zou het wel top vinden als er een islamitische partij zou zijn, maar dan iemand anders als partijleider...
BintElmagreb
08-12-2004, 19:44
Ik zou het wel top vinden als er een islamitische partij zou zijn, maar dan iemand anders als partijleider...
Wie had je in gedachte...?
Wassalaam.
:zwaai:
MariamaMslma
09-12-2004, 12:58
Nee, juist niet. Die willen juist dolgraag dat (een gedeelte van) de moslims vertegenwoordigd is. Dan weten ze tenminste ook wat ze eraan hebben.
Kijk, nu is het altijd nog maar gissen hoe conservatief of juist liberaal de meeste moslims in NL zijn. Wordt er nu een partij opgericht die erg conservatief is - ze vinden bijv. dat vrouwen hoofddoeken moeten dragen - en heel veel moslims stemmen daarop, dan weten we gelijk hoe over een aantal zaken wordt gedacht in "de moslimgemeenschap". Andersom geldt dat natuurlijk ook (bij een liberale partij).
Maar dan bots je weer tegen het probleem op van vertegenwoordiging. Er bestaan zo veel verschillen binnen de moslim gemeenschap in Nederland dat het heel moeilijk wordt om hier 1 stem uit naar voren te brengen.
Het verschil in afkomst zou niet mee mogen spelen, maar juist het verschil in afkomst maakt het verschil in stroming.
En ik vraag me af wat de doelstellingen van een islamitische partij zullen zijn. Ik denk dat je eerst moet kijken naar wat de agenda van een dergelijk partij zal zijn voor we spreken over een lijsttrekker.
Het idee klinkt prachtig en ontzettend nodig, maar ik vraag me af hoe zich dat vorm gaat geven.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.