Bekijk originele versie : Afstand doen van de Nederlandse nationaliteit
minous21
08-12-2004, 18:32
Hallo mensen,
Afstand doen van de Nederlandse nationaliteit, wie heeft er ervaring mee?
Moet je dan bij de IND een aanvraag doen voor een verblijfsvergunning?
Hoe zit het met de leges?
Graag serieuze reacties.
Groetjes Minousje
Pleeborstel
08-12-2004, 18:41
Geen idee, maar als je dat doet dan kun je geloof ik ambtelijke beroepen (bijvoorbeeld politie, gemeente, enzo) niet meer uitoefenen omdat je daar de Nederlandse nationaliteit voor nodig hebt. Weet niet zeker of dat helemaal klopt wat ik zeg maar ik had dat van iemand begrepen die bij de politie wilde werken maar dat niet kon omdat de Nederlandse nationaliteit ontbrak en daar hadden ze dat zo verteld...
En tja, een verblijfsvergunning is tegenwoordig een kostbare aangelegenheid. Voorheen vroeg je hem aan bij de vreemdelingenpolitie en was ie gratis maar sinds januari van dit jaar doe je dat bij de gemeente waar je woont. Die hebben een vreemdelingenloket. In feite is dat een afdeling van de IND die daar huishoudt. Een verblijfsvergunning schijnt €285 te kosten...Kijk op www.ind.nl voor meer informatie hierover. Je kunt uiteraard ook via Google wat rondsnuffelen op internet. Wie weet vind je daar een antwoord op je vragen :)
P.S. Wil jij soms afstand doen van de Nederlandse nationaliteit?
Afstand van de Nederlandse nationaliteit komt tot stand door het afleggen van een betrekkelijk eenvoudige verklaring, waardoor de Nederlandse nationaliteit verloren gaat.
Bezit een meerderjarige 2 of meer nationaliteiten, waarvan 1 de Nederlandse is en stelt hij niet langer prijs op de Nederlandse nationaliteit, dan kan van die nationaliteit afstand gedaan worden. De overheid heeft geen mogelijkheid om dat tegen te gaan. Door het doen van afstand gaat de Nederlandse nationaliteit verloren.
Wat kost het?
Aan het afleggen van de verklaring van afstand zijn geen kosten verbonden.
Voor verdere informatie wenden tot...
Nadere informatie kan verkregen worden bij de Dienst Burgerzaken;
telefoon: 010-4172558 / 4172342
Op welke openingstijden kan het verkregen worden?
Het afleggen van de verklaring kan alleen tijdens de dagopenstelling van Burgerzaken.
Door wie kan het verkregen worden?
Iedere meerderjarige Nederlander, die behalve de Nederlandse, ook nog een andere nationaliteit bezit.
Welke gegevens moet u leveren?
Naam, geboortedatum en adres van degene die de verklaring wil afleggen
Huidige nationaliteiten
Welke overige documenten moet u meenemen?
Geldig legitimatiebewijs (b.v. paspoort of rijbewijs)
Eventueel bewijs van bezit van een andere nationaliteit
Welke formulieren heeft u nodig?
Kennisgeving op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap (wordt bij het afleggen van de verklaring door de medewerker Burgerzaken ingevuld).
Welke gegevens moet u leveren?
Naam, geboortedatum en adres van degene die de verklaring wil afleggen
Huidige nationaliteiten
Welke overige documenten moet u meenemen?
Geldig legitimatiebewijs (b.v. paspoort of rijbewijs)
Eventueel bewijs van bezit van een andere nationaliteit
Welke formulieren heeft u nodig?
Kennisgeving op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap (wordt bij het afleggen van de verklaring door de medewerker Burgerzaken ingevuld).
Welke procedure wordt gevolgd?
Er is slechts sprake van één enkele stap (het afleggen van de verklaring).
De doorlooptijd
Geen doorlooptijd.
Het resultaat
Zodra u de verklaring heeft afgelegd, heeft u de Nederlandse nationaliteit verloren, mits aan de voorwaarden is voldaan.
De vervolgacties
Indien de verklaring van afstand heeft geleid tot verlies van de Nederlandse nationaliteit, dan heeft dat o.m. tot gevolg:
Dat het verlies van de nationaliteit in de basisadministratie persoonsgegevens zal worden aangetekend.
Dat aan u afgegeven Nederlandse reisdocumenten moeten worden ingeleverd.
Dat u zich voor het aanvragen van een vergunning tot verblijf moet wenden tot de Vreemdelingendienst.
Mogelijkheden voor bezwaar en beroep
Heeft u de verklaring afgelegd en wordt ten aanzien van u geconcludeerd dat niet aan de voorwaarden is voldaan, waardoor u de Nederlandse nationaliteit niet verloren heeft, dan kunt u, indien u het daarmee niet eens bent, ingevolge artikel 17 van de Rijkswet op het Nederlanderschap, de rechtbank te 's-Gravenhage verzoeken vast te stellen dat u de Nederlandse nationaliteit niet (meer) bezit. U heeft daarvoor een advocaat nodig.
Wordt uw verzoek afgewezen, dan kunt u daartegen uitsluitend beroep in cassatie instellen bij de Hoge Raad der Nederlanden.
Rijkswet op het Nederlanderschap (wet van 19 december 1984, Stb. 628).
Pleeborstel
08-12-2004, 18:44
Ben jij het ook al zat meid? :(
Hee, jij ook al :traan1: Ik snap het wel hoor. We schieten niks op met dat rode boekje als Marokkanen... :(
minous21
08-12-2004, 18:53
Thanks heren!
Ik heb plannen om over drie jaar voorgoed Nederland te verlaten, dus ik wil eerst alles uitzoeken. Ik mag dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben (heb ik mijn hele leven lang al, mijn ouders hebben daar vroeger voor gekozen) maar ik voel me hier (helaas) steeds minder thuis.
eerst hier nog het e.e.a. afronden en dan over 3 a 4 jaar weggaan.
Nog iets anders, ik heb gek genoeg ook geen Marokkaanse nationaliteit, die moet ik dan ook gaan aanvragen...?
Pleeborstel
08-12-2004, 19:00
Thanks heren!
Ik heb plannen om over drie jaar voorgoed Nederland te verlaten, dus ik wil eerst alles uitzoeken. Ik mag dan wel de Nederlandse nationaliteit hebben (heb ik mijn hele leven lang al, mijn ouders hebben daar vroeger voor gekozen) maar ik voel me hier (helaas) steeds minder thuis.
Nog iets anders, ik heb gek genoeg ook geen Marokkaanse nationaliteit, die moet ik dan ook gaan aanvragen...?
Ja, dat kun je dan doen op het Marokkaanse consulaat als het goed is. Zal geen probleem zijn. Vraag het even aan je ouders als het kan. Komt goed.
Je bent trouwens niet de enige die weg wil uit Nederland :( Ik wil ook al jaren weg en ben nu ook bezig met mijn situatie op orde te maken voor de hel gaat losbreken hier. In het begin dacht ik dat ik de enige was maar nu lees ik dat jij ook al weg wil...En ik ken nog meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten. :(
Trouwens, wil je naar Marokko, Minousje? Of toch een ander land :)
Zoughbia
08-12-2004, 19:05
Thanks heren!
Ik neem aan dat jouw vader Marokkaans is. Zo ja, dan heb je de nationaliteit ook al. Je hebt toch wel een Marokkaanse id-pas(La Carte Nationale) de paspoort kun je dan nog aanvragen bij het Marokkaanse consulaat (ze kunnen daar erg moeilijk gaan doen dus dat zal wel lang duren)
minous21
08-12-2004, 19:06
Ja, dat kun je dan doen op het Marokkaanse consulaat als het goed is. Zal geen probleem zijn. Vraag het even aan je ouders als het kan. Komt goed.
Je bent trouwens niet de enige die weg wil uit Nederland :( Ik wil ook al jaren weg en ben nu ook bezig met mijn situatie op orde te maken voor de hel gaat losbreken hier. In het begin dacht ik dat ik de enige was maar nu lees ik dat jij ook al weg wil...En ik ken nog meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten. :(
Er zijn er meer, het ironische is is dat bijna iedereen die ook "weg wil" een goede baan heeft (HBO of WO niveau).
Ik wil heel graag naar Marokko, ik heb een HBO diploma en ben nu bezig met mijn master. Ik ga in september beginnen met een module arabisch en frans aan de universiteit.
Waar wil jij naar toe?
Zoughbia
08-12-2004, 19:09
Was ook van plan dat je te gaan vragen. :o :D
minous21
08-12-2004, 19:11
Ik neem aan dat jouw vader Marokkaans is. Zo ja, dan heb je de nationaliteit ook al. Je hebt toch wel een Marokkaanse id-pas(La Carte Nationale) de paspoort kun je dan nog aanvragen bij het Marokkaanse consulaat (ze kunnen daar erg moeilijk gaan doen dus dat zal wel lang duren)
Ik heb geen la carte, maar die ga ik heel snel aanvragen! Morgen maar bellen naar Den bosch.
Bedankt!
Liefs Minousje :)
Zoughbia
08-12-2004, 19:12
Er zijn er meer, het ironische is is dat bijna iedereen die ook "weg wil" een goede baan heeft (HBO of WO niveau).
Ik wil heel graag naar Marokko, ik heb een HBO diploma en ben nu bezig met mijn master. Ik ga in september beginnen met een module arabisch en frans aan de universiteit.
Waar wil jij naar toe?
Zelf denk ik er ook soms aan nederland te verlaten; het wordt waarschijnlijk of Spanje of Marokko, alleen moet ik dan nog wel aan mijn Spaans werken. Maar op dit moment heb ik het vrij druk met mijn studie dus dat laat ik wel voor later.
Pleeborstel
08-12-2004, 19:16
Waar wil jij naar toe?
Ik heb 5 jaar geleden een half jaar in Spanje in een hotel gewerkt en dat beviel heel goed. Het is wel hard werken voor minder geld dan hier maar je hebt zoveel minder zorgen. Ik heb een paar leuke contacten aan Spanje overgehouden. :) Mensen accepteren je daar zoals je bent en dat mis ik hier heel erg, al voordat ik daarnaartoe ging hoor. alles gaat maar over werk en geld in Nederland alsof er niets anders op de wereld is snap je :(
Ik heb slechts MBO (toeristische opleiding) maar ga in het nieuwe jaar beginnen met Frans. Dat vind ik zeer belangrijk. Ik beheers al Engels, Duits en Spaans. Das wel veel voor iemand die bij de post werkt... :D
Maar ik wil pleite omdat ik het hier ook niets vind. Al heb je HBO dan nog is het erg moeilijk. Ik kan HBO doen maar heb het geld er niet voor helaas...En ik ben al bijna 27 dus ik denk ook niet dat dat verstandig zou zijn. Tot slot vraag ik me af of ik wel alle capaciteiten ervoor heb.
Zoughbia
08-12-2004, 19:20
Ik heb 5 jaar geleden in Spanje gewerkt een half jaar en dat beviel heel goed. Het is wel hard werken voor minder geld dan hier maar je hebt zoveel minder zorgen. Ik heb een paar leuke contacten aan Spanje overgehouden. :) Mensen accepteren je daar zoals je bent en dat mis ik hier heel erg, al voordat ik daarnaartoe ging hoor. alles gaat maar over werk en geld in Nederland alsof er niets anders op de wereld is snap je :(
Ik heb slechts MBO maar ga in het nieuwe jaar beginnen met Frans. Dat vind ik zeer belangrijk. Ik beheers al Engels, Duits en Spaans. Das wel veel voor iemand die bij de post werkt... :D
Maar ik wil pleite omdat ik het hier ook niets vind. Al heb je HBO dan nog is het erg moeilijk. Ik kan HBO doen maar heb het geld er niet voor helaas...En ik ben al bijna 27 dus ik denk ook niet dat dat verstandig zou zijn :confused:
Waar werkte je precies in Spanje?? En wat deed je daar voor werk???
Ben benieuwd :o :)
En ik wens je verder nog veel succes met je opleiding Frans en hopelijk krijg je een mooie, goede baan.
minous21
08-12-2004, 19:22
Ik heb 5 jaar geleden in Spanje gewerkt een half jaar en dat beviel heel goed. Het is wel hard werken voor minder geld dan hier maar je hebt zoveel minder zorgen. Ik heb een paar leuke contacten aan Spanje overgehouden. :) Mensen accepteren je daar zoals je bent en dat mis ik hier heel erg, al voordat ik daarnaartoe ging hoor. alles gaat maar over werk en geld in Nederland alsof er niets anders op de wereld is snap je :(
Ik heb slechts MBO maar ga in het nieuwe jaar beginnen met Frans. Dat vind ik zeer belangrijk. Ik beheers al Engels, Duits en Spaans. Das wel veel voor iemand die bij de post werkt... :D
Maar ik wil pleite omdat ik het hier ook niets vind. Al heb je HBO dan nog is het erg moeilijk. Ik kan HBO doen maar heb het geld er niet voor helaas...En ik ben al bijna 27 dus ik denk ook niet dat dat verstandig zou zijn. Tot slot vraag ik me af of ik wel alle capaciteiten ervoor heb.
Een MBO diploma is een goede basis voor een HBO opleiding, gewoon doen zou ik zeggen. Heb je momenteel een baan? Zo ja ga dan eens informeren naar een HBO deeltijd studie....Het is wel duur maar het is een aftrekpost als je jaarlijkse aangifte doet bij de belastingdienst....
Spanje is ook een mooi land, een vriendin van mij heeft onlangs een huisje gekocht in Malaga.... :)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.