Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Marokkanen hebben mee gevochten tegen duitsland (WO II)

sisterlove
18-01-2003, 13:24

Marokkaanse dodenherdenking Door internetredacteur Meike Huber, 3 mei 2002 Op de militaire begraafplaats van West-Kapelle in Zeeland ligt een aantal Marokkaanse soldaten begraven, omgekomen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Als militairen in het Franse leger vochten ze in Europa tegen de Duitse overheersing. Daarbij verloren 70.000 man het leven. Toch voelen Marokkanen in Nederland zich over het algemeen nauwelijks betrokken bij dodenherdenking en bevrijdingsdag. Daarom besteedt het Haagse Volksbuurtmuseum op 4 mei speciale aandacht aan de Marokkaanse deelname aan de Tweede Wereldoorlog. Mohamed Achahboun, spreker tijdens de herdenking in het Volksbuurtmuseum, heeft zich de afgelopen jaren verdiept in het onderwerp. Hij is niet verbaasd over de onwetendheid van zijn landgenoten. "De eerste generatie Marokkanen die naar Nederland kwam, was grotendeels analfabeet. Zij hadden geen idee van hun betrokkenheid bij de Tweede Wereldoorlog. En wat je niet weet, kun je ook niet doorgeven. Dus ook de volgende generaties voelen er vaak weinig bij." Marokkaanse veteraan Voor de herdenking vroeg Achahboun de 79-jarige veteraan Ben Daoud naar Nederland te komen. De sergeant zat in dezelfde divisie als de omgekomen Marokkaanse soldaten die begraven liggen in West-Kapelle. Hij kende de jongens persoonlijk. Zijn onderdeel behoorde tot het Franse leger, en verdedigde vanuit Zeeland de toegang tot de Antwerpse havens. Ontsnapt aan de Duitsers "De groep van Daoud was te licht bewapend", vertelt Achahboun. "De Duitsers walsten met zwaar geschut over hen heen en dwongen hen tot capitulatie. Ben Daoud wist te overleven, samen met 25 anderen. Om aan de vijand te ontkomen, trokken ze hun uniform uit en sprongen in de Schelde. Na een koude zwemtocht van ruim twintig kilometer werden ze opgemerkt en opvangen door een Nederlander. Van hem kregen ze kleding, eten en onderdak. Na twee dagen onderduiken, werden ze op weg geholpen naar Belgiƫ en van daaruit konden ze terug naar Frankrijk. De sergeant is die behulpzaamheid nooit vergeten." Blijven waarschuwen De huidige spanningen in het Midden-Oosten dreigden even roet in het eten te gooien. Achahboun: "Ik heb zelfs even getwijfeld of ik wel een toespraak moest houden. Veel moslims maken zich boos over de joodse bezetting van Palestina. Het zou me ook niet verbazen als een aantal Marokkanen niet naar deze herdenking komt. Juist nu de dialoog tussen de westerse en de moslimwereld zo belangrijk is. En daarom zal ik toch mijn woord doen op 4 mei. We moeten blijven waarschuwen voor de ellende van oorlog. Bovendien is het belangrijk de Marokkaanse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Ook zij verdienen aandacht. Vrienden in oorlogstijd horen vrienden te blijven in tijd van vrede."

masterabdel
18-01-2003, 13:57
mskien bkietie fiya

miss_kreta
18-01-2003, 16:51
Goed stuk! :goedzo:

Kolonel_Major
18-01-2003, 17:02
Origineel gepost door sisterlove Marokkaanse dodenherdenking Door internetredacteur Meike Huber, 3 mei 2002 Op de militaire begraafplaats van West-Kapelle in Zeeland ligt een aantal Marokkaanse soldaten begraven, omgekomen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Als militairen in het Franse leger vochten ze in Europa tegen de Duitse overheersing. Daarbij verloren 70.000 man het leven. Toch voelen Marokkanen in Nederland zich over het algemeen nauwelijks betrokken bij dodenherdenking en bevrijdingsdag. Daarom besteedt het Haagse Volksbuurtmuseum op 4 mei speciale aandacht aan de Marokkaanse deelname aan de Tweede Wereldoorlog. Mohamed Achahboun, spreker tijdens de herdenking in het Volksbuurtmuseum, heeft zich de afgelopen jaren verdiept in het onderwerp. Hij is niet verbaasd over de onwetendheid van zijn landgenoten. "De eerste generatie Marokkanen die naar Nederland kwam, was grotendeels analfabeet. Zij hadden geen idee van hun betrokkenheid bij de Tweede Wereldoorlog. En wat je niet weet, kun je ook niet doorgeven. Dus ook de volgende generaties voelen er vaak weinig bij." Marokkaanse veteraan Voor de herdenking vroeg Achahboun de 79-jarige veteraan Ben Daoud naar Nederland te komen. De sergeant zat in dezelfde divisie als de omgekomen Marokkaanse soldaten die begraven liggen in West-Kapelle. Hij kende de jongens persoonlijk. Zijn onderdeel behoorde tot het Franse leger, en verdedigde vanuit Zeeland de toegang tot de Antwerpse havens. Ontsnapt aan de Duitsers "De groep van Daoud was te licht bewapend", vertelt Achahboun. "De Duitsers walsten met zwaar geschut over hen heen en dwongen hen tot capitulatie. Ben Daoud wist te overleven, samen met 25 anderen. Om aan de vijand te ontkomen, trokken ze hun uniform uit en sprongen in de Schelde. Na een koude zwemtocht van ruim twintig kilometer werden ze opgemerkt en opvangen door een Nederlander. Van hem kregen ze kleding, eten en onderdak. Na twee dagen onderduiken, werden ze op weg geholpen naar Belgiƫ en van daaruit konden ze terug naar Frankrijk. De sergeant is die behulpzaamheid nooit vergeten." Blijven waarschuwen De huidige spanningen in het Midden-Oosten dreigden even roet in het eten te gooien. Achahboun: "Ik heb zelfs even getwijfeld of ik wel een toespraak moest houden. Veel moslims maken zich boos over de joodse bezetting van Palestina. Het zou me ook niet verbazen als een aantal Marokkanen niet naar deze herdenking komt. Juist nu de dialoog tussen de westerse en de moslimwereld zo belangrijk is. En daarom zal ik toch mijn woord doen op 4 mei. We moeten blijven waarschuwen voor de ellende van oorlog. Bovendien is het belangrijk de Marokkaanse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog te herdenken. Ook zij verdienen aandacht. Vrienden in oorlogstijd horen vrienden te blijven in tijd van vrede." WIST JE DAT DAN NIET ??? MENSEN LOPEN ECHT ACHTER.....JEETJE... :rolleyes:

Chatefemqemamu
19-01-2003, 02:00

Is dit nu een newsflash ofzo? Kom op.. iedereen heeft toch wel geschiedenis gehad... :D

Meiwan
20-01-2003, 13:55
Interview met Ben Daoud >> RealFormaat (http://omroep.nl/cgi-bin/streams?/nps/maroc/interview_bendaoud.rm)_--_Windows Media (http://omroep.nl/cgi-bin/streams?/nps/maroc/interview_bendaoud.wma) Interview in Tamazight van arif door N. Abenaissa - 6 mei 2002. Verhaal van een Marokkaan die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland (Zeeland) meegevochten heeft tegen de Duitse bezetters. In 1939 werd hij opgeroepen door de Marokkaanse koning Mohamed V om -namens Frankrijk- te vechten tegen de Duitsers in Zeeland (NL). Ben Daoud werd in mei 2002 uitgenodigd de bevrijdingsdag (5 mei) meetevieren in Nederland.

nadiaaa
20-01-2003, 14:32
Raar dat men nu pas in 2002 die meneer Daoud uitnodigt. Ik heb een aantal jaar geleden een documentaire gezien van een Hollands echtpaar die een marokkaanse soldaat in huis hadden tijdens de WO2. Toen hoorde ik voor het eerst dat er in Zeeland een aantal marokkaanse soldaten waren begraven. HEt ging om ongeveer een stuk of 200 marokkanen die hebben gevochten.

Titania
21-01-2003, 17:03
Origineel gepost door sisterlove Vrienden in oorlogstijd horen vrienden te blijven in tijd van vrede." Marokkanen die in WO II vochten niet tegen de Duitsers, omdat ze vrienden van de Europese joden of Europeanen waren, maar omdat ze als huursoldaten dienden in het leger van de bezetter Frankrijk. Er moest brood op de planken komen , dus ik begrijp wel dat Marokkanen toendertijd als huurlingen voor de bezetters vochten (gelukkig niet tegen hun eigen volk). Dat maar weinig Marokkanen in Nederland weten dat Marokkanen tegen de Duitsers gevochten hebben, heeft te maken dat de meeste Marokkanen in Nederland Riffijnen zijn en juist de Riffijnen waren zwaar ondervertegenwoordigd in het Franse leger. Zij zaten juist in het leger van de andere bezetter, Spanje, en hebben juist meegeholpen Franco aan de macht te helpen in Spanje.