Bekijk volle/desktop versie : Steeds vaker doodsbedreigingen via Twitter



03-06-2012, 18:07
Spotted

Sinds enige tijd zien we dat de politie steeds actiever optreedt tegen twitteraars die denken dat ze op Twitter en elders op het internet zo’n beetje alles kunnen plaatsen zonder dat dat enige consequenties heeft. Uitschelden voor varken en pedo , stalken ,verbaal lastig vallen en zelfs doodsbedreigingen zijn nog steeds geen regel, maar uitzonderingen zijn het, helaas, niet meer. Er bestaat een site die die tweets,en andere doodsbedreigingen elders op het intenet , uit de anonimiteit haalt.



Wie de site Doodsbedreigingen.nl bezoekt krijgt direct al de eerste uitingen in zijn schoot geworpen. De tweets die je wisselend voorbij ziet komen zijn echt en werden van Twitter gehaald. De tweets zijn wel vooraf gescreend om ‘slachtoffers’ niet met naam en toenaam te ‘outen’, de kans bestaat namelijk dat ze het originele bericht zelfs nog niet gezien hebben.

De makers proberen geen standpunt in te nemen maar willen de maatschappelijke discussie op gang brengen. Want is een columnist als @bertbrussen nu strafbaar als hij een doodsbedreiging retweet, terwijl er talloze van dergelijke uitingen online staan waar nooit iets aan gedaan wordt? De makers leggen ook een link naar de veranderende manier waarop we blijkbaar met elkaar omgaan Ze signaleren en tonen de uitingen, waardoor de bezoekers bij zichzelf ten rade moet gaan wat zijn of haar standpunt in deze is.

In een verklaring en een manifest stellen de makers achter de site dat sinds social media meer en meer mainstream is geworden dat ook opgaat voor doodsbedreigingen.

Natuurlijk is er ook een bijbehorend Twitter account @doodsbedreiging en op de site worden van de geselecteerde tweets ook de lokaties getoond via een interactieve map:

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk wel ‘wist’ dat dit een groeiend fenomeen was, maar toch schrok ik er wel van.Ook als webmaster en sitbeheerder krijg ik regelmatig meldingen van doodsbedreigingen .Wij adviseren dan ook meteen aangfite te doen Deel je mening met ons en anderen op
@Doodsbedreiging