Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Afgunst Van Hoogdunk

Chaimaa
16-01-2003, 21:32

Afgunst en hoogdunk Allah zegt in de Koran: "Wij schiepen u, daarna vormden Wij u, toen zeiden Wij tot de engelen: Buig neder voor Adam, en zij wierpen zich neder, behalve Iblies; hij weigerde te behoren tot degenen die zich onderwierpen. Allah zei: Wat belette je je te onderwerpen toen ik je (dat) gebood? Hij (Iblies) antwoordde: Ik ben beter dan hij (Adam). U hebt mij uit vuur en hem uit klei geschapen. Allah zei: Ga naar beneden van hier (het paradijs) het is niet aan jouw hier hoogmoedig te zijn. Ga heen, jij behoort stellig tot degenen die vernederd zullen worden. Hij (Iblies) zei: Geef mij uitstel tot aan de Dag waarop zij zullen worden opgewekt (de Dag der Opstand). Allah zei: Jouw is een uitstel verleend. Hij (Iblies) zei: Welnu, daar U mij heeft laten afdwalen (van het Pad), zal ik hen voorzeker in de weg gaan zitten op Uw rechte Pad. Dan zal ik tot hen komen van voor hen en van achter hen en van hun rechter en van hun linker zijde en U zult de meeste hunner niet dankbaar vinden (voor Uw genade). Allah zei: Ga heen, veracht en verworpen. Wie van hen jouw ook zal volgen, Ik zal voorzeker de hel met jullie allen vullen. O Adam, vertoef met je vrouw in de Tuin (Djennah) en eet wat jullie willen, maar nader deze boom niet, anders zullen jullie tot de onrechtvaardigen behoren. Maar de satan fluisterde hen (boze ingevingen) in opdat hij hun naaktheid zou openbaren die (voorheen) voor hen verborgen was, en zei: Jullie Heer heeft deze boom alleen verboden opdat jullie geen engelen of eeuwig levenden zouden worden. En hij zwoer tot hen: Ik ben voor jullie zeker een oprechte raadgever. Zo deed hij hen door bedrog vallen. En toen zij van de boom proefden werd hun naaktheid hun duidelijk, en zij begonnen zich te bedekken met bladeren uit de tuin. En hun Heer riep hen en zei: Verbood Ik jullie die boom niet en zei Ik niet tot jullie: Voorwaar satan is een openlijke vijand voor jullie? Zij antwoorden: Onze Heer, wij hebben onszelf onrecht aangedaan en als U ons niet vergeeft en ons niet genadig bent, zullen wij zeker tot de verliezers behoren. Hij zei: Ga naar beneden, sommigen van jullie zullen de vijanden van anderen zijn. En er is voor jullie een verblijfplaats op aarde en voorziening voor een bepaalde tijd. Hij zei: Jullie zullen daarop leven en sterven en jullie zullen daarvandaan worden opgewekt." (Koraan 7: 11-25) Onze eerste ouders, Adam en Eva, konden geen slechtheden. Maar hun vermogen tot het maken van keuzen, die hen was gegeven en die hen boven de engelen verhieven, hield in dat zij het vermogen tot het begaan van slechtheden hadden. Door middel van oefening van hun eigen wil konden zij het slechte, waarvoor Allah hen waarschuwde, verwerpen. Ze realiseerden echter het kwaad pas nadat Satan hen in de val lokte. Aan hen was en aan ons wordt in dit leven de keus gegeven om zonden goed te maken door terug te keren tot Allah en goed te doen en de verloren status van onschuld en gelukzaligheid te krijgen. De profeet (vzmh) vertelde: "Allah schiep Adam, en gaf hem een lengte van 60 keer een ellebooglengte. Toen Hij hem schiep, zei Hij tegen hem: ga en groet die groep engelen en luister naar hun antwoord, want het zal jouw begroeting zijn en dat van jouw nageslacht. Dus Adam zei tegen de engelen: As-salamu 'alaikum (d.w.z. vrede zij met jullie). De engelen zeiden: As-salamu 'alaikum wa rahmatu-l-lahi (d.w.z. vrede en de genade van Allah zij met jou). Dus voegden de engelen aan Adam's begroeting warahmatu-l-lahi toe. Iedere persoon die het paradijs betreedt lijkt op Adam (in uiterlijk en qua lichaamslengte). De mens is in lengte afgenomen sinds de schepping van Adam." (Overgeleverd door Alboechari) De Satan is om twee redenen ongehoorzaam geweest toen Allah hem had bevolen zich neer te buigen voor Zijn nieuwe schepping Adam: hoogdunk en afgunst. Hoogdunk is het niet accepteren van de waarheid. Een gelovige legt zich neer bij de rechten van Allah en van de andere scheppingen. Bij het opkomen van de hoogdunk moet hij zich herinneren dat hij eens een spermazaad en een eitje was waarvan mensen walgen. En nadat Allah hem het leven heeft geschonken en nadat hij een volledig mens werd, draagt hij of zij nog steeds sperma of eitjes met zich mee in zijn of haar lichaam. En hij moet zich realiseren dat hij na een tijd een kadaver zal zijn waarvan de verwanten en vrienden van zullen walgen en ze zullen spoedigen tot het begraven daarvan! Afgunst is hopen dat datgene dat een medegelovige heeft of bezit aan jouw toekomt of dat hij het verliest. Hoeveel keer was het oorzaak van veel ellende? Hoeveel gezelschappen heeft het gescheiden? En hoe vaak was het de oorzaak van een oorlog? Deze ziekte is te genezen door te realiseren dat al het bezit Allah toebehoort. Hij geeft daarvan wat Hij wil, en aan wie Hij wil. Ieder gelovige moet proberen tevreden te zijn met wat hij van Allah gekregen heeft. Zoniet dan zal hij zichzelf verzieken en zal hij de band met Allah verliezen. De profeet (vzmh) zei: "Pas op voor jaloezie want het vernietigt de goede daden op de manier zoals vuur hout vernietigt." Jaloezie en afgunst behoren tot de meest verwoestende emoties of gevoelens welke een mens kan hebben. Op zo'n moment leiden zij hem naar zwakheid, en tot onrechtvaardig nemen van eigendom van anderen, of tot het weigeren te helpen als anderen dit nodig hebben. Het laat hem het slechte voor anderen wensen en het laat hem blij zijn als rampspoed hen overvalt. Jaloezie kan iemand zover drijven dat hij ongelovig in Allah wordt, omdat het gevoel veroorzaakt dat Allah niet eerlijk met hen is geweest. Hij voelt dat hij meer dan wat Allah hem geeft verdient, en vergeet alle barmhartigheid die Allah hem heeft gegeven, zonder deze zelfs verdiend te hebben. In de Koran staat: "En vertel naar waarheid het verhaal van de twee zonen van Adam, toen zij een offer brachten en het van één hunner werd aangenomen en van de ander niet. De laatstgenoemde zei: ik zal je zeker doden. De eerste zei: Allah neemt alleen iets van de rechtvaardigen aan. Als jij je hand naar mij uitstrekt om mij te doden, zal ik mijn hand niet naar je uitstrekken, om je te doden. Ik vrees Allah, de Heer der Werelden. Ik wens, dat jij zowel met de zonde tegen mij, als met je zonde terugkeert, zodat jij tot de bewoners van het Vuur zult behoren, dat is de beloning der misdadigers. Maar zijn kwade neiging dreef hem er toe zijn broeder te doden, dus doodde hij hem en werd één der verliezers." (Koran 5: 27-30) Allah heeft welbewust sommige mensen meer rijkdom, intelligentie, schoonheid, kracht, kinderen gegeven dan anderen. Allah zegt: "En Allah heeft sommigen uwer boven anderen in levensonderhoud bevoorrecht..." (Koran 16: 71) "Zeg: Waarlijk, mijn Heer vergroot en bekrimpt het levensonderhoud voor wie Hij wil, maar de meeste mensen begrijpen het niet." (Koran 34: 36) Maar Hij heeft ons verboden te verlangen wat anderen hebben: "En begeert niet datgene, waarmede Allah sommigen uwer boven anderen deed uitblinken..." (Koran 4: 32) De materiële zaken in dit leven maken iemand niet superieur boven de ander in Allah's beoordeling. Ware superioriteit ligt in het geloof in Allah. Allah zegt: "...Voorzeker, de godvruchtigste onder u is de eerwaardigste bij Allah. Voorwaar, Allah is Alwetend, Alkennend." (Koran 49: 13) Ten einde jaloezie tegen te gaan zei de profeet (vzmh): "Kijk niet naar degenen boven jullie, kijk naar degenen onder jullie, aangezien het je vermoedelijk zal herinneren aan de gunsten die Allah je heeft geschonken." (Overgeleverd door Alboechari en Moslim) Echter, in godsdienstige zaken zouden wij moeten kijken naar degenen die superieur aan ons zijn zodat het ons aanmoedigt meer rechtschapen te zijn. Dit is waarom de profeet Mohammed (vzmh) zei: "Jaloezie ('ibta) is alleen toegestaan in twee gevallen: In het geval van een man die Allah de Koran heeft gegeven en die het gedurende de dag en nacht reciteert; en een man die Allah rijkdom heeft gegeven en het gedurende de dag en de nacht weggeeft" (Overgeleverd door Alboechari en Moslim) In een andere overlevering legt de profeet uit wat er dan gezegd kan worden: Ik wens dat mij werd gegeven wat hem is gegeven en ermee deed wat hij deed." (Overgeleverd door Alboechari)

maghrabia82
16-01-2003, 21:40
heel goed met dat je dit hier hebt gezet......

Chaimaa
16-01-2003, 21:45
k wil altijd alles met jullie delen :) k had het toevallig op internet gevonden :D

camiliaa
16-01-2003, 22:56
WETEN JULLIE MEIDEN WAAR IK DEZE TEKSTEN KAN KOPEN....VERTAALDE HADITHS EN ZO...IK KAN GEEN ARABISCH LEZEN.....EN HEB EEN KEER 4 UUR LANG DEZE TEKSTEN OP INTERNET ONLINE GELEZEN TOT DAT IK ALLES DUBBEL ZAG..... HEB GEHOORD DAT IN AMSTERDAM EN DEN HAAG VEEL BOEKHANDELS ZIJN WAAR ZIJ DE NEDERLANDSE VERTALING HEBBEN VAN DE KORAN..MAAR WAAR WEET IK NIET, ZOUDEN JULLIE ME KUNENN HELPEN????

Chaimaa
17-01-2003, 20:12

Origineel gepost door camiliaa WETEN JULLIE MEIDEN WAAR IK DEZE TEKSTEN KAN KOPEN....VERTAALDE HADITHS EN ZO...IK KAN GEEN ARABISCH LEZEN.....EN HEB EEN KEER 4 UUR LANG DEZE TEKSTEN OP INTERNET ONLINE GELEZEN TOT DAT IK ALLES DUBBEL ZAG..... HEB GEHOORD DAT IN AMSTERDAM EN DEN HAAG VEEL BOEKHANDELS ZIJN WAAR ZIJ DE NEDERLANDSE VERTALING HEBBEN VAN DE KORAN..MAAR WAAR WEET IK NIET, ZOUDEN JULLIE ME KUNENN HELPEN???? ik zal voor je zoeken :D

delila16
17-01-2003, 20:15
Damn Meid, je bent echt goed.. Alleen ik sla die lange stukken altijd over :( Mijn motto is: kort maar krachtig

Chaimaa
17-01-2003, 20:58
Origineel gepost door Kadir Yah meid, moet ik dat allemaal gaan lezen:( Je begint teveel op Najib te lijken... de inhoud is belangerijk schatje Delila thanks maar je moet het juist wel helemaal lezen zoals ik al zei de inhoud is van uiterste belangerijk! :zwaai:

camiliaa
18-01-2003, 21:38
Origineel gepost door Chaimaa ik zal voor je zoeken :D dank je wel lieverd ik ben niet bekend in adam en den haag :D