Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Het Zenboedhhisme.

Pagina's : [1] 2

Prince_Nathan
03-12-2004, 21:20

Zenboedhhisme... Het Zenboeddhisme is een van de boeddhistische stromingen die vanaf de jaren zestig aanhangers verwierven in Europa en ook in Nederland. Al zo'n veertig jaar zijn er in ons land groepen die zenmeditatie beoefenen. Urenlang wordt er bewegingloos in stilte gezeten. Ook de filosofisch/religieuze inzichten van zen zijn populair en de aan zen verwante kunstvormen zoals het bloemschikken, de theeceremonie, boogschieten of zwaardvechten. Deze populariteit van zen staat in schril contrast met het enthousiasme voor het zenboeddhisme in Japan, het land van herkomst van de meeste zengroeperingen in Nederland. Daar wordt het zenboeddhisme gezien als een religie voor de ouderen en de doden. Vanaf de veertiende eeuw hebben zenmonniken zich toegelegd op begrafenisrituelen en herdenkingsdiensten. De bijzondere krachten van monniken stonden ervoor garant dat de geest van de overledene alsnog tot verlichting zou komen. Het zenboeddhisme was een pad voor monniken. Zij trokken zich terug uit de maatschappij en hadden zo tijd genoeg om de lange weg naar verlichting te kunnen gaan. Om ook iets voor de gewone mensen te kunnen betekenen, en zo sociale acceptatie te krijgen, zijn de begrafenisrituelen ontwikkeld. Deze ceremonies voor de doden vormden eeuwenlang, tot op de dag van vandaag, het belangrijkste contact tussen monniken en leken. De interesse voor de traditionele vormen van religie is in Japan in de vorige eeuw sterk afgenomen. Oorzaken zijn de nationalistische en conservatieve houding van het boeddhisme in Japan voor de Tweede Wereldoorlog, en de verstedelijking en veranderingen in het Japanse familiesysteem in de periode daarna. Ondanks pogingen vanuit de top van de zensekten om de belangstelling voor het boeddhisme opnieuw te wekken, zijn er maar weinig leken die zich interesseren voor de filosofische en religieuze inzichten van zen. Slechts een enkeling mediteert. Tegen deze achtergrond is de interesse voor zen in Europa des te opmerkelijker. Veel leken leggen zich uiterst serieus toe op zenmeditatie. Naast de meditatie zijn de leefregels belangrijk en ook het verkrijgen van kennis van de traditie. Oude en nieuwere teksten worden bestudeerd en er wordt met elkaar nagedacht hoe de traditie uit het verre Oosten binnen een Europese context het beste vorm kan worden gegeven. De Westerse interesse voor zen, die niet verklaard kan worden vanuit een doorgegeven Japans enthousiasme, is begrijpelijker wanneer een blik wordt geworpen op de religieuze landkaart van Europa. Het monopolie dat de christelijke kerken lange tijd innamen, heeft plaatsgemaakt voor een veelheid van religieuze stromingen. Mensen gaan niet meer naar de kerk, maar dat betekent niet dat ze niet meer religieus zijn. Mensen willen zin geven aan, of de zin vinden van, hun leven. Dit doen zij door alle ervaringen en gebeurtenissen die ze meemaken in een groter geheel te plaatsen. Binnen dit grotere geheel wordt het leven als goed en de moeite waard ervaren. Dit grotere geheel kan religieus van aard zijn, maar dat hoeft niet. Er zijn ook tal van niet-religieuze antwoorden op de vraag naar de zin van het leven. Onderzoek toont aan dat een succesvol religieus pad vier belangrijke kenmerken heeft. In de eerste plaats geeft het toegang tot religieuze ervaringen. Daarnaast is de reflectie op de ultieme vragen van het bestaan van belang: Waar komen we vandaan? Waar gaan we naar toe? Wat is rechtvaardig en goed en hoe zit het met het tragische en het lot? Een derde belangrijk kenmerk zijn de rituelen en de concrete aanwijzingen voor het eigen handelen. Ten slotte is er het aspect van gemeenschap van belang. Het zenboeddhisme zoals zich dat op verschillende plekken in het Westen ontwikkelt, komt tegemoet aan al deze aspecten. Het lange en regelmatige mediteren is een religieuze ervaring op zichzelf. Niet de leer of het geloof, maar de eigen ervaring is het uitgangspunt. De begeleiding van een leraar of lerares die vanuit de eigen ervaring zicht heeft op wat de leerling meemaakt, is de gids. Ook de reflectie op de uiteindelijke vragen van het bestaan is belangrijk in zen. Vaak zijn deze vragen het onderwerp van de toespraken die tijdens meditatiedagen worden gehouden. Ook wordt de leerling aangemoedigd om te mediteren op dergelijke vragen. Antwoorden worden niet gegeven, elk mens kan slechts zelf zijn eigen antwoord geven volgens zen. Aan de behoefte aan rituelen wordt eveneens voldaan. In het zenboeddhisme zijn rituelen belangrijk. Daarnaast worden er aanwijzingen gegeven hoe te leven. Respect voor alle levende wezens is zo'n aanwijzing. En ook dat je alles wat je doet, met zoveel mogelijk aandacht doet. Nog weer een andere leefregel is het niet vergiftigen van het eigen lichaam door gebruik van alcohol of drugs. Alhoewel de nadruk ligt op het 'zelf gaan van de weg', is ook de gemeenschap belangrijk. Deze vormt het bredere kader om de eigen weg te kunnen gaan. Er wordt samen gemediteerd en met elkaar vorm gegeven aan een religieuze oefening die op den duur de hele levenswijze omvat.

kehbah
03-12-2004, 21:43
boedhisme is het beste wat ik in mijn leven gevonden heb , als ik niet zo lui zou zijn zou ik er nog wat aan hebbeb.

Wael_progressiv
03-12-2004, 21:50
Ben jij Marokkaans Prince_Nathan?

Prince_Nathan
03-12-2004, 21:56
Ben jij Marokkaans Prince_Nathan? Ja.. hoezo? ( sek shnas mittahnih nes :D )

Wael_progressiv
03-12-2004, 22:00

Ja.. hoezo? ( sek shnas mittahnih nes :D ) Wajoooow...sek semel ino :hihi:

Wael_progressiv
03-12-2004, 22:05
Hey Nathan, awah enwor mara buddhist? :)

Prince_Nathan
03-12-2004, 22:08
Hey Nathan, awah enwor mara buddhist? :) Wa, inshaallah.. zerja :nijn:

Wael_progressiv
03-12-2004, 22:14
Wa, inshaallah.. zerja :nijn: Bessah :goedzo:

Wael_progressiv
03-12-2004, 22:22
Ik heb een boek over boeddhisme, zal het weer eens uit de kast halen! http://www.zenriver.nl/images/Buddha%20head%20copy.jpg

Wael_progressiv
04-12-2004, 14:08
De stichter van het boeddhisme was de Indiase prins Siddharta. Hij werd ongeveer 500 jaar voor Chr. geboren. Een wijze man voorspelde toen de prins nog klein was dat hij een groot koning, of een groot geestelijk leider zou worden. De koning wilde natuurlijk dat Siddharta hem op zou volgen, en daarom zorgde hij ervoor dat zijn zoon een leven vol luxe en plezier leidde, en weggehouden werd van de wereld buiten het paleis. Toen hij negenentwintig jaar oud was, ontsnapte hij uit het paleis om de wereld erbuiten te verkennen. Dit veranderde zijn leven totaal. Hij zag een oude man, een zieke man, een dode man en een heilige man. Dit worden de Vier Hemelse boodschappers genoemd. Siddharta besloot net zo te worden als de heilige man. Hij trok bedelaarskleren aan en bracht zes jaar in een woud door met vasten en gebed. Daarna ging hij naar India en ging daar onder een reusachtige bohdi-boom zitten om te mediteren. Daar bereikte hij uiteindelijk een staat van perfecte vreugde en vrede, die "Nirvana" wordt genoemd. Hij besefte dat de mensen ongelukkig waren omdat ze nooit tevreden waren met wat ze hadden. Hij was nu "Boeddha", wat de "verlichte" betekent. Dat wil zeggen; iemand die weet. Vijfenveertig jaar lang trok Boeddha rond in India en leerde de mensen nieuwe gedachten en ander gedrag om vrij te worden van hebzucht en lijden. Na de dood van Boeddha raakten zijn volgelingen verdeeld in meerdere groepen die zijn leer verschillend uitlegden. De Mayahana-School verspreidde zich onder andere over Japan. De meest voorkomende vorm van boeddhisme in Japan is het Zenboeddhisme. Bij het Zenboeddhisme gaat het erom "de dingen te zien zoals ze zijn". Zenboeddhisten proberen het ego niet alleen weg te cijferen door meditatie, maar ook door bijvoorbeeld het beoefenen van karate of door andere activiteiten. Na jarenlange training voert het lichaam de karatetechnieken zonder tussenkomst van het bewustzijn uit. Als de tegenstander aanvalt, reageert de ander hierop zonder angst of boosheid die de bewegingen verkeerd zouden kunnen beïnvloeden. Zelfs de meest eenvoudige karatetechnieken kunnen niet worden uitgevoerd door iemand die verlamd is van angst. In een Zenklooster heeft elke monnik een eigen plek in de Zendo (meditatieruimte) om te mediteren. De monniken mediteren in de lotushouding. Lopend mediteren kan ook (maar niet in de Zendo), en dit wordt "kinhin" genoemd. De medidatieleider (Jikki Jitsu) geeft aan wanneer de meditatie begint. De monniken moeten zich concentreren op hun eigen koan (in de soto-zen traditie). Dat is een vraag, die je alleen door meditatie kunt oplossen, en niet door logisch nadenken. Een bekende koan is: "Wat is het geluid van één klappende hand?" Tussen de meditatieperioden door hebben de monikken "sanzen". Dan moeten ze een voor een naar de meester. Ze zeggen dan hun koan op, en het antwoord, als ze dat weten. Het oplossen van een koan wordt satori genoemd. Vaak wordt dit als een geweldige gewaarwording beschreven. Wil je meer weten over Zenboeddhisme? Lees dan de autobiografie "De lege spiegel" van Janwillem van de Wetering. Hij schrijft over zijn ervaringen in een Japans Zenklooster. Er is ook nog een tweede deel: "Het dagende niets". Dit gaat niet over een Japans Zenklooster, maar over een Zenklooster in Amerika.

mouna79
04-12-2004, 14:32
Hallo, Ik ben een marokkaans meisje en ik ben geïnteresseerd in 'meditatie' en de leer van het boedisme. Want boedisme is geen geloof maar een leer. Ik heb tot nu toe meerdere keren gemediteerd bij een klas. Je wordt er hartelijk ontvangen. In het begin vond ik het zelf wl wennen, want tja ik zie er marokkaans uit, en was bang voor rare blikken. Het feit dat ik er heen ging was omdat ik rust zocht en mijn concentratie wilde verbeteren om op school beter mn best te doen. Uiteindelijk heeft dit gewerkt. Het me bekeren vind ik nog een beetje te ver gaan. Aangezien je dan ook aan strenge regels moet houden.... Waaronder simpel leven, weinig contact met het mannelijke geslacht. Maar je kan er wel veel van leren. Je komt als mens tot rust, je kan je terug trekken van de dagelijkse chaos, en de haast! Ze zeggen als je dagelijks mediteert je meer tot rust komt. Ik kan dit goed gebruiken. Het is niet aan het denken aan een god, je prijst boedah zelf niet, want boedah was een mens die enkel adviezen gaf en lessen. Het boedisme is rust, innerlijke kracht vinden in je zelf. Ik ga binnenkort weer beginnen, want zo af toe voel ik de stress opkomen. Volgens het boedisme mag je niet roken, drinken en liefst helemaal geen vlees eten.... Liefs, Mouna

killalot
04-12-2004, 14:36
ik ben er ook in ge-interesseerd maar het blijft bij mij bij het lezen van informatie boeken over boeddhisme. ik ben vaak in de bieblioteek te vinden. ik hou van lezen, das mijn hobby naast voetballen en tennissen. maar ik ga me niet bekeren. een kaal kop zou me nie eens staan. :maf: groetjes van sayed.

Rafael
04-12-2004, 15:25
Het me bekeren vind ik nog een beetje te ver gaan. Mouna, Bekeren is niet nodig. Meditatie is géén gebed. Wanneer geloof je in de weg staat te mediteren (vreemd geloof?), noem het 'focussen'. Dat doen we in de psychologie ook. Je aanbidt niets, je concentreert je slechts op de stilte in jezelf. Welke liefhebbende God zal zoiets verbieden? Als Moslim kun je prima mediteren zonder dat je daarmee "afvallig" bent. Het Boeddhisme probeert je nergens bij weg te halen. Integendeel...

Prince_Nathan
04-12-2004, 23:57
Zo zo.. :nijn: Boedhisme is wel in de trek bij de meeste mensen. Bij mij trouwens ook. Het geeft je rust en vrede.. Dat is wat iedereen nodig heeft.

Wael_progressiv
05-12-2004, 00:32

Zo zo.. :nijn: Boedhisme is wel in de trek bij de meeste mensen. Bij mij trouwens ook. Het geeft je rust en vrede.. Dat is wat iedereen nodig heeft. Ik heb iets anders nodig... :D

Pagina's : [1] 2