Bekijk originele versie : Trouwen met iemand die jouw dialect spreekt een noodzaak??
Vroeger was t belangrijk dat als je kinderen gingen trouwen dat iemand uit de buurt was, een dorp/stadsgenoot. Dat verschillende redenen; mensen kenden elkaar goed, taal was t zelfde etc..
Nu veel Marokkanen gemegd met elkaar leven ( Berbers, Swassa, Jbella etc.) komen veel huwelijken van gemengden groepen veel voor...
Wat ik me nu afvraag, is t moeilijk, t leven t delen met iemand waarmee je alleen de Nederlandse taal deelt? De een spreekt geen Berbers en vice versa..
Hoe gaat dat met communicatie met andere familieleden, en nog belangrijker hoe gaat dat verder in de opvoeding van kinderen, welke taal ga je ze meegeven? beiden zou ideaal zijn maar helaas komt steeds vaker voor dat kinderen geen van beiden dan goed spreken....
x_manar_x
03-12-2004, 13:59
ja vertelik heb het zelfde probleem en wil het weten hoe hetafloopt eeen berber en een arabier samen trouwen maar praten nederlands met elkaar vertel!
Kwebbel_24
03-12-2004, 14:00
Vroeger was t belangrijk dat als je kinderen gingen trouwen dat iemand uit de buurt was, een dorp/stadsgenoot. Dat verschillende redenen; mensen kenden elkaar goed, taal was t zelfde etc..
Nu veel Marokkanen gemegd met elkaar leven ( Berbers, Swassa, Jbella etc.) komen veel huwelijken van gemengden groepen veel voor...
Wat ik me nu afvraag, is t moeilijk, t leven t delen met iemand waarmee je alleen de Nederlandse taal deelt? De een spreekt geen Berbers en vice versa..
Hoe gaat dat met communicatie met andere familieleden, en nog belangrijker hoe gaat dat verder in de opvoeding van kinderen, welke taal ga je ze meegeven? beiden zou ideaal zijn maar helaas komt steeds vaker voor dat kinderen geen van beiden dan goed spreken....
Geen idee..heb gelukkig dat probleem niet :hihi:
maar op je topic effe te Up-en :p
Geen idee..heb gelukkig dat probleem niet :hihi:
maar op je topic effe te Up-en :p
Je bent zo lief :o
( :hihi: )
hey
ik weet precies wat je bedoelt! niet dat ik met iemand ben getrouwd ofzo, maar het komt door mijn ouders. mijn moeder komt uit casa en mijn vader uit nador. mijn vader spreekt dus berbers en mijn moeder en wij( de kinderen) ook niet. thuis praten we gewoon arabisch. alleen als we met de familie van mijn vader zijn id dat wel meestal een probleem. want wij spreken de taal niet. mijn vader heeft ons nooit berbers geleerd, vandaar. dus als mijn oma ofzo tegen ons praat verstaan wij er geen moer van. ik knik gewoon altijd van ja als ze wat tegen :D me zegt
Maar je ouders hebben er dus niet bewust voor gekozen dat jullie Arabisch spraken..Je vader was gewoon te lui om jullie t Berbers bij te leren, als ik zo mag zeggen?
Mysticalia
03-12-2004, 15:33
Ik zal dat probleem later hebben. mijn aanstaande is arabisch sprekend en ik niet. we praten frans (hij is van Walloniƫ). Met zijn familie spreek ik trouwens ook gewoon frans. :maf:
Ik zal dat probleem later hebben. mijn aanstaande is arabisch sprekend en ik niet. we praten frans (hij is van Walloniƫ). Met zijn familie spreek ik trouwens ook gewoon frans. :maf:
Maar wil je t dan gaan aanpakken bij de opvoeding van je kinderen? Welke taal zal de voertaal worden thuis?
Mysticalia
03-12-2004, 15:43
Maar wil je t dan gaan aanpakken bij de opvoeding van je kinderen? Welke taal zal de voertaal worden thuis?
Geen idee :( . Mn aanstaande kan beetje berbers van hun streek maar die begrijp ik dan weer niet :( .
Het zal mengelmoes worden en ik zal wat aan mijn arabisch moeten werken. Zou hen liefst arabisch/berbers willen aanleren inshAllah.
Agadir2004
03-12-2004, 15:44
A_A,
ik denk als je je kinderen een beetje een goeie opvoeding geeft het wel goed komt.
'n vriendin van me is zelf half sousia en half arabisch.
ze is getrouwd met een berber...
spreken beiden arabisch, berbers en sousies en hun kids ook......
Heel leuk en vind het heel goed van ze....
het is wel mogelijk zo te zien.....
liefs........
Geen idee :( . Mn aanstaande kan beetje berbers van hun streek maar die begrijp ik dan weer niet :( .
Het zal mengelmoes worden en ik zal wat aan mijn arabisch moeten werken. Zou hen liefst arabisch/berbers willen aanleren inshAllah.
Dus gewoon beiden talen.....ewa gair insha'Allah..
A_A,
ik denk als je je kinderen een beetje een goeie opvoeding geeft het wel goed komt.
'n vriendin van me is zelf half sousia en half arabisch.
ze is getrouwd met een berber...
spreken beiden arabisch, berbers en sousies en hun kids ook......
Heel leuk en vind het heel goed van ze....
het is wel mogelijk zo te zien.....
liefs........
Maar wat t is, stel je bergijpt van elkaar de dialect, dan ga je met elkaar thuis praten in t Nederlands...Omdat dat t prettigst is en makkelijk ( gemakzucht is ook een probleem)...Je kinderen als is die opgroeien nemen dat van je over, want zo zijn kinderen, wat ze horen doen ze ook..Dus als je niet consequent let op je taal dan gaat t mis op een gegeven moment, dan groeien je kinderen met t nederlands op, ook omdat opa en oma t nederlands verstaan...
Agadir2004
03-12-2004, 16:00
Maar wat t is, stel je bergijpt van elkaar de dialect, dan ga je met elkaar thuis praten in t Nederlands...Omdat dat t prettigst is en makkelijk ( gemakzucht is ook een probleem)...Je kinderen als is die opgroeien nemen dat van je over, want zo zijn kinderen, wat ze horen doen ze ook..Dus als je niet consequent let op je taal dan gaat t mis op een gegeven moment, dan groeien je kinderen met t nederlands op, ook omdat opa en oma t nederlands verstaan...
dat klopt ook wel....
maar je moet het wel mee krijgen met je opvoeding....
ik zelf ben Sousia maar praat het helaas niiet omdat ik het niet heb meekregen...
ik kan jammer genoeg aleen arabisch.....
ik ben nu zelf ook druk bezig om berbers en soussies te leren ik vindt gewoon dat je eigenlijk als marokkaan alle dialecten moet kunnen spreken toch???
je hebt er altijd wel wat aan...
Als je tegen je kinderen van jongs af aan gemengd praat zullen ze daar mee opgroeien en zullen ze later wel achter het verschil komen of zie ik dat verkeerd?
dat klopt ook wel....
maar je moet het wel mee krijgen met je opvoeding....
ik zelf ben Sousia maar praat het helaas niiet omdat ik het niet heb meekregen...
ik kan jammer genoeg aleen arabisch.....
ik ben nu zelf ook druk bezig om berbers en soussies te leren ik vindt gewoon dat je eigenlijk als marokkaan alle dialecten moet kunnen spreken toch???
je hebt er altijd wel wat aan...
Als je tegen je kinderen van jongs af aan gemengd praat zullen ze daar mee opgroeien en zullen ze later wel achter het verschil komen of zie ik dat verkeerd?
Dat klopt, hoe meer ze praten hoe beter...
Alleen....
Je moet ergens een basis leggen, anders raak je t spoor bijster...Als je maar 1 taal machtig bent, hoe kan je ze al die anderen gaan bijbrengen...Is t dan verstandig om er voor te zorgen dat ze tenminste een taal onder knie hebben?
Agadir2004
03-12-2004, 16:11
Dat klopt, hoe meer ze praten hoe beter...
Alleen....
Je moet ergens een basis leggen, anders raak je t spoor bijster...Als je maar 1 taal machtig bent, hoe kan je ze al die anderen gaan bijbrengen...Is t dan verstandig om er voor te zorgen dat ze tenminste een taal onder knie hebben?
Absoluut.......
Ze moeten zowiezo een taal kunnen spreken......
Met het nederlands kom je nergens......
Ik denk dat het goed is om de basis bij het arabisch te leggen.......
Veel berber en soussies kunnen al arabisch maar andersom is het helaas niet zo jammer genoeg......
Als je geduld hebt en het stap voor stap doet lukt het wel........
je kunt natuurlijk niet gelijk lopen als je 'n baby bent....... Eerst moet je leren kruipen en opstaan toch????
Absoluut.......
Ze moeten zowiezo een taal kunnen spreken......
Met het nederlands kom je nergens......
Ik denk dat het goed is om de basis bij het arabisch te leggen.......
Veel berber en soussies kunnen al arabisch maar andersom is het helaas niet zo jammer genoeg......
Als je geduld hebt en het stap voor stap doet lukt het wel........
je kunt natuurlijk niet gelijk lopen als je 'n baby bent....... Eerst moet je leren kruipen en opstaan toch????
twa7id 3lak be koestim...:haha: ( niemand is met kennis geboren)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.