Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Iraq: Waarom greep het Midden Oosten zelf niet in?

Pagina's : [1] 2 3

peterc
01-12-2004, 19:48

Zoals de titel van dit topic al zegt: waarom greep het midden oosten zelf niet in? 20 miljard dollar VN geld ging niet naar de bevolking maar naar Saddam Hussein zelf. Dat de VN daar zelf niet naar keek is 1 ding, maar dat het midden oosten daar niets aan deed is een tweede. Nu amerika de troep opgeruimd heeft en wat van het land probeert de maken wemelt het opeens van de malloten met een kalashnikov in hun handen. Want, zo stellen zij, Irak is bezet door een duivelse grootmacht. Als je het mij vraagt was Irak al bezet en was niemand vrij op het moment dat Hussein daar aan de macht kwam. Waarom werd het land toen genegeerd door al die zogenaamde vrijheids-strijders? Het land werd zelfs geregeerd door een ongelovige!

HollandseVriend
01-12-2004, 19:52
Zoals de titel van dit topic al zegt: waarom greep het midden oosten zelf niet in? 20 miljard dollar VN geld ging niet naar de bevolking maar naar Saddam Hussein zelf. Dat de VN daar zelf niet naar keek is 1 ding, maar dat het midden oosten daar niets aan deed is een tweede. Nu amerika de troep opgeruimd heeft en wat van het land probeert de maken wemelt het opeens van de malloten met een kalashnikov in hun handen. Want, zo stellen zij, Irak is bezet door een duivelse grootmacht. Als je het mij vraagt was Irak al bezet en was niemand vrij op het moment dat Hussein daar aan de macht kwam. Waarom werd het land toen genegeerd door al die zogenaamde vrijheids-strijders? Het land werd zelfs geregeerd door een ongelovige! Wat zou jij doen als Satan in je land de boel runde?

peterc
01-12-2004, 20:08
Wat zou jij doen als Satan in je land de boel runde? Als ik niets had en ook geen toekomst in een ander land het verzet in. Anders probeer ik het land te ontvluchten en ergens anders asiel aan te vragen. In Nederland bijvoorbeeld :) hehe

Bongo
01-12-2004, 20:09
misschien hierom? No one is sure of the total casualties during the Iran-Iraq war, but estimates range from 500,000 to 1 million dead, 1-2 million wounded, and more than 80,000 prisoners. There were approximately 2.5 million refugees, and whole cities were destroyed. The financial cost is estimated at a minimum of $200 billion.

Palestine
01-12-2004, 20:50

Dictatoriale regimes in het Midden-Oosten die de mensenrechten in eigen land grof schenden, vallen Irak binnen omdat zij van mening zijn dat de mensenrechten door het regime van Saddam worden geschonden. Zie jij dat al voor JOU? Zulke landen brengen niks goeds dan onderdrukking en uitbuiting. Democratie in Arabische en Islamitische landen kan alleen slagen als de democratie vanuit het volk zelf komt en democratie met geweld brengen heeft zeker geen kans van slagen.

peterc
01-12-2004, 22:16
Dictatoriale regimes in het Midden-Oosten die de mensenrechten in eigen land grof schenden, vallen Irak binnen omdat zij van mening zijn dat de mensenrechten door het regime van Saddam worden geschonden. Zie jij dat al voor JOU? Zulke landen brengen niks goeds dan onderdrukking en uitbuiting. Democratie in Arabische en Islamitische landen kan alleen slagen als de democratie vanuit het volk zelf komt en democratie met geweld brengen heeft zeker geen kans van slagen. Wanneer een persoon een tumor heeft wordt alleen de tumor weg gesneden. Ik vind dat dat ook opgaat met Irak. De tumor is weg en straks mag de bevolking van Irak een democratie op poten zetten. Waarom wordt Amerika als bezetter gezien, en waarom is er geen vertrouwen in de komende verkiezingen?

Bongo
01-12-2004, 22:22
Waarom wordt Amerika als bezetter gezien, en waarom is er geen vertrouwen in de komende verkiezingen? omdat ze een bezetter zijn? omdat ze geen toestemming hebben om daar te zijn? omdat ze onder valse voorwendselen zijn binnengetrokken? omdat de er geen veiligheid heerst voor de kiezers en diegenen die verkiesbaar zijn?

mohammedALI
01-12-2004, 22:26
Wat zou jij doen als Satan in je land de boel runde? Hij heeft gelijk , saddam was een ongelovige. Hij kwam pas sinds de eerste golf oorlog in een moskee , en dat was omdat hij hoopte op hulp van buiten af. Dat saddam weg is treur ik niet om. Maar wat er met het irakeese volk gebeurt is vind ik heel erg. Onschuldige mensen. stuk voor stuk onschuldig. Hoop dat veel amerikaanse en nederlandse soldaten de dood vinden in dat land . Ze hebben niet het recht daar te zijn , slechts het recht daar te sterven.

mohammedALI
01-12-2004, 22:28
arabieren zijn corupten ...dat is helaas een feit! 20 mil gaat naar gucci enzo in paris zoals de vrouw van arafat... precies. Dat is een varken gelijkwaardig aan bush.

SambalBij
02-12-2004, 01:26
Wanneer een persoon een tumor heeft wordt alleen de tumor weg gesneden. Ik vind dat dat ook opgaat met Irak. De tumor is weg en straks mag de bevolking van Irak een democratie op poten zetten. Waarom wordt Amerika als bezetter gezien, en waarom is er geen vertrouwen in de komende verkiezingen? omdat het een amerikaans leger is in een niet amerikaans land? met al het schieten dat ze daar doen, kan je het geen vredesmissie meer noemen. en draai het om. wat zou je er van vinden als er een moslimleger (even als voorbeeld omdat we het hier over iraq hebben) hier kwam om ons van die bedorven democratie en poldermodel af te helpen? democratie heeft ook zo zijn beperkingen hoor. er wordt dan wel niet gemarteld, maar bij de ultime (kuch, democratie is geen amerikaanse uitvinding) democratie in amerika lopen ook een hoop mensen rond die straatarm zijn en uitgebuit worden in naam van het grote geld.

crescendo
02-12-2004, 01:32
omdat het een amerikaans leger is in een niet amerikaans land? met al het schieten dat ze daar doen, kan je het geen vredesmissie meer noemen. en draai het om. wat zou je er van vinden als er een moslimleger (even als voorbeeld omdat we het hier over iraq hebben) hier kwam om ons van die bedorven democratie en poldermodel af te helpen? democratie heeft ook zo zijn beperkingen hoor. er wordt dan wel niet gemarteld, maar bij de ultime (kuch, democratie is geen amerikaanse uitvinding) democratie in amerika lopen ook een hoop mensen rond die straatarm zijn en uitgebuit worden in naam van het grote geld. 'Democratie is het beste van alle slechte systemen' (Churchill) Als er mensen zijn die dit systeem willen inruilen voor de sharia, moeten deze zoveel mogelijk uit onze samenleving verwijderd worden en teruggestuurd worden naar de heilstaten waar ze (oorspronkelijk) vandaan komen.

SambalBij
02-12-2004, 01:47
'Democratie is het beste van alle slechte systemen' (Churchill) Als er mensen zijn die dit systeem willen inruilen voor de sharia, moeten deze zoveel mogelijk uit onze samenleving verwijderd worden en teruggestuurd worden naar de heilstaten waar ze (oorspronkelijk) vandaan komen. er is vast ook wel een arabier geweest die heeft gezegd dat de sharia het beste van alle slechte systemen is... het punt is gewoon dat je onze waarheid niet als absolute waarheid kan zien. tenzij je alles weet, misschien. het is het zelfde met geloof. ieder geloof is er van overtuigd dat zij het absolute ultime geloof zijn. maar waarom zijn er dan meerdere absolute geloven? en welk geloof heeft gelijk? met politiek net zo. ik hoef hier geen sharia en als dat maar gerespecteerd word, ben ik hier gelukkig. als ik het wel wil, verhuis ik wel. waarom moet Bush dan wel zijn politieke geloof met geweld opdringen aan anderen? omdat het een extremistische terrorist is.

peterc
02-12-2004, 11:54
Saddam maakte er een tifus bende van en maakte die regio absoluut niet stabieler. En waarom is het nu onstabiel in Irak? Is dat zo omdat alleen de amerikanen daar zijn of is dat omdat anderen vinden dat de Irakezen bevrijd moeten worden? Punt is namelijk dat er vanuit wordt gegaan dat het volk van Irak geen vrije stem heeft. Op de huidige regering kan niet gebouwd worden want die is zowiezo tijdelijk en amerika gaat vanzelf het land uit. Mijn conclusie is dat niet de amerikanen het onveilig maken in Irak maar alle mensen die zich aangevallen voelen. Ik vind dat onterecht en ik vraag me af wat de werkelijke reden is. Amerika is Irak binnen gevallen om een dictator die enorme misdrijven begaan heeft weg te halen en daarmee een stabiele situatie te kreeren in die regio. Daarbij wordt er straks efficient gebruik gemaakt van de olie die daar in de grond zit. Door het open stellen van die bronnen wordt er een enorme hoeveelheid stress uit een markt gehaald die op dit moment in handen zijn figuren die alleen aan zich zelf denken en niet aan de wereld economie. In veel aziatische en afrikaanse landen gaat alles nu al kut, denk je eens in hoe dat gaat worden wanneer het westen ook weg valt. Amerika is de grootste economie en kan de wereld maken en breken. Als je het ziet vanuit dat punt is de ingreep van amerika helemaal niet zo raar. En nogmaals, dit is helemaal geen kruistocht tegen alle moslims in de wereld. Dat willen een boel religieuze leiders hun volgelingen laten geloven voor hun eigen machtspositie. Vaticaan is precies het zelfde. Een en al macht. Er was wel geen VN mandaat voor de oorlog in Irak, maar dat was er ook niet voor Kosovo. Daar schoot amerika toch wel even mooi de moslims aldaar te hulp. Er zullen een boel mensen het hier niet mee eens zijn, dan heb ik de volgende vraag: Wat gaat er gebeuren wanneer Amerika Irak verlaat? Wie gaat wat doen. Maw: wat is het alternatief!

SambalBij
02-12-2004, 12:58
Mijn conclusie is dat niet de amerikanen het onveilig maken in Irak maar alle mensen die zich aangevallen voelen. Ik vind dat onterecht en ik vraag me af wat de werkelijke reden is. Even een kromme redenering hier tegenover zetten. Stel dat ik je op je gezicht timmer, dan hebben we nog geen gevecht, maar als je terug gaat slaan, wel. En dan heb jij het gedaan. Amerika is Irak binnen gevallen om een dictator die enorme misdrijven begaan heeft weg te halen en daarmee een stabiele situatie te kreeren in die regio. Er zijn nog legio dictators en andere figuren die afgezet kunnen worden. Ga eens na wat er allemaal in Afrika gebeurt. Er is alleen geen amerikaan te bekennen (ook geen Europeaan overigens) die daar dictators af zet. Daarbij wordt er straks efficient gebruik gemaakt van de olie die daar in de grond zit. Allemaal exporteren naar het grootste energie slurpende land ter wereld. Amerikanen gebruiken per hoofd van de bevolking echt veruit de meeste energie en het zal niet lang meer duren of dat gaat een probleem worden. (kom ik straks op terug) Door het open stellen van die bronnen wordt er een enorme hoeveelheid stress uit een markt gehaald die op dit moment in handen zijn figuren die alleen aan zich zelf denken en niet aan de wereld economie. Amerika heeft ook schijt aan de wereldeconomie. Ze denken alleen aan hun eigen economie. In veel aziatische en afrikaanse landen gaat alles nu al kut, denk je eens in hoe dat gaat worden wanneer het westen ook weg valt. Ariatische landen zijn hard in aan het industrialiseren en die gaan met 2.2 miljard mensen de komende jaren grruwelijk veel energie nodig hebben. Zet daar tegenover wat amerikanen met 250 miljoen mensen al aan energie verbruikt. Stel dat de in Azie even verslindend tewerk gaan, zal de energieprofuctie vertienvoudigd moeten worden. Is not going to happen in the next 10 years... Amerika is de grootste economie en kan de wereld maken en breken. Als je het ziet vanuit dat punt is de ingreep van amerika helemaal niet zo raar. Want ze denken alleen aan zichzelf. Ik vind het alleen wat raar dat het tegenwoordig nog geoorloofd is om met geweld je eigenbelangen te consolideren. Zeker als het gaat om anderen die je daarmee je wil op legt. Ik zie het niet zitten dat amerika met geweld dingen af dwingt zodat zij er beter van worden. Aan de andere kant dwingt ze politiek en economisch ook vanalles af, ook in Europa, en daar gebeurt ook niks tegen. Isoleren die handel en gaar laten koken. En nogmaals, dit is helemaal geen kruistocht tegen alle moslims in de wereld. Dat willen een boel religieuze leiders hun volgelingen laten geloven voor hun eigen machtspositie. Vaticaan is precies het zelfde. Een en al macht. Het is een kruistocht van het kapitalisme. Er was wel geen VN mandaat voor de oorlog in Irak, maar dat was er ook niet voor Kosovo. Daar schoot amerika toch wel even mooi de moslims aldaar te hulp. Zouden ze dan ook echt altruist zijn of zit daar ook olie? Er zullen een boel mensen het hier niet mee eens zijn, dan heb ik de volgende vraag: Wat gaat er gebeuren wanneer Amerika Irak verlaat? Wie gaat wat doen. Maw: wat is het alternatief! Prima dat je die vraag hebt hoor, maar het is een kromme vraag. Het gaat er om dat amerika niet de gene is die het recht heeft om te bepalen wat er in andere landen gebeurt. Ik ga jou huis toch ook niet met geweld verbouwen, omdat ik vind dat je achterhaalde troep in je huis hebt. Vervolgens zet ik binnen alles in de steigers en haal overal het behang vanaf en na een jaar klussen is het nog niet af, maar dan is toch nog steeds het punt dat ik daar niet ongevraagd hoor te komen verbouwen? It's just not my bl**dy business!

peterc
02-12-2004, 13:00

De voorstanders van deze oorlog moeten is goed gaan nadenken: Saddam was inderdaad een man met een zieke geest.....hij heeft duizenden mense gemarteld vermoord enz... Nu keert het hele irakese volk zich tege de amerikanen...hoe kan je blijven volhouden dat dit Terroristen of malloten zijn ? Ze haten de amerikanen nog meer dan saddam....dit zegt dus wel iets over hoe de amerikanen zich gedragen in irak...ze martelen onschuldigen mensen...ze verkrachten vrouwen enz....en dit zijn geen incidenten...dit gebeurt structureel!! en de jood Rumsveld geeft er bevel toe.... respect voor alle irakese martelaars.... later Het hele Irakese volk? Weet je wel waar je het over hebt? De enige reden dat Bush minder populair wordt is de aanhoudende instabiliteit en ontevredenheid dat Amerika zijn beloftes niet waarmaakt binnen de beloofde tijd. En dan hebben we het over de helft van de 75% arabieren die zo denkt. De 25% anderen (koerden + armeniers etc.) zijn nog steeds erg blij dat Amerika hen bevrijd heeft. De andere helft van de arabieren interesseert het niet zo heel erg. Zij willen alleen maar rust in hun straat. De meerderheid van alle Iraqi's geloofd nog steeds in de verkiezingen. Vergeet dat niet! Waarom kan amerika zijn beloftes op dit moment niet waar maken? En waarom is het zo gevaarlijk? Niet per definitie omdat zij daar zijn, maar omdat anderen die situatie aangrijpen om tegen ze te gaan vechten. Dat is een wezenlijk verschil, waar maar al te graag overheen gekeken wordt. Ik zie het nut eigenlijk niet in van het huidige verzet. Stel nou voor: de situatie is zo dat Amerika het land verlaat en het helemaal aan het volk overlaat. Wie staat er op om het land te leiden? De grootste bevolkingsgroep is sji-iet. De regering zal daarmee ook Sji-itisch worden. En de verkiezingen die door de amerikanen ingestelde tijdelijke regering wordt georganiseerd zal het zelfde resultaat hebben. Tenzij die vrijheids-strijders een eigen agenda hebben. En ik been heel benieuwd hoe dit beargumenteerd wordt door de tegenstanders van de oorlog. Het zou me niet verbazen dat Iran hier op een of andere manier achter zit. Zij hebben namelijk erg veel baat bij een sjiitische regering en zullen alles doen om een regering te krijgen die met hen wil samenwerken cq. samengaan (zie geschiedenisboeken)

Pagina's : [1] 2 3