Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : De vrouw in de Islam

Pagina's : [1] 2 3

KayJ
01-12-2004, 16:17

Naar aanleiding van de film submission, zag ik dat wat mensen vragen hadden over de positie van de vrouw in de islam, en ze vroegen zich af of hetgeen wat hirsi ali liet rechtvaardig was, ten eerste denk ik dat hirsi haar beeld over islam te danken heeft aan de cultuur waarin ze is opgegroeid, en veel culturen worden vrouwen jammer genoeg onderdrukt en mishandel (besneden etc) , ter duidelijkheid cultuur heeft nix met geloof te maken, cultuur en geloof staan los van elkaar, islam is een levenswijze die voor elk mens is weggelegd, nu zullen velen zich afvragen waarom linkt hirsi ali de mishandeling van vrouwen dan aan islam? en hoe zit nu met die texten die op de vrouwen hun lichamen zijn geschreven? wel een echte moslim die zijn geloof goed bestudeert zal zijn vrouw nooit mishandelen en altijd met respect behandelen, ik zal dit aan de hand van hetgeen wat ik weet, aan jullie proberen uit te leggen en zoveel mogelijk proberen samen te vatten en kort te houden . Laten we maar es beginnen: http://img61.exs.cx/img61/6045/eltatik.jpg De profeet van God (vrede en zegeningen met hem) zei: Behandel vrouwen vriendelijk. Vrouwen zijn uit een rib geschapen en het meest gebogen gedeelte is het bovenstuk. Als je probeert het recht te maken, breekt het en als je het zo laat, blijft het gebogen. Behandel vrouwen dus vriendelijk. (overgeleverd door al-Bukhari en Moeslim) De Profeet (v.z.m.h.) heeft gezegd: ‘Druk elkaar op het hart om vrouwen goed te behandelen' (Moesliem) http://img64.exs.cx/img64/6818/fat7.jpg Blijkbaar leeft bij velen de overtuiging dat slaan van vrouwen in de Islam is toegestaan. Maar laten we onszelf eerst de volgende vragen voorhouden: Komt het slaan van vrouwen alleen voor bij moslims? Komt het ook bij andersgelovigen voor? Zijn andersgelovigen er in geslaagd om vrouwenmishandeling volledig uit de samenleving te verbannen. Op welke wijze kun je het slaan van vrouwen voorkomen en hoe zou je dat volgens de Islam kunnen aanpakken? De profeet sprak ooit zijn afschuw uit over het slaan en zei: 'Hoe is het mogelijk dat iemand zijn vrouw slaat zoals je een wilde kameel slaat en vervolgens met haar wil slapen?' En van Aisha (de vrouw van de profeet) weten we dat de profeet zelf nooit zijn vrouwen, dienaren of andere mensen geslagen heeft. Metgezel Abu Masud al-Badri vertelt over slaan het volgende verhaal: 'Ik was mijn dienaar met een zweep aan het slaan. Toen hoorde ik een stem achter me, "Pas op Abu Masud", maar ik herkende de stem niet, want de stem was gekleurd door intense boosheid. De profeet zei:" Pas op Abu Masud, pas op Abu Masud, pas op Abu Masud; want zeer zeker God heeft meer macht over jou dan jij over je dienaar." Vanaf die dag heb ik nooit meer mijn dienaren geslagen.' De Quraan behandelt het onderwerp slaan van vrouwen als volgt : (4.34): 'Mannen zijn de beschermers en onderhouders van hun echtgenotes omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten in [fysieke] kracht en omdat zij van hun rijkdommen zullen besteden [aan hun vrouwen]. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die vroom zijn en heimelijk bewaren hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen die zich slecht gedragen: wijst haar [eerst] terecht en [als dat niet helpt] laat haar in haar bedden alleen en [als laatste en ook afgeraden] geef haar een lichte tik [in plaats van haar te slaan]. Als zij hun gedrag veranderen, zoekt geen weg tegen haar[door oude koeien uit de sloot te halen of het herkauwen van ruzies]. Waarlijk, God is Verheven, Groot.' Vervolgens is er, als bovengenoemde stappen tot verzoening tussen man en vrouw niet helpen, de volgende richtlijn (4.35): 'En als gij een breuk tussen hen vreest, stelt dan een scheidrechter [bemiddelaar] van zijn familie en van haar familie aan. Indien zij verzoening wensen zal God deze tussen hen tot stand brengen. Voorzeker, God is Alwetend, Alkennend.' http://www.arabesquedance.ca/images/prod-andrea.jpg De Islam probeert het slaan van vrouwen te voorkomen door: 1: De voorbeeldfunctie van de profeet Mohammed, die zijn vrouw nooit geslagen heeft. 2: Het inbouwen van een 'stappenplan' door bijvoorbeeld eerst het gesprek aan te gaan 3: Over te gaan tot seksuele onthouding (voor mannen vaak een reden snel tot inkeer te komen) Want je mag niet met je vrouw slapen zolang je ruzies niet hebt bijgelegd. 4: Als dat niet helpt, wordt er gedoogd dat er symbolische lichte tik toe met een miswak (een tandenborstel van hout van ongeveer 20 x 1 cm) vanuit de pols (dus niet vanuit de elleboog of schouder) en niet in het gezicht of op intieme gedeelten wordt gegeven. Islam heeft voor alle situaties regels ook voor die situaties die absoluut ongewenst zijn binnen een gezin. Het feit dat Islam hier regels voor heeft betekent niet dat men hiertoe wordt opgeroepen om zijn vrouw te slaan, integendeel. Deze regels en adviezen zijn juist bedoelt om agressieve en communicatie-arme mannen in het gareel te houden en vrouwen tegen hen in bescherming te nemen. http://www.er.uqam.ca/pasteur/e203764/images3/hijab.jpg We stuiten echter veelvuldig op uitspraken van islamitische ‘geleerden’ en ‘imams’ waaruit vrouwenhaat spreekt. Het resultaat van een dergelijke misinterpretatie van hadith (profetische overleveringen) en het verspreiden van negativiteit is dat hele maatschappijen hun vrouwelijke onderdanen slecht behandelen, in veel islamitische landen heerst helaas ook jammer genoeg vaak een mannen (macho ) cultuur , en dus willen veel mannen over het feit heen lezen dat de islam het slaan van vrouwen verbied, wat ze wel doen is juist dat versje waarin staat dat men een vrouw een lichte tik mag geven zo uitbuiten , dat ze claimen 'ik mag slaan want deze vers zegt dat' iets wat dus totaal nergens op slaat, deze mannen zijn dus dom en kijken niet verder dan hun neus lang is, dit ondanks het feit dat de Islam de vrouw een hoge plaats toebedeelt en toegang verschaft tot alle domeinen van het leven. De vrouw is in de Islam gelijk aan haar mannelijke tegenpool. Ze is in dezelfde mate aansprakelijk voor haar daden als de man. Haar getuigenis is noodzakelijk en rechtsgeldig bij het gerechtshof. Er wordt om haar mening gevraagd en haar goede advies wordt opgevolgd. voor meer info, en uitgebreide uitleg met voorbeelden check: http://groups.msn.com/ISLAMvoorJOUenMIJ/destemvandevrouwindeislam.msnw De Profeet, vrede zij met hem, vroeg zelfs zijn vrouw Umm Salama advies bij één van de belangrijkste zaken aangaande de moslimgemeenschap. -1- peace out

KayJ
01-12-2004, 16:19
De profeet heeft nooit never zijn vrouw geslagen ! Elke goede moslim heeft de profeet als voorbeeld en zal dus nooit zijn vrouw slaan, en respect tonen voor de vrouw :)

Marrakick
01-12-2004, 16:24
(4.34): 'Mannen zijn de beschermers en onderhouders van hun echtgenotes omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten in [fysieke] kracht en omdat zij van hun rijkdommen zullen besteden [aan hun vrouwen]. Staat DIT in de Koran? In dat geval heb ik het echt gehad met de islam. Dit is je reinste discriminatie en de grootste leugen die ik ooit gezien heb. Een man en een vrouw zijn elkaars gelijke. ALTIJD. De vrouw is enkel wat efficiënter gebouwd. Ze heeft minder hersenen, maar GEBRUIKT een veel groter deel dan de man. Zeg me alsjeblieft dat dit van zijn levensdage niet in de Koran staat, anders moet ik Hirsi op ALLE punten gelijk gaan geven.

Mocrobrains
01-12-2004, 16:31
Staat DIT in de Koran? In dat geval heb ik het echt gehad met de islam. Dit is je reinste discriminatie en de grootste leugen die ik ooit gezien heb. Een man en een vrouw zijn elkaars gelijke. ALTIJD. De vrouw is enkel wat efficiënter gebouwd. Ze heeft minder hersenen, maar GEBRUIKT een veel groter deel dan de man. Zeg me alsjeblieft dat dit van zijn levensdage niet in de Koran staat, anders moet ik Hirsi op ALLE punten gelijk gaan geven. Mannen en vrouwen zijn gelijk, alleen ze hebben eigen plichten en rechten, voornamelijk in fysieke kracht. Is toch normaal dat een man op de bouw werkt, omdat hij dit fysieker makkelijker aan kan dan de vrouw. Het is toch goed voor een man om zijn vrouw te beschermen en te onderhouden, wat vind jij er niet goed aan. Je mag hirsi ali gelijk geven, maar dat doet me niks, je wilt niet weten wat ik van hirsi ali denk, en helemaal niet van mensen die in haar geloven.

HollandseVriend
01-12-2004, 16:32

Staat DIT in de Koran? In dat geval heb ik het echt gehad met de islam. Dit is je reinste discriminatie en de grootste leugen die ik ooit gezien heb. Een man en een vrouw zijn elkaars gelijke. ALTIJD. De vrouw is enkel wat efficiënter gebouwd. Ze heeft minder hersenen, maar GEBRUIKT een veel groter deel dan de man. Zeg me alsjeblieft dat dit van zijn levensdage niet in de Koran staat, anders moet ik Hirsi op ALLE punten gelijk gaan geven. In de bijbel staat hetzelfde, of wil jij ontkennen dat de man sterker is qua fysieke kracht :confused:

KayJ
01-12-2004, 16:38
@ marakick Het gaat om de interpretatie van dingen, als je text goed rustig leest in dit topic, zie je dat man en vrouw in islam gelijk aan elkaar zijn, de vrouw heeft in islam juist een hoog aanzien, en de profeet vroeg zijn vrouw altijd om advies, dat zegt toch genoeg, de profeet heeft nooit een vrouw geslagen en islam verbied het. (4.34): 'Mannen zijn de beschermers en onderhouders van hun echtgenotes omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten in [fysieke] kracht en omdat zij van hun rijkdommen zullen besteden [aan hun vrouwen]. en hetgeen dat jij net citeert, wil niet zeggen dat mannen meer waar zijn dan vrouwen, neeee das onzin, dat citaat wil zeggen dat mannen op bepaalde gebieden meer functie vervullen zijn dan vrouw, en das dus physieke kracht, een man heeft meer physieke kracht en staat daar dus wat hoger qua functie dan de vrouw, maar wil dat nu zeggen dat mannen meer zijn dan vrouwen ?? neeeeee, vrouwen staan weer op andere punten hoger in de rang qua functie dan mannen, ze krijgt het moederschap in de islam een belangrijker aanzien en wordt het hoger ge-acht dan het vaderscap, is dit nu discriminerend ten opzichte van mannen, neee de vrouw is gewoon in die functie weer belangrijker dan de man, check de volgende opvattingen over vrouwen in de islam, je zult zien dat vrouw een enorm respect en aanzien krijgt in de islam : De moslimvrouw is een onderwijzeres in de opbouw van een rechtvaardige goede samenleving, zolang ze de Weg van de Qor’aan en Soennah van de profeet(Allah’s vrede en zegen zijn met hem) volgt. Want trouw blijven aan de Qor’aan en de Soennah weerhoudt elke moslim -man of vrouw- af te dwalen op elke manier. Het geheim in haar belangrijkheid ligt in de enorme last en de verantwoordelijkheid die op haar rusten en de moeilijkheden die zij kan tegenkomen- verantwoordelijke heden en moeilijkheden waarvan er sommige zijn die een man niet eens kan dragen. Het geheim van haar belangrijkheid van een moslimvrouw ligt in de enorme last en de verantwoordelijkheid dat haar toe behoort. De moeilijkheden en de verantwoordelijkheden die op haar rusten en de moeilijkheden die ze kan tegen komen. Dat is waarom één van de belangrijkste verplichtingen van een persoon dankbaar, vriendelijk, respectvol en een goede relatie met haar te tonen. En in deze zaak is ze bevoorrecht en boven de vader geplaatst. De edele scheppingsvorm van de vrouw wordt alleen door de islaam in ere gehouden. De Islaam verheft de status van de vrouw en geeft haar bescherming tegen oneerbaarheid en negatieve invloeden die haar lichaam misbruiken voor materialistische doeleinden. Een gemeenschap waarvan de mensen geld en materialisme begeren, onderdrukt zijn waarden en normen. Daardoor kan de natuur van de mens niet tot zijn positieve uiting komen De vrouw is in de Islam gelijk aan haar mannelijke tegenpool. Ze is in dezelfde mate aansprakelijk voor haar daden als de man. Haar getuigenis is noodzakelijk en rechtsgeldig bij het gerechtshof. Er wordt om haar mening gevraagd en haar goede advies wordt opgevolgd. de profeet heeft altijd respect gehad voor zijn vrouwen en ze never geslagen of minderwaardig geacht, elke goede moslim zal de profeet als voorbeeld hebben, en dus altijd zijn vrouw gelijk behandelen, want dit schrijft de koran ook voor, man en vrouw hebben zelfde rechten en zijn gelijk aan elkaar :)

Marrakick
01-12-2004, 16:42
'Mannen zijn de beschermers en onderhouders van hun echtgenotes Dit is waar ik het niet mee eens ben. Niet over de fysieke kracht. Fysieke kracht kun je moeilijk als iets positiefs zien. Fysieke kracht is enkel een opvangnet voor het gebrek aan hersencapaciteit. Mannen zijn beschermers en ONDERHOUDERS van hun echtgenote. Daar zit een oordeel in en van God mogen we niet oordelen. Oordelen doet enkel de Almachtige. En trouwens tegen wie zou de vrouw beschermd moeten worden als iedereen naar de 10 Geboden leeft?

Mocrobrains
01-12-2004, 16:45
Dit is waar ik het niet mee eens ben. Niet over de fysieke kracht. Fysieke kracht kun je moeilijk als iets positiefs zien. Fysieke kracht is enkel een opvangnet voor het gebrek aan hersencapaciteit. Mannen zijn beschermers en ONDERHOUDERS van hun echtgenote. Daar zit een oordeel in en van God mogen we niet oordelen. Oordelen doet enkel de Almachtige. En trouwens tegen wie zou de vrouw beschermd moeten worden als iedereen naar de 10 Geboden leeft? Dus als jij een vrouw hebt, zou je haar niet beschermen en niet onderhouden. Maar de vers uit de koran zijn afkomstig van god, dat mannen voor hun vrouwen moeten zorgen is een plicht in de islaam, die heb ik niet verzonnen, dat heeft allah swt voor ons opgesteld. In deze tijd is het moeilijk voor elk mens, ook voor een vrouw, je moet sterk zijn in je geloof om je staande te houden.

KayJ
01-12-2004, 16:47
in veel islamitische landen heerst een macho mannen cultuur, en cultuur heeft nix te maken met geloof, het zijn de macho dominante mannen die dat ene zinnetje uit de koran (over het in uitzonderlijke situatie geven van licht tikje op een niet gevoelige plek ) zo uitbuiten dat ze claimen 'wij mogen vrouwen slaan' terwijl elk normaal goedenkend mens inziet dat dit totaal niet is toegestaan, dus de islam kun je de schuld niet geven of zeggen dat het aanleiding gaf voor vrouwonvriendelijkheid, de domme macho mannen die niet logisch kunnen nadenken en de islam misbruiken zijn de aanleiding en oorzaak van de vrouwonvriendelijkheid in bepaalde landen, en helaas zijn deze domme macho mannen vaak nog vader, en voeden hun kinderen weer zo op met hun verkeerde denkwijze etc.

Marrakick
01-12-2004, 16:56
Dus als jij een vrouw hebt, zou je haar niet beschermen en niet onderhouden. Het gaat er niet om dat ik het niet zou doen Mocrobrains, alhoewel mijn vrouw heel goed voor zichzelf kan opkomen in elke situatie. Het gaat om de VERPLICHTING. Hier zit duidelijk de onderdrukking van de vrouw in. Kan de vrouw zeggen "Ik WIL niet beschermd en onderhouden worden" want daar gaat het om! het zijn de macho dominante mannen die dat ene zinnetje uit de koran Ik denk niet dat het zo werkt KayJ. In de 10 Geboden staat "Gij zult niet echtbreken". In mijn ogen is de echt verbroken zodra er een keer geen respect wordt getoond. Respect naar elkaar en respect naar God. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat ik mijn vrouw ooit ook maar één tikje zou geven (nee, andersom ook niet). Ik val inderdaad op die zin waar de vrouw duidelijk onderdrukt wordt: ze MOET beschermd worden. Daar kun je heel veel gekke dingen uit afleiden! Dat HOEFT natuurlijk niet. Niet elke moslim zal zijn vrouw slaan of buiten haar zin beschermen of buiten haar zin onderhouden. ZO slecht zal de wereld nog wel niet zijn, hoop ik.

Gebruiksnaam
01-12-2004, 16:59
Staat DIT in de Koran? In dat geval heb ik het echt gehad met de islam. Dit is je reinste discriminatie en de grootste leugen die ik ooit gezien heb. Een man en een vrouw zijn elkaars gelijke. ALTIJD. De vrouw is enkel wat efficiënter gebouwd. Ze heeft minder hersenen, maar GEBRUIKT een veel groter deel dan de man. Zeg me alsjeblieft dat dit van zijn levensdage niet in de Koran staat, anders moet ik Hirsi op ALLE punten gelijk gaan geven. jij bent een levend voorbeeld van Hirshi Ali en de vijanden van de islam. je geeft ze een hoop van wat de islam over de vrouw zegt, maar dan zoeken ze juist naar de dingen waar ze kritiek op kunnen geven. en zoeken ze naar de woorden die ze zouden kunnen gebruiken als "bewijs dat de islam de vrouw niet waardeert". maar het zijn dan ook vaak woorden die ze niet willen bergrijpen, of woorden die ze graag op eigen manier willen interpeteren. voor de uitleg van die vers die jij aangekaart hebt wordt je verwijsd naar alle die andere verzen en overleveringen die je gelezen hebt. daarnaast zijn de vrouw en de man niet gelijk, en zullen NOOIT gelijk zijn. een man is een man en een vrouw is een vrouw. gelijkwaaridig zijn ze, maar gelijk niet. of je het nou wil of niet, dat is wel een feit, je kan hoog of laag springen, of de islam dat zegt of niet, het is en blijft een FEIT. laten we dan maar beginnen bij de landen die zichzelf bestempelen als landen die de vrouw lief hebben. wat is de verhouding man-vrouw in het NL-parlement?? is dat 50-50? of in de buurt? wie zijn de hoogste leiders van de grootst bedrijven van NL? zijn dat vrouwen of mannen? is het ook 50-50? of laten we de VN nemen, zijn de verhoudingen daar 50-50? de leiders in Amerika, en alle zogenaamde machtige landen op deze wereld, zijn dat vrouwen of mannen? nou, het zijn altijd wel mannen, vrouwen stellen daarbij een lage percentage voor. hoe komt dat? omdat vrouw en man nu eenmaal niet gelijk zijn. er zijn dingen waar de vrouw het voor het zeggen heeft, en er zijn dingen waar de man het voor het zeggen heeft. ik zou zeggen, geloof jij maar wat jij zelf wil, maar probeer ons niet ons geloof te leren, want we weten het beter dna jou en beter dan Hirshi Ali

Mocrobrains
01-12-2004, 17:05
Het gaat er niet om dat ik het niet zou doen Mocrobrains, alhoewel mijn vrouw heel goed voor zichzelf kan opkomen in elke situatie. Het gaat om de VERPLICHTING. Hier zit duidelijk de onderdrukking van de vrouw in. Kan de vrouw zeggen "Ik WIL niet beschermd en onderhouden worden" want daar gaat het om! Ik denk niet dat het zo werkt KayJ. In de 10 Geboden staat "Gij zult niet echtbreken". In mijn ogen is de echt verbroken zodra er een keer geen respect wordt getoond. Respect naar elkaar en respect naar God. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat ik mijn vrouw ooit ook maar één tikje zou geven (nee, andersom ook niet). Ik val inderdaad op die zin waar de vrouw duidelijk onderdrukt wordt: ze MOET beschermd worden. Daar kun je heel veel gekke dingen uit afleiden! Dat HOEFT natuurlijk niet. Niet elke moslim zal zijn vrouw slaan of buiten haar zin beschermen of buiten haar zin onderhouden. ZO slecht zal de wereld nog wel niet zijn, hoop ik. Een vrouw beschermen en onderhouden is een prachtige regel voor zowel man als vrouw. Op jou manier kan alles volgens mij, het is toch simpel wat er bedoeld word. Er zijn genoeg situaties waar jij je vrouw kan beschermen en onderhouden, kom nou niet zeggen dat het niet zo is, want je houd uiteindelijk alleen je zelf voor de gek.

KayJ
01-12-2004, 17:09
@ marakick Als je het topic goed hebt doorgelezen dan heb je gezien dat de koran het slaan van vrouwen verbied ten strengste, en de mannen die hun vrouw slaan en beweren dat volgens de koran mag, zijn dus gewoon domme mannen die gewoon zich hoger voelen dan de vrouw, en dat heeft de westerse man die zijn vrouw slaat ook, hij wilt zijn vrouw kleineren, alle mannen die hun vrouw slaan hebben zelfde motief, en zijn dom, en dat heeft nix met geloof te maken.

KayJ
01-12-2004, 17:13
Een vrouw beschermen en onderhouden is een prachtige regel voor zowel man als vrouw. Op jou manier kan alles volgens mij, het is toch simpel wat er bedoeld word. Er zijn genoeg situaties waar jij je vrouw kan beschermen en onderhouden, kom nou niet zeggen dat het niet zo is, want je houd uiteindelijk alleen je zelf voor de gek. Goed gezegd man, ben het helemaal met je eens :)

gEwE
01-12-2004, 17:13

Het gaat er niet om dat ik het niet zou doen Mocrobrains, alhoewel mijn vrouw heel goed voor zichzelf kan opkomen in elke situatie. Het gaat om de VERPLICHTING. Hier zit duidelijk de onderdrukking van de vrouw in. Kan de vrouw zeggen "Ik WIL niet beschermd en onderhouden worden" want daar gaat het om! Ik denk niet dat het zo werkt KayJ. In de 10 Geboden staat "Gij zult niet echtbreken". In mijn ogen is de echt verbroken zodra er een keer geen respect wordt getoond. Respect naar elkaar en respect naar God. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat ik mijn vrouw ooit ook maar één tikje zou geven (nee, andersom ook niet). Ik val inderdaad op die zin waar de vrouw duidelijk onderdrukt wordt: ze MOET beschermd worden. Daar kun je heel veel gekke dingen uit afleiden! Dat HOEFT natuurlijk niet. Niet elke moslim zal zijn vrouw slaan of buiten haar zin beschermen of buiten haar zin onderhouden. ZO slecht zal de wereld nog wel niet zijn, hoop ik. Weet jij op welke manier de vrouwen werden behandeld vóór de openbaring van de koran & ná het jaar 70?! gEwE

Pagina's : [1] 2 3