Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Hersenscan maakt leugen zichtbaar

nadia82
01-12-2004, 07:11

WASHINGTON - Hersenen van mensen die jokken zien er op hersenscans anders uit dan die van mensen die de waarheid vertellen, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Voor het onderzoek werd gebruikgemaakt van een zogeheten functionele MRI-scan. Bij mensen die de waarheid spraken, waren vier hersengebieden actief. Bij mensen die logen, was activiteit waar te nemen in zeven gebieden. Het gebruik van deze scan is kostbaar, maar volgens de wetenschappers kan het een waardevol instrument zijn bij ondervraging van een terrorismeverdachte bijvoorbeeld.

newix
01-12-2004, 08:31
WASHINGTON - Hersenen van mensen die jokken zien er op hersenscans anders uit dan die van mensen die de waarheid vertellen, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Voor het onderzoek werd gebruikgemaakt van een zogeheten functionele MRI-scan. Bij mensen die de waarheid spraken, waren vier hersengebieden actief. Bij mensen die logen, was activiteit waar te nemen in zeven gebieden. Het gebruik van deze scan is kostbaar, maar volgens de wetenschappers kan het een waardevol instrument zijn bij ondervraging van een terrorismeverdachte bijvoorbeeld. Hum... lijkt me een gesofisticeerde leugendedector. Maar hoe waardevol is dat om de waarheid te achterhalen? Weten dat iemand liegt is niet hetzelfde als weten wat de man/vrouw denkt, he? Zover ik overigens kan nagaan, zijn de meeste verdachten of daders van terrorismeaanslagen geen kwebbelaars tijdens hun verhoor. Net als Mohammed B. beroepen ze zich op hun zwijgrecht. Ik denk dat we het nooit zullen meemaken: een machine die kan achterhalen wat iemand echt denkt. Gelukkig maar, want volgens mij zouden er weinig mensen vrijwillig aan zo'n ding willen worden gelegd. We hebben allemaal wel onze geheime kantjes, denk je niet? :)

_Mercurius_
01-12-2004, 09:35
maar op zo'n scan kunnen ze alleen zien dat ze liegen maar niet precies waarover en bij een leugendetector wel want ze stellen daar vragen bij dus een leugendetector blijft dus gewoon beter. ja ja laten ze dan maar niks over de koran of de bijbel vragen heh :D piepp :rolleyes: ieeeep ipeipppppppppppp pieppppppppp

aspegic
01-12-2004, 09:53
maar op zo'n scan kunnen ze alleen zien dat ze liegen maar niet precies waarover en bij een leugendetector wel want ze stellen daar vragen bij dus een leugendetector blijft dus gewoon beter. Natuurlijk krijgen ze in die MRI scanner vragen gesteld, net als bij een conventionele leugendetector. Zonder vraag kan de proefpersoon ook niet liegen.