Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Alleenstaande moeder die op vakantie gaat met kinderen?

Pagina's : 1 2 [3] 4

pinda
03-05-2012, 21:55

Het klopt wel hoor, ik werk zelf bij burgerzaken, wij raden mensen aan die alleen reizen met hun kinderen (dus zonder de andere ouder) om een internationale geboorteakte mee te nemen als ze hier zijn geboren of een internationaal gba uittreksel met de ouders erop vermeld. Je kan zelf een brief schrijven waarin de ene ouder toestemming geeft aan de andere ouder om de kinderen mee te nemen op vakantie, handtekening erop zetten en kopie leg. bewijs meegeven (dit gaat niet via de gemeente, moet je zelf doen, is wel aan te raden trouwens). Heeft inderdaad te maken met een wetswijziging dat kinderen vanaf 26 juni van dit jaar een eigen reisdocument moeten hebben. Daarvoor stonden kinderen natuurlijk vaak tot hun 16e bijgeschreven in het paspoort van de ouders en dan is het wel duidelijk dat het jouw kinderen zijn, anders kon je ze natuurlijk ook niet bijschrijven. Maar ja nu is dat lastiger te controleren vooral als het kind een andere achternaam heeft dan de ouder waar ze mee reizen....

driyfa
03-05-2012, 22:06
Het klopt wel hoor, ik werk zelf bij burgerzaken, wij raden mensen aan die alleen reizen met hun kinderen (dus zonder de andere ouder) om een internationale geboorteakte mee te nemen als ze hier zijn geboren of een internationaal gba uittreksel met de ouders erop vermeld. Je kan zelf een brief schrijven waarin de ene ouder toestemming geeft aan de andere ouder om de kinderen mee te nemen op vakantie, handtekening erop zetten en kopie leg. bewijs meegeven (dit gaat niet via de gemeente, moet je zelf doen, is wel aan te raden trouwens). Heeft inderdaad te maken met een wetswijziging dat kinderen vanaf 26 juni van dit jaar een eigen reisdocument moeten hebben. Daarvoor stonden kinderen natuurlijk vaak tot hun 16e bijgeschreven in het paspoort van de ouders en dan is het wel duidelijk dat het jouw kinderen zijn, anders kon je ze natuurlijk ook niet bijschrijven. Maar ja nu is dat lastiger te controleren vooral als het kind een andere achternaam heeft dan de ouder waar ze mee reizen.... Dat is een geboorteakte, dat heeft niks te maken met een toestemmingsformulier. Dat is niet verplicht als je op zomervakantie gaat.

RedLipstick
03-05-2012, 22:21
Ja precies, Ik heb niet eens wat tegen m'n moeder gezegd die gaat zich vanaf nu al stressen over dat papiertje :hihi: Haha :hihi: :hihi: herkenbaar!!!

pinda
03-05-2012, 22:36
Dat toestemmingsformulier is bij mijn weten niet verplicht inderdaad maar ik zeg ook dat het aan te raden is om beide mee te nemen. Het schijnt dat ze vooral op vliegvelden heel moeilijk kunnen gaan doen, als je dat niet bij je hebt. Dus wij raden het aan en reisbureau's doen dat ook. Je moet het uiteraard zelf weten, maar ik heb zoiets van het is een kleine moeite, dus waarom zou je het niet doen, kan je een hoop ellende schelen als je daar staat en ze vragen er wel om.

driyfa
03-05-2012, 22:37

Dat toestemmingsformulier is bij mijn weten niet verplicht inderdaad maar ik zeg ook dat het aan te raden is om beide mee te nemen. Het schijnt dat ze vooral op vliegvelden heel moeilijk kunnen gaan doen, als je dat niet bij je hebt. Dus wij raden het aan en reisbureau's doen dat ook. Je moet het uiteraard zelf weten, maar ik heb zoiets van het is een kleine moeite, dus waarom zou je het niet doen, kan je een hoop ellende schelen als je daar staat en ze vragen er wel om. Omdat soms de ouders gescheiden zijn, en de ex-man dwars gaat doen. Dan is het echt lastig.

nadiak
03-05-2012, 22:41
Dit is zeker waar, ze hebben het mij 2 keer gevraagd wel bij terugkomst op schiphol. Ik moest een verklaring bij de gemeente opmaken met toestemming van de vader om alleen met het kind te reizen. Eerste keer stond de vader me op te wachten en toen lieten ze mij na een heel verhaal toch doorlopen. 2de keer wilde ik alleen uit proberen of ze het weer zouden vragen, want de vader reisde ook mee en stond achter me. En ze vroegen het weer.

nadiak
03-05-2012, 22:43
Ohh ja dus niet alleen voor gescheiden ouders. Wij zijn gewoon getrouwd, maar ze zijn bang dat je het kind ontvoerd. Baz, als ik mijn kind zou willen ontvoeren dat zou ik het land uit gaan niet in komen :moe:

driyfa
Dit is zeker waar, ze hebben het mij 2 keer gevraagd wel bij terugkomst op schiphol. Ik moest een verklaring bij de gemeente opmaken met toestemming van de vader om alleen met het kind te reizen. Eerste keer stond de vader me op te wachten en toen lieten ze mij na een heel verhaal toch doorlopen. 2de keer wilde ik alleen uit proberen of ze het weer zouden vragen, want de vader reisde ook mee en stond achter me. En ze vroegen het weer. Bij terugkomst :moe: Ze zoeken echt problemen om niks.

pinda
Niet alleen bij scheiding, ze kunnen bij de douane niet zien of je gescheiden bent of niet. Dus in het geval dat 1 ouder reist met de kinderen is het gewoon aan te raden het toestemmingsformulier en geboorteakte meenemen.

nadiak
03-05-2012, 22:50
Bij terugkomst :moe: Ze zoeken echt problemen om niks. Ja wallah ik wou tegen hem zeggen je had me moeten tegenhouden toen ik wegging, maar ik dacht bij mezelf eerst mezelf hieruit praten hahahaha gelukkig mocht ik weg en toen dacht ik beter hou ik me mond straks mag ik alsnog daar blijven. :jammer:

nasima30
03-05-2012, 22:59
Ik ben heel vaak alleen met de kids op vakantie geweest en ze hebben nooit naar iets gevraagd. Alleen in Marokko vroegen ze een keer of hun vader Marokkaans was :S (kinderen zagen er zeker te blank uit)

nadiak
03-05-2012, 23:00
Ik ben heel vaak alleen met de kids op vakantie geweest en ze hebben nooit naar iets gevraagd. Alleen in Marokko vroegen ze een keer of hun vader Marokkaans was :S (kinderen zagen er zeker te blank uit) Gebruik je zeker je mans naam?

nasima30
03-05-2012, 23:03

Nee. Ik mijn naam en de kinderen de naam van de vader.

tantesniwla
03-05-2012, 23:06
Heb je een bron waaruit dit blijkt?http://www.defensie.nl/marechaussee/service/reizen_met_kinderen/

pinda
03-05-2012, 23:07
Tot nu toe werd er nog niet echt vaak naar gevraagd, maar door de wetswijziging van 26 juni a.s. wordt er zeker weten meer naar gevraagd is ook al veel over op het nieuws geweest..

Pagina's : 1 2 [3] 4