Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : traditie van berbers (rif)

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

imaane911
28-11-2004, 17:19

hallo mensjes ik vroeg me af hoe het zat met de traditie omtrent het huwelijk bij mensen van Nador en specifiek uit MIDAR ik ga namelijk trouwen inshallah en mijn mannetje :koppel: komt uit midar, alleen weet ik helemaal niets van de rif cultuur. :( dus mijn vragen zijn: 1) hoe gaat het met het huwelijksfeest bijv de dans/zang of wordt er iets speciaals gedaan bij de bruid en bruidegom 2) hoe zit het met wanneer de bruiloft klaar is gaan de schoonouders dan mee ofzoiets :confused: 3) ik had gehoord dat de eerste 7 dagen na de bruiloft niemand de bruid mag zien (klopt dit) 4) en hoe zit het met de dag na de huwlijksnacht komt de schoonmoeder/ schoonfamilie langs???? :maf: 5) en als de bruid de eerste keer langsgaat bij haar schoonouders moet ze dan wat meenemen??? ik hoop dat het niet al te veel vragen zijn maar zoals je kan lezen weet ik echt niets hierover en dat maakt me echt zenuwachtig en bang :traan1: ik hoop dat als ik me wat meer verdiep in de cultuur dat me schoonfamilie me meer zal accepteren ik hoop dat jullie me kunnen helpen djazakoe Allahoe gairen!!!! :goedzo:

imaane911
28-11-2004, 18:27
niemand?? :( hup hup amazighen help me!!!!!!!!!! ;)

hanoa
28-11-2004, 21:13
hallo mensjes ik vroeg me af hoe het zat met de traditie omtrent het huwelijk bij mensen van Nador en specifiek uit MIDAR ik ga namelijk trouwen inshallah en mijn mannetje :koppel: komt uit midar, alleen weet ik helemaal niets van de rif cultuur. :( dus mijn vragen zijn: 1) hoe gaat het met het huwelijksfeest bijv de dans/zang of wordt er iets speciaals gedaan bij de bruid en bruidegom 2) hoe zit het met wanneer de bruiloft klaar is gaan de schoonouders dan mee ofzoiets :confused: 3) ik had gehoord dat de eerste 7 dagen na de bruiloft niemand de bruid mag zien (klopt dit) 4) en hoe zit het met de dag na de huwlijksnacht komt de schoonmoeder/ schoonfamilie langs???? :maf: 5) en als de bruid de eerste keer langsgaat bij haar schoonouders moet ze dan wat meenemen??? ik hoop dat het niet al te veel vragen zijn maar zoals je kan lezen weet ik echt niets hierover en dat maakt me echt zenuwachtig en bang :traan1: ik hoop dat als ik me wat meer verdiep in de cultuur dat me schoonfamilie me meer zal accepteren ik hoop dat jullie me kunnen helpen djazakoe Allahoe gairen!!!! :goedzo: ik kom zelf ook uit omgeving nador en wat ik weet is 1) dat 9 van de 10 keer de bruid en bruidegom hun bruiloft apart vieren 2) dat de bruid op de derde dag door schoonfamilie word opgehaald en piep piep naar t huis van de bruidegom gaan.. wat ik dan meemaakte was dat dat t huis van de schoonouders waren.. bij de aankomst..(dit gebeurt niet bij iedereen) smeerde de schoonmoeder van de bruid honing onder haar voet :maf: :nerd: 3\4) de dag na de huwelijksnacht zal er uitgebreid ontbeten worden met de bruid vaak komen dan haar zusjes langs en tantes met allerlei lekkernijen enzo.. de bruid mag haar moeder de eerste 7 dagen niet zien... na die 7 dagen zal haar eerste bezoek naar haar moeder plaatsvinden :nerd: 5) nou als je dus al niet bij je schoonouders was en dan voor t eerst naar ze toe gaat is t wel gebruikelijk dat je wat voor ze meeneemt..wat je mee kan nemen hangt echt per familie af.. ik hoop dat je er wat aan hebt meid.. en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik t wel ;)

imaane911
28-11-2004, 22:56
heeel erg bedankt dames hier kom ik een stukken verder mee ik hoop dat er nog meer dames/ heren kunnen regaren of mensen die in het zelfde schuitje als ik zitten?? hoop wat meer te weten te komen beslama imaane ;)

Farah_18
29-11-2004, 12:44

hallo mensjes ik vroeg me af hoe het zat met de traditie omtrent het huwelijk bij mensen van Nador en specifiek uit MIDAR ik ga namelijk trouwen inshallah en mijn mannetje :koppel: komt uit midar, alleen weet ik helemaal niets van de rif cultuur. :( dus mijn vragen zijn: 1) hoe gaat het met het huwelijksfeest bijv de dans/zang of wordt er iets speciaals gedaan bij de bruid en bruidegom 2) hoe zit het met wanneer de bruiloft klaar is gaan de schoonouders dan mee ofzoiets :confused: 3) ik had gehoord dat de eerste 7 dagen na de bruiloft niemand de bruid mag zien (klopt dit) 4) en hoe zit het met de dag na de huwlijksnacht komt de schoonmoeder/ schoonfamilie langs???? :maf: 5) en als de bruid de eerste keer langsgaat bij haar schoonouders moet ze dan wat meenemen??? ik hoop dat het niet al te veel vragen zijn maar zoals je kan lezen weet ik echt niets hierover en dat maakt me echt zenuwachtig en bang :traan1: ik hoop dat als ik me wat meer verdiep in de cultuur dat me schoonfamilie me meer zal accepteren ik hoop dat jullie me kunnen helpen djazakoe Allahoe gairen!!!! :goedzo: Salaam Oe3leikoum... Het is allemaal niet zo erg als je denkt, bij ons berberse mensen heb je gewoon een paar punten, en dat is gewoon heel normaal, zoals de arabieren van die puntjes hebben, hebben dat de berberse mensen ook... -- met de dans enz. gaat het allemaal hetzelfde, misschien dat de arabieren wat anders dansen, maar op bruiloften van berberse mensen wordt er ook gewoon arabisch muziek gedraait. en zoals dat meisje hierboven zei, voordat je uit de auto stapt om de zaal binnen te gaan (of het huis van je man) dan komt ze naar buiten om honing onder je voet te smeren... (hoort er gewoon bij, is normaal) -- als de bruiloft klaar is gaan alleen jullie 2 naar huis/ niemand anders!!! -- de eerste 7 dagen mag je je moeder niet zien, voor de rest mag je iedereen zien.. is ook normaal bij de berberse mensen..!! -- de dag naar de bruiloft maakt jouw moeder allemaal lekker dingen, dan komt zijn familie langs en tegelijkertijd ook jouw familie, dan gaan jullie allemaal lekker samen ontbijten, ( en ook jouw schoonmoeder) -- als je langs gaat bij jouw familie dan weet ik niet of je wel wat moet meenemen, maar het is wel zo bij ons dat je voor je schoonmoeder, schoonzusjes, schoonbroertjes, schoonvader en misschien oma van de jonge of iets dergelijks iets moet kopen voor ze, hoeft helemaal niet veel te zijn, misschien stof voor een jurk of iets dergelijks. Ik hoop dat ik jouw genoeg heb geinformeerd, mogten er nog vragen zijn hoor ik die graag van je, ik wil je met alle plezier helpen..! :) en nog ff voor de duidelijkheid.. mijn zus is laatst getrouwd, en dit ging zo als volgt.... dus ik weet niet echt heeeeel precies of het ook zo bij hun gaat, ik hoop het wel, want het valt allemaal best wel mee..!! Groetjes.. Farah :)

imaane911
29-11-2004, 13:24
salaam alaikom dames bedankt voor de mooie reacties!!! ik ga mijn bruiloft thuis houden omdat zijn ouders een zaal niet inkomen :D is dit ook iets van de rifcultuur want als ik om me heen kijk dan komt dit vaak voor :confused: niet dat ik het erg vind hoor mijn ouders hebben het ook liever thuis is ook veel gezelliger denk ik dus als ik het goed lees mag ik mijn lieve moedertje 7 dagen niet zien dat zal ze niet echt leuk vinden :p dat is wel heel grappig bij ons is het juist andersom de moeder van de bruid komt de ochtend na de huwelijksnacht langs om samen met haar dochter te ontbijten maar ja dat zien we dan wel hoe we dat gaan doen :confused: ik ben eigenlijk wel benieuwd of er dingen zijn die eigenlijk traditie zijn maar die men niet meer doet :rolleyes:

imaane911
29-11-2004, 17:44
niemand meer kom op mensen :nijn:

loui
29-11-2004, 18:15
Hé messie, Wij komen van oorsprong ook uit rif, maar ook onder de mensen uit rif zitten heel erg veel verschillen..... Ik heb nog nooit gehoord van honing onder de voet ?! Waarom stel je die vragen niet aan je toekomstige man of schoonzusje ofzo? Zij kunnen je het best informeren. En als hij dat niet weet kan hij het toch aan zijn moeder of zusjes / zussen vragen

imaane911
29-11-2004, 18:49
beste loui bedankt voor je reactie, maar het vervelende is dat me aanstaande inshaAllah, hier in nederland is geboren en aangezien het bij zijn familie gebruikelijk is om het feest gescheiden te houden (mannen/vrouwen) weet hij niets over de traditie. en wat nog vervelend is, is dat hij ten eerste geen zusjes waar ik het aan kan vragen heeft en dat zijn ouders liever niet hebben dat hij met mij trouwt. niet dat ze me niet mogen NEE ze kennen mij niet eens maar zij hebben liever dat hij met een riffia trouwt :( dat vind ik zoooo erg daarom wil ik zo graag meer weten zodat zij misschien mij gaan accepteren. Aangezien mij man heeft gezegd dat hij met mij trouwt en met niemand anders :koppel: nu we het toch hier over hebben is dat gebruikelijk dat riffies alleen met riffies willen trouwen??? :confused:

ribaatjuh
29-11-2004, 19:05
beste loui bedankt voor je reactie, maar het vervelende is dat me aanstaande inshaAllah, hier in nederland is geboren en aangezien het bij zijn familie gebruikelijk is om het feest gescheiden te houden (mannen/vrouwen) weet hij niets over de traditie. en wat nog vervelend is, is dat hij ten eerste geen zusjes waar ik het aan kan vragen heeft en dat zijn ouders liever niet hebben dat hij met mij trouwt. niet dat ze me niet mogen NEE ze kennen mij niet eens maar zij hebben liever dat hij met een riffia trouwt :( dat vind ik zoooo erg daarom wil ik zo graag meer weten zodat zij misschien mij gaan accepteren. Aangezien mij man heeft gezegd dat hij met mij trouwt en met niemand anders :koppel: nu we het toch hier over hebben is dat gebruikelijk dat riffies alleen met riffies willen trouwen??? :confused: meid, dat verschilt echt per riffie ;)

imaane911
29-11-2004, 21:52
pseudo het is echt erg ja ik had dat gevoel ook ik had me aanstaande ook gezegd als je ouders niet willen dan wil ik al helemaal niet meer ik wil niet ongewenst zijn maar ja hij heeft vooor mij gekozen en als jou aanstaande aan zijn ouders laat zien dat jij de ware bent dan gaan ze dat op den duur (hoop ik) wel accepteren!! het is zo iets stoms net alsof ik van mars kom ofzo kom gewoon uit een ander streek :traan1:

imaane911
01-12-2004, 12:42
salaam alaikom allen niemand die mij verder kan helpen?? wat nemen jullie naar jullie schoonmoeder als cadeau als je daar voor het eerst langskomt?? hebben jullie enkele voorbeelden?? en is er niemand die dit ook heeft meegemaakt en hoe ging je daar mee om??? ;)

SweetRose
01-12-2004, 12:47
Ik ben van midar. Succes wens k je alvast toe..zal je nodig hebben :D

imaane911
01-12-2004, 15:57
sweetrose hoezo ik zal het nodig hebben dus ik zal het echt moeilijk krijgen met mijn aanstaande schoonouders?? :(

Karima_Sal
01-12-2004, 16:18

Hoi maak je niet druk als je je man gelukkig maakt zullen zijn ouders heus wel zien en dan zijn zij ook gelukkig. Ik moet je wel zeggen het zijn wel moeilijke en koppige mensen uit die streek. Maar ja zoals ik al zei maak je niet zo druk zo te lezen heb ik het gevoel wel dat je je wil aanpassen en dat is heel belangrijk. succes en veel geluk,

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7