Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Waarom brengt de Islam overal waar hij komt geweld, haat en achterlijkheid voort?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

Huey
28-11-2004, 14:32

Moet ik dit nog uitleggen? Het lijkt me duidelijk dat de Arabische wereld 1 grote haatdragende gemeenschap is tegen Joden, Amerikanen, kuffar enz. Geweld wordt voortgebracht door terroristen die de Islam overal waar ze komt met zich meebrengt. Zowel hier in Europa als Marokko, Saudi-Arabie, Indonesie enz. En achterlijkheid qua wetenschap, scholing, economische ontwikkeling, positie van vrouwen enz. Waarom gebeurt dat als de Islam toch zo'n prachtig geloof is zoals vele ons willen doen geloven. Waarom brengt zo'n prachtig geloof alleen maar narigheid voort?

nomedia
28-11-2004, 14:40
Moet ik dit nog uitleggen? Het lijkt me duidelijk dat de Arabische wereld 1 grote haatdragende gemeenschap is tegen Joden, Amerikanen, kuffar enz. Geweld wordt voortgebracht door terroristen die de Islam overal waar ze komt met zich meebrengt. Zowel hier in Europa als Marokko, Saudi-Arabie, Indonesie enz. En achterlijkheid qua wetenschap, scholing, economische ontwikkeling, positie van vrouwen enz. Waarom gebeurt dat als de Islam toch zo'n prachtig geloof is zoals vele ons willen doen geloven. Waarom brengt zo'n prachtig geloof alleen maar narigheid voort? Islam is 1 van de snel groeiende geloof en de ongelovige zien dit als een bedreiging voor ze. Daarom is er zoveel haat dit komt niet door de islam maar door de mensen. :kwaad:

Huey
28-11-2004, 14:41
Omdat de islam in de kern helemaal niet zo prachtig is als gelovigen geloven. Dat zou je haast wel gaan denken he, dat de Islam de bron is waardoor grote delen van de wereld zo'n teringzooi zijn. Maar goed, ik hoor graag mensen die het tegendeel bewijzen. Die bijvoorbeeld landen kunnen aanwijzen waar de Islam niet geweldadig, intolerant en haatdragend is.

Huey
28-11-2004, 14:42
De Islaam tolereert geen onderdrukking en is een godsdienst dat eervol beleden wordt. Daarom. In Spanje is het trouwens veel vrediger dan hier, geen problemen na die ene aanslag waarbij heel veel onschuldige burgers gedood werden, zoals die zich hier voordeden en voordoen. Heel vredig afgezien van die ene aanslag, maar dat zullen we maar zien als een klein detail.

Aselhiej
28-11-2004, 14:46

Moet ik dit nog uitleggen? Het lijkt me duidelijk dat de Arabische wereld 1 grote haatdragende gemeenschap is tegen Joden, Amerikanen, kuffar enz. Geweld wordt voortgebracht door terroristen die de Islam overal waar ze komt met zich meebrengt. Zowel hier in Europa als Marokko, Saudi-Arabie, Indonesie enz. En achterlijkheid qua wetenschap, scholing, economische ontwikkeling, positie van vrouwen enz. Waarom gebeurt dat als de Islam toch zo'n prachtig geloof is zoals vele ons willen doen geloven. Waarom brengt zo'n prachtig geloof alleen maar narigheid voort? Die narigheid komt niet alleen in de Islamitische wereld voor. Kijk ook eens naar Latijns Amerika. En in de islamitische wereld komt ook heel veel goeds voor. Kijk maar naar maleisie, India (groot gedeelte van de bevolking is moslim) etc. Als je kijkt naar de geschiedenis van de Arabische landen zie je dat imperiale machten stelselmatig elke vorm van ontwikkeling en verzet neutraliseerde. Dit meestal met hulp van de Arabische regimes, die in veel gevallen een verlengstuk zijn van de imperiale machten. 1 voorbeeld. Mehdi Ben Barka. Deze marokkaan streed voor de onafhankelijkheid van marokko. Hij kwam op voor de minder bedeelden. Hij streed voor onderwijs, ontwikkeling, welvaart etc. Maar ja, de imperiale machten, en met hen het marokkaans koningshuis, zagen een gevaar in hem.Voor meer info kan ik je een paper mailen die ik over deze man heb geschreven.

Marrakick
28-11-2004, 14:46
Zover ik momenteel kan beoordelen komt het door de oorsprong. De islam was gewoon een christelijk geloof met als oorsprong de 10 geboden en het oude testament. De problemen zijn ontstaan door profeet Mohammed uit Mekka. Ik die jaren is de islam misbruikt (600 tot 700 na Christus) om ettelijke landen de veroveren. De Arabieren vielen onder voorwendsel van de islam o.a. Marokko binnen. Behalve dat ze de originele inwoners (Berbers) de islam opdrongen vielen er vele doden. Hierdoor moest de islam aangepast worden (Koran??). Daar Mohammed niet schrijven kon, is de Koran geschreven door binnengevallen Arabieren. In hoeverre iemand daar woorden aan heeft toegevoegd of veranderd om de gewelddadigheden goed te praten is mij niet bekend. Het blijkt dat de radicale islam gebruikt is om later Spanje binnen te vallen etc. Maar er zijn ook gematigdere vormen te bekennen waar het geloof op de eerste plaats komt. Dus je mag de islam niet over één kam scheren. De islamieten die gebruik maken van de Koran zijn vaak radicaler en laten het denken over aan hetgeen geschreven staat. In mijn ogen is dat niet altijd goed.

peterc
28-11-2004, 14:59
Dat moet je mohammed (vzmh? uhuh...) wel toegeven. Hij was een super politikus en oorlogvoerder.

Huey
28-11-2004, 15:02
Die narigheid komt niet alleen in de Islamitische wereld voor. Kijk ook eens naar Latijns Amerika. En in de islamitische wereld komt ook heel veel goeds voor. Kijk maar naar maleisie, India (groot gedeelte van de bevolking is moslim) etc. Ja tuurlijk komt armoede, geweld en achterlijk in de rest van de wereld ook voor. Het is alleen toeval (of niet) dat waar de Islam komt het altijd een zooitje wordt. In India is trouwens absoluut niet de meerderheid van de bevolking moslim, daarom gaat India nu ook met sprongen vooruit terwijl het Moslim-Pakistan achterblijft en vervalt tot het toepassen van de Sharia. Maleisie is 1 land waarvan je misschien kan twijfelen maar we zien daar nu ook al vrouwenonderdrukking ontstaan, verplichte hoofddoek, andere geloven die onderdrukt worden enz. Het zal vast niet lang duren voordat ook Maleisie gaat delen in de achterlijkheid die de rest van de Islamitische wereld kenmerkt.

Aselhiej
28-11-2004, 15:07
Ja tuurlijk komt armoede, geweld en achterlijk in de rest van de wereld ook voor. Het is alleen toeval (of niet) dat waar de Islam komt het altijd een zooitje wordt. In India is trouwens absoluut niet de meerderheid van de bevolking moslim, daarom gaat India nu ook met sprongen vooruit terwijl het Moslim-Pakistan achterblijft en vervalt tot het toepassen van de Sharia. Maleisie is 1 land waarvan je misschien kan twijfelen maar we zien daar nu ook al vrouwenonderdrukking ontstaan, verplichte hoofddoek, andere geloven die onderdrukt worden enz. Het zal vast niet lang duren voordat ook Maleisie gaat delen in de achterlijkheid die de rest van de Islamitische wereld kenmerkt. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Scottie
28-11-2004, 15:08
Nou, dit stukje ter kennisname. Scottei. Voorzichtig gesprek relatie koran en geweld "Moeilijke passages'' noemt de moslimtheoloog Mohammed Ajouaou de verzen in de koran die oproepen tot geweld tegen bijvoorbeeld ongelovigen. ''Heel voorzichtig'' buigen moslims in Nederland zich volgens hem over de vraag wat ze met dat soort teksten aanmoeten, ook al roept dat soms heftige weerstand op. Voor veel moslims komt dat neer op tornen aan Gods woord. De discussie komt vooral in maatschappelijke debatten op gang, nauwelijks in moskeeën, aldus Ajouaou, adviseur bij de welzijnsorganisatie Prisma Brabant. Hij pleit ervoor gewelddadige koranverzen niet letterlijk te nemen of ze desnoods tussen haakjes te zetten. Dat is voor veel moslims, die de koran vers voor vers als Gods woord zien, taboe. ''Er zijn wel meer passages in de koran, zoals die over slavernij, die we links laten liggen'', zei Ajouaou dinsdag. Een ''geestelijke drug voor jihadisten'', noemde de uit Iran afkomstige jurist en columnist Afshin Ellian gewelddadige koranverzen onlangs in NRC Handelsblad. ''Doodt hen waar jullie hen aantreffen'', zegt bijvoorbeeld vers 191 uit soera al-Bakara over bestrijders van de islam. Simpelweg verklaren dat de islam een godsdienst van vrede en verdraagzaamheid is zonder aan zulke teksten aandacht te besteden, kan volgens Ajouaou niet. ''Het hoort bij mijn beroep om voorzichtig de vraag aan de orde te stellen hoe we met zulke teksten moeten omgaan. Dat is niet gemakkelijk, maar ik merk dat steeds meer, vooral hoger opgeleide mensen daar oren naar hebben.'' Geïsoleerde koranteksten die tot geweld oproepen, kunnen bij gelovigen tot ''scheve beelden'' leiden, aldus Ajouaou. ''Uit teksten die zeggen dat ongelovigen in de hel komen, kunnen ze afleiden dat ongelovigen niet deugen en dat het dus niet erg is om bij zulke mensen een ruit in te slaan.'' In moskeeën komt de discussie volgens hem niet op gang, omdat de communicatie tussen imam en gelovigen nog vaak eenrichtingsverkeer is. ''De imam preekt of geeft antwoord op vragen van gelovigen. Dan krijg je geen discussie.'' Volgens Ahmed Marcouch, woordvoerder van de Unie van Marokkaanse Moskeeën in Amsterdam en omstreken, staat de uitleg van koranverzen in de moskeeën wel ter discussie. Dat gebeurde ook al voor de moord op Theo van Gogh, zei hij. De gelovigen moeten volgens hem leren de koran in zijn historische context te lezen. Verzen over het doden van ongelovigen stammen uit een tijd waarin moslims in oorlog waren met vijanden van de islam. ''Het is ook in het algemeen zo dat straffen in de koran nooit door individuen mogen worden toegepast.'' Ook bij de Turkse sociaal-religieuze beweging Milli Görüs is volgens directeur Haci Karacaer een gesprek op gang gekomen. ''Bij de vraag hoe je omgaat met mensen die je beledigen, zijn er altijd gelovigen die de koran erbij halen en vragen hoe het met bepaalde verzen zit.'' De boodschap die zij te horen krijgen is dat ''een stukje oplepelen uit de koran'' ter legitimatie van een wandaad uit den boze is. Het probleem is volgens Karacaer nog steeds dat er te weinig imams zijn die in het Nederlands de koran kunnen uitleggen en dat ze vaak te weinig zelfvertrouwen hebben om die taak op zich te nemen.

Huey
28-11-2004, 15:23
Inderdaad Scottie, dat zou 1 van de oorzaken kunnen zijn. En als je dan ook nog een profeet hebt die dichters laat ombrengen wiens mening hem niet aanstaat kun je moeilijk spreken van een basis voor een vreedzaam en respectvol geloof. Eerder het omgekeerde.

Maisur
28-11-2004, 15:36
En in de islamitische wereld komt ook heel veel goeds voor. Kijk maar naar maleisie, India (groot gedeelte van de bevolking is moslim) etc. 18% is geen groot gedeelte van de bevolking. Dat India de laatste jaren een explosieve economische groei doormaakt is niet te danken aan de moslims. Er zijn haast geen moslimacademici te vinden. De oorzaak is dat de meeste moslims niet naar de reguliere scholen gaan. Liever sturen ze hun kinderen naar Quran-schooltjes (Madarsa's), waar geen seculiere vakken gegeven worden. De moslimmeisje gaan helemaal niet naar school.

Fong_Hueng
28-11-2004, 15:40
Moet ik dit nog uitleggen? Het lijkt me duidelijk dat de Arabische wereld 1 grote haatdragende gemeenschap is tegen Joden, Amerikanen, kuffar enz. Geweld wordt voortgebracht door terroristen die de Islam overal waar ze komt met zich meebrengt. Zowel hier in Europa als Marokko, Saudi-Arabie, Indonesie enz. En achterlijkheid qua wetenschap, scholing, economische ontwikkeling, positie van vrouwen enz. Waarom gebeurt dat als de Islam toch zo'n prachtig geloof is zoals vele ons willen doen geloven. Waarom brengt zo'n prachtig geloof alleen maar narigheid voort? Als het westen nou met z'n tengels van het midden-oosten was afgebleven zouden we nu niet in deze shit zitten. *Ik heb het over het koloniale tijdperk.

Deliana
28-11-2004, 15:42
Waarom brengt de Islam overal waar hij komt geweld, haat en achterlijkheid voort? Het is niet zozeer de Islam, maar meer de gelovigen die strikt volgens het boek leven en de teksten verkeerd interpeteren. Wat dacht je wat er gebeurd als alle Christenen letterlijk volgens de Bijbel gaan leven en handelen. Dan krijg je hetzelfde gedrag.

Huey
28-11-2004, 15:44

Als het westen nou met z'n tengels van het midden-oosten was afgebleven zouden we nu niet in deze shit zitten. *Ik heb het over het koloniale tijdperk. Er zijn veel meer landen die een koloniale periode hebben meegemaakt, velen daarvan veel langer dan de meeste moslimlanden. Toch zijn zij een succesvoller en een stuk minder haatdragend en geweldadig als het gemiddelde moslimland. "Het is allemaal jullie schuld" gaat dus niet echt op.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9