Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : De dood als straf

Pagina's : [1] 2

saraGLOSSY
26-11-2004, 16:47

De doodstraf is, in juridische termen, een gerechtelijke executie. Van de doodstraf is sprake wanneer iemand van het leven wordt beroofd op grond van een vonnis dat is uitgesproken door een bevoegde rechter na een strafrechtelijk proces. Ophanging, fusillering, steniging, onthoofding, elektrocutie, vergassing, dodelijke injectie. Het zijn zeven officiële manieren waarop vandaag de dag mensen worden gedood, met goedkeuring van de regering. Regeringen die de doodstraf toepassen, stellen dat zij op deze manier ernstige misdrijven voorkomen en het recht kunnen herstellen. Zij geloven dat de staat het recht heeft burgers te doden.. Een land die iemand ter dood brengt zich verlaagt tot het niveau van de misdadiger...Ik ben persoonlijk fel tegen de doodstraf, ik weet dat veel mensen zeggen dat de doodstraf afschrikwekkender is dan enige andere straf, en daarmee een preventieve werking heeft tegen criminaliteit..In de praktijk blijkt dat de doodstraf geen afschrikking vormt voor het begaan van moorden. In Amerika, het land met de meeste moorden per hoofd van de bevolking, worden jaarlijks ongeveer 22.000 moorden gepleegd. Hiervan komen ongeveer 3.000 zaken in aanmerking voor de doodstraf. In deze zaken krijgen slechts 250 personen de doodstraf en worden slechts 22 mensen daadwerkelijk terechtgesteld. De kans om veroordeeld te worden is zo klein dat een moordenaar erg ongelukkig is als hij! geëxecuteerd wordt. Bovendien is een levenslang verblijf in de gevangenis wellicht een grotere afschrikking dan de doodstraf. En zoals een oud spreekwoord luidt oog om oog, tand om tand..En dat de enige manier is om moordenaar en verkrachtigers definitief onschadelijk te maken..Vooreerst moeten we vaststellen dat deze wet niets te maken heeft met wraakneming Maar alsnog de doodstraf is een straf dat onomkeerbaar is. Altijd bestaat er het risico dat een onschuldige wordt geëxecuteerd. En daarnaast blijkt de doodstraf onevenredig vaak zwakkere groepen in de samenleving te treffen. Zo wordt in de VS veel vaker de doodstraf geëist tegen een zwarte dan tegen een blanke dader. Waarom geld uitgeven aan de levenslange gevangenisstraf van een misdadiger? De doodstraf kost nog meer. In Florida bijvoorbeeld kost een ter dood veroordeelde 3,2 miljoen dollar, en maar een half miljoen voor iemand die levenslang heeft. :rolleyes:

Dirk333
26-11-2004, 17:03
je behandeld allerlei zaken die nie kloppen aan de doodstraf. kosten etc etc het gaat om het principe. ik ben voor.

sneakynawal
26-11-2004, 17:36
Ik ben tegen!

Bongo
26-11-2004, 17:40
tja, ik weet het echt niet. mensen die kinderlevens nemen, hebben in mijn visie geen recht meer op leven. anderzijds heeft elk gerechtelijk systeem zijn kans op dwalingen, ergo, de kans dat je iemand om het leven brengt die onschuldig is, is dus reëel. mag, en wil je dat voor lief nemen?

sneakynawal
26-11-2004, 17:42

tja, ik weet het echt niet. mensen die kinderlevens nemen, hebben in mijn visie geen recht meer op leven. anderzijds heeft elk gerechtelijk systeem zijn kans op dwalingen, ergo, de kans dat je iemand om het leven brengt die onschuldig is, is dus reëel. mag, en wil je dat voor lief nemen? Inderdaad. De echte moordenaars mogen van mij ook dood! Maar stel nou dat ze onschuldig zijn??? De film 'The Life Of David Gale' behandelt dit onderwerp heel goed.

peterc
26-11-2004, 17:54
Levenslang als in daadwerkelijk levenslang is een straf die erg genoeg is. Doodstraf moet verboden worden. Vanuit religieus opzicht zeker en ook vanuit een humaan oogpunt. Overigens, als er geen hiernamaals is lijkt me levenslang een ergere straf. Dood is gewoon dood.

SingleCoil
26-11-2004, 17:56
Wellicht zijn er mensen die de dood verdienen. En er zijn ook mensen doogegaan die dat niet verdienden. We kunnen die mensen het leven niet teruggeven. Laten we dus ook de dood niet uitdelen...

komodo
26-11-2004, 17:58
Ik ben tegen de doodstraf, wat de misdadiger ook heeft gedaan. -- Komodo :nerd:

painfromage
26-11-2004, 18:02
Gewoon kielhalen opnieuw invoeren (maar wel in de lengte, haha). Werkte vroeger ook heel goed.

Dutchman
26-11-2004, 18:04
Doodstraf is OK, opruimen dat tuig. Dan kost het de maatschappij ook geen geld meer.En we hoeven niet meer bang te zijn dat de veroordeelde ooit nog slachtoffers gaat maken.

tonk
26-11-2004, 18:04
Heel erg tegen. Saraglossy noemt de argumenten al.

mer14
26-11-2004, 18:16
TEGUHN..!!! :ego: LaAt die menSeN LijDen Do0r Ze LeVeNsLaNg 0pteSluiTen.. ;) AlS Juh Ze de do0d stRaF geEft v0elEn Ze niX, En DaT m0et Nii Ze m0eTen PijN LijDeN Muhwahahahaa....GrApJuh..t0gh..??? :maf: Mah k Ben EgT vELLL TeGUh..!!! .NL ---------:banana:-- :zwaai: -->MoCrOwGuRL<-- :zwaai: -- :banana: ----------- ~~*TaMaZiGhT*~~

peterc
26-11-2004, 18:33
TEGUHN..!!! :ego: LaAt die menSeN LijDen Do0r Ze LeVeNsLaNg 0pteSluiTen.. ;) AlS Juh Ze de do0d stRaF geEft v0elEn Ze niX, En DaT m0et Nii Ze m0eTen PijN LijDeN Muhwahahahaa....GrApJuh..t0gh..??? :maf: Mah k Ben EgT vELLL TeGUh..!!! .NL ---------:banana:-- :zwaai: -->MoCrOwGuRL<-- :zwaai: -- :banana: ----------- ~~*TaMaZiGhT*~~ :confused: wat mis met je toetsenbord?

mer14
26-11-2004, 18:41
:confused: wat mis met je toetsenbord? WaAr praAT jij 0ver Het gAat hier0ow OvEr dE Do0d sTrAff... :ego: mArrUhm n0pesZ..n0th!nG m!sZ met miio0 t0etsenBord.. :maf: BedaNkt DaT juh hEt VraAGt.....EboehErrie ----------- :zwaai: -- :banana: ----> MoCrOwGuRl<---- :banana: -- :zwaai: ~~*TaMaZiGHT*~~~

saraGLOSSY
26-11-2004, 21:25

je behandeld allerlei zaken die nie kloppen aan de doodstraf. kosten etc etc het gaat om het principe. ik ben voor. heb je me stuk niet goed gelezen:confused: Ik vertel iets over de kosten omdat mensen die voor de doodstraf zijn vaak als argument gebruiken dat de doodstraf goedkoper is en dat is BULL..Om welke principe?Hij heeft iemand vermoord, dus dan moet een land dat ook hetzelfde bij hem doen....:jammer:terwijl het geen enkele nut heeft,zoals we in de Verenigde Staten zien..

Pagina's : [1] 2