Bekijk originele versie : Marokkanen en zelfspot
Najib Amhali gebruikt gebruikt in zijn shows o.a. grappen over Marokkanen om de kijker aan het lachen te maken. Zelfspot is bij hem niet onbekend! Ook in shouf shouf habibi wordt zelfspot gebruikt. Maar wat vinden jullie van die zelfspot van bekende Marokkanen? Ik ben studente journalistiek en ik schrijf een artikel over dit onderwerp. Ik vraag me nl af wat Marokkanen hier zelf over denken. Zijn grappen over Marokkanen wel zo leuk? Wat vinden jullie van de shows van Najib? En gebruiken jullie ook zelfspot?
Laat het me weten!! Zet bij je reactie ook even je naam, leeftijd en eventueel interesses. O ja en vergeet niet te melden of ik je in mijn artikel mag noemen!
Alvast bedankt, groetjes Suzan.
Hallo Suzan!
:moe:
Ik heb twee vraagjes: Waarom bijvoorbeeld geen Surinamers? Denk maar aan Rayman bijvoorbeeld. En waarom altijd Marokkanen?
O, nog een vraag: Waarom moet je namen, interesses en leeftijd er ook bijzetten? En moet je niet toevallig weten hoe lang ik ben?
knorknorrie
25-11-2004, 16:48
Najib Amhali gebruikt gebruikt in zijn shows o.a. grappen over Marokkanen om de kijker aan het lachen te maken. Zelfspot is bij hem niet onbekend! Ook in shouf shouf habibi wordt zelfspot gebruikt. Maar wat vinden jullie van die zelfspot van bekende Marokkanen? Ik ben studente journalistiek en ik schrijf een artikel over dit onderwerp. Ik vraag me nl af wat Marokkanen hier zelf over denken. Zijn grappen over Marokkanen wel zo leuk? Wat vinden jullie van de shows van Najib? En gebruiken jullie ook zelfspot?
Laat het me weten!! Zet bij je reactie ook even je naam, leeftijd en eventueel interesses. O ja en vergeet niet te melden of ik je in mijn artikel mag noemen!
Alvast bedankt, groetjes Suzan
Marokkanen denken dat een andere marokkaan overhoop steken zelfspot is.
Nee, ik ben geen Marokkaan dus dit is geen zelfspot maar racisme van een kaaskop. :p
0rgoglio
25-11-2004, 16:50
Tjonge jonge zeg. Kijk als je een kaaskop bent, dan kan ik ik me indenken dat je aan zelfspot doet, logisch......Kaaskoppen zijn een en al spot! Wij(of beter gezegd IK) heb helemaal niets om over te spotten als Marokkaanzijnde en wanneer de kaaskoppen dit anders zien mogen zij mij vertellen wat er zo bespottelijk kan zijn aan Marokkanen? En wat betreft Najib Amhali: die gozer wordt betaald!
Ik sta open voor kritiek en spot, probeer het anders even!
Orgo :D
0rgoglio
25-11-2004, 17:15
Ik zeg niet er gespot moet worden met Marokkanen. Ik zeg alleen dat Najib en andere Marokkanen (zoals in Shouf Shouf Habibi) zelfspot gebruiken. Najib gebruikt in zijn shows bijvoorbeeld de verschillen tussen de Nederlandse en Marokkaanse cultuur om grappen te maken. Maar blijkbaar vind jij het dus niet grappig. Toch bedankt voor je reactie!
Nogmaals, Najib Amhali wordt betaald voor zijn professionele beroep en die druiloren in Shoud Shouf Habibi ook! Trouwens, Shouf Shouf Habibi vind ik zowiezo een ordinaire kutfilm! Stereotypen als vrouwenmishandeling, criminaliteit, luiheid, moeder als heks, vader die vreemdgaat met de ogen, meisjes die stiekem zijn enz enz. Ik kan me voorstellen dat kaaskoppen dit o zo vermakelijk vinden. Zelfs varken Theo vond het een leuke film, moet je nagaan!
knorknorrie
25-11-2004, 17:16
Ik zeg niet er gespot moet worden met Marokkanen. Ik zeg alleen dat Najib en andere Marokkanen (zoals in Shouf Shouf Habibi) zelfspot gebruiken. Najib gebruikt in zijn shows bijvoorbeeld de verschillen tussen de Nederlandse en Marokkaanse cultuur om grappen te maken. Maar blijkbaar vind jij het dus niet grappig. Toch bedankt voor je reactie!
Je verwachte toch niet serieuze reacties, marokkanen die aan zelfspot doen zijn 'verkaast' volgens de fundi's. Je zit hier op een site is bevolkt door moslim fundi's humor, ironie en sarcasme worden hier niet begrepen of gewaardeerd.
De staandaard reactie op spot is hier moord.
Voor zelfspot zou een moslim zelfmoord moeten plegen.
Alleen als dit topic door een marokkaan geopend is, bestaat zelfspot bij marokkanen ;)
Hallo Suzan!
:moe:
Ik heb twee vraagjes: Waarom bijvoorbeeld geen Surinamers? Denk maar aan Rayman bijvoorbeeld. En waarom altijd Marokkanen?
O, nog een vraag: Waarom moet je namen, interesses en leeftijd er ook bijzetten? En moet je niet toevallig weten hoe lang ik ben?
Nou, het gaat hier niet over Surinamers maar over Marokkanen. Daarom heet het hier Marokko.nl
Surinamers hebben veel zelfspot, kijk onder andere naar Rayman, heb je helemaal gelijk in. Zelfspot verwijst ook naar beheersing van de taal. Die beheersing is bij Surinamers vaak verrassend goed en gevat. Maar ja, het Surinaams hoort inmiddels samen met het Vlaams en Nederlands tot de Nederlandse taalunie.
De zelfspot van MaroNederlanders is vaak de spot over eigen mislukking. En dat is geen prettige vorm van zelfspot. Het zou al heel wat zijn als MaroNederlanders zichzelf wat minder serieus namen. Maar een groep die denkt in de verdomhoek te zitten kan niet anders dan zichzelf heel serieus nemen.
De spot in Habibi was zo cynisch en getuigde van zoveel teleurstelling, in zichzelf en de samenleving dat ik eerst nog moest lachen maar na 45 minuten tranen in mijn ogen kreeg en niet van plezier.
Het zal nog heel lang duren voordat het de Marokkaanse Nederlanders gegeven is om in milde spot om zichzelf, om hun strevingen en falen te kunnen lachen.
Scottie.
0rgoglio
25-11-2004, 17:47
Het is weer duidelijk dat er mensen zijn die van de hele discussie niks begrijpen.
Lijkt me vervelend om steeds zo de plank mis te slaan. Je zet jezelf behoorlijk voor paal.
Zeg het eens, beste kaaskop, wat begrijp ik volgens jou niet? Kon je het weer niet laten om als kaaskop de betweter te zijn? Vertel het mij.
Tjonge jonge zeg. Kijk als je een kaaskop bent, dan kan ik ik me indenken dat je aan zelfspot doet, logisch......Kaaskoppen zijn een en al spot! Wij(of beter gezegd IK) heb helemaal niets om over te spotten als Marokkaanzijnde en wanneer de kaaskoppen dit anders zien mogen zij mij vertellen wat er zo bespottelijk kan zijn aan Marokkanen? En wat betreft Najib Amhali: die gozer wordt betaald!
Ik sta open voor kritiek en spot, probeer het anders even!
Hoe kan iemand totaal geen idee hebben wat zelfspot betekent. :confused:
0rgoglio
25-11-2004, 17:56
Hoe kan iemand totaal geen idee hebben wat zelfspot betekent. :confused:
Ik ken het niet. Ben ik nu achterlijk? Of wacht eens even......laat mij lachen door even aan zelfspot te doen! Dat moet denk ik niet moelijk zijn, Andries de Kaaskop?
Ik ken het niet. Ben ik nu achterlijk?
Verwacht je nou echt een antwoord hierop Org? Nee toch? :p
0rgoglio
25-11-2004, 18:03
Ik zal je een ding geven om aan te geven dat je het niet begrijpt: er is een verschil tussen zelfspot en bespottelijk zijn. zelfspot heeft te maken met zelfreflectie, het andere met het het beoordelen van iemand. Ondanks dat ik nu al kan zeggen dat je weer met een 'kaaskop' reactie komt hoop ik dat er ooit een tijd komt dat je dit zal begrijpen.
Ik weet dat je jezelf een geweldige marokkaan vindt waar niks fout aan is.
O zit dat zóóó?! Maar waarom willen de kaaskoppen eigelijk dat Marokkanen meer aan zelfSPOT moeten doen, brengt dit voordelen met zich mee? Vertel het mij beste kaaskop.
knorknorrie
25-11-2004, 18:04
Verwacht je nou echt een antwoord hierop Org? Nee toch? :p
:lol: :lol:
Nou, Oro heeft heel veel zelfspot. Hij afficieerde zich eerder met een oud model en knalgeel geverfde Opel Kadett. Dat noem ik zelfspot daar waar de meeste Maro's in een dikke BMW kunnen rijden.
Oro lijkt te denken dat het hebben de mogelijkheid met een glimlach naar jezelf te kijken slecht is. Terwijl dat juist heel gezond is. Glimlachen om je falen, je teleurstellingen en successen. Oro ziet alles absoluuut: of je bent mislukt of je bent succesvol.
Mensen op een afdeling voor hernia's, op een zaal met andere kankerpatienten en zelfs in gevangenissen hebben humor en zelfspot. "Galgenhumor".
Ik heb dat fenomeen nog niet bij Marokkanen gehoord of gezien. Als er zelfspot is heeft dat vaak een verdrietige of teleurgestelde ondertoon. Dat is jammer, vooral voor hen.
Hoe dan ook, zelfrelativering en milde zelfspot is niet voor de jeugd, dat is voor mensen die zichzelf en anderen kunnen zien in hun betrekkelijkheid.
Scottie, tarwebol.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.