Bekijk volle/desktop versie : Ervaring met particulier huren via makelaar...



14-02-2012, 03:25
Salaam allen,

wie heeft er ervaring met particulier huren via een makelaar? Wat is hier voor nodig en welke checks voeren zij uit?
Is dit ook een bkr-check? En hoe kom je ondanks een negatieve bkr-codering dan toch aan een huis via de makelaar?

Bedankt!

14-02-2012, 09:26



Citaat door Ahlam_shakur:
Salaam allen,

wie heeft er ervaring met particulier huren via een makelaar? Wat is hier voor nodig en welke checks voeren zij uit?
Is dit ook een bkr-check? En hoe kom je ondanks een negatieve bkr-codering dan toch aan een huis via de makelaar?

Bedankt!
Geen enkele instantie die zelf geen BRK meldingen kan maken, kan de bkr status controleren.

Een makelaar kan dus NOOIT jouw BKR status inzien!

De meeste makelaars, hebben een inkomenseis van 5x bruto de netto huur.

Dus kost het huis waar jij interesse in hebt 700,- per maand. Dan zal je minimaal 3500,- bruto per maand moeten verdienen.
Een huis onder 653,- zul je vrijwel nooit bij een makelaar vinden, omdat de huurinkomsten van de eigenaar onder een andere belastingschijf gaan vallen. Huursubsidie op een particuliere woning is dus bijna onmogelijk.

Daarnaast willen sommige makelaars, een vast dienstverband of minimaal een jaarcontract inzien.

15-02-2012, 02:58

Citaat door tweetiee:
Geen enkele instantie die zelf geen BRK meldingen kan maken, kan de bkr status controleren.

Een makelaar kan dus NOOIT jouw BKR status inzien!

De meeste makelaars, hebben een inkomenseis van 5x bruto de netto huur.

Dus kost het huis waar jij interesse in hebt 700,- per maand. Dan zal je minimaal 3500,- bruto per maand moeten verdienen.
Een huis onder 653,- zul je vrijwel nooit bij een makelaar vinden, omdat de huurinkomsten van de eigenaar onder een andere belastingschijf gaan vallen. Huursubsidie op een particuliere woning is dus bijna onmogelijk.

Daarnaast willen sommige makelaars, een vast dienstverband of minimaal een jaarcontract inzien.
Heb een vriendin die pas geleden is geweigerd omdat zij een risico geval zou zijn. Zij hebben bij haar een kredietwaardigheids check (bkr) uitgevoerd en hier kwam dus een negatieve uitslag uit.

Plus ik zie op sommige websites dat zij indd zo'n check uitvoeren.

En hoezo kan een makelaar geen bkr melding maken? Als jij de huur niet betaald, moet het toch kunnen?

15-02-2012, 04:55
Makelaars kunnen/voeren over het algemeen geen BKR check (anders hadden al die junkies geen huis op hun naam waar wiet in gekweekt werd), wel kunnen zij vragen om een ib-60 formulier welk je overigens evenmakkelijk kunt vervalsen als een loonstrook.

Als je geld hebt en geen huis kunt krijgen bij een makelaar ben je wel heel erg op je achterhoofd gevallen.

15-02-2012, 09:00



Citaat door Ahlam_shakur:
Heb een vriendin die pas geleden is geweigerd omdat zij een risico geval zou zijn. Zij hebben bij haar een kredietwaardigheids check (bkr) uitgevoerd en hier kwam dus een negatieve uitslag uit.

Plus ik zie op sommige websites dat zij indd zo'n check uitvoeren.

En hoezo kan een makelaar geen bkr melding maken? Als jij de huur niet betaald, moet het toch kunnen?
Onzin, ze kan niet geweigerd zijn op basis van een door de makelaar uitgevoerde BKR check. Of jouw vriendin loopt sprookjes te vertellen, of ze heeft zelf een BKR status aangevraagd bij de bank en die aan de makelaar overhandigd.

Een BKR melding kan alleen worden gemaakt voor een vorm van krediet. Huur is geen vorm van krediet! Omdat, je geacht wordt de huur voorruit te betalen. Sla de website van het bkr er maar op na.

Maar geloof vooral wat je geloven wilt.

17-02-2012, 00:49
5. Door ondertekening, dan wel digitale verzending van deze inschrijving, machtigt de aanvrager de vastgoedmanager / verhuurder om een risico analyse uit te laten voeren die betrekking heeft op het betalingsgedrag van de aanvrager. Aan deze risicoanalyse zijn geen kosten voor de aanvrager verbonden. Aanvrager is ermee bekend dat de resultaten van de risico analyse voor verhuurder aanleiding kunnen geven om niet tot toewijzing van de woning over te gaan, dan wel hier nadere voorwaarden aan te stellen.


Kijk deze eisen komen van 1 van de zoveel makelaars. Heb de eerste de beste genomen, dus dat zegt al dat me vriendin geen sprookjes verteld. Maar goed, nu ik van 2 afzonderlijke mensen lees dat er over het algemeen geen checks worden gedaan, mits daar toestemming voor wordt gevraagd, weet ik denk ik wel voldoende.

Dank jullie!